ارسال پاسخ

اتصالات وحید

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 390 Telegram

inpia.ir

نوآوری همیشه با پژوهش و توسعه شروع نمی‌شود!

بسیاری گمان می‌کنند که اگر شرکتی بنا است نوآوری کند و محصولات و خدماتی جدید را با موفقیت به بازار عرضه کند، حتما باید کار را از پژوهش و توسعه فنی شروع کند.
نوآوری همیشه با پژوهش و توسعه شروع نمی‌شود!

سیدکامران باقری*مشاور مدیریت نوآوری و مالکیت فکری

بسیاری گمان می‌کنند که اگر شرکتی بنا است نوآوری کند و محصولات و خدماتی جدید را با موفقیت به بازار عرضه کند، حتما باید کار را از پژوهش و توسعه فنی شروع کند.

یعنی آزمایشگاه و کارگاهی راه‌بیندازد و چندین نیروی کارشناس ارشد و دکترا در زمینه کاری شرکت به‌عنوان پژوهشگر استخدام کند و هر ساله هزینه زیادی را صرف انجام پروژه‌های پژوهشی بکند و انتظار داشته باشد که پس از چند سال این سرمایه‌گذاری‌ها به خلق و عرضه محصولات و خدمات جدید در بازار بینجامند. از قضا همین برداشت از هزینه و زمانبری فراوان پژوهش و توسعه، باعث می‌شود که برخی شرکت‌ها به‌کلی قید نوآوری را بزنند و به همان کار بازرگانی و خرید و فروش سنتی بسنده کنند.
اما سرعت تحولات فناوری زیاد شده و هر روز، محصول و خدمت جدیدی از راه می‌رسد و قدیمی‌ترها را از بازار بیرون می‌راند. درنتیجه کسب‌وکار شرکت‌هایی که نوآوری نکنند، آن‌چنان پررونق و پایدار نخواهد ماند. بنابراین باید پرسید: آیا راهی آسان‌تر برای ورود به جرگه نوآوران وجود دارد؟ و گاهی جواب به پرسش بالا مثبت است.
امروزه به لطف گسترش نظام دانشگاهی و پژوهشی، در گوشه و کنار ایران فعالیت‌های اختراعی و نوآورانه زیادی جریان دارد. تعداد فارغ‌التحصیلان خلاق رشته‌های علوم و مهندسی بسیار زیاد شده و بسیاری از آنها تمایل به نوآوری دارند. شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی با محوریت یک ایده اختراعی و نوآورانه شکل گرفته‌اند و تجاری‌سازی آن ایده را با تمام وجود دنبال می‌کنند.
امروزه، فضای رسانه‌ای کشور شدیدا ابتکار و نوآوری را تشویق می‌کند. سالانه هزاران اختراع در ایران ثبت می‌شوند که بزرگ‌ترین آرزوی مالکان آنها، تولید و فروش محصولات و خدمات مبتنی بر آن اختراعات در بازار است. متاسفانه تا به امروز، بیشتر این تلاش‌های نوآورانه ره به جایی نبرده‌اند و در راهیابی به بازار ناکام بوده‌اند. مهم‌ترین دلیل این ناکامی هم ناآشنایی مخترعان عمدتا جوان ایران با بازار و قواعد حاکم بر آن و نداشتن برخی الزامات فعالیت در بازار رقابتی است. با ذکر یک مثال می‌توان این شرایط را بهتر درک
کرد.
در ابتدای سال ۱۳۸۸ اختراع نوعی هواکش خودکار که با استفاده از انرژی باد کار می‌کند در ایران به ثبت رسید. این اختراع ریشه در پژوهش کارشناسی ارشد مخترع در راستای استفاده از انرژی باد در ساختمان‌ها داشت. پس از ساخت محصول اولیه و انجام آزمایش‌ها، اشکالات فنی آن هم رفع شده بود.
شکل آیرو دینامیکی این هواکش به گونه‌ای است که بدون نیاز به انرژی الکتریکی (بر خلاف محصولات موجود در بازار)، ایجاد خلأ کرده و باعث انجام عمل مکش با کارآیی بالا می‌شود. بنابراین در کلیه فضاهایی که برای تهویه از یک لوله مستقیم به فضای خارجی استفاده شده می‌توان به جای فَن از هواکش خودکار استفاده کرد. این اختراع که مزیت‌های آشکاری نسبت به هواکش‌های رایج توربینی دارد، پس از بررسی علمی، مورد تایید بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت و با هزینه صندوق حمایت از پژوهشگران در آمریکا هم ثبت شد.
اما آشنایی شرکت طرح پدیده پایدار (با مدیریت مخترع هواکش خودکار)، با بازار صنعت تاسیسات و ساختمان و شبکه فروش در این صنعت کم بود. تمامی مراحل ساخت (ماکت‌سازی، آزمایش‌ها و مدل‌سازی تا رسیدن به شکل نهایی)، اداری (ثبت داخل، اخذ تاییدیه‌ها، امور اداری و...) و تولید (قالب‌سازی و تست) با سرمایه و انرژی شخصی مدیر شرکت پیش رفت، اما این شرکت کوچک سرمایه‌ کافی را برای تبلیغات و شناساندن محصولش به مشتری نهایی در اختیار نداشت. بنابراین این محصول نوآورانه به‌رغم برتری‌های فنی، فرآیند ساده تولید و قیمت تمام شده اندک، در بازار با استقبال زیادی روبه‌رو نشد.
همان‌گونه که مثال هواکش خودکار به خوبی نشان می‌دهد، از قضا در بسیاری موارد، داشته‌های شرکت‌های باسابقه و شاید سنتی بخش خصوصی که ورودی جدی به حوزه پژوهش و فناوری نداشته‌اند، همان گمشده پژوهشگران و فناوران است: آنها بازار را خیلی خوب می‌شناسند؛ نام و نشان شناخته‌شده‌ای دارند؛ سرمایه بیشتری دارند؛ شبکه توزیع را در اختیار دارند و....
بنابراین شرکت‌های بزرگ و سنتی بخش خصوصی که تاکنون ورودی جدی به حوزه پژوهش و نوآوری فنی نداشته‌اند، می‌توانند با اتکا به همین داشته‌های خود و بدون تقبل ریسک و هزینه‌های سنگین، گام‌های اول را برای عرضه محصولات و خدمات نوآورانه به بازار بردارند. آنها می‌توانند محصولات و خدمات نوآورانه‌ای را که از دل پژوهش‌های دانشگاهی و تلاش‌های مخترعان بیرون آمده‌اند، رصد کرده و در راه رساندن موفقیت‌آمیز آنها به بازار، مشارکتی موثر داشته باشند.
البته در ادامه کار و پی‌بردن به ارزش‌افزایی و منافع بالاتر نوآوری، بی‌شک شرکت‌های بزرگ گام‌های بعدی را در ظرفیت‌سازی پژوهشی برخواهند داشت. جالب اینجا است که وجود ظرفیت پژوهشی داخلی باعث می‌شود که رصد نوآوری‌های بیرونی هم با دقت بیشتر و ریسک کمتر انجام شود.
اختراعات و نوآوری‌های مفید و مورد نیاز بازار همچون هواکش خودکار در ایران فراوان هستند. کافی است شرکت‌های بزرگ و سنتی بخش خصوصی آستین‌ها را بالا بزنند و در قالب شراکتی راهبردی، این محصولات جدید را با قدرت به بازار برسانند.آنها باید همچون شرکایی قابل اطمینان برای مخترعان و پژوهشگران جوان عمل کنند و به لطف داشته‌های با ارزش خود، بر شانس موفقیت این نوآوری‌ها در بازار بیفزایند. این همکاری‌ها اگر به‌خوبی طراحی شوند، برای هر دو طرف مزیت آفرین خواهند بود و در مجموع موجی از نوآوری در صنعت کشور ایجاد خواهند کرد.
 

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 112,500 ریال 500 0.44% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun - نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 113,000 ریال -500 0.44% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam - نمودار و آرشیو
5110 115,000 ریال -1000 0.86% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 113,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 112,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 112,200 ریال -300 0.27% نمودار و آرشیو
0075 124,500 ریال 1700 1.37% نمودار و آرشیو
020 112,700 ریال -800 0.7% نمودار و آرشیو
Lf190 112,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
22B02 111,000 ریال 1000 0.9% نمودار و آرشیو
52518 110,000 ریال -500 0.45% نمودار و آرشیو
Hi500 115,000 ریال -1000 0.86% نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 - نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 114,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak - نمودار و آرشیو
PE80 Amir 125,500 ریال 500 0.4% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
CRP100 jam 126,500 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 141,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 146,000 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
C30s 155,000 ریال 1000 0.65% نمودار و آرشیو
C30G 147,500 ریال 500 0.34% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 145,500 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 113,500 ریال نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 143,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1540 125,500 ریال -500 0.4% نمودار و آرشیو
1551 125,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
781 pet 172,500 ریال نمودار و آرشیو
785 pet 170,000 ریال نمودار و آرشیو
821 pet 175,500 ریال نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 145,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R shazand 145,500 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
552R Maroun 145,500 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
510L Jam - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R - نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 162,000 ریال -1000 0.61% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
ZR 340 - نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 97,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 97,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 97,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 95,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 95,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 95,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 188,500 ریال -1000 0.53% نمودار و آرشیو
ABS150 178,500 ریال -500 0.28% نمودار و آرشیو
ABS 10415 217,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 275,000 ریال نمودار و آرشیو
S 5000 - نمودار و آرشیو
62N07 107,000 ریال -1000 0.93% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 - نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو


➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖