ارسال پاسخ

اتصالات وحید

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴ تعداد نظرات: 0 Telegram

inpia.ir

باشگاه مشتریان چیست و انواع آن کدام است؟

مانیفست تجارت سال هاست که از جذب مشتریان جدید به حفظ مشتریان فعلی تغییر کرده است. مانیفست جدید میگوید اگر مشتریان قبلی را حفظ کرده و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید ضمن افزایش مصرف و سود از محل مشتریان قبلی، ایشان خود عوامل بازاریابی برای بنگاه اقتصادی خواهند بود.
باشگاه مشتریان چیست و انواع آن کدام است؟

رقابت اکثر بنگاه های اقتصادی در دنیای امروزی پس از جدب مشتریان جدید حفظ مشتریان قبلی و افزایش وفاداری ایشان به برند است.

 

منطق باشگاه مشتریان ساده است. یک مشتری وفادار که میزان بیشتری از کالاها و خدمات یک سازمان و یا بنگاه اقتصادی مصرف می کند باید سهم بیشتری از توجه و امتیازات اقتصادی ارائه شده توسط آن بنگاه و سازمان داشته باشد.

 

باشگاه مشتریان در واقع محلی برای اجتماع و شناسایی مشتریان وفادار برای ارائه پاداش ها و امتیازات اقتصادی است.

 

کارکرد دیگر باشگاه مشتریان البته تشویق به مصرف بیشتر است چون در منطق باشگاه مشتریان مصرف بیشتر باعث تشویق بیشتر و بهره مندی از توجه بیشتر است.

 

هدف باشگاه مشتریان چیست
هدف باشگاه مشتریان تبدیل مشتریان بالفعل یک بنگاه اقتصادی به مشتریان وفادار و و همیشگی است به نحوی که سایر برندها در حوزه مشابه کسب و کار نتوانند به سادگی تمایل مشتری به تغییر و مصرف کالاهایشان را برانگیزانند.

 

مکانیزم باشگاه مشتریان
مکانیزم باشگاه مشتریان مبتنی بر تحلیل رفتار مشتریان و سوق دادن رفتار مشتری به سوی مطلوب بنگاه اقتصادی با شیوه شرطی سازی از طریق پاداش است.

 

به زبان ساده: باشگاه مشتریان رفتار مشتری را آنالیز میکند، به رفتارهای مطلوب وی امتیاز میدهد و به امتیازهای جمع آوری شده اش پاداش میدهد. هدف از این ساز و کار تحریک مشتری به تکرار رفتار و ایجاد رفتار وفادارانه است.

 

تاریخچه باشگاه مشتریان
برای اولین بار شرکت آمریکایی یونیون تی در اوایل قرن نوزدهم از مفاهیم باشگاه مشتریان استفاده کرد. این شرکت با تهیه ژتون هایی آن ها را به ازای هر خرید و متناسب با حجم خرید بین مشتریانش توزیع می کرد.

 

مشتریان با جمع آوری و ارائه مجدد این ژتون ها می توانستند کالاهای بعدی را با تخفیف بیشتری خریداری کنند.پس از آن شرکت و بنگاه های اقتصادی دیگر نیز با تاسی به این روش و با نوآوری هایی سعی در ایجاد حلقه ای از مشتریان وفادار به دور خود داشتند. یکی از موفق ترین این برنامه ها را در آمریکا شرکت فروشگاه های زنجیره ای وال مارت به اجرا در آورده است.

 

باشگاه های مشتریان امروزی با کمک گرفتن از مفاهیم فناوری اطلاعات عملا تبدیل به پورتال های باشگاه مشتریان شده اند. فناوری اطلاعات به مفهوم باشگاه مشتریان جان تازه ای داده است. گردآوری اطلاعات مشتریان و تحلیل های پیچیده رفتار مصرفی آنان با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات ممکن گشته است.

انواع باشگاه مشتریان

 

باشگاه های مشتریان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

باشگاه مشتریان باز (Open Club)
باشگاه مشتریان بسته (Limited Club)

 

باشگاه مشتریان باز (Open Club): ضمن اینکه توجه اصلی خود را بر روی مشتریان قبلی متمرکز کرده است اما با هدف جذب مشتریان جدید امکان عضویت مشتریان جدید و مشتریان سایر برندها را نیز فراهم کرده است.

 

در این نوع از باشگاه، مشتریان جدید به محض عضویت در باشگاه از امتیازات اولیه ای جهت دریافت خدمات بهره مند می شوند.

 

اما همچنان مشتریان قبلی برای دریافت خدمات و امتیازات اولویت بیشتری دارند. در نمونه های داخلی و به عنوان نمونه از باشگاه مشتریان بانک ملت میتوان به عنوان یک نمونه باشگاه مشتریان باز نام برد.

 

باشگاه مشتریان (Limited Club) بسته: همانطور که از نام آن پیداست صرفا ارائه دهنده خدمات به مشتریان قبلی است و مشتریان بالقوه تا زمان تبدیل به مشتریان بالفعل امکان عضویت در باشگاه و استفاده از خدمات آن را نخواهند داشت.

 

سیاست باشگاه مشتریان بسته توجه و تمرکز بیشتر بر روی مشتریان قبلی به عنوان عامل اصلی سود آوری بنگاه است. باشگاه مشتریان پاسارگاد در نمونه های وطنی به عنوان یک باشگاه مشتریان بسته نمونه خوبی برای ذکر مثال است.

 

انواع پاداش در باشگاه مشتریان
قبل از توضیح تفاوت انواع پاداش ها لازم است عنوان کنیم اتخاذ سیاست های صحیح در قبال اعطای پاداش ها در باشگاه مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

دلیل این امر این است که هدف غایی و نهایی مشتریان از عضویت در باشگاه مشتریان بهره مندی از مزایا و پاداش های باشگاه است.

بنابراین در خصوص تعیین جوایز و پاداش های باشگاه باید به نکات زیر توجه داشت:پاداش ها متناسب با فعالیت باشند.
دستیابی به پاداش ها بیش از حد سخت و غیر ممکن نباشند.


پاداش ها در باشگاه مشتریان عموما به دو دسته تقسیم می شوند:

Hard benefits
Soft benefits


دسته اول پاداش ها (Hard benefits) پاداش هایی هستند که به صورت مستقیم برای سازمان و یا بنگاه اعطا کننده پاداش هزینه های مالی دارند.

 

به عنوان مثال پاداش هایی نظیر تخفیف در خریدهای بعدی، پاداش های نقدی و یا پاداش های ارزشمند مادی در این گروه طبقه بندی می شوند. 


دسته دوم پاداش ها (Soft benefits) پاداش هایی هستند که بار مالی چندانی برای بنگاه ارائه دهنده پاداش در بر ندارند. این پاداش ها عمدتا از جنس تکریم مشتری و پاداش های اجتماعی است. مانند ارائه جای پارک رایگان به مشتریان هنگام خرید، ارائه جایگاه VIP، رسیدگی به تقاضای مشتری خارج از صف و …

 

نقش فناوری اطلاعات در مفهوم باشگاه مشتریان
با ظهور و گسترش مفاهیم فناوری اطلاعات و به کارگیری این مفاهیم در دنیای تجارت، نوع پیاده سازی مفاهیم باشگاه مشتریان نیز به صورت کلی دگرگون شد.

 

در حال حاضر باشگاه های مشتریان بیشتر در قالب طراحی سایت و پورتال های اینترنتی باشگاه مشتریان پیاده سازی و اجرا می شوند و هرجایی که مفهوم باشگاه مشتریان جاری باشد بدون شک ردپای یک پورتال اینترنتی نیز دیده می شود. 

 

منبع: فرا افراز هوشمند


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۵ تير ۱۳۹۸
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 113,500 ریال 500 0.44% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 115,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 115,000 ریال -500 0.43% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 114,500 ریال 700 0.61% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 114,000 ریال 1000 0.88% نمودار و آرشیو
5110 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 114,000 ریال 800 0.7% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 113,500 ریال 1000 0.88% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 113,500 ریال 1000 0.88% نمودار و آرشیو
0075 125,500 ریال 500 0.4% نمودار و آرشیو
020 112,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lf190 111,500 ریال -300 0.27% نمودار و آرشیو
22B02 111,000 ریال نمودار و آرشیو
52518 111,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Hi500 117,000 ریال -500 0.43% نمودار و آرشیو
2420h 113,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 111,000 ریال -500 0.45% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 112,500 ریال -1000 0.88% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 112,000 ریال -500 0.44% نمودار و آرشیو
PE80 Amir 126,000 ریال -100 0.08% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 127,000 ریال -100 0.08% نمودار و آرشیو
CRP100 jam - نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 138,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 141,500 ریال -500 0.35% نمودار و آرشیو
C30s 148,000 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
C30G 139,000 ریال -2000 1.42% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 141,800 ریال -200 0.14% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 112,000 ریال نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 143,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1540 126,000 ریال -500 0.4% نمودار و آرشیو
1551 125,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
781 pet 160,500 ریال -1500 0.93% نمودار و آرشیو
785 pet 162,000 ریال -1500 0.92% نمودار و آرشیو
821 pet 179,000 ریال -1000 0.56% نمودار و آرشیو
825 pet 159,000 ریال -1000 0.63% نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 141,000 ریال -1000 0.7% نمودار و آرشیو
552R shazand 141,500 ریال -500 0.35% نمودار و آرشیو
552R Maroun 141,500 ریال -500 0.35% نمودار و آرشیو
510L Jam 148,000 ریال -1000 0.67% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 157,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 156,000 ریال -1000 0.64% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
ZR 340 - نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 95,600 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 95,800 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 95,600 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 94,500 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 94,700 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf 94,000 ریال نمودار و آرشیو
Absn50 187,500 ریال -1000 0.53% نمودار و آرشیو
ABS150 174,000 ریال -1000 0.57% نمودار و آرشیو
ABS 10415 214,000 ریال -2000 0.93% نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 148,500 ریال -1500 1% نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
S 5000 - نمودار و آرشیو
62N07 107,500 ریال -500 0.46% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 - نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 180,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 210,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو


➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖