ارسال پاسخ

اتصالات وحید

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 272 Telegram

inpia.ir

باشگاه مشتریان چیست و انواع آن کدام است؟

مانیفست تجارت سال هاست که از جذب مشتریان جدید به حفظ مشتریان فعلی تغییر کرده است. مانیفست جدید میگوید اگر مشتریان قبلی را حفظ کرده و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید ضمن افزایش مصرف و سود از محل مشتریان قبلی، ایشان خود عوامل بازاریابی برای بنگاه اقتصادی خواهند بود.
باشگاه مشتریان چیست و انواع آن کدام است؟

رقابت اکثر بنگاه های اقتصادی در دنیای امروزی پس از جدب مشتریان جدید حفظ مشتریان قبلی و افزایش وفاداری ایشان به برند است.

 

منطق باشگاه مشتریان ساده است. یک مشتری وفادار که میزان بیشتری از کالاها و خدمات یک سازمان و یا بنگاه اقتصادی مصرف می کند باید سهم بیشتری از توجه و امتیازات اقتصادی ارائه شده توسط آن بنگاه و سازمان داشته باشد.

 

باشگاه مشتریان در واقع محلی برای اجتماع و شناسایی مشتریان وفادار برای ارائه پاداش ها و امتیازات اقتصادی است.

 

کارکرد دیگر باشگاه مشتریان البته تشویق به مصرف بیشتر است چون در منطق باشگاه مشتریان مصرف بیشتر باعث تشویق بیشتر و بهره مندی از توجه بیشتر است.

 

هدف باشگاه مشتریان چیست
هدف باشگاه مشتریان تبدیل مشتریان بالفعل یک بنگاه اقتصادی به مشتریان وفادار و و همیشگی است به نحوی که سایر برندها در حوزه مشابه کسب و کار نتوانند به سادگی تمایل مشتری به تغییر و مصرف کالاهایشان را برانگیزانند.

 

مکانیزم باشگاه مشتریان
مکانیزم باشگاه مشتریان مبتنی بر تحلیل رفتار مشتریان و سوق دادن رفتار مشتری به سوی مطلوب بنگاه اقتصادی با شیوه شرطی سازی از طریق پاداش است.

 

به زبان ساده: باشگاه مشتریان رفتار مشتری را آنالیز میکند، به رفتارهای مطلوب وی امتیاز میدهد و به امتیازهای جمع آوری شده اش پاداش میدهد. هدف از این ساز و کار تحریک مشتری به تکرار رفتار و ایجاد رفتار وفادارانه است.

 

تاریخچه باشگاه مشتریان
برای اولین بار شرکت آمریکایی یونیون تی در اوایل قرن نوزدهم از مفاهیم باشگاه مشتریان استفاده کرد. این شرکت با تهیه ژتون هایی آن ها را به ازای هر خرید و متناسب با حجم خرید بین مشتریانش توزیع می کرد.

 

مشتریان با جمع آوری و ارائه مجدد این ژتون ها می توانستند کالاهای بعدی را با تخفیف بیشتری خریداری کنند.پس از آن شرکت و بنگاه های اقتصادی دیگر نیز با تاسی به این روش و با نوآوری هایی سعی در ایجاد حلقه ای از مشتریان وفادار به دور خود داشتند. یکی از موفق ترین این برنامه ها را در آمریکا شرکت فروشگاه های زنجیره ای وال مارت به اجرا در آورده است.

 

باشگاه های مشتریان امروزی با کمک گرفتن از مفاهیم فناوری اطلاعات عملا تبدیل به پورتال های باشگاه مشتریان شده اند. فناوری اطلاعات به مفهوم باشگاه مشتریان جان تازه ای داده است. گردآوری اطلاعات مشتریان و تحلیل های پیچیده رفتار مصرفی آنان با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات ممکن گشته است.

انواع باشگاه مشتریان

 

باشگاه های مشتریان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

باشگاه مشتریان باز (Open Club)
باشگاه مشتریان بسته (Limited Club)

 

باشگاه مشتریان باز (Open Club): ضمن اینکه توجه اصلی خود را بر روی مشتریان قبلی متمرکز کرده است اما با هدف جذب مشتریان جدید امکان عضویت مشتریان جدید و مشتریان سایر برندها را نیز فراهم کرده است.

 

در این نوع از باشگاه، مشتریان جدید به محض عضویت در باشگاه از امتیازات اولیه ای جهت دریافت خدمات بهره مند می شوند.

 

اما همچنان مشتریان قبلی برای دریافت خدمات و امتیازات اولویت بیشتری دارند. در نمونه های داخلی و به عنوان نمونه از باشگاه مشتریان بانک ملت میتوان به عنوان یک نمونه باشگاه مشتریان باز نام برد.

 

باشگاه مشتریان (Limited Club) بسته: همانطور که از نام آن پیداست صرفا ارائه دهنده خدمات به مشتریان قبلی است و مشتریان بالقوه تا زمان تبدیل به مشتریان بالفعل امکان عضویت در باشگاه و استفاده از خدمات آن را نخواهند داشت.

 

سیاست باشگاه مشتریان بسته توجه و تمرکز بیشتر بر روی مشتریان قبلی به عنوان عامل اصلی سود آوری بنگاه است. باشگاه مشتریان پاسارگاد در نمونه های وطنی به عنوان یک باشگاه مشتریان بسته نمونه خوبی برای ذکر مثال است.

 

انواع پاداش در باشگاه مشتریان
قبل از توضیح تفاوت انواع پاداش ها لازم است عنوان کنیم اتخاذ سیاست های صحیح در قبال اعطای پاداش ها در باشگاه مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

دلیل این امر این است که هدف غایی و نهایی مشتریان از عضویت در باشگاه مشتریان بهره مندی از مزایا و پاداش های باشگاه است.

بنابراین در خصوص تعیین جوایز و پاداش های باشگاه باید به نکات زیر توجه داشت:پاداش ها متناسب با فعالیت باشند.
دستیابی به پاداش ها بیش از حد سخت و غیر ممکن نباشند.


پاداش ها در باشگاه مشتریان عموما به دو دسته تقسیم می شوند:

Hard benefits
Soft benefits


دسته اول پاداش ها (Hard benefits) پاداش هایی هستند که به صورت مستقیم برای سازمان و یا بنگاه اعطا کننده پاداش هزینه های مالی دارند.

 

به عنوان مثال پاداش هایی نظیر تخفیف در خریدهای بعدی، پاداش های نقدی و یا پاداش های ارزشمند مادی در این گروه طبقه بندی می شوند. 


دسته دوم پاداش ها (Soft benefits) پاداش هایی هستند که بار مالی چندانی برای بنگاه ارائه دهنده پاداش در بر ندارند. این پاداش ها عمدتا از جنس تکریم مشتری و پاداش های اجتماعی است. مانند ارائه جای پارک رایگان به مشتریان هنگام خرید، ارائه جایگاه VIP، رسیدگی به تقاضای مشتری خارج از صف و …

 

نقش فناوری اطلاعات در مفهوم باشگاه مشتریان
با ظهور و گسترش مفاهیم فناوری اطلاعات و به کارگیری این مفاهیم در دنیای تجارت، نوع پیاده سازی مفاهیم باشگاه مشتریان نیز به صورت کلی دگرگون شد.

 

در حال حاضر باشگاه های مشتریان بیشتر در قالب طراحی سایت و پورتال های اینترنتی باشگاه مشتریان پیاده سازی و اجرا می شوند و هرجایی که مفهوم باشگاه مشتریان جاری باشد بدون شک ردپای یک پورتال اینترنتی نیز دیده می شود. 

 

منبع: فرا افراز هوشمند


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۱۳ آذر ۱۳۹۸
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 110,000 ریال 1500 1.36% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 108,500 ریال 1500 1.38% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 108,500 ریال 1000 0.92% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 112,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 111,000 ریال 2800 2.52% نمودار و آرشیو
5110 111,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 110,000 ریال 1000 0.91% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 108,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 111,500 ریال 2500 2.24% نمودار و آرشیو
0075 120,000 ریال -1500 1.23% نمودار و آرشیو
020 123,000 ریال 1000 0.81% نمودار و آرشیو
Lf190 121,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
22B02 117,000 ریال نمودار و آرشیو
52518 140,000 ریال 5000 3.57% نمودار و آرشیو
Hi500 111,500 ریال -3000 2.62% نمودار و آرشیو
2420h 117,500 ریال نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 113,000 ریال 300 0.27% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld 209 Amir 127,000 ریال 4000 3.15% نمودار و آرشیو
Lld 209 Arak 128,000 ریال 7000 5.47% نمودار و آرشیو
EX3 Amir 139,000 ریال 4500 3.24% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 127,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 jam 127,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 black Shazand 127,000 ریال -1000 0.78% نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 138,500 ریال 500 0.36% نمودار و آرشیو
C30s 135,000 ریال 500 0.37% نمودار و آرشیو
C30G 131,000 ریال نمودار و آرشیو
Z30s Ar 138,500 ریال 1000 0.72% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 109,000 ریال 500 0.46% نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 145,500 ریال 1500 1.03% نمودار و آرشیو
1540 124,000 ریال 500 0.4% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 pet 118,500 ریال 500 0.42% نمودار و آرشیو
785 pet 118,500 ریال 500 0.42% نمودار و آرشیو
821 pet - نمودار و آرشیو
825 pet 118,500 ریال 500 0.42% نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 138,000 ریال 2000 1.45% نمودار و آرشیو
552R shazand - نمودار و آرشیو
552R Maroun 138,000 ریال 500 0.36% نمودار و آرشیو
510L Jam - نمودار و آرشیو
510L Navid 130,000 ریال -4000 2.99% نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 141,000 ریال 500 0.35% نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 140,500 ریال 500 0.36% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
ZR 340 - نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 136,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 135,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 135,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan 135,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 203,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS150 207,500 ریال 500 0.24% نمودار و آرشیو
ABS 10415 230,000 ریال -2000 0.86% نمودار و آرشیو
ABS 10720 237,000 ریال 7000 2.95% نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 121,000 ریال نمودار و آرشیو
1922 Arya 124,000 ریال نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 153,000 ریال نمودار و آرشیو
S 5000 106,500 ریال نمودار و آرشیو
62N07 112,500 ریال 1000 0.89% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 - نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 245,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
N32 - نمودار و آرشیو



➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖