ارسال پاسخ

اتصالات وحید

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ۱۶:۴۶ تعداد نظرات: 0 Telegram

inpia.ir

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست و چرا برای کسب و کارها مفید است؟

برای متخصصین مارکتینگ و فعالان حوزه تبلیغات هر اتفاقی در تقویم یک فرصت برای جذب مشتری و کاربر به حساب می‌آید. از شب یلدا و انواع اعیاد بگیرید تا روزهایی با نام‌‌های عجیب‌غریب جدید مثل روز صندلی، گربه یا حتی فلان نوع نان معروف! با وجود تعدد این مناسبت‌ها، هیچکدام ارزشی برابر با هم ندارند و قطعا ترافیک کار در برخی از آن‌ها همیشه بیشتر است. بلک‌فرایدی یکی از آن روزهای پرترافیک برای مارکترها است.
بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست و چرا برای کسب و کارها مفید است؟

بلک‌فرایدی یا جمعه‌سیاه هم یکی از مناسبت‌ها و یکی از روزهای مهم برای فروش سریع محصولات است که آرام آرام از ایالات متحده (Blackfriday) و کانادا به کشورهای اروپایی، هندی و آسیایی راه پیدا کرد و یکی دو سالی است که سروکله‌اش در ایران هم پیدا شده است. بلک‌فرایدی درحقیقت آغازکننده فصل خرید سال نو است و به سرعت در سراسر جهان در حال وایرال شدن است. اما بد نیست بدانید که خود مناسبت بلک‌فرایدی ریشه‌ کاملا دقیقی ندارد و روایت‌هایش بسیار است.

 

بلک‌فرایدی، اکنون به روز پس از عید شکرگزاری مسیحیان که هرساله پس از چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود گفته شده و همانطور که اشاره شد، آغازکننده فصل خرید سالیانه است.

 

روایت ها و اهمیت بلک فرایدی

عبارت بلک‌فرایدی اما نخستین بار هزاره نوزدهم و در دوران ریاست جمهوری ژنرال گرنت در ایالات متحده اتفاق افتاد. در آن دوره به‌خصوص که بعدها به «وحشت ۱۸۶۹» شهرت یافت،‌ دو سرمایه‌دار بسیار بزرگ، تصمیم گرفتند تا هرچه دارند روی هم بگذارند و با خرید همه طلاهای بازار، قیمت را بالا برده و برای خود سودی هنگفت ایجاد کنند؛ چیزی شبیه به داستان سلطان سکه در کشور خودمان. با این فرق که پیش از اجرای این طرح، ژنرال گرنت از موضوع آگاه شد و تصمیم گرفت برای نقشه‌برآب کردن حقه این دو سرمایه‌دار، مقدار فوق العاده‌ای طلا از خزانه دولت را در کشور توزیع کند و باعث سقوط قابل توجه قیمت طلا شد. این روز که بعدها به جمعه‌سیاه معروف شد اولین کاربرد این عبارت را رقم زد.

 

 

دو روی سکه

 

 

امروزه اهمیت بلک‌فرایدی هیچ ارتباط به‌خصوصی با روایت ژنرال گرنت ندارد و علت محبوبیت این روز به دلیل وجود رابطه برد-برد است که بین خریدار و فروشنده در این روز خاص تعیین شده است.

 

داستان‌های دیگری برای بلک‌فرایدی گفته می‌شود که می‌توانید به سادگی در منابع فارسی پیدا کنید اما آنچه روایت ژنرال گرنت را نسبت به بلک‌فرایدی امروزی جالب می‌کند دو روی سکه بودن حجم بالای انتقال پول و تبلیغات فراوان در بلک‌فرایدی است. یعنی رسیدن به فروش مناسب در این روز نیازمند استراتژی‌های فروش و همینطور بازاریابی به‌خصوصی است تا تخفیف‌های بزرگ را منطقی کند و بتواند در عمل سود و بازگشت سرمایه چشمگیری رقم بزند. در غیر این صورت دقیقا همانند آن دو سرمایه‌دار زرنگ تمام پول و برنامه‌ریزی‌هایتان می‌تواند علیه شما کار کند.

 

علت جذاب بودن عبارت تخفیف

 

تغییرات بسیار سریع نرخ ارز و درنتیجه تورم و کاهش قدرت خریدی که با خودش می‌آورد، قطعا در بحث Buyers Behaviour و Jurney آن تاثیرگذار است.

ذهن انسان در مقیاس یک جامعه، تحمل بسیار کمی برای تغییرات سریع نرخ ارز دارد و اگر اتفاقاتی مانند بالا رفتن سریع نرخ دلار رخ دهد مغز عموم ما برای درک بهتر وضعیت، بین قیمت اسمی اسکناس‌ها و ارزش خدمات و کالا تفاوت خواهد گذاشت! یعنی اگر شما همیشه برای مسیر روزمره خود در تاکسی، هزار تومان پرداخت می‌کردید،‌ دیگر مهم نیست که کرایه ۲ هزار تومن شده یا ۵ هزار تومان. ذهن شما فارغ از آنچه که پرداخت می‌کنید خواهد گفت که ارزش این خدمت فقط هزار تومان است!

در چنین وضعیتی حتی اگر شما ۵۰ درصد هم برای یک پاوربانک تخفیف قائل شوید، ذهنیت خریدار هنوز قیمت قدیمی آن را به خاطر دارد و درصورتی حاضر است تا پول کم‌ارزش اما پرزحمتش را خرج کند که حس کند به نوعی اثر تورم در این تخفیف به حالت قدیم بازگشته است.

 

بلک فرایدی در ایران

 

جذاب بودن بلک‌فرایدی و شلوغی‌اش آن را به ایران هم کشاند. از دیدگاه رفتارشناسی اما ورود بلک‌فرایدی به ایران را شاید باید در علاقه‌ بی‌حد و حصر ما به مقوله «تخفیف» و همچنین کاهش قدرت خرید، ورود مفاهیم بازاریابی نوین به لطف قدرت‌گرفتن استارتاپ‌ها و در نهایت محدود بودن دایره تاکتیک‌های بازاریابی ایرانی در بحث خرید و فروش قلمداد کرد.

نکته جالب تبدیل شدن این روز به بخشی از زندگی کاربران ایرانی و همینطور کارشناسان تبلیغاتی در مدتی تنها سه ساله است. این اتفاق هم مدیون تبلیغات گسترده فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ ایران مانند دیجی‌استایل، مدیسه، بامیلو و دیجی‌کالا است که با بیلبورد، تبلیغات درون اپلیکیشنی، تبلیغات کلیکی و شبکه های اجتماعی تبلیغاتی فراوانی کرده‌اند. هرچند که بی‌معنی یا بامعنی بلک‌فرایدی۹۷ وارد زندگی ما ایرانیان خصوصا بازاریابان ایرانی شده و اکنون چه بخواهیم و چه نخواهیم این روز فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم.

 

نکات برگزاری یک کمپین بزرگ تبلیغاتی
برگزاری کمپین بلک‌فرایدی به دلیل ماهیت‌اش با سایر کمپین‌ها متفاوت است. چون تخفیف‌های اعمال شده روی محصولات بالاست یا حداقل از تخفیف‌های عادی بیشتر است. باید ارتباط بسیار معناداری بین بخش‌های مختلف سازمان، از امور مالی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت کل مجموعه و مهم‌تر از همه بین تیم بازاریابی و تیم فروش باشد. بلک‌فرایدی صرفا روزی نیست که شما بخواهید یک بودجه بزرگ تبلیغاتی را خرج کنید و کار را تمام شده فرض کنید. چرا که اگر قیمت‌گذاری محصولات (خصوصا گروه کالایی پرتخفیف) با سناریوهای مختلف از ترافیک حضور خریدار همخوانی نداشته باشد قطعا آسیب خواهید دید.

نکته بعدی افزایش میل کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌ها و نسخه موبایل وبسایت‌ها است و این مورد لزوم تبلیغات بیشتر در  محیط تلفن همراه را نشان می‌دهد.

تجربه شخصی من این نکته را بارها به من ثابت کرده که بسیاری از فروشگاه و برندها با رسیدن به پایان سال به‌دنبال رسیدن اهداف فروش خود هستند و حاضرند تخفیف‌های قابل توجهی را روی محصولات خود اعمال کنند و از طرف دیگر برای خریداران رسیدن به چنین تخفیف‌هایی مثل برنده شدن در مسابقه می‌ماند و البته مساله‌ پراهمیت در تبلیغات کمپین‌های بزرگ مانند بلک‌فرایدی ۹۷ و سایبرماندی، نوسانات نرخ ارز است. این‌روزها مشکلات بسیاری در همکاری با شرکتهای خارجی و پنل‌هایی مانند گوگل ادز مشاهده می‌شود که لزوم همکاری با شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی ایرانی مانند تپسل و مدیااد را اثبات کرده است.

پس شاید مهم‌ترین چالش مارکترهای ایرانی در بلک‌فرایدی امسال را بتوان ایجاد تمایل و جذابیت خرید با وجود کاهش قدرت خرید مردم درنظر گرفت. 

 

منبع


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۲۴ تير ۱۳۹۸
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 118,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 118,000 ریال 1000 0.85% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 117,000 ریال 500 0.43% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 119,500 ریال 1500 1.26% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 119,000 ریال 1000 0.84% نمودار و آرشیو
5110 119,000 ریال 500 0.42% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 116,000 ریال 200 0.17% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
0075 125,500 ریال 500 0.4% نمودار و آرشیو
020 118,500 ریال 3000 2.53% نمودار و آرشیو
Lf190 118,000 ریال 2500 2.12% نمودار و آرشیو
22B02 113,500 ریال 2000 1.76% نمودار و آرشیو
52518 114,000 ریال -1000 0.87% نمودار و آرشیو
Hi500 116,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 118,000 ریال 3500 2.97% نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 117,500 ریال 3500 2.98% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 115,500 ریال 500 0.43% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 113,000 ریال 500 0.44% نمودار و آرشیو
PE80 Amir 130,000 ریال -1500 1.14% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 131,000 ریال 2500 1.91% نمودار و آرشیو
CRP100 jam 130,000 ریال 1500 1.15% نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 138,000 ریال -500 0.36% نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 140,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
C30s 144,500 ریال -500 0.34% نمودار و آرشیو
C30G 140,000 ریال نمودار و آرشیو
Z30s Ar 139,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 113,800 ریال 800 0.7% نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 154,500 ریال 1000 0.65% نمودار و آرشیو
1540 132,000 ریال 500 0.38% نمودار و آرشیو
1551 131,500 ریال 500 0.38% نمودار و آرشیو
781 pet 162,000 ریال -2000 1.22% نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet - نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 139,000 ریال -500 0.36% نمودار و آرشیو
552R shazand 139,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Maroun 139,000 ریال -500 0.36% نمودار و آرشیو
510L Jam 144,000 ریال -1000 0.69% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 161,000 ریال 1000 0.62% نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L - نمودار و آرشیو
MR230 220,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR230 213,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR 340 - نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 - نمودار و آرشیو
ABS 10415 - نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
S 5000 - نمودار و آرشیو
62N07 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 - نمودار و آرشیو
22B01 111,500 ریال 1000 0.9% نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو



➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖