ارسال پاسخ

 

 

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 247 Telegram

در نشستی با حضور فعالان تشکل‌ها ، عضو شورای عالی بورس و مدیرعامل بورس کالا مطرح شد؛

اجماع بر سر مدیریت بازار از سمت تشکل‌ها

به دنبال تکانه‌های قیمتی اخیر در اغلب بازارهای کالایی جو عمومی این بازارها با آشفتگی محسوسی همراه شده که اثر این آشفتگی بر داد و ستد در بازارهایی همچون pvc سایه انداخته است. بر مبنای اتفاقات اخیری که در بازارهای کالایی به وقوع پیوست، فعالان اغلب بازارهای کالایی را بر آن داشت تا در کنار یکدیگر قرار گیرند و در نشستی در اتاق بازرگانی ایران به بررسی رخدادهای موجود پرداخته و پیشنهادات خود را برای بهبود ساز و کارهای معاملاتی اعلام کنند.
اجماع بر سر مدیریت بازار از سمت تشکل‌ها

به گزارش اینپیا، حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران ، دکتر سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ، منصور قدیمی، عضو هیأت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، علیرضا کلاهی، رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق، آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیأت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و رضا محتشمی‌پور معاون عملیات و نظارت بورس کالا در این نشست حضور داشتند.

 

همکاری بیشتر تشکل‌ها و بورس کالا

 

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در آغاز جلسه با بیان اینکه تشکل‌ها در حوزه پلیمر و pvc و موضوعات مرتبط با آن با مسائل مربوط به فرآیندهای تامین مواد اولیه در بورس کالا مواجه هستند، نقش آنها را عموما بسیار منظم و ساماندهی شده دانست و از طرف دیگر اظهار کرد که بورس کالا بیشترین همکاری را با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی داشتند. وی با اشاره به نقاط مشترک اتاق بازرگانی ایران و بورس کالای ایران در زمینه تلاش برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، عنوان کرد: بورس کالا در تنظیم رابطه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات مثبتی را انجام داده و می دهد و بخش بزرگی از شفافیت ایجاد شده در مبادلات کالایی نیز به واسطه مکانیسم بورس کالا بوده است.

 

سلاح ورزی افزود: بکارگیری ابزارهای مالی در حوزه کالاها از لازمه های اقتصاد ماست که بورس کالا در مسیر توسعه این ابزارها قرار دارد و در شورای عالی بورس نیز در تلاش هستیم زمینه توسعه ابزارهای مالی کالایی را فراهم کنیم.

 

نیاز جدی به واردات PVC

 

سعید ترکمان: به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، در برخی کالاها نظیر PVC همواره التهاب قیمتی دیده می‌شود. با توجه به اینکه گستره مصرفی این ماده در بورس کالا بسیار گسترده است، می‌توان بیان کرد که بیشترین گروه کالایی پلیمری که در حوزه پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود، PVC است. اما همگام با رشد تقاضا؛ شاهد افزایش ظرفیت تولید نیستیم. این اتفاقی است که واسطه‌گران به خوبی آن را رصد می‌کنند. آمار موجود در بورس کالا در حوزه PVC بعضا نشان از رقابت بیش از 45 درصد دارد. این موضوع به وضوح حکایت از ورود هدفمند واسطه‌گران به بازار این محصول است.

 

در حال حاضر اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا برای محصول PVC بسیار زیاد است و اگر مصرف‌کننده واقعی نتواند از بورس خرید کند مجبور می‌شود که به بازار آمده و این اختلاف قیمت به آن تحمیل می‌شود. در حالی که خیلی از صنایع قدرت رقابت در بورس را ندارند به این ترتیب پیشنهاد واضح انجمن ملی پلیمر این است که پتروشیمی‌ها واردات انجام دهند. طبق برآوردهای انجام شده می‌توانند در فاز اول به میزان 20 هزار تن وارد کنند و به شکل تلفیقی به فروش برسانند. یعنی هر خریداری که اقدام به خرید می‌کند درصدی از خرید خود را از مواد اولیه تولید داخل و باقی را از محصولات وارد شده تهیه کند. همچنین مسئله دیگر مربوط به آمارهای ارائه شده از سوی بورس کالا است. درحال حاضر آمار عرضه در سایت بورس کالا اعلام می‌شود. اگر به مجموعه اطلاعات سایت، آمار تحویل پتروشیمی‌ها هم افزوده شود، حجم خارج شده از انبارها برای عمومی نیز مشخص می‌شود.

 

منصور قدیمی: ببیش از 9 ماه است که در PVC التهاب داریم. در سال‌های گذشته نیز این موارد پیش می آمد، اما بعضا به صورت مقطعی بود که با تدابیری حل می‌شد و بازار به تعادل می‌رسید. اما درحال حاضر با وجود گذشت 9 ماه که نه تنها به سمت بهتر شدن هدایت نمی‌شود که شرایط بدتری هم ایجاد شده است. پیشنهاد‌های مختلفی از طریق انجمن‌ها داده شد، از جمله آنکه به جای افزایش معاملات سلف، عرضه نقدی را افزایش دهید تا مقداری از این التهاب کم شود. اما اگر روند عرضه را نگاه کنید از بعد از عید، بر میزان عرضه سلف افزوده شده و از عرضه نقدی کم شده است. شاید این عرضه سلف یکی از عوامل التهاب بازار باشد. زیرا تولیدکننده احساس می‌کند به هردلیلی پتروشیمی‌ها توان تامین مواد اولیه مورد نیازشان را ندارند بنابراین روی قیمت‌های پایه رقابت می‌کنند تا بتوانند مواد اولیه را خریداری کرده و ذخیره‌ای داشته باشند. از محصول PVC چندین صنعت مختلف بهره می‌برند. باتوجه به گریدبندی انجام شده از سوی انجمن ملی پلیمر، هر صنعت دارای گرید مشخصی است و می‌توان فهمید که چه گریدی مصرف دارد. از طرفی دیگر توان هر صنعت متفاوت است و نمی‌توانند همه با هم وارد یک رقابت شوند و در صنایع خود این میزان رقابت را هضم کرده و به فعالیت خود ادامه دهند. زیرا حاشیه‌های سود هر کدام از این صنایع با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در صنعت لوله و اتصالات PVC میزان این حاشیه سود ناچیز است و با وجود رقابت‌های فعلی که به مرز 40 الی 50 درصد رسیده است، عملا صنعت لوله و اتصالات PVC به تدریج درحال حذف شدن است. به طوری که می‌بینیم به مرور بر مصرف لوله پلی‌اتیلن افزوده شده و از مصرف لوله PVC کم می‌شود. این کم شدن فقط بحث مصرف، فروش و تولید نیست بلکه بحث این است که در جاهایی که فقط باید لوله PVC استفاده شود به دلیل اینکه مواد اولیه آن بسیار گران شده، لوله ارزان‌تری استفاده می‌کنند که تبعات آن متوجه زیر ساخت‌های کشور است. پیشنهادی که ما داریم این است که براساس کد بهین‌یابی که شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها دارند، ظرفیت PVC که عرضه می‌شود درصدبندی شود، مثلا براساس درصد سهمیه‌ای که هر انجمن در بهین‌یاب دارد، عرضه هفتگی تقسیم شود و هر صنف با اعضای خود رقابت کند. در صورت این طور عمل کردن هر انجمن می‌تواند اعضای خود را رصد کند. در نتیجه به تدیج می‌توانیم به سمت شفافیت بیشتر حرکت کنیم. درحالی که اگر به همین روال فعلی ادامه دهیم یکی پس از دیگری صنایع از بازار حذف می‌شوند زیرا توان رقابتی ندارند.

 

علیرضا کلاهی: در تمام محصولات عرضه شده، واسطه‌گران به طور دقیق بازار را رصد کرده و از نگرانی خریدار برای دسترسی به مواد اولیه سوء استفاده می‌کنند. از این‌رو تقاضای هیجانی وارد بازار می‌شود. این امر هم به نوعی روی قدرت خرید مردم اثر معنی‌داری می‌گذارد و هم پروژه‌های دولتی با هزینه بیشتری احداث می‌شود. درحالی که با تطبیق تقاضا با اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می توان به شکلی تقاضای کاذب و واقعی را از هم تفکیک کرد و به عنوان موثرترین راه از آن بهره برد. اگر وزارت صمت یا بورس کالا بتواند سازوکار تطبیق با ارزش افزوده را با میزان تقاضا ساماندهی کند، راستی آزمایی تقاضا از این راه انجام گیرد.

 

آریا صادق نیت حقیقی: در مورد آلومینیوم هم عمدتا بی‌نظمی سمت عرضه و تقاضای آلومینیوم به وضوح مشخص است. منظور از این بی‌نظمی این است که روز مشخصی برای عرضه آلومینیوم نداریم. درحال حاضر سه عرضه‌کننده آلومینیوم داریم، المهدی، جاجرم، ایرالکو. سالکو اخیرا به مدار تولید اضافه شده و هنوز در بورس نیامده است و به جمع عرضه‌کنندگان اضافه نشده است. منظم‌ترین عرضه‌کننده ایرالکو است که هر هفته عرضه خود را انجام می‌دهد ولی این مقدار عرضه مقدار مشخصی نیست. به همین دلیل نه میزان عرضه و نه دفعات عرضه مشخص است. این امر یک نوسان و بهم‌ ریختگی در بازار ایجاد می‌کند. همچنین نوع عرضه‌ها از هیچ الگوی خاصی تبعیت نمی‌کند، به طوری که یک روز عرضه اعتباری است و یک روز نقدی است. همچنین در نظر بگیرید که کل عرضه 1500 تا 2000 تن است. در حالی که هر کد می‌تواند 600 تن تقاضا داشته باشد. یعنی یک کد می‌تواند یک سوم عرضه را درخواست دهد. اما هنگامی که عرضه محدود است بهتر است که تقاضای هر کد محدودتر باشد.

 

در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار که برای آلومینیوم تشکیل شد قرار بر این بود که 4 هزار و 200 تن آلومینیوم در هفته در بورس عرضه شود. اما هیچ وقت این اتفاق رخ نداد. تقاضا به راحتی دو برابر عرضه است. بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که عرضه و تقاضا از روال مشخصی پیروی کنند. متاسفانه بزرگترین واسطه‌گران به نوعی بزرگترین خریداران محسوب می‌شوند زیرا از پتانسیل در اختیار داشتن چندین کد برخوردار هستند. از این طریق کل عرضه را می‌توانند پوشش داده و میزان رقابت قیمتی را تحت تاثیر قرار ‌دهند. بنابراین در حوزه بورس خواهشی که داریم این است که نظمی ایجاد شود و عرضه را متناسب طرح‌ریزی کنند تا بتوان میزان رقابت را در حد معقولی مدیریت کرد.

 

ابزارهای مالی، بهتری مسیر برای مدیریت بازار

 

سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران: در موضوع PVC با انجمن صنایع پلیمر ایران به شکل مداوم همکاری و تبادل نظر داریم. این انجمن در عرصه‌های نوآوری مربوط به گواهی سپرده و بازار آتی پلیمرها با ما همکاری می‌کند. اما باید پذیرفت که تقاضای واسطه‌گری همواره وجود دارد و نه تنها از بین نمی رود بلکه بین بازارها در جریان است. همچنین حجم نقدینگی را نیز باید درنظر بگیریم که گاهی به بازارهای گوناگون وارد شده و اثر سنگینی بر جو کلی بازارها دارد. بخشی از این نقدینگی، هوشمند است به سمت و سوی بازار کامودیتی‌ها هدایت می‌شود. هرچه هم سعی کنیم جلوی آن را بگیریم باز هم از طرق گوناگون و با کدهای مختلف از سوی تولیدکننده نماها به بازار رسوخ می‌کند. چاره کار شاید بخش‌هایی از بورس کالا باشد که می‌تواند این مدل نقدینگی‌ها را به خود جذب کند. برای بهره بردن از این کانال، ابزارهای نوین مالی باید در حوزه محصولات مختلف تعریف و مورد استفاده قرار گیرند. تا افرادی که به قصد سفته بازی وارد بازار کامودیتی‌ها می‌شوند بتوانند از آن استفاده کرده و از تولیدکننده‌ها تفکیک شوند.

 

در بازار PVC اخیرا اتفاقاتی افتاده است که بر مبنای آن از اسفندماه سال 98 قرار شد که بجای PVC گرید s65 ، گرید s70 و s 60 تولید شود. احتمالا این موضوع روی عرضه PVC اثرگذار بوده است. پس از آن عرضه‌های سلف گذاشته شد که تا حدودی بازار را تنظیم کند. در مورد بحث واردات PVC موضوع مهم تامین ارز مورد نیاز واردات است که بررسی‌های بیشتری را می‌طلبد.

 

سال‌هاست که سامانه‌های گوناگون برای شناسایی واسطه‌گران طراحی شده است. اما هنوز می‌بینیم که طبق انتظارات پیش نرفته و همواره این تقاضای کاذب وجود دارد. شاید تنها کسانی که می‌تواند به بهترین شکل بخش تقاضا را مدیریت کند، انجمن‌ها هستند . تفکیک خریداران PVCدر صورت انجام به انجمن‌ها این قابلیت را می‌دهد که نظارت‌کننده اعضای خود باشند و از این طریق به شناسایی تقاضا بپردازند و بازخوردهای لازم را به سایر نهادها ارائه کنند.

 

در مورد سامانه افق هم بورس کالا همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد، اما در زمینه تحویل‌ها قرار است که در سامانه جامع انبارها باشد. تا از این درگاه تحویل‌ها و انبارها سرو سامان داده شود و بتوان با استفاده از آن هر لحظه میزان PVC موجود در کشور را محاسبه کرد. از طریق این سامانه می‌توان مشخص کرد که کدام انبارها موجودی PVC دارند که به بازار عرضه نمی‌کنند. و نهادهای نظارتی راحت‌تر بر این انبارها نظارت کنند.

 

در مورد آلومینیوم سابقه این موضوع را داریم که این محصول عرضه می‌شد ولی خریدی صورت نمی‌گرفت. بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که همه تولیدکننده‌ها در بهین‌یاب نیستند، اما بخش دیگر مربوط به دوره‌ای در سال 98 است که عرضه‌ها زیاد شده بود. به رغم این موضوع اخیرا عرضه‌ها با مشکلاتی مواجه شده که نیازمند برنامه‌ریزی مجدد در بخش عرضه آلومینیوم هستیم. تنها توقعی که می‌توانیم از نهادهای سیاست‌گذار داشته باشیم این است که عرضه‌ها طوری کنترل شود که میزان آن مناسب باشد و اگر کسی عرضه نکرد تا سطح ایجادکننده اخلال در بازار پیش رویم.

 

بورس کالا شاخصی تحت عنوان شاخص التهاب تعریف کرده است که گزارش آن را به مراجع نظارتی ارائه می‌کند. تا تلنگرهای ایجاد التهاب در هر صنعتی پیش از وقوع مشخص شود. شاخص التهاب مجموعه‌ای از این موارد است که چه میزان عرضه صورت گرفته، آیا کمبود عرضه وجود دارد یا خیر و تقاضا به چه شکل است. با توجه به این تجربه می‌توان به کمک انجمن‌ها در هر صنعتی شاخص التهاب به شکل جداگانه تعریف کرد. اما درحال حاضر بورس کالا این کار را انجام می‌دهد و گزارش آن را هم به وزارت صمت و نماینده نظارتی تحویل می‌دهد. انتظاری هم که از بورس کالا می‌رود این است که به شکل دماسنج عمل کند که در صورت بروز مشکل گزارشات لازم را ارائه کنند.

 

تنظیم بازار داخل از مسیر تصحیح معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه

 

رضا محتشمی‌پور: بخشی از مشکلات صنایع تکمیلی کشور در زمینه تامین مواد اولیه مربوط به قوانین غیرکارشناسی در حوزه معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای صادرکنندگان مواد اولیه است. درحال حاضر صنایع تولیدکننده مواد اولیه و محصولات میانی بیشترین استفاده از معافیت‌های صادراتی را دارند. همین موضوع باعث افزایش صادرات و کمبود مواد اولیه در کشور شده و در ادامه مسئولین برای تنظیم بازار به سراغ وضع مصوبه برای جلوگیری از صادرات می‌روند. در حالی که می‌شود با تصحیح قوانین مالیاتی به تامین بازار داخل کمک شایانی کرده و در ادامه از وضع مصوبه‌های ممنوعیت صادرات نیز جلوگیری کرد.

 

پیشنهاد واردات PVC منطقی و قابل اجرا بوده اما شرکت‌های پتروشیمی برای اجرای آن نیاز به تضمین برای فروش محصول به قیمت واردات را دارند. اما از آنجاییکه در گذشته این شرکت‌ها تجربه واردات و اجبار فروش محصول با قیمت تولید داخل را داشته‌اند، دیگر بدون تضمینی مطمئن دست به این اقدام نمی‌زنند. ارائه این تضمین نیز باید از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.

 

وی در پاسخ به پیشنهاد افزایش عرضه نقدی PVC به‌جای عرضه سلف به منظور کنترل بازار گفت: پتروشیمی‌های کشور بخش عمده‌ای از تولیدات خود را پیش فروش کرده‌اند و برای آنکه بتوانند میزان فروش نقدی را بالا ببرند باید برای ظرف حداقل یک ماه از سطح عرضه خود بکاهند تا فروش آن‌ها به روز شود، باید دید در شرایط فعلی چنین تصمیمی به نفع یا ضرر این بازار است.

 

محتشمی‌پور در بخش دیگر این جلسه به التهابات در بازار شمش و محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: بورس کالا راهکار اجرایی برای الزام تولیدکنندگان به عرضه در این بازار را ندارد و شرکت‌های حوزه فولاد در هفته‌های اخیر کمتر از میزان تعیین شده محصول در رینگ معاملاتی بورس کالا عرضه می‌کنند که همین موضوع از دلایل اصلی التهاب در این بازار به‌شمار می‌رود.


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۱۷ تير ۱۳۹۹
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 171,000 ریال -2500 1.44% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 153,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 152,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 155,500 ریال 2000 1.29% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 154,500 ریال 1500 0.97% نمودار و آرشیو
5110 154,000 ریال 500 0.32% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
0075 193,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
020 161,000 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
Lf190 160,000 ریال -1000 0.62% نمودار و آرشیو
22B02 - نمودار و آرشیو
52518 165,000 ریال 3000 1.82% نمودار و آرشیو
Hi500 172,000 ریال نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420K 159,000 ریال نمودار و آرشیو
2102 159,500 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld 209 Amir 153,000 ریال -1000 0.65% نمودار و آرشیو
Lld 209 Arak 151,000 ریال -2000 1.31% نمودار و آرشیو
EX3 Amir 161,000 ریال 3000 1.86% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
CRP100 jam 162,000 ریال 3000 1.85% نمودار و آرشیو
CRP 100 black Shazand - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
C30s 202,000 ریال 7000 3.47% نمودار و آرشیو
C30G - نمودار و آرشیو
Z30s Ar 204,500 ریال 9500 4.65% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 170,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Arak 169,000 ریال 1000 0.59% نمودار و آرشیو
7240 168,000 ریال 500 0.3% نمودار و آرشیو
1540 150,500 ریال -3500 2.27% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 pet - نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet - نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R shazand 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R Maroun 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
510L Jam 201,000 ریال 6000 2.99% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 207,000 ریال 5000 2.42% نمودار و آرشیو
RP340 197,000 ریال 5000 2.54% نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 195,000 ریال 3000 1.54% نمودار و آرشیو
MR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR 340 197,000 ریال نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 274,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS 10415 - نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak 220,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
S 5000 160,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
62N07 164,000 ریال 2000 1.22% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 159,000 ریال 1000 0.63% نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
N32 - نمودار و آرشیو



➕ تبلیغات در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش:
44787131 - 021

➖➖