ارسال پاسخ

اتصالات وحید

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵ تعداد نظرات: 0 Telegram

مشکلات واحدهای در حال تولید با محیط زیست

با توجه با ابلاغ قانون هوای پاک و باستناد ماده ۱۱ قانون فوق و نظر به اینکه آئین نامه مربوطه صرفا” توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین گردیده و این در حالی است که ارگانهایی مانند وزارت صمت، جهادکشاورزی، وزارت کشور و … ذینفع بوده و با توجه به آیین نامه مذکور در حال حاضر بویژه جهت استان تهران انتقال واحدهای صنعتی، تغییر کاربری، افزایش ظرفیت و تولید محصول جدید در شهرکهای صنعتی مصوب اکثرا” با مشکل مواجه گردیده است.
مشکلات واحدهای در حال تولید با محیط زیست

چرا که سازمان محیط زیست و بالطبع ، ادارات کل آن باستناد مصوبه ای مربوط به سال ۱۳۴۶ که توسعه و احداث واحدهای جدید را در داخل محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۵۰ کیلومتری اصفهان ممنوع داشته در خصوص درخواستهای رسیده اقدام می نمایند که این خود منجر به عدم بهینه سازی روشهای تولید که لازمه امروزه صنعت می باشد شده و از سویی باعث رکود و جمود صنعت و جلوگیری از رشد آن گردیده است. در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط فعلی جامعه و مبنا قرار دادن شعار سال که بر جهش تولید تاکید دارد منافات داشته و مانع شکوفائی و پویائی صنعتی می گردد.

 

همانطور که می دانید در حال حاضر کشور می بایست از خام فروشی فاصله گرفته و به سمت تولیدات با کیفیت بالا همراه با قیمت رقابتی سوق پیدا نماید تا از این طریق تأمین نیاز ارزی کشور بجای فروش نفت و مواد خام به سمت ارز حاصل از صادرات روی بیاورد.

 

در حال حاضر با توجه به شرایط استان تهران و وجود بازار مناسب و همچنین مراکز علمی و دانشگاهی که بعنوان پتانسیل مناسب استان مطرح می باشد تأمین بازار کار برای متقاضیان ضروری بوده تا از این طریق بتوان بخش قابل توجهی از بیکاری کشور و نرخ بالای بیکاری استان تهران توسط واحدهای صنعتی را کاهش داد و این امکان پذیر نیست مگر با توسعه هدفمند صنعت در استان . با توجه به ضوابط موجود معرفی واحدهای صنعتی به شرکت بورس کالای ایران جهت تامین مواد اولیه پتروشیمی و فلزات بدون امکان درج محصول مرتبط در پروانه مقدور نمی باشد و از طرفی درج در پروانه صنعتی نیز منوط به استعلام از محیط زیست می باشد که در بسیاری از موارد محیط زیست با آن مخالفت کرده و در نتیجه واحد صنعتی توان خرید از بورس کالا را نداشته و جنانچه از بازار آزاد نیز قصد تأمین مواد اولیه را نماید علاوه بر پرداخت هزینه های بالاتر امکان برخورد با او توسط ارگانهای نظارتی بعنوان قاچاق کالا وجود خواهد داشت.

 

بدیهی است که صنعت نیازمند به روز شدن بر اساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی می باشد و مرتبا” می بایست خود را با تکنولوژی روز دنیا مطابقت داده تا بتواند در رقابت با بازارهای خارجی از گردونه خارج نگردد و این بهینه سازی خطوط تولید با تکنولوژی های جدید منجر به افزایش ظرفیت خواهد شد که نیازمند به درج ظرفیت جدید در پروانه می باشد تا بتواند از معرفی به بازار بورس جهت تأمین مواد اولیه استفاده نماید. بدیهی است تکنولوژی بالاتر که موجب افزایش ظرفیت می گردد می بایست با تولید بالا در واحد صنعتی انجام گردد تا بتواند هزینه های شامل قیمت بالای تکنولوژی جدید ایجاد شده را پوشش داده و سرمایه گذاری انجام شده را به نحوی در طی سالهای کوتاه جبران نماید و از محل جبران آن در زمان آینده مجددا” تکنولوژی خود را با تکنولوژی روز دنیا جایگزین نماید و بدین ترتیب بتواند در مقام رقابت با بازارهای جهانی از نظر قیمت و کیفیت باقی مانده و از این طریق در بازارهای جهانی حضور پررنگ داشته و ارز مورد نیاز کشور را از طریق افزایش صادرات تأمین نماید.

 

حال با توجه به شرایط فوق و نظر به اینکه قانون هوای پاک و متعاقب آن قانون مربوط به عدم توسعه و احداث واحد جدید مربوط به مصوب هیئت دولت در سال ۱۳۴۶ باعث گردیده اداره کل حفاظت محیط زیست مانعی قابل توجه در رسیدن به اهداف و نقطه نظرات مسئولین نظام و بویژه مقام معظم رهبری باشد و نه تنها امکان جهش تولید در سال جاری نبوده بلکه حتی در رفع مشکلات و مسائل معمولی واحدهای صنعتی نیز سازمانهای استانی بویژه سازمان صمت استان تهران با مشکل مواجه می باشند.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که قانون هوای پاک و آئین نامه اجرائی آن در سطح استان تهران بوجود آورده الزام به حضور نماینده بازرسی کل کشور در جلسات کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک می باشد و واحد حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست الزام حضور تمامی اعضاء از جمله نماینده فوق را شرط تشکیل جلسه دانسته و با توجه به عدم حضور نماینده فوق در حال حاضر حتی جلسات فوق نیز که امکان مرتفع نمودن بخشی از مشکلات معمول واحدهای صنعتی را از طریق ظرفیتهای قانونی موجود میسر می سازد تشکیل نگردیده و معدود جلساتی که منجر به رفع تعداد محدودی از مشکلات واحدهای صنعتی در سطح استان گردیده است نیز با توجه به نظریه واحد حقوقی سازمان محیط زیست از اعتبار ساقط گردیده است و در نتیجه بسیاری از واحدهای صنعتی در حال حاضر با معضل رو به رو گردیده اند.

 

در پایان برخی از مشکلات بوجود آمده برای استان تهران پس از ابلاغ آئین نامه ماده ۱۱ قانون هوای پاک و پیشنهادهای لازم جهت برون رفت از آن ایفاد می گردد:

 

واحدهایی که با توجه به رعایت زون شهرک ها، نامه موافقت با انتقال قطعی و تغییر کاربری دریافت نموده و بالطبع سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی مصوب در خصوص دریافت زمین و ساخت و ساز و خرید و نصب ماشین آلات انجام داده اند و در حال حاضر جهت صدور پروانه بهره برداری منجر به استعلام محیط زیست گردیده و در برخی موارد با پاسخ منفی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل مغایرت با قانون هوای پاک کصوبه سال ۱۳۶۴ هیئت دولت مواجه شده اند.

 

واحدهایی که در شهرک های صنعتی مصوب مستقر می باشند و با رعایت زون بندی شهرک مصوب جهت اجرای طرح، نامه طرح توسعه و یا جواز توسعه دریافت نموده اند و پس ازسرمایه گذاری و تکمیل طرح درخواست اصلاح پروانه و اعمال تغییرات را می نمایند در بیشتر موارد با پاسخ منفی سازمان حفاظت محیط زیست مواجه می گردند.

 

واحدهایی که نامه معرفی زمین جهت انتقال به شهرک های صنعتی مصوب دریافت نموده و پس از انتقال و انجام سرمایه گذاری و انتقال ماشین آلات جهت صدور پروانه بهره برداری ملزم به انجام استعلام محیط زیست گردیده و سپس با پاسخ منفی محیط زیست متوقف گردیده اند.

 

واحدهایی که نامه موافقت کلی با تغییر کاربری منوط به استقرار در شهرک صنعتی مصوب دریافت نموده و پس از طی پروسه انتقال و انجام سرمایه گذاری و الزام به اخذ تاییدیه محیط زیست بدلیل قانون هوای پاک ادامه روند صدور پروانه صنعتی برای واحد با مشکل مواجه شده است.

 

واحدهایی که در راستای بهینه سازی ماشین آلات و کاهش هزینه ها اقدام به استقرار ماشین آلات با تکنولوژی بالا می نمایند و بالطبع با افزایش ظرفیت رو به رو می شوند و درخواست اصلاح ظرفیت مجوزشان را دارند و اخذ تاییدیه از اداره کل محیط زیست الزامی می باشد که معمولا مورد موافقت محیط زیست قرار نمی گیرد.

 

براساس تاکید متقاضی مبنی بر تسریع در دریافت پروانه صنعتی قبل از برطرف شدن محدودیت های خط تولید و براساس توان ماشین آلات در زمان صدور پروانه صنعتی نسبت به صدور پروانه اقدام گردیده و در حال حاضر براساس برطرف شدن محدودیت های خط تولید ظرفیت واحد افزایش یافته و تغییر ظرفیت پروانه براساس شرایط فعلی در خصوص تامین مواد اولیه از ضروریات واحد صنعتی می باشد و معمولا افزایش ظرفیت پروانه های صنعتی حتی در شهرک های مصوب با مخالفت محیط زیست مواجه می گردد.

 

واحدهایی که در شهرک صنعتی مصوب درخواست افزایش محصول جدید در همان رسته و گروه موضوع مجوز صنعتی با ماشین آلات مجاز و عرصه و اعیان موجود و با رعایت زونبندی شهرک ها را دارند بدین منظور تاییدیه محیط زیست در خصوص تولید محصول جدید برای آنها الزامی می باشد که متاسفانه در اکثر موارد به دلیل اینکه محصول جدید دارای کد آیسیک مجزایی است با مخالفت رو به رو می شود.

 

با توجه به احداث شهرک های صنعتی مانند شهرک صنعتی شن زار محیط زیست با انتقال بعضی از پروانه های صنعتی استان مانند گواهی های فعالیت صنعتی مخالفت نموده و اذعان می دارند صرفا” با انتقال پروانه های بهره برداری و کارت شناسایی جهت انتقال به اینگونه شهرک های صنعتی موافقت می نمایند.

 

پیشنهادات

 

با توجه به شرایط فوق و نظر به اینکه شهرک های صنعتی مصوب از شرایط مطلوب استقرار قانونمند و اصولی واحدهای صنعتی برخوردار بوده و هزینه های گزافی جهت احداث آنها توسط دولت و بخش خصوصی انجام گردیده است لذا پیشنهاد می گردد طی تبصره ای موارد ذیل به ماده ۱۱ قانون هوای پاک اضافه گردد:

 

انتقال واحدهای صنعتی به شهرک های صنعتی مصوب، تغییر کاربری واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی مصوب ، افزایش ظرفیت محصول در شهرک های صنعتی مصوب و تولید محصولات جدید در شهرک های صنعتی مصوب بدون نیاز به استعلام از محیط زیست انجام پذیرد.

 

 

سید علی صدری/ عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۱۷ تير ۱۳۹۹
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 171,000 ریال -2500 1.44% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 153,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 152,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 155,500 ریال 2000 1.29% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 154,500 ریال 1500 0.97% نمودار و آرشیو
5110 154,000 ریال 500 0.32% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
0075 193,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
020 161,000 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
Lf190 160,000 ریال -1000 0.62% نمودار و آرشیو
22B02 - نمودار و آرشیو
52518 165,000 ریال 3000 1.82% نمودار و آرشیو
Hi500 172,000 ریال نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420K 159,000 ریال نمودار و آرشیو
2102 159,500 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld 209 Amir 153,000 ریال -1000 0.65% نمودار و آرشیو
Lld 209 Arak 151,000 ریال -2000 1.31% نمودار و آرشیو
EX3 Amir 161,000 ریال 3000 1.86% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
CRP100 jam 162,000 ریال 3000 1.85% نمودار و آرشیو
CRP 100 black Shazand - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
C30s 202,000 ریال 7000 3.47% نمودار و آرشیو
C30G - نمودار و آرشیو
Z30s Ar 204,500 ریال 9500 4.65% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 170,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Arak 169,000 ریال 1000 0.59% نمودار و آرشیو
7240 168,000 ریال 500 0.3% نمودار و آرشیو
1540 150,500 ریال -3500 2.27% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 pet - نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet - نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R shazand 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R Maroun 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
510L Jam 201,000 ریال 6000 2.99% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 207,000 ریال 5000 2.42% نمودار و آرشیو
RP340 197,000 ریال 5000 2.54% نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 195,000 ریال 3000 1.54% نمودار و آرشیو
MR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR 340 197,000 ریال نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 274,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS 10415 - نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak 220,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
S 5000 160,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
62N07 164,000 ریال 2000 1.22% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 159,000 ریال 1000 0.63% نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
N32 - نمودار و آرشیو



➕ تبلیغات در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش:
44787131 - 021

➖➖