ارسال پاسخ

 

 

سه شنبه ۲۳ دى ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴ تعداد نظرات: 0 Telegram

تغییر در قانون اتاق بازرگانی؛ اصلاح یا خصولتی سازی؟

مسعود جمالی_عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
تغییر در قانون اتاق بازرگانی؛ اصلاح یا خصولتی سازی؟

عمر برخی از قوانین موجود کشور به بیش از ۵۰ سال می‌گذرد و شکی نیست با توجه به تغییر شرایط و نیازها، بروزرسانی آن‌ها ضروری است اما عجله و شتاب‌زدگی در اصلاح و تغییر نیز، همانند آنچه که در تصویب کلیات قانون تجارت اتفاق افتاد، بیشتر به عقب‌گرد قانونی و رفتار غیر کارشناسانه منتج می‌شود و حالا یک بار دیگر در مورد اصلاح قانون اتاق بازرگانی با نگاهی کاملا غیر کارشناسانه و به تعبیری جوان‌هراسانه، این امر در حال اجراست.

 

در طرح مذکور به جای آنکه همانند همه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جایگاه اتاق بازرگانی و بخش خصوصی بهبود یابد، با توجه به منویات ذهنی نادرست درخواست کنندگان، نقش آن کمرنگ‌تر شده است. بیم آن می‌رود که این قسمتی از سناریوی تخریب بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باشد که در ماجرای بازگشت ارز صادرکنندگان توسط برخی مسولان دولتی، صداسیما و تاجرنماها کلیدخورد.

 

در بخش دلایل توجیهی، فرافکنی، پیش‌داوری و فرار رو به جلو واضح است و با یک تحقیق و تفحص می‌توان به کنه و بطن امور دست یافت. حال سوال اینجاست که چرا این اتفاق نیفتاده‌است؟

 

و دوم اینکه بودجه اتاق در مقایسه با ارگان‌ها و نهاد‌های وابسته حاکمیتی چقدر است؟ آیا اختلاس‌های میلیارد دلاری در بانک‌ها و موسسات دولتی تحت نظارت اتفاق افتاده یا در اتاق بازرگانی؟ آیا رانت اطلاعاتی در بخشنامه‌های مربوط به وزارتخانه‌های دولت است یا پیشنهادات اتاق به قوای سه‌گانه که آن هم در نقش مشاوره بوده‌است و نه مجری؟

 

از اتفاقات رخ داده در کشور به نظر می‌رسد بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید نظارت بیشتری به عملکرد غیر تخصصی برخی دوستان در مسئولیت‌های حکومتی داشته باشد تا بالعکس. ضمن احترام به تمامی پیشکسوتان صنعت، معدن تجارت و کشاورزی و فرو آوردن سر تعظیم بر جایگاه رفیع آنان، به نظر می‌رسد درخواست‌کنندگان به دور از نیم نگاهی به آمار تجارت و تحولات در جهان که بطور جدی به سمت جوان‌گرایی در مسئولان دولتی حرکت کرده‌اند، سعی دارند سن و سال و تجربه را عامل موفقیت و سلامت جلوه دهند و در پیشنهادات مطرح شده، این موضوع مرتبا در بند‌های مختلف تکرار شده‌است.

 

البته این اصلاحات نکات مثبتی هم دارد؛ مانند ممنوعیت صدور کارت بازرگانی برای کارمندان دولت که فکر نمی‌کنم مطلب جدیدی باشد.

 

در بند ۲، اتاق پایگاهی امن برای دولت عنوان شده در حالیکه اگر دوستان پیشنهاد دهنده کمی به مرور مطبوعات و خبرگزاری‌ها بپردازند، خواهند دید که بیشترین مخالفت‌ها با قوانین و مقررات دولتی انجام گرفته‌است.

 

در ماده ۴ تبصره ۱ اصلاحات این قانون، به ۳ سال اظهارنامه مالیاتی برای عضویت اشخاص حقوقی اشاره شده‌است، به عبارت دیگر از نظر این اساتید، شرکتی که در روند تولید خود نیاز به صادرات یا واردات داشته‌باشد، باید صبر کند تا بیش از ۳ سال از تاسیس آن شرکت بگذرد و درطول این مدت چشم به راه بنشیند.

 

جالب اینجاست برای شخص حقیقی، سابقه مد نظر دوستان قرار ندارد و با یک شاخص کمیِ قابل اندازه گیری به نام اهلیت، منوط به تایید دونفر عضو با سابقه ۱۰ سال عضویت است. حتی مدرک و تحصیلات و سرمایه هم مد نظر ایشان نبوده‌است.

 

درتبصره ۶ برای عضویت در هیات نمایندگان، شرط حداقل ده سال سابقه عضویت در اتاق، مد نظر دوستان است. یعنی تفکر من جمالی با یک بنگاه اقتصادی با ماشین‌آلات مربوط به جنگ جهانی دوم بر جوانان خوش فکری که با خلاقیت، نوآوری و تکنولوژی، موفق به اجرای استارتاپی با هزاران کارمند شده‌اند، ارجحیت دارد. این طرز فکر را جز توهم خود بزرگ‌بینی چه می‌توانیم بنامیم؟؟

 

نکته جالب دیگر درخواست پروانه کسب معتبر ! برای متقاضیان بخش بازرگانی است.

 

آیا دوستان نمی‌دانند پروانه کسب مربوط به حوزه اصناف و مغازه‌داری است نه بازرگانی و تجارت؟

 

ظاهرا تفکر نوین فقط در دانش‌بنیان‌ بودن و فناوری اطلاعات خلاصه شده و در مورد رای دهندگان، برای جلوگیری از حضور وابستگان به کاندیداها در اتاق، راهی بجز حداقل ۶ سال سابقه عضویت به ذهن دوستان نرسیده‌است. با این تفکر نیاز به اصلاح قانون انتخابات کشور و قانون اساسی داریم.

 

جوانی که تازه به سن قانونی ۱۸ سالگی رسیده چه معنی دارد درباره آینده مملکت و انتخاب اداره‌کنندگان کشور نظر بدهد؟ باید حداقل ۶ سال گرم و سرد چشیده باشد که فلان نماینده نتواند با نفوذ روی رای اولی‌ها... نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.
سخن در این مهم زیاد است...

 

وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی همچنان در نقش مشاوره باقی مانده، اتاق تنها هماهنگ‌کننده برای اجرای قوانین جاری مملکت است و همکاری آن با دستگاه‌های اجرایی فقط در مورد قوانین مربوط به اتاق است.

 

تشکیل نمایشگاه با مجوز وزارت صمت و تاسیس مراکز شناسایی بازار کالاها در خارج است. انگار دولت و وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت در این امور به غیر از سنگ‌اندازی و محدودیت وظیفه خاصی ندارند.

 

البته لطف فرموده و تشکیل اتاق‌های مشترک را منوط به اجازه وزارت صمت و وزارت خارجه در نظر گرفته‌اند. در حالیکه همه ما به سرعت و تخصص دولت در این امور واقفیم.

 

راستی برخی نگران حضور دولتی‌ها در اتاق بودند، به نظرم در این بند باید از مجلس و قوه قضاییه هم اجازه بگیریم که دولتی‌ها در این امر ذی‌نفوذ نباشند.

 

و اما در مورد شورای عالی نظارت، همین بس که دبیرخانه در وزارت صمت مستقر است و ترکیب آن طبق نظر پیشنهاددهندگان است ولی هزینه‌های آن را باید اتاق بپردازد! مهم نیست که شوق خدمت دوستان با کمی انگیزه‌های مالی ترکیب شده‌است.

 

شورا، آیین‌نامه و دستورالعمل بررسی و تصویب می‌کند و سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی و استماع گزارش عملکرد و تصمیم درباره نظرات ارائه شده، توسط اتاق انجام‌ می‌گیرد.

 

دقت بفرمایید حتی نظرات مشاوره باید از تایید شورای عالی نظارت بگذرد، شورایی که تخصص در همه امور و دانش واردات و صادرات و مسئولیت اجتماعی و حقوقی دارد.

 

خلاصه، شورا که نه، بلکه باید نام آن را اندیشکده متخصصان خدمتگزار حکومتی همه چیز دان بگذاریم.

 

موارد زیادی از بحث هنوز باقی مانده ولی کوتاه بگویم که با وجود پرداخت میلیاردها تومان از بودجه کشور به فرهنگستان زبان فارسی، دوستان عدالت‌‌جو برای جلوگیری از حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت متفرق، راهکاری با تکیه بر الگوریتم و AI (هوش مصنوعی) ارائه کرده‌اند.

 

تغییر اولویت اتاق بازرگانی از واردات به صادرات

 

هر اقتصاددانی می‌داند که اقتصاد کشور بر دو ستون صادرات و واردات نهادینه شده و به هر دو ستون باید توجه شود، چین به عنوان بزرگترین صادر کننده دنیا بزرگترین وارد کننده دنیا هم هست. به نظر می‌‌رسد آنچه می‌تواند گره‌گشای صادرات باشد، این است که نه در اتاق بازرگانی بلکه در مجلس و دولت، تفکر حاکم از واردات به سمت صادرات برود تا به دنبال آن رویکرد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز حمایت از صادرات باشد. این مهم با تغییر در قانون اتاق بازرگانی محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تغییر قوانین مصوب دولت و مجلس و مهم‌تر از آن اصلاح تفکر و رویکرد حاکمیتی است.


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۱۷ تير ۱۳۹۹
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 171,000 ریال -2500 1.44% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 153,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 152,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 155,500 ریال 2000 1.29% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 154,500 ریال 1500 0.97% نمودار و آرشیو
5110 154,000 ریال 500 0.32% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 155,500 ریال 2500 1.61% نمودار و آرشیو
0075 193,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
020 161,000 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
Lf190 160,000 ریال -1000 0.62% نمودار و آرشیو
22B02 - نمودار و آرشیو
52518 165,000 ریال 3000 1.82% نمودار و آرشیو
Hi500 172,000 ریال نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420K 159,000 ریال نمودار و آرشیو
2102 159,500 ریال 500 0.31% نمودار و آرشیو
1102XK - نمودار و آرشیو
Lld 209 Amir 153,000 ریال -1000 0.65% نمودار و آرشیو
Lld 209 Arak 151,000 ریال -2000 1.31% نمودار و آرشیو
EX3 Amir 161,000 ریال 3000 1.86% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
CRP100 jam 162,000 ریال 3000 1.85% نمودار و آرشیو
CRP 100 black Shazand - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
C30s 202,000 ریال 7000 3.47% نمودار و آرشیو
C30G - نمودار و آرشیو
Z30s Ar 204,500 ریال 9500 4.65% نمودار و آرشیو
X30G - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 170,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Arak 169,000 ریال 1000 0.59% نمودار و آرشیو
7240 168,000 ریال 500 0.3% نمودار و آرشیو
1540 150,500 ریال -3500 2.27% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 pet - نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet - نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R shazand 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
552R Maroun 205,000 ریال 10000 4.88% نمودار و آرشیو
510L Jam 201,000 ریال 6000 2.99% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
548R 207,000 ریال 5000 2.42% نمودار و آرشیو
RP340 197,000 ریال 5000 2.54% نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 195,000 ریال 3000 1.54% نمودار و آرشیو
MR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR230 204,000 ریال -13000 5.99% نمودار و آرشیو
ZR 340 197,000 ریال نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 216,000 ریال -1000 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 274,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS 10415 - نمودار و آرشیو
ABS 10720 - نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak 220,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
S 5000 160,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
62N07 164,000 ریال 2000 1.22% نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2420E02 159,000 ریال 1000 0.63% نمودار و آرشیو
22B01 - نمودار و آرشیو
RP 345 - نمودار و آرشیو
R40 marun - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
N32 - نمودار و آرشیو



➕ تبلیغات در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش:
44787131 - 021

➖➖