تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ۱۶:۱۶ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

کامپوزیت ها و کاربردشان در خودرو

کامپوزیت یا ماده مرکب، ترکیبی است که از دو فاز ماتریس و فاز تقویت کننده تشکیل شده است. در مقاله زیر با انواع کامپوزیت ها و کاربرد آن در صنعت خودرو سازی آشنا می شویم.
کامپوزیت ها و کاربردشان در خودرو

 کامپوزیت چیست ؟

کامپوزیت یا ماده مرکب، ترکیبی است که از دو فاز تشکیل شده است:

فاز ماتریس یا زمینه

فاز تقویت کننده

فاز ماتریس یا زمینه ضمن این که میتواند از مواد متنوعی باشد چند وظیفه به شرح ذیل دارد که صرف نظر از نوع ماده ایی که استفاده می­گردد این وظایف به عهده اش میباشد:

نگهداری فاز تقویت کننده

محافظت فاز تقویت کننده از عواملی مانند سایش –ضربه و شرایط محیطی

فاز تقویت کننده همانطور که از نامش معلوم است وظیفه تقویت و بهبود خواص فاز ماتریس را عهده دار است

حال با تعریف اجمالی فوق که میتوان تکمیل شده اش را در هر کتاب کامپوزیت یافت اشاره ای به روشهای تولیدقطعات کامپوزیت می­شود.

کامپوزیتها با روشها و مواد  بسیار متنوعی تولید میشوند، عواملی که منجر به انتخاب نوع روش  و ماده تشکیل دهنده تولید یک قطعه کامپوزیت میگردد عبارتند از:

اطلاع از هر یک از موارد فوق طراح را در جهت طراحی فرایند تولید و نوع مواد مصرفی یاری مینماید لذا روشن نمودن این پارامترها از نکات بسیار اساسی در تولید میباشد.
 

انواع کامپوزیتها:

یک از روشهای طبقه بندی کامپوزیتها از نقطه نظر نوع ماتریس یا زمینه است که در شکل زیر نشان داده شده است:

در شكل فوق الذكر عناوين كامل مخففهاي استفاده شده عبارتند از:

SMC; Sheet Molding Compounds

BMC; Bulk Molding Compounds

RTM; Resin Transfer Molding

HLU; Hand Lay-up

مواد SMC یا ترکیبات قالبگیری ورقه­ای به روش قالبگیری فشاری گرم قالبگیری می­شوند و قطعات تولیدی با این مواد از مقاومت حرارتی بالا و خواص مکانیکی مناسب برخوردارند. مواد BMC مشابه مواد SMC هستند ولی از خواص مکانیکی ضعیفتری برخوردارند.  RTM یکی از روشهای برپایه رزینهای گرماسخت است با این تفاوت که در دمای محیط پخت می­شوند. قطعات تولیدی میتوانند بسیار بزرگ باشند و خواص مکانیکی خوب را از این روش میتوان انتظار داشت. این روشها در شاخه گرماسخت­ها گنجانده می­شوند بدلیل اینکه فاز زمینه (ماتریس) از خانواده رزینهای گرماسخت انتخاب می­گردد.

دو روش دیگری که در نمودار به آنها اشاره شده است کامپوزیت­های گرمانرمالیاف کوتاه و الیاف بلند می­باشد که همانطور که از نامشان پیدااست فاز نگهدارنده آنها از پلیمرهای گرمانرم نظیر پلی پروپیلن می­باشند.

راهنمای انتخاب روش تولید

 

توجه: در مواردی که دوحالت خوب-عالی و متوسط –خوب عنوان شده اشاره به حالات مختلف و امکان استفاده از گریدهای مختلف و افزودنی های لازم میباشد.

کامپوزیت چرا در خودرو:

- بالا رفتن سطح ایمنی خودرو با توجه به کاهش وزن و خواص قطعات

– کاهش مصرف سوخت با توجه به کاهش وزن.

– امکان تولید قطعات پیچیده.

 -  سرعت تولید و منابع در دسترس.

 


نمونه قطعات تولیدی:

در ادامه برخی از قطعاتی که با هریک از روشهای فوق تولید شده اند آورده شده است.

بال عقب خودرو

کاربرد: حفظ تعادل در سرعتهای بالا.      جنس :SMC

نگهدارنده شیشه

کاربرد: نگهداری شیشه جلوی خودرو- انتقال ضربه                جنس: SMC
 

نمونه ایی از یک درب خودرو(عقب)    جنس :SMC

نمونه ایی از یک قالب SMC

کاسه چراغ       کاربرد: نگهداری چراغ خودرو

جنس: BMC با قابلیت خاصیت پوشش پذیری (coating)

کنسول وسط        روش: RTM

دلایل تولید با این روش: تیراژ کم-هزینه بالای قالب-سفارشی بودن تولید

نمونه ایی از بال عقب        روش: لايه گذاري دستی

رویه میانی سقف خودرو         جنس :LFT

لازم به ذکر است قطعات کامپوزیت تنوع بالایی در خودرو و مواردی مانند پل سازی –ساختمان سازی و .... دارد که ارائه تمامی اطلاعات انها از حوصله این گزارش خارج است.

آزمونها  و استانداردها:

آزمون تصادف

-  ضربه به جلو: که رایج ترین ذهنیت در بین مردم درباره آزمون تصادف است. این آزمون معمولا با وارد آمدن ضربه‌هایی توسط یک دیواره بتونی در اثر برخورد خودرو به آن در یک سرعت مشخص صورت می‌گیرد، اما می‌تواند با برخورد دو خودرو نیز انجام شود. خودروهای SUV به خاطر ارتفاع زیادشان مدتی به این منظور در آزمونها استفاده می‌شدند.

-  آزمون آفست: در این آزمون فقط بخشی از جلوی خودرو تحت ضربه با یک مانع قرار می‌گیرد. در اینجا مهم این است که نیروهای ضربه‌ای همانطور که در آزمون ضربه به جلو بودند باقی بمانند ولی توسط کسر کوچکتری از خودرو جذب شوند. این نوع آزمون ها توسط  IIHS ایالات متحده، ان‌سی‌آپی اروپااتحادیه اروپا و ANCAP استرالیاانجام می‌شود.

-  آزمون جانبی: این نمونه تصادفات بیشترین احتمال تلفات سرنشین را در بر می‌گیرند از این لحاظ اهمیت دارند. اگر خودرو دارای ناحیه ضربه گیر برای جذب نیروهای ناشی از ضربه نباشد سرنشین صدمه می‌بیند.


 آزمون کنترل غلتش:

-  توانایی خودرو (مخصوصا ستون‌های نگه دارنده سقف) در حفظ حالت خود در ضربه‌های دینامیکی را بررسی می‌کند. آزمون کنترل غلتش در نقطه مقابل آزمون تصادف استاتیکی مطرح می‌شود.

-  آزمون حفاظت از عوامل جاده: به منظور اطمینان از اینکه خودرو در برابر برخورد با عوامل جاده نظیر خطرات کنار جاده٬گاردریل، علامت‌های راهنمایی، چراغ ها، استحکام خود را حفظ می‌کند.

-  آزمون پیشرفت: این نمونه آزمون‌ها معمولا توسط خودروسازان بین محصولات جدید و قدیم و یا ۲ نسل مختلف برای نشان دادن پیشرفت تولیداتشان انجام می‌شود.

-  آزمون کامپیوتری: به خاطر هزینه بالای آزمون‌ها و مخرب بودنشان، اغلب مهندسان پیش از آزمون واقعی توسط نرم افزارهای مدل سازی و شبیه سازی آزمون های تصادف را بازسازی می‌کنند.

-  آزمون های مکانیکی

هم برروی قطعه و هم برروی نمونه­ های تولید شده در شرایط آزمایشگاهی صورت میگیرد:

1- آزمون های ضربه (به هردو صورت برروی نمونه و بر روی قطعه صورت میگیرد)

2- آزمون های کشش –خمش که عمدتا برروی نمونه صورت میگیرد.

- آزمون های شناسایی

1-   تعیین درصد الیاف

2-   نقطه اشتعال

3-    جمع شدگی

شماره استاندارد برخی از آزمونها

روش استاندارد

آزمون

ISO 1172

Fiber content

ISO 1183

Density

ISO 2577

Shrinkage

ISO 11359-2

Coefficient of thermal expansion

ISO 11357-2

Glass transition temperature

ISO 4589

Oxygen index

Din 527-4

Young modulus/tensile strength

ISO 14125

Flexural strength and modulus

ISO 179

Impact strength

ISO 62

Water absorption

آزمونهای فوق مربوط به کامپوزیت تولید شده میباشد و اجزای تشکیل دهنده یا فاز ماتریس و فاز تقویت کننده نیز آزمونها و پارامترهای مربوط به خود را دارند.

در پایان یادآوری می­شود گزارش فوق مختصری در ارتباط با کامپوزیتها و نقش آنها در یکی از تجهیزاتی است که در حال حاضر بشر در حال استفاده ازآنها میباشد و بسیار جای بحث و بررسی دارد ولی این گزارش در حد اختصار تقدیم گردید.

 

منیع: انجمن علمی کامپوزیت ایران

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۵ بهمن ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 42,700 ریال -300 0.7% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 42,700 ریال -200 0.47% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 42,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 42,600 ریال -700 1.62% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,450 ریال -150 0.34% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,250 ریال -250 0.57% نمودار و آرشیو
5110 44,150 ریال -450 1.01% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 42,600 ریال -200 0.47% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,100 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 42,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
0075 50,700 ریال 200 0.39% نمودار و آرشیو
020 50,650 ریال 250 0.49% نمودار و آرشیو
Lf190 49,000 ریال -150 0.31% نمودار و آرشیو
52518 42,700 ریال -800 1.84% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 47,200 ریال -400 0.84% نمودار و آرشیو
2420h 48,400 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
2420d 43,800 ریال نمودار و آرشیو
2420K 48,200 ریال 50 0.1% نمودار و آرشیو
2102 48,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 53,000 ریال نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 60,000 ریال 14000 23.33% نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 46,850 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 46,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 47,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 48,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX3 Arak 47,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun 47,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s 47,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
C30s 44,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
V30s 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,200 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,300 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1540 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 51,500 ریال -400 0.77% نمودار و آرشیو
781 44,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
785 43,500 ریال -400 0.91% نمودار و آرشیو
821 45,400 ریال 400 0.88% نمودار و آرشیو
825 43,500 ریال 200 0.46% نمودار و آرشیو
5030 56,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 47,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 45,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 45,000 ریال -2500 5.26% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 85,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10417 82,500 ریال -3500 4.07% نمودار و آرشیو
10415 84,000 ریال -2000 2.33% نمودار و آرشیو
R40maron 48,000 ریال -5000 9.43% نمودار و آرشیو
R60 48,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 46,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
RP340 46,000 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 45,800 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
440L 46,000 ریال -600 1.29% نمودار و آرشیو
MR230 50,500 ریال -2500 4.72% نمودار و آرشیو
ZR230 50,500 ریال -2500 4.72% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 85,300 ریال -700 0.81% نمودار و آرشیو
332C 52,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 46,000 ریال -10500 18.58% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,400 ریال -100 0.26% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 37,500 ریال -1100 2.85% نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf 39,100 ریال -200 0.51% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 58,000 ریال 1000 1.72% نمودار و آرشیو
EPS 300 59,300 ریال 1300 2.19% نمودار و آرشیو
EPS 400 58,000 ریال 1000 1.72% نمودار و آرشیو
510L Arak 45,100 ریال نمودار و آرشیو
5620 60,000 ریال 4000 6.67% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 92,500 ریال 2500 2.7% نمودار و آرشیو
Lale 1922 49,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 68,000 ریال 19500 28.68% نمودار و آرشیو
J740 70,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R200 67,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2004Tc 48,500 ریال نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP 56,300 ریال -200 0.35% نمودار و آرشیو