پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ ۲۰:۰۵ تعداد نظرات: 0 Telegram

inpia.ir

پارادایم جدید در تدوین استراتژی (3)

باید به این نکته کلیدی توجه کرد که چالش‌های کسب و کار با منطق گذشته خود قابل حل نیست و نیاز به منطق جدیدی دارد تا پاسخ مناسبی به مشکلات مبتنی بر شرایط جدید داشته باشد.
پارادایم جدید در تدوین استراتژی (3)

پارادایم جدید در تدوین استراتژی

مزیت رقابتی ناپایدار و گذرا
پرویز نصرتی کردکندی *

ردپای تغییر بنیادین
در سیر تطور مفهوم استراتژی، ده ها روش برای چگونگی تدوین استراژی برای کمک به رهبران سازمان ها طراحی و ارائه شده است. در تمام این سال های طولانی، تغییرات، بیشتر بر چگونگی تدوین بوده و مفاهیم اصلی به خصوص مولود مورد انتظار (مزیت رقابتی پایدار) نه تنها زیر سوال نبوده، بلکه دستیابی به آن اولویت اول و اصلی همه این دوران در تدوین استراتژی بوده است.

همان طور که در قسمت های قبلی (قسمت اول، قسمت دوم) این نوشتار با دلایل و مثال های عیینی دلایل ظهور پارادایم  جدید در اتخاذ استراتژی توضیح داده شد باید به این نکته کلیدی توجه کرد که چالش‌های کسب و کار با منطق گذشته خود قابل حل نیست و نیاز به منطق جدیدی دارد تا پاسخ مناسبی به مشکلات مبتنی بر شرایط جدید داشته باشد. تدوین استراتژی  در تمامی این سالها از خطی دانستن روندها و ادامه دار بودن آینده به شکل امروز شروع شد و به استفاده از منطق احتمالات و  نهایتا طراحی سناریوهای مختلف برای آینده های احتمالی تکامل پیدا کرد، ولی در پارادایم جدید رد پای منطق جدیدی به نام فازی بسیار مشهود است.

تفاوت ميان نظريه احتمالات و منطق فازي‌
يكي از مباحث مهم در منطق فازي، تميز دادن آن از نظريه احتمالات در علم رياضيات است. غالباً نظريه فازي با نظريه احتمالات اشتباه گرفته مي‌شود. در حالي كه اين دو مفهوم كاملاً با يكديگر متفاوت‌اند. اين موضوع به قدري مهم است كه حتي برخي از دانشمندان بزرگ علم رياضيات در دنيا ـ به ‌ويژه كشورهاي غربي ـ در مورد آن با يكديگر بحث دارند و جالب آن كه هنوز هم معدود رياضيداناني وجود دارند كه با منطق فازي مخالف‌اند و آن را يك سوءتعبير از نظريه احتمالات تفسير مي‌كنند.

منطق فازي توسط پروفسور لطفعلی عسگرزاده اردبیلی (لطفی زاده) در سال 1965 براي اولين بار در مقاله‌اي به همين نام، ارائه شد و كاربردهاي زیادی داشته اشت و انقلابی را در عرصه های مختلف علوم کرده است و در حيطه مديريت نيز جاي خاصي را به خود اختصاص داده است. اين منطق  ابتدا توسط ژاپنی‌ها مورد استقبال فراوان قرار گرفت و در هوش مصنوعی انقلابی ایجاد کرد، به طوری که بخش بزرگی از دانشمندان غربی مخالف منطق فوق را نهایتا وادار به قبول آن کرد. منطق فوق به تازگی کاربرد وسیعی در علوم اجتماعی داشته است، نویدی که شخص پروفسور در دانشگاه هوکایدو ژاپن به اینجانب در سال 1997 با صراحت گفته بود. او گفت تمام علوم یکی پس از دیگری به دلیل پیچیدگی امور مجبور به استفاده از منطق فازی خواهند شد البته علم مدیریت قبلا در مواردی مانند کنترل کیفیت از این منطق استفاده کرده بود ولی رویکرد استراتژی به این منطق بسیار جدید است.

منطق فازي، جهان را آن‌طور كه هست به تصوير مي‌كشد. دنيايي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، دنيايی پر از ابهام  و عدم قطعيت است. فازی در فرهنگ لغت آكسفورد، به معناي «مبهم، گنگ، نادقيق، گيج، مغشوش، درهم و نامشخص» آمده است. معاني ديگري مثل كركي، درهم و برهم، پرزدار، تيره و نامعلوم نيز از جمله معاني ديگر واژه فازي است.
 

در مجموع، واژه فازي به «مفاهيم فاقد مرز دقيق» اشاره دارد. لطفي‌زاده در پاسخ به اين سوال كه چرا كلمه فازي را براي اين نظريه انتخاب كرده است، گفت: «من كلمه فازي را انتخاب كردم چون احساس مي‌كردم كه اين كلمه با بيشترين دقت آنچه را در اين نظريه آمده است را توصيف مي‌كند.

منطق فازي معتقد است كه ابهام در ماهيت هر پدیده ای  وجود دارد. برخلاف ديگران كه معتقدند كه بايد تقريب‌ها را دقيق‌تر كرد تا بهره‌وري افزايش يابد، لطفي‌زاده معتقد است كه بايد به دنبال ساختن مدل‌هايي بود كه ابهام را به عنوان بخشي از خود سيستم بتواند مدل كند.


وقتی استراتژی شما با منطق قدیمی و غیر کارکردی مواجه باشد

شرکتهایی مانند سونی، ریسرچ این موشن (RIM)، بلاک باستر، سیرکوئیت سیتی همراه با خیل زیادی از شرکت‌های دیگر  در اقصی نقاط دنیا، یا جزء فهرست کنار کشیده ها از کسب و کار هستند یا دیگر در یک صنعت فعالیت نمی کنند. افول آنها یک پیامد قابل پیش بینی از رویکردهایی است که حول مفهوم مزیت رقابتی پایدار بنا شده است. ساختارهای کاملا تثبیت شده و سیستم هایی که برای حداکثر استفاده از ارزش مزیت رقابتی در نظر گرفته شده اند و در زمانی شاید می‌توانست کارگشا باشد و شرایط برای استفاده مهیا بود اما در شرایط فعلی باید با درک موج‌های جدید، با شناسایی و فرصت یابی مزیت‌های  کوتاه مدت و گذرا و با تأکید بر ریسک های جاه طلبانه رقابت در محیط کاملا بی ثبات و غیرقطعی، عملکردی متفاوت نسبت به رقبا داشته باشیم.

نگارنده سال‌های زیادی در تیم‌های تدوین استراتژی در شرکت‌های مختلف داخلی انجام وظیفه کرده ام و در تمامی آنها دو فرض بنیادین برای انجام این مهم مطرح بود و تاکید به عمل و استفاده از آنها زیاد بود. اولی این بود که صنعتی که در آن فعالیت داشتیم بیشترین اهمیت را دارد. ما یاد گرفته بودیم که شرکت‌ها در یک صنعت تشکیل شده‌اند و نیروها و توانمندی‌های مختلفی دارند، وقت و تلاش زیادی صرف می‌کردیم تا این توانمندی‌ها را به صورت عمیق شناسایی کنیم، بعد با تجزیه و تحلیلswot   و روش‌های دیگر، نقشه راه مشخصی برای خود ترسیم کنیم و مدت قابل توجهی بتوانیم با استفاده از راهنمای فوق به فعالیت خود در شرایط خوب‌تر از گذشته به کسب و کار خود ادامه دهیم. در این گونه از تدوین  استراتژی روش تحلیلی اساس کار ما بود و چون صنایع رقیب نسبتا با ثبات فرض می‌شدند، ما می‌توانستیم از سرمایه‌گذاری روی قابلیت های خروجی از تحلیل بر اساس روند صنایع استفاده کنیم و استراتژی خود را بر اساس همان داده‌ها طراحی کنیم و حتی برنامه پنج ساله برای سازمان خود در نظر بگیریم. فرض اصلی ما این بود که دنیای پنج سال بعد با امروز تفاوت چندانی نخواهد داشت و آینده تا حدی قابل درک و پیش بینی است. در این نوع از تدوین استراتژی مدیریت تغییر شدیدا  مغفول می ماند.

فرض دوم این بود که مزیت های کسب شده باید پایدار و با ثبات باشند تا سازمان بتواند بدون تحمل ریسک، سرمایه‌گذاری بر روی آنها را انجام دهد این طبیعی است که رهبری شرکت‌ها زمانی که فکر می‌کنند یک موقعیت مستحکم به واسطه داشتن مزیت رقابتی پایدار، در صنعت کسب کرده‌اند، می‌توانند بدون نگرانی، منابع انسانی، دارایی‌ها و سیستم‌های خود را حول همین مزیت‌ها بهینه‌سازی کنند. در زمانی که شما مزیت رقابتی پایدار دارید، این برداشت هست که در اداره کسب و کار موفق خواهید شد و باید با اثربخشی بیشتری کار کرده تا قیمت تمام شده را کاهش داده و مزیت را  همچنان حفظ کنید.

مزیت رقابتی پایدار کجا وجود دارد

 نمونه هایی از مزیت‌ها وجود دارند که می‌توانند حتی امروزه نیز پایدار تلقی شوند. مانند سرمایه‌گذاری روی رابطه‌ای قوی با مشتری، ساخت ماشین‌ها یا تکنولوژی‌های کاملا پیچیده مانند هواپیما، بهره‌برداری از معدن‌های کمیاب و مورد نیاز،  کسب و کارهایی در زمینه خوراک و رستوران، همگی موقعیت‌هایی هستند که برخی شرکت‌ها توانسته‌اند مدت زمان زیادی از مزیت رقابتی پایدار در آن استفاده کنند. اما این گونه شرکت‌ها بخش بسیار بسیار کوچکی از کسب و کارها هستند که قابل مقایسه با  بخش‌های غیربرخوردار از کسب و کارها نیست که عملا امکان استفاده از مزیت رقابتی پایدار را ندارند و مزیت‌ها سریعا کپی و تقلید می شوند، فناوری‌ها سریعا تغییر می‌کنند، یا مشتری‌ها به دنبال نوآوری‌های جدید هستند و همه چیز دستخوش تغییر است.

شرکت خود را ارزیابی کنید

آیا شرکت شما گرفتار یک مزیت رقابتی است؟ و بای آن‌ را سریعا ترک کرده و مزیت جدیدی را کشف و مال خود کند؟

حتی شرکت‌های خوب و سود آور هم که هنوز به مرحله بحران نرسیده اند می‌توانند درگیر بی‌سرانجام مزیت‌های قدیمی خود باشند و در حین این تمرکز و در زمانی نه چندان دور همه چیز تغییر و غیر قابل کنترل و سازمان غافلگیر شود. جدول زیر توسط دکتر مک میلان اولین نقد کننده تدوین سنتی استراتژی ارائه شده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید حوزه های کلیدی سازمان خود را که در معرض نادیده گرفتن فرصت‌های پیرامونی است را شناسایی کنید. در این ارزیابی صرفا روش عملکرد کنونی سازمان‌تان را مورد عنایت قرار دهید، در ارزیابی خود در بازه 1 تا 7 نمره بدهید، امتیازهایی که در سمت راست قرار می‌گیرند و به خصوص آن‌هایی که نمره 1 و 2 گرفته‌اند باید نگاه دقیق‌تر و توجه جدیدتری به آنها داشته باشید. پاشنه آشیل تکیه بر مزیت های از دست رفته و یا در حال افول آنها هستند.

برای دریافت فایل با کیفیت جدول، روی عکس زیر کلیک کنید.


اگر نمره شما در مجموع کمتر از 50 بود باید تغییرات را از همین امروز شروع کنید هر چه نمره شما کمتر باشد شرایط سخت تری  دارید.

باز دراین باره خواهم نوشت ...

به امید فردای بهتر
*p.nosrati@yahoo.com

 

با تشکر از مهندی علی رضا ترک


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲ مرداد ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 41,000 ریال 150 0.37% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 42,300 ریال 200 0.47% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 41,500 ریال نمودار و آرشیو
EX5 Marun 41,000 ریال 400 0.98% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,300 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
5110 42,250 ریال نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 44,000 ریال -200 0.45% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,100 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 41,500 ریال 100 0.24% نمودار و آرشیو
0075 50,100 ریال 1000 2% نمودار و آرشیو
020 47,300 ریال 200 0.42% نمودار و آرشیو
Lf190 45,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
52518 41,150 ریال 150 0.36% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 - نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 43,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 43,800 ریال -500 1.13% نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 42,600 ریال نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 47,000 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Arak - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 44,300 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
C30s 43,600 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 44,000 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 41,800 ریال -100 0.24% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1540 53,200 ریال -50 0.09% نمودار و آرشیو
1551 52,400 ریال 300 0.57% نمودار و آرشیو
781 43,500 ریال 500 1.15% نمودار و آرشیو
785 42,800 ریال 500 1.17% نمودار و آرشیو
821 - نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 44,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Maroun 44,000 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
510L Jam 43,700 ریال -400 0.91% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 83,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 83,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 48,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
RP340 51,300 ریال -700 1.35% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L 49,800 ریال -200 0.4% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 80,300 ریال -100 0.12% نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 36,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 36,700 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 35,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 35,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 85,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 - نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖