ارسال پاسخ

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۳۸ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 894 Telegram

inpia.ir

میزگرد دنیای اقتصاد با نمايندگان گروه‌های انتخاباتي اتاق بازرگانی

مهدی پورقاضی نماینده ائتلاف برای فردا: اتاق بازرگاني می‌تواند به نمايندگي از بخش‌خصوصي مواردي را که به‌طور عموم به بخش‌خصوصي فشار می‌آورد، در مراجع قضايي پيگيري کند. اين موضوعي است که عموما در مورد آن اکراه وجود دارد.
میزگرد دنیای اقتصاد با نمايندگان گروه‌های انتخاباتي اتاق بازرگانی

فساد دامنگیر ناشي از بوروکراسي حجيم و بی‌حد و مرز دولت، روزبه‌روز هزينه‌های بنگاهداري را در ايران بيشتر و بيشتر کرده و صاحبان کسب‌وکار و سرمايه را در تنگناي شديدي قرار داده است. رتبه ايران در اين زمينه گواه وضعيت ناگوار فعلي است. اين فساد شايد بخش‌های ارزش‌آفرين و مولد اقتصاد را با افزايش هزينه‌های مبادله بيشتر تحت تاثير قرار داده است.

به گزارش اینپیا به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد تغيير اين وضعيت نيازمند عزم ملي است که شايد رهبران و سازمان‌های نمايندگي بخش‌خصوصي بتوانند در ايجاد آن نقش موثرتري داشته باشند. با توجه به اهميت موضوع «دنياي اقتصاد» موضوع نقش اتاق در مبارزه با فساد را با نمايندگان گروه‌های انتخاباتي در ميان گذاشت. آيا اتاق ظرفيت، منابع و امکانات لازم را در اين زمينه در اختيار دارد يا خير؟! در چهار سال آينده چه اقداماتي بايد در دستور کار اتاق قرار گيرد؟ این سوالاتی است که مسعود دانشمند به نمایندگی از خانه اقتصاد ایران، محسن حاجی بابا به نمایندگی از پیشگامان وفاق، عباس وطن‌پرور به نمایندگی از خواستاران تحول و مهدی پورقاضی به نمایندگی از ائتلاف برای فردا در میزگردی در روزنامه «دنیای اقتصاد» به آن پاسخ داده اند که در ادامه می‌آید.



اتاق به‌‌عنوان نماينده بخش‌خصوصي چه موضعي بايد در مقابل فساد داشته باشد؟ اتاق بازرگانی چگونه می‌تواند دولت را در اين زمينه پاسخگو کند؟ همه اعتقاد دارند که بخش‌خصوصي بايد در اين حوزه موضع شفاف داشته باشد. آيا اعتقاد داريد که مبارزه با فساد جزو اولويت‌های اول بخش‌خصوصي در چهار سال آينده است؟

مسعود دانشمند: در اينکه فساد در کشور زياد است که ترديدي وجود ندارد. وجود فساد باعث شده که در سرمايه پذيري آسيب جدي ببينيم. رتبه ايران در زمينه فساد بسيار بالا است. بنابراين اگر به موضوع برخورد با فساد توجه نشود، بايد کشور را از بازار جهاني و سرمايه‌پذيري دور کنيم. در اينکه بايد با فساد برخورد شود، ترديدي وجود ندارد.

اينکه در جامعه اين موضوع وجود دارد که يک شبه با استفاده از زدوبند و رانت صاحب سرمايه شوند، بايد از بين برود. به جاي آن بايد فرهنگ کار و تلاش و کوشش سالم جايگزين شود. اينکه اتاق بازرگاني در زمينه برخورد با فساد بايد موضع بگيرد، ترديدي در آن نيست. در بدنه اتاق بازرگاني چه در هيات رئيسه چه در هيات نمايندگان اگر فردي وجود دارد که زمينه فساد وی روشن است، قطعا بايد با آن برخورد شود. اتاق بايد سلامت‌سازی کند که يکي از زمينه‌های آن کوچک‌سازی دولت است. ريشه بسياري از فسادها در جامعه نشان می‌دهد که يکسر آن به ساختار دولتي برمي‌گردد.

پس شما اعتقاد داريد که برخورد با فساد بايد اولويت اتاق بازرگاني باشد؟

دانشمند: بله! برخورد با فساد يک ضرورت است.

عباس وطن‌پرور: اينکه اشاره شد که بايد با فساد برخورد کرد، شکي وجود ندارد. اما واقعيت را بايد اين طور نگاه کنيم که چرا تاکنون با پديده فساد برخورد نشده است. آيا نمی‌دانستيم که فساد باعث ريشه‌کن شدن اخلاق و فرهنگ جامعه ما می‌شود؟ ما علاوه بر اينکه با پديده فساد مقابله نکرده ايم، حتي در ابزارهاي فسادساز نيز به هيچ عنوان دخالتي نکرده‌ایم و کنترلي روي اين قضيه نداشتيم. ما به‌‌عنوان اتاق بازرگاني ايران به بحث قاچاق توجه لازم را نداشته‌ايم. قاچاق ميليارد دلاری در زمينه صادرات و واردات ريشه اقتصاد را در کشور می‌زند، اتاق بازرگاني در اين زمينه کمترين دخالت و موضع را داشته است. روي اين موضوع تاکيد می‌کنم که برخي از دوستان من خيلي روي اين زمينه تلاش کرده اند اما هيچ بيانيه مشترک، صورت جلسه مشترک يا امضاي مشترکي از اتاق بازرگاني نمی‌بينيم.

پس شما هم معتقديد که در چهار سال آينده اتاق بازرگاني بايد در زمينه فساد موضع شفاف داشته باشد؟

وطن پرور: صددرصد.

محسن حاجي‌بابا: اينکه به صورت شعارگونه عنوان شود که اتاق بازرگاني بايد با مساله فساد برخورد کند، همچنين تواني وجود ندارد. بر اساس واقعيت‌ها بايد مسائل را ديد و انتظار داشت. اتاق تنها در سطح بيانيه می‌تواند اعلام موضع داشته باشد و کارآيي در زمينه برخورد با فساد ندارد. يکي از مسائلي که همواره روي آن تاکيد داريم اين است که قانون اتاق بايد عوض شود. در حال حاضر قانون اتاق، اين نهاد را در حد مشاور محدود کرده است. مشاور کاري جز مشورت دادن و بيانيه صادر کردن نمی‌تواند انجام دهد. البته در اتاق بازرگاني ما حتي در دادن بيانيه هم ضعيف هستيم.

در صدور بيانيه ضعيف هستيم يا تمايل براي صدور بيانیه وجود ندارد؟

حاجی‌بابا: من نمی‌خواهم از فردی انتقاد کنم. سيستمي که تاکنون در اتاق بازرگاني پياده شده در مورد مسائلي چون فساد موضع نگرفته است. متاسفانه اين ضعف در چهار سال گذشته هم در اتاق بازرگاني تهران و هم در اتاق بازرگاني ايران وجود داشته است. اين در حالي است که اعتقاد ما اين است که در مورد مسائلي که در جامعه اتفاق می‌افتد، اتاق بازرگاني حتي در حد اظهارنظر موضع داشته باشد. اينکه انتظار داشته باشيم که اتاق با پديده فساد مبارزه کند، چنين تواني وجود ندارد.

پس جنابعالي معتقديد که با توجه به منابعي که اتاق بازرگاني در اختيار دارد، اتاق بازرگاني نمی‌تواند با مسائلي چون فساد مبارزه کند؟

حاجي‌بابا: دقيقا،اتاق بازرگاني در شرايط فعلي توان مبارزه با فساد را ندارد. مبارزه با فساد در بدنه اتاق بازرگاني يک وظيفه است. در اظهارنظر فعالان اقتصادي در ماه‌های اخير در جريان برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني، کمتر نگاه به فعاليت اتاق بازرگاني داشته‌ایم. من معتقدم اول بايد بدنه اتاق بازرگاني را اصلاح کنيم و در مرحله بعد در زمينه مسائل جامعه اظهارنظر کنيم. وقتي هنوز اتاق بازرگاني سازوکار درستي ندارد و ساختار اجرايي آن ضعيف است، نمی‌توان از آن انتظار داشت. اتاق بازرگاني بايد در زمينه فساد موضع‌گیری کند ولي توان لازم در از بين بردن فساد را ندارد.

مهدي پورقاضي: اول بايد به اين موضوع پرداخته شود که فساد چه مسائلي را به وجود می‌آورد؟ فساد باعث فرار سرمايه و فعالان اقتصادي می‌شود؛ يعني يک سرمايه گذار اصولي حاضر نيست که در يک سيستمي که پر از فساد است، کار کند. وقتي صحبت از امنيت سرمايه می‌شود، يکي از مسائل‌اش نبود فساد است.

کساني که دنبال کار قانوني هستند، هرگز در جامعه‌ای که فساد در آن جريان دارد، نمی‌مانند. جامعه ما به دلايلي از جمله کاهش نرخ بيکاري، حتما نياز به سرمايه‌گذاری دارد. در اين ميان اتاق بازرگاني بايد روش‌های از بين بردن فساد را شناسايي و اعلام کند و بعد درخواست اجراي آن را داشته باشد. وقتي در يک اداره دولتي امضاي طلايي وجود دارد، يا رانتي در زمينه ارز وجود دارد يا به‌طور مثال رانتي که به برخي از صنايع داده می‌شود، زمينه‌هايي از وجود فساد است.

شما گفتيد که اتاق بازرگاني ضمن شناسايي روش‌های از بين بردن فساد، بايد درخواست اجرايي شدن آن را نيز داشته باشد. به نظر شما اگر دولت اين درخواست را نپذيرفت چه راهکاري بايد انديشيد؟

پورقاضي: در اين ميان، اتاق بازرگاني وظيفه دارد با استفاده از رسانه‌ها کمک کند تا همگان متقاعد شوند که بايد برای رسيدن به شفافيت در اقتصاد و جلوگيري از فساد اقداماتي انجام شود. من فکر می‌کنم که حداقل دولتمردان در ظاهر اين مساله را رد نمی‌کنند. مثلا در زمينه امضاهاي طلايي مکانيزم الکترونيک کردن امور اداري جايگزين شود. از سوي ديگر، کاهش بوروکراسي اداري و ساده کردن قوانين از جمله راه‌حل‌های معيني است که بايد از سوي اتاق بازرگاني پيشنهاد دهيم يا به‌طور مثال در مورد رانت در نرخ ارز بايد پيشنهاد يکسان‌سازی نرخ ارز و ايجاد شرايط يکسان را مطرح کنيم. در زمينه‌هایی که انحصار وجود دارد بايد رقابت را ايجاد کنيم. يکي از مواردي که باعث ايجاد فساد می‌شود، رانت اطلاعاتي است. به‌طور مثال يک شبه تصميم می‌گيرند که قانوني اجرا شود، کساني که از رانت اطلاعاتي خبر دارند، دست بالا را در اختيار دارند بنابراين اتاق بايد مانع قوانين يک شبه شود. همه فعالان اقتصادي بايد از شرايط مطلع شوند.

دانشمند: فساد سازمان يافته يکي از مشکلات فعالان اقتصادي است. من نيز مانند بقيه معتقدم که اتاق بازرگاني هيچ ظرفيتي براي برخورد با فساد ندارد. من موقع ثبت نام در انتخابات پيش رو مطرح کردم که قانون اتاق بازرگاني بايد تغيير کند. با قانون فعلي اتاق بازرگاني ما به هيچ جايي نمی‌رسيم. قانون اتاق بازرگاني سال 1369 در مجلس وقت تصویب شد. در اين سال همه‌چيز کپي بود و شرايط بعد از جنگ را داشت. به علاوه اينکه مراکز تهيه و توزيع بسياري در کشور وجود داشت و جمعيت کشور بيش از 40 ميليون نفر بود و بنگاه‌های اقتصادي کم بود. قانون اتاق بازرگاني در آن شرايط تصویب شد و پاسخگوي فعاليت اقتصادي امروز نيست. اين قانون پاسخگوي پيچيدگي‌هایی که امروز در فرآيند تجارت وجود دارد، نيست. اين قانون هيچ اختياري به اتاق بازرگاني نمی‌دهد.

تشکل‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که می‌توانند جلوي گسترش فساد را بگيرند. ما از گذشته تجربه داريم که بگيرو ببندهاي پليسي هيچ وقت نتوانسته است جلوي فساد را بگيرد. به‌‌عنوان مثال، اگر در يک صنفي با رانتی وارد شود، اولين کسي که از اين موضوع مطلع می‌شوند فعالان همان صنف هستند، اما صنف هيچ اختياري در قالب اتاق بازرگاني ندارد. در عين حال افرادي که در تشکل‌ها يا اصناف فساد اقتصادي دارند، در صورتي که خواستار لغو کارت بازرگاني آنها باشيم، اتاق بازرگاني نمی‌تواند با آن برخورد کند. بنابراين اگر اتاق بازرگاني به‌‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصي مطرح است، بايد ابزاري هم در اختيار داشته باشيم. ما بايد فضاي سالم کسب‌وکار در کشور را به‌‌عنوان زيربناي اساسي براي توسعه اقتصادي کشور در نظر بگيريم، هر قدر فساد افزايش يابد سرمايه دار و سرمايه‌گذار از کشور فراري می‌شوند.

هر صاحب سرمايه‌ای هم که خواهان فعاليت در اين شرايط است، يا بايد مشکلات را تحمل کند و روز به روز در مقابل افرادي که با فساد مشغول کار هستند، کوچک‌تر شود يا اينکه سرمايه‌اش را از کشور خارج کند. اگر سرمايه‌گذاری صورت نگيرد، نرخ بيکاري افزايش می‌يابد که تبعات اجتماعي را با خود به دنبال دارد. بخشي عمده‌ای از ناهنجاري‌های اجتماعي ناشی از بیکاری است.

شما فرموديد که اختيارات اتاق بازرگاني کافي نيست و بايد اختيارات لازم را از سياست‌گذار بگيرد تا بتواند با فساد مبارزه کند! پيشنهاد مشخص شما براي چهار سال آينده گرفتن چه نوع اختياراتي است؟

دانشمند: يکي از اختيارات اين است که تشکل‌ها بتوانند بازار را رصد کرده و افرادي که با فساد مشغول فعاليت هستند را شناسايي کنند. وقتي تشکل اين فساد را اعلام می‌کند، اتاق اختيار قانوني ندارد که بتواند با فرد خاطي برخورد کند. اتاق حتي اين اختيار را ندارد که به‌‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصي عليه متخلف در دادگستري اعلام جرم کند.

وطن پرور: بخش‌خصوصي نمی‌تواند ضابط قانون باشد. ما امکانات و ابزار قانوني براي مبارزه با فساد داريم، اما از آن به درستي استفاده نکرده‌ايم. در حال حاضر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در اتاق بازرگاني داريم اما اتاق بازرگاني به‌‌عنوان نماينده بخش‌خصوصي زواياي پنهان اين قانون را بررسي نکرده است. چرا براي کالاي قاچاق اين امکان وجود دارد که وقتي به صورت آزاد فروخته شود ديگر حکم قاچاق را ندارد. چرا قانون‌گذار اعلام می‌کند که انبار عمده کالاي قاچاق را شناسايي کنيد و بعد از گزارش با آن برخورد شود؟ مگر بخش‌خصوصي می‌تواند اطلاعات کامل از وضعيت قاچاق کالا داشته باشد؟ به فرض اينکه اين امکان را بخش‌خصوصي داشته باشد،آيا چنين مسووليتي برايش متصور است؟ ما فعالان اقتصادي هستيم و نبايد مسووليت‌های دولت را ما قبول کنيم.

مساله اصلي که بخش‌خصوصي در وهله اول بايد از آن استفاده کند، پاکسازی درون خودش است. به‌طور مثال چرا در گزارش تفريغ بودجه اتاق بازرگاني اين مورد ذکر نشده است که هيات رئيسه اتاق از اعتبارات براي مسافرت‌های خارج چقدر استفاده کرده‌اند؟ ما اگر می‌خواهيم در فساد جاري در کل کشور دخالت کرده و جلوي آن را بگيريم بايد اول از خودمان شروع کنيم.

حاجی‌بابا: اينکه آقاي دانشمند اشاره کردند که يک مقدار اختيارات اجرايي اتاق بازرگاني را افزايش دهند، در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد که مسائل حکومتي را در اختيار بخش‌خصوصي بگذارند؛ چرا که کار بخش‌خصوصي اين نيست. ما به‌‌عنوان فعال بخش‌خصوصي در اتاق بازرگاني به صورت افتخاري فعاليت می‌کنيم. يک عده‌مان تعهد بيشتري داريم وقت بيشتري را نيز براي فعاليت در اتاق بازرگاني می‌گذاريم. يک عده از داشتن سمت در اتاق بازرگاني استفاده می‌کنند. براي اينکه بخواهيم در مقابل فساد عکس‌العمل داشته باشيم، بايد راهکارهايی را مدنظر قرار دهيم. در 35 سال گذشته قوانين خوبي داشته‌ايم، اما به درستي اجرا نشده است. در انتخابات پيش رو بايد اتاق‌ها در سراسر کشور مسوولان و مديران اجرايي اقتصادي و صنعتي را پالايش کنند.

منظور شما از پالايش چيست؟!

حاجی‌بابا: يعني عملکرد و سوابق اجرايي افراد را بررسي کنيم. به دليل فردمحور بودن در سيستم، برخي از افراد براي حل مشکلاتشان به فساد رو می‌آورند. بنابراين اتاق هر استان بايد پيشينه و سابقه افراد را درآورد و به صورت محرمانه به دولت ارائه کند. وظيفه اتاق بازرگاني معرفي فرد خاصي نيست اما سابقه افراد را بايد بررسي کند. اتاق بازرگاني در اينجا است که سمت مشاوره‌اش کارآيي خواهد داشت.

يکي از چالش‌ها اين است که به‌رغم اينکه اتاق بازرگاني کار پالايش مديران را انجام داد و به دولت ارائه کرد ولي نتيجه لازم را در اين زمينه نگرفت!

ابزارهاي اتاق بازرگاني در اين زمينه چيست؟ در عين حال در طول سال‌های گذشته اتاق بازرگاني از ابزارهاي

قوه قضائيه براي مبارزه با فساد خيلي استفاده نکرده است. آيا قوه قضائيه می‌تواند ابزار مناسبي براي اتاق بازرگاني باشد؟

پورقاضي: نگاه من کمي با مباحث مطرح شده متفاوت است. من مبارزه با فساد را از طريق روش‌های تعزيراتي و فشارهاي پليسي نمی‌بينم، بلکه مبارزه با فساد بايد به صورت ساختاري باشد. اول از همه اتاق بازرگاني بايد زمينه‌های فساد را شناسايي کند. هر جا که رقابت از بين رفت و انحصار ايجاد شد و تغيير قوانين اتفاق افتاد باعث ايجاد فساد خواهد شد. در حال حاضر کسب‌وکار‌های زيرپله‌اي، بی‌ثباتي قوانين و شوک درماني همچنان ادامه دارد؛ بوروکراسي اداري و ماليات‌های غيرمنطقي عواملي است که بايد به صورت ساختاري حل شود.

در اتاق بازرگاني کميسيون‌های مختلف در چهار سال گذشته زمينه‌های فساد را بررسي کردند، اما بخشنامه يا بيانيه‌ای از محل اين بررسي‌ها بيرون نيامد؟

پورقاضي: اين موضوع به اين دليل است که ساختار اتاق بازرگاني داراي اشکال است. سيستم اداري اتاق بازرگاني مشکل‌دار است. کساني که وارد اتاق بازرگاني می‌شوند همچنان دنبال اين سيستم هستند که سکوت در اين زمينه‌ها را ادامه دهند. در اتاق بازرگاني تهران براي صدور يک بيانيه خيلي تلاش کرديم اما باز موفق نشديم. بررسي‌های کميسيون‌ها بايد در هيات نمايندگان اتاق بازرگاني مطرح و تبديل به بيانيه و منتشر شود تا بتوان خواسته‌های بخش‌خصوصي را به دولت ارائه و اجراي آن را از دولت پيگيري کند. من فکر می‌کنم که ساختار اتاق و قانون اتاق بازرگاني بايد عوض شود. ساختار اتاق بازرگاني صرفا مبتني بر خروجي کميسيون‌های اتاق بازرگاني نيست. در شرايط فعلي هيچ خروجي از اتاق بازرگاني به‌دست نمی‌آيد.

موضوعي که تاکيد داشتيد اين است که اتاق بايد بستري را فراهم کند تا قانوني را تهيه و به مجلس ببرد و با فشار افکار عمومي آن را تصويب کند. ضمن اينکه انتشار بيانيه هم يکي از راهکارها است اما بيانيه در جامعه سرمايه‌داري ابزار محدودي است. اتاق بايد نقش تاثيرگذارتري داشته باشد و بتواند (مانند قانون بهبود مستمر فضاي کسب‌وکار) در مجلس و فرآيند سياست‌گذاری حرفي روي ميز داشته باشد و ارائه کند!

حاجی‌بابا: اتاق نمی‌تواند لايحه به مجلس بدهد. انتشار بيانيه از سوي اتاق بازرگاني که به‌‌عنوان نماينده از طرف بخش‌خصوصي شناسايي شده است، نمی‌تواند کم‌تاثير باشد. دوم اينکه در رابطه با مسائل اقتصادي راهکار مبارزه با فساد اقتصادي است، نه انتظامي. در اين ميان بايد مسيرها را اصلاح کرد. الان کميسيون‌های اتاق بازرگاني حق انتشار بيانيه ندارند واز طرف هيات‌رئيسه با آن برخورد شده است. درخواست ما همواره اين بوده که کميسيون‌ها به‌طور مستقل اجازه صحبت داشته باشند، در حالي بر اساس چارچوب اتاق بازرگاني اين اجازه داده نمی‌شود.

دانشمند: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند که در سال 20 ميليارد دلار کالاي قاچاق وارد کشور می‌شود. بارها اعلام کرده‌ایم اگر تعرفه‌ها را اصلاح کنيم تا انگيزه قاچاق از بين برود، روند تجارت سالم خواهد شد؛ بنابراين ساختار بايد درست شود تا تورم‌زا نباشد و جلوي فساد را بگيرد.
فرض بگيريد که اتاق بازرگاني پيشنهادهايي مبني بر مبارزه با فساد را به دولت ارائه کرد ولي اجرايي نشد، به نظر شما مکانيزم‌های اجرايي آن چيست؟ بالاخره يکي از مشکلات اجرايي نشدن قوانين است. به نظر می‌رسد اتاق در اين بخش نيز نيازمند يافتن راهکارهايي است!

وطن پرور: چهار سال پيش رئيس اتاق ايران با رئيس قوه قضائيه تفاهم‌نامه‌ای را در مشهد براي برطرف کردن موانع کسب‌وکار امضا کردند. در آن تفاهم‌نامه تمام دردل‌های فعالان کسب‌وکار ذکر شده است، اما جنبه اجرايي نگرفته است. ما مشکل از خودمان است و در مسائل اقتصادي حق جزم‌انديشي نداريم. امضاي طلايي که پيش از اين اشاره شد فقط معطوف به يک امضا نيست، بلکه در برخي از موارد تصويب آیین‌نامه و قوانين هم به صورت طلايي صورت می‌گيرد. حتي در قانون بهبود مستمر کسب‌وکار که همگان بر اجرايي شدن آن تاکيد دارند، چندين ماده وجود دارد که با نگاه خاص تدوين شده است.

اينکه اشاره می‌کنيد تفاهم‌نامه‌ها يا آیین‌نامه‌ها به درستي اجرا نشده، به نظر شما اتاق بازرگاني بايد چه رويکردي را در اين زمينه اتخاذ کند؟

وطن پرور: به نظر من شفافيت در اتاق بازرگاني وجود ندارد. به‌طور مثال تاکنون گزارش‌های شوراهاي‌عالي که نمايندگان بخش‌خصوصي نيز در آن حضور دارند، در هيات نمايندگان مطرح نشده است. نماينده بخش‌خصوصي در مورد تصميماتي که در شوراها گرفته می‌شود، بايد اطلاع‌رساني کند چون تبعات اين تصميم‌ها براي فعالان اقتصادي خواهد بود. 77 اتاق مشترک و شورای‌عالي داريم که نمايندگي آن دست افراد معدودي است که گزارشي هم از سوي اين افراد به بخش‌خصوصي ارائه نمی‌شود.

بنابراين اگر اتاق بازرگاني سطح شفافيتش را بالاتر ببرد و گزارش تصميمات شوراهاي سياستگذاري را ارائه کند، آيا راهکاري براي مبارزه با فساد است؟

وطن پرور: صددرصد.

حاجی‌بابا: در حال حاضر با توجه به اينکه ساختار اتاق بازرگاني رئيس‌محور است، بنابراين عملکرد درستي هم نمی‌تواند داشته باشد. باید رکن اصلي اتاق بازرگاني، هيات نمايندگان باشد اما اکنون اين‌طور نيست. عملا در قانون اتاق بازرگاني نوشته شده که انتخاب دبيرکل اتاق بازرگاني از وظايف رئيس اتاق است. اعضا به‌‌عنوان هيات نمايندگان در اين زمينه کاره‌ای نيستند؛ يعني در انتخاب بالاترين مقام اجرايي اتاق بازرگاني، اعضا به‌‌عنوان نمايندگان واقعي فعالان اقتصادي کشور هيچ نظري نمی‌توانند داشته باشند. ما معتقديم در ساختار فعلي، اتاق بازرگاني نمی‌تواند در زمينه‌هایی چون مبارزه با فساد نقشي داشته باشد. بايد ابتدا به اين سوال پاسخ دهيم که در چهار سال آينده چه اتاقي بايد داشته باشيم. اول ساختار اتاق بازرگاني را درست کنيم بعد در مورد اظهارنظر آن صحبت کنيم.

بارها اعلام کرده‌ایم که ليستي منتشر شود که اتاق بازرگاني در چه نهادها و ارگان‌هایی نماينده دارد و مشخصات نمايندگان چيست. به‌طور مثال به نظر من در جلسات شوراي پول و اعتبار بايد نماينده کميسيون سرمايه‌گذاری و تامين مالي حضور داشته باشد اما هنوز نتوانسته‌ایم فردي را به‌‌عنوان نماينده کميسيون تخصصي اتاق به جلسات شوراي پول و اعتبار بفرستيم. ما بارها تغيير قانون اتاق بازرگاني را خواستار شده‌ايم. از نظر ما اتاق بازرگاني بايد قدرتمند باشد؛ اتاق بازرگاني بايد مطالبه‌گر باشد. دولت‌ها می‌آيند و می‌روند اما اين بخش‌خصوصي است که از تغيير دولت‌ها نفع می‌برد يا زيان می‌کند. اتاق بايد ساختاري داشته باشد که با تغيير دولت‌ها بتواند موضع بگيرد و منافع خودش را حفظ کند بنابراين علاوه بر تغيير ساختار اتاق بازرگاني، بايد خودباوري هم به اعضاي اتاق بازرگاني بدهيم.

دانشمند: در واقع اتاق بازرگاني بايد مطالبه‌گر و پاسخگو باشد.

پورقاضي: شما اين سوال را مطرح کرده ايد که با فساد چه کار بايد کرد؟ يک دلايلي در مورد ايجاد فساد در اقتصاد کشور هست که خيلي در زمينه آن اختلاف‌نظري وجود ندارد. به نظر من پيش از اين ، اينکه در مورد نحوه موضع‌گیری اتاق بازرگاني در زمينه مبارزه با فساد بحث کنيم، بايد اين نکته را مدنظر قرار دهيم که اتاق بازرگاني فعلي کارآمد نيست و اجازه انتشار صداي کميسيون‌های تخصصي را نمی‌دهد. اول بايد اين موارد را اصلاح کرد و بعد به پديده مبارزه با فساد پرداخت. يک نحوه مديريت در اتاق بازرگاني به ارث رسيده که بايد اصلاح شود. البته شرايط اتاق بازرگاني در چهار سال اخير نسبت به گذشته بهتر شده است. در حال حاضر بخش‌خصوصي بالنده شده و ثبت‌نام گسترده کانديداها در انتخابات پيش‌رو نشان می‌دهد که بخش‌خصوصي علاقه‌مند است که تاثيرگذار باشد.

حاجی‌بابا: دولت ادعاي حمايت از بخش‌خصوصي را دارد، در انتخاب هيات‌رئيسه 20 نماينده دولتي که در اتاق حضور دارند بايد بی‌طرفانه عمل کنند و اجازه دهند که نمايندگان واقعي بخش‌خصوصي به‌‌عنوان هيات رئيسه اتاق آينده انتخاب شوند. ما در اتاق تهران بايد با اتاق‌های شهرستان تجميع شويم تا بتوانيم تغييرات اساسي را در اتاق ايران ايجاد کنيم. از سوي ديگر، بايد تشکل‌های واقعي هم در اتاق بازرگاني داراي کرسي باشند.
اين نکته را هم بايد مدنظر قرار داد که اتاق بازرگاني چه ابزارهايي در اختيار دارد تا بتواند تغيير در داخل را انجام دهد. اتاق از ظرفيت مجلس و قوه قضائيه خوب استفاده نکرده است؟

حاجی‌بابا: اتاق بازرگاني با ساختار فعلي از تمام ظرفيت قوا نمي‌تواند استفاده کند.

وطن‌پرور: وقتي در جامعه به بخش‌خصوصي اعتبار داده نمی‌شود، چطور می‌توان از ظرفيت‌ها استفاده کرد؟ بايد مشکلات را به صورت ريشه‌ای نگاه کنيم نه شعاري. در تصويب قانون بهبود مستمر کسب‌وکار، درخواست بخش‌خصوصي اين بود که ساماندهي تشکل‌ها را خودش در اختيار داشته باشد نه دولت. بخش‌خصوصي هنوز زبان مشترک خودش را پيدا نکرده است. به‌طور مثال در فعاليت انتخاباتي امسال يک گروه عنوان می‌کند که بانکداران نبايد در هيات نمايندگان وارد شوند، گروهي ديگر از آمدن بانکداران به انتخابات اتاق بازرگاني شديدا حمايت کردند.

مشکل در درون بخش‌خصوصي ريشه‌ای است که بايد حل شود. در سال 1321 قانون اتاق بازرگاني صراحت دارد که دولت بايد در سياست‌های اقتصادي از اتاق بازرگاني کمک بگيرد، اتاق بازرگاني در آن زمان نرخ تعرفه تعيين می‌کرده و اجازه داشته ورود يا خروج کالا را کنترل کند. اما در سال 1369 با تغيير قانون اتاق بازرگاني، عملا بسياري از اختيارات از اتاق بازرگاني گرفته شد.

دانشمند: با قانون فعلي اتاق بازرگاني به جايي نمی‌رسيم. اتاق بازرگاني رئيس‌محور است. به‌طور مثال در شوراي پول و اعتبار رئيس اتاق بازرگاني حضور دارد، اين در حالي است که وي بايد ابتدا با کميسيون تخصصي در مورد محور جلسه شوراي پول و اعتبار وارد مشورت شود. دو بار تلاش کرديم که قانون اتاق بازرگاني را عوض کنيم اما به جاي اينکه مصلحت جمعي براي تغيير آن در نظر گرفته شود به منافع فردي توجه می‌شد. ما تمام ضعف‌های اتاق بازرگاني را می‌دانيم و براي عبور از رئيس‌محوري و بها دادن به هيات نمايندگان و فعالان اقتصادي کشور بايد قانون فعلي اتاق بازرگاني را تغيير دهيم.

حاجی‌بابا: زماني اتاق بازرگاني استقلال خواهد داشت که نمايندگان واقعي بخش‌خصوصي در آن حضور داشته باشند.

اگر مکانيزم‌ها درست شود، در بعد بيروني اتاق بازرگاني براي مبارزه با فساد چه اقدامي را می‌تواند انجام دهد؟ مطرح شد که اتاق بازرگاني با انتشار بيانيه می‌تواند اعمال فشار کند، يا اينکه در رسانه‌های عمومي فعاليت بيشتري کند. بخش‌خصوصي ايران در چهار سال آينده حتي اگر ساختارهايش را تغيير دهد، چه راهکارهايي را می‌تواند در پیش گیرد؟

پورقاضي: مسووليت اتاق بازرگاني اين است که عوامل و مشکلات را شناسايي کند و با ارائه و ترويج پيشنهادهايش با کمک رسانه‌ها، در مراجع قانوني پيشنهادهايش را پيگيري کند. اتاق بازرگاني قرار است خواسته‌های خود را در چارچوب دموکراتيک پيگيري کند و قرار نيست با دولت مقابله کند. اتاق بازرگاني می‌تواند به نمايندگي از بخش‌خصوصي مواردي را که به‌طور عموم به بخش‌خصوصي فشار می‌آورد، در مراجع قضايي پيگيري کند. اين

موضوعي است که عموما در مورد آن اکراه وجود دارد. اتاق بازرگاني هنوز نمي‌تواند يک بيانيه در مورد خواسته‌ها و مطالباتش ارائه کند. معاونت حقوقي اتاق بايد در مورد خواسته‌های عمومي اعضا اقدام کند؛ بنابراين ساختار اتاق بازرگاني بايد اصلاح شود.

وطن‌پرور: با اينکه تغيير ساختار در اتاق بازرگاني داشته باشيم و آن را به روز و مطالبه‌گر کنيم هيچ مشکلي نيست؛ اما از ساختار موجود اتاق بازرگاني نيز استفاده لازم صورت نگرفته است.

حاجی‌بابا: اتاق بايد ابتدا ساختار خودش را درست کند، بعد می‌تواند در مقابل مسائل کشور موضع‌گیری داشته باشد. فساد فقط رشوه گرفتن نيست؛ بلکه عدم شايسته‌سالاري هم نوعي فساد است. فساد فقط مالي نيست، بلکه فساد می‌تواند در گرفتن مقام هم باشد.

نمايندگان گروه‌های انتخاباتي اتاق: مبارزه با فساد بايد جزو اولويت‌های اصلي اتاق در چهار سال آينده باشد. با ساختار و بدنه فعلي، تاثيرگذاري اتاق در کشور از جمله در مبارزه با فساد ناچيز و محدود است.
 
براي مبارزه با فساد اول بايد نگاه به درون داشت و از خود اتاق شروع کرد.

نمايندگان اتاق در شوراهاي سياست‌گذاری و مجامع مشورتي؛ انتخاب و عملکردشان غيرشفاف، ناکارآمد و غيرپاسخگو است.

براي شکل‌دهي به اتاق مطلوب؛ قانون اتاق بايد در راستاي اختيارات و قدرت بيشتر آن براي تاثيرگذاري بر دولت و سياست‌ها اصلاح شود.

بگير و ببندهاي پليسي فساد را برطرف نمي‌کند، اتاق بايد زمينه‌ها و عوامل فسادآفرين را شناسايي و براي محو آن تلاش همه‌جانبه کند.

اتاق از طريق بيانيه، فشار رسانه‌اي، تهيه، تنظيم و اصلاح قوانين، پيگيري قضايي (بالقوه) می‌تواند با فساد مبارزه کند؛ به شرط تقويت ساختارش.


 


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۱ آبان ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 49,700 ریال 100 0.2% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 49,600 ریال 100 0.2% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 50,800 ریال 400 0.79% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 50,500 ریال 400 0.79% نمودار و آرشیو
5110 49,250 ریال -50 0.1% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 49,300 ریال 300 0.61% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 48,900 ریال نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 48,300 ریال 500 1.04% نمودار و آرشیو
0075 53,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
020 52,800 ریال -400 0.75% نمودار و آرشیو
Lf190 53,000 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
52518 48,000 ریال 1000 2.08% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 - نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 51,590 ریال 90 0.17% نمودار و آرشیو
2102 52,200 ریال 200 0.38% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 50,000 ریال -1900 3.66% نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 49,600 ریال 400 0.81% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 64,500 ریال -500 0.77% نمودار و آرشیو
EX3 Arak 64,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun 64,600 ریال 100 0.15% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 51,500 ریال 1600 3.11% نمودار و آرشیو
C30s 53,600 ریال 1100 2.05% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 46,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 65,800 ریال 1000 1.52% نمودار و آرشیو
1540 61,700 ریال -1000 1.59% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 51,600 ریال -400 0.77% نمودار و آرشیو
785 - نمودار و آرشیو
821 - نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 72,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 51,000 ریال نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 50,300 ریال 800 1.59% نمودار و آرشیو
552R Maroun 50,300 ریال 800 1.59% نمودار و آرشیو
510L Jam - نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 95,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 57,500 ریال 1500 2.61% نمودار و آرشیو
RP340 67,000 ریال 1000 1.49% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L 57,200 ریال 1200 2.1% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 91,200 ریال -300 0.33% نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 40,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 39,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 40,700 ریال -300 0.73% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 39,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 38,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 91,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 - نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 55,000 ریال نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖