تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۰۸:۱۳ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

پورقاضي: نمی توان مانع حضور شبه دولتی ها در اتاق شد/ ديدگاه ها + رزومه

inpia.ir: مهدي پورقاضي، كانديد بخش صنعت اتاق بازرگاني تهران در گفتگويي مفصل با روابط عمومي انجمن ملي پلاستيك گفت: حضور شبه دولتی ها در گروه ها اجتناب ناپذیر است؛ چون به لحاظ قانونی دولتی تلقی نمی شوند و دارای کارت بازرگانی و از حقوق یک بازرگان برخوردار هستند.
پورقاضي: نمی توان مانع حضور شبه دولتی ها در اتاق شد/ ديدگاه ها + رزومه

inpia.ir: تا كنون برنامه و ديدگاه هاي 5 نماينده صنعت پلاستيك در پايگاه اطلاع رساني انجمن ملي صنايع پلاستيك ايران منتشر شده است. در مطالب گذشته، كيا كياني و هرويك ياريجانيان در بخش بازرگاني و مرتضي هداوندي، حامد شهميرزادي و هوشنگ پارسا در بخش صنعت به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. آنچه پيش رو داريد گفتگوي تفصيلي روابط عمومي انجمن ملي صنايع پلاستيك ايران با مهدي پورقاضي است.

مهدی پورقاضی عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنايع پلاستيك ايران، پس از 12 سال حضور در اتاق بازرگانی خود را بار دیگر برای ورود به پارلمان بخش خصوصی در قالب لیست ائتلاف برای فردا و ائتلاف صنعت پلاستیک و پلیمر، آماده می کند.  پورقاضی بر خلاف برخی از فعالان اقتصادی به آزاد سازی اقتصاد و کاهش حمایت دولت از صنعت اعتقاد دارد. وی حتی با وجود این که می گوید تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه می توانست بهتر از این باشد، اما آن را گامی برای ورود به بازارهای جهانی عنوان می کند. گفت و گوی اینپیا با این مهندس مكانيك فارغ التحصيل دانشگاه تهران، شامل مباحث مختلفی همچون؛ موضوع اتاق بازرگانی، تعرفه ترجیحی، حضور شبه دولتی ها در اتاق و موارد دیگر است.  

آقای پورقاضی به نظر شما یک اتاق مطلوب چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی اتاق در رئوس کلی و در بخش داخلی باید  به اعضای خود به عنوان سرمایه توجه کند و در جهت توانمندسازی آنها تلاش کند.  از طرف دیگر باید امکان عرضه و شنیده شدن نظرات و صداهای مختلف در اتاق به وجود بیاید. اتاق باید به نمایندگی از فعالان اقتصادی بتواند خواسته های آنها را با مقامات مسئول دولتی طرح و پیگیری کند و متناسب با حق الزحمه ای که دریافت می کند، خدمات رسانی انجام دهد. خدماتی همچون؛ بازرگانی، آموزشی، خدمات در هیئت های حل اختلاف، مالیاتی، بخش تامین اجتماعی و سایر موارد مربوط.  

از نقطه نظر بیرونی اتاق باید جسارت کافی برای طرح خواسته های اعضاء با مسئولان دولتی را داشته باشد. یکی از مواردی که موجب ناراحتی شد این بود در دولت های نهم و دهم ،اعضای اتاق نسبت به تصمیم های اقتصادی مقامات دولتی عکس العمل کافی و مناسب نشان ندادند.

شما به عملکرد اتاق در دولت های نهم و دهم به واسطه عدم اتخاذ موضع مناسب نسبت به تصمیم های اقتصادی دولت انتقاد می کنید و خود را به عنوان اپوزسیون در آن دوره تعریف می کنید، شما به عنوان اپوزسیون در آن دوره چه موضعی داشتید و این موضع چگونه و کجا اعلام شد؟

یکی از اشکالات  اتاق این بود که ساختار اتاق بیشتر رییس محور بود تا کمیسیون محور. در کمیسیون ها مصوباتی با هدف لغو برخی از تصمیم های دولت گذارنده می شد اما وقتی که به هیئت نمایندگان می رسید، ریاست اتاق تمایلی به انتشار آن در قالب بیانیه نداشت. در یک مورد ما در اتاق تهران بیانیه را تا هیئت نمایندگان رساندیم و آنها نیز تصویب کردند، اما آقای مفتش که نماینده دولت  و جزو هیئت رییسه اتاق تهران بودند جلوی آن را گرفتند و هیئت رییسه اتاق نیز به آن تن داد. در مدیریت اتاق نوعی محافظه کاری وجود داشت.

 

شاید این آسیب هم در این دوره رخ دهد و بسیاری از اعضای اتاق با عینک سیاسی وارد شوند.

البته حضور نمایندگان دولت به طور طبیعی طیف سیاسی را به همراه می آورد. به غیر از این در اتاق  گروه های دیگر هم از نظر سیاسی حضور دارند. این مورد در ائتلاف برای فردا شاید کمتر دیده می شود اما به هر حال در این ائتلاف نیز وجود دارد. ریاست و مدیریت اتاق در طی سال های گذشته به لحاظ سیاسی بیشتر به گروه های اصولگرا یا موتلفه نزدیک بودند. بسیاری از مدیران اتاق هم نزدیکی سیاسی با احزاب سیاسی داشتند. شاید در یک دوره کوتاه مدیریت اتاق تهران به اصلاح طلب ها نزدیک بود. این نزدیکی به سیاسیون اجتناب ناپذیر است. ما می خواهیم که اتاق به عنوان تشکل بخش خصوصی صرف نظر از مسائل سیاسی بتواند خواسته های فعالان اقتصادی را در مقابل دولت از هر نوع جناح و با هر تفکری، طرح و پیگیری کند.

دولت سهیمه خود و بخش خصوصی هم از کانال انتخابات وارد اتاق می شوند. اما در بخش خصوصی نیز با شبه دولتی ها روبرو هستیم که می تواند توازن را به نفع یک گروه تغییر دهد. البته چنین افرادی هم در ائتلاف برای فردا نیز حضور دارند، آیا این یک نقطه منفی و تغییر توازن اتاق به نفع یک تفکر نیست؟

 

بانک گردشگری به عنوان بخش خصوصی کاندیدای اتاق شده است و این بانک هم خصوصی است. شبه دولتی ها آنهایی هستند که مالکیتشان به طور نسبی با دولتی ها است یا مدیریت های آنها منسوب دولت هستند. حتی اگر آنها را هم شبه دولتی محسوب کنید حضور آنها در گروه ها اجتناب ناپذیر است چون به لحاظ قانونی دولتی تلقی نمی شوند و دارای کارت بازرگانی و از حقوق یک بازرگان برخوردار هستند.

آیا به زعم شما داشتن کارت بازرگانی برای کاندیدا شدن کفایت می کند به نظر می رسد با توجه به اهمیت جایگاه اتاق، تخصص در این میان مغفول واقع شده است؟

بر اساس قانون اگر کسی سه سال کارت بازرگانی داشته باشد، می تواند کاندیدای اتاق شود و چنان چه یک سال هم کارت داشته باشد می توانند رای دهند. در خصوص تخصص، موقع دادن کارت بازرگانی افراد باید دارای یک شغل و در کارهای اقتصادی فعال باشند. از طرف دیگر دوره های آموزشی مروبط به امور بازرگانی و گمرک را طی کنند تا بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند. بیش از این کنترل روی فعالیت اقتصادی کار را دشوار می کند.

آیا تدابیری برای چیدمان هیئت رئیسه شده است که از هر صنف در هیئت رئیسه حضور داشته باشد

چون تعداد اصناف بسیار زیاد هستند این تقریبا غیر ممکن خواهد بود. تهران و شهرستان هر کدام به نوعی در این زمینه مسئله دارند. برخی این تقسیم بندی را بین تهران و شهرستان انجام می دهند که یک نوع تقابل بین تهران و شهرستان وجود دارد. برخی معتقدند حق عضویت بنگاه های مستقر در اینجا به تهران پرداخت می شود و نباید این اتفاق بیفتد. در هیئت رئیسه هر کس بتواند رای بیشتری کسب کند انتخاب خواهد شد. بنده البته با تقسیم بندی بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی موافق نیستم.

چرا؟

چون یک استان مانند مازندارن ممکن است عنوان کشاورزی داشته باشد و آن قدر صنعتی نباشد که این تعداد افراد صنعتی وارد شوند و یا مثل استان تهران کمتر کشاورزی باشد. به نظر من باید این متناسب با GDP  باشد. به نظر من این روش کنونی مناسب نیست و باید نیمی از سهمیه را به آن بخش اختصاص دهند و بقیه را به فعالان اقتصادی واگذار کنند که صرف نظر از این که در کدام بخش فعالیت می کند سخنگوی مورد اعتماد خود را در اتاق برگزیند. نمایندگان باید به تعالی اقتصاد فکر کنند چون بخش های مختلف به هم وابسته هستند و باید همه را با هم دید.

 

اکنون بحث ورود به بازارهای جهانی وجود دارد که  گاهی مطرح می شود و زمانی مورد غفلت قرار می گیرد، به نظر شما برای ورود به این بازارها با توجه به شرایط کنونی فعالان اقتصادی مانند؛ نرخ سود بانکی، عدم حمایت دولتی، نوسازی، نرخ تورم، ارز و غیره؛ آیا این در شرایط فعلی میسر است. خیلی از منتقدان حتی در باره تعرفه ترجیحی که شما از آن به عنوان گامی برای ورود به بازارهای جهانی یاد، به عنوان عاملی مهم در از دست رفتن بازارها و حتی ورشکسته شدن واحدهای تولیدی یاد می کنند.  رویکرد اتاق چه تاثیری در این مباحث می تواند داشته باشد.

یکی از عرایض بنده از ابتدا این بود که یکی از وظایف اتاق باید توانمند سازی اعضاء باشد تا شرکت ها قدرت رقابت بهتری پیدا کند. از سوی  دیگر اعضا باید مدیریتشان را بهتر کنند. اتاق بر اساس رتبه بندی کارت های بازرگانی به کارت های زرین، سیمیمن و برنزی؛ برای آنها  تسهیلاتی قائل می شود. این یکی از موارد راهنمایی های اتاق برای فعالان اقتصادی جهت رقابتی شدن است.  همه مدیران باید تلاش کنند که رقابتی تولید کار کنند.  رقابت ما در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است.  حاشیه های سود در اقتصاد کشورهای اروپایی پایین است و آنها با رقابت تلاش می کنند.

به دلیل این که درآمد ایران مبتنی بر نفت است هر روز از درآمد ارزی کشورمان کاسته می شود؛  بالاخره این وضع  نیازمند تغییر است و این نیز با تولید محصولات رقابتی امکان پذیر خواهد بود. پرسش این است که آیا اگر چند واحد یا درصدی از واحدها ورشکست شوند این یک اتفاق بد است؟ از دید من این گونه نیست. حتی در پیشرفته ترین اقتصادهای دنیا مانند آلمان، آمریکا و سایر جاها، سالیانه تعدای از شرکت ها ورشکست و شرکت های دیگر سر بر می آورند که به مدیریت و تکنولوژی نوین مجهزند. بنابراین ورشکستگی یک نوع جراحی در اقتصاد است؛ دردناک اما لازمه بهبود اقتصاد است.

حالا چه تعداد از مدیران و بنگاه ها توان رقابت ندارند، بستگی به میزان  تسلط  مدیران به دانش مدیریت نوین دارد. تردیدی ندارم که فعالیت اقتصادی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دشوار است اما در همین شرایط مدیرانی وجود دارند که در حال توسعه و رشد هستند.  در حالی که برخی ورشکسته می شوند تعدادی هم رشد می کنند این هر دو در یک نرخ از تورم و بهره بانکی، فعالیت می کنند.

موضوع رقابت و حضور در بازاهای جهانی مطرح است با این نرخ سود بانکی، تورم و حتی در خصوص قوانینی همچون قانون ورشکستگی و بیمه و غیره؛ در این شرایط تولیدکننده چگونه می تواند به رقابت با کشورهای دیگر بپردازد.

قبول دارم که با این نرخ تورم شرایط سخت است. دقت کنید هنگامی این نرخ تورم و قیمت به نرخ های ارزی می رسد که باید در رقابت بین الملیی شکل بگیرد؛ دیگر نرخ تورم موثر نیست. با افزایش نرخ ارز، قیمت ها هم نه تنها تورم زا نیست بلکه کاهنده است. خواسته ما این بوده که باید نرخ ارز متناسب با نرخ تورم افزیش یابد. این نگاه که حفظ پول ملی به اقتصاد کمک می کند دیدگاهی قدیمی و اشتباه است. امروز باید شما قدرت پول خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید صادرات خود را رقابتی کنید. اقتصاد به طور طبیعی خود را اصلاح می کند چیزی که ما مخالف آن هستیم سوبسید دادن به ورادات..

ما به عنوان ائتلاف برای فردا؟

بله؛ ما به عنوان ائتلاف برای فردا با سوبسید دادن و ارز مبادله ای برای واردات موافق نیستیم. تصور می کنیم صادر کنندگان با مقداری اصلاح مدیریت، صرفه جویی و رقابتی کردن قیمت می توانند در بازارهای جهانی حضور یابند. متاسفانه چیزهایی که مانع ایجاد می کنند بیشتر عوامل غیر اقتصادی مانند، مشکل تحریم و عواقب آن یعنی عدم اعتماد به تولید کنندگان ایرانی است. در رقابت داخلی نرخ تورم برای همه یکسان و در رقابت خارجی هم ارزی است و ارز نباید پایین نگاه داشته شود. افزایش نرخ ارز، تورم را جبران می کند.

یکی از مباحث روز و البته مورد انتقاد تولیدکنندگان ایران، موضوع تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه است. در این تعرفه برای ایران عمدتا محصولات کشاورزی و برای آنها محصولات صنعتی مورد توجه واقع شده است. یکی از نکات مهم این که محصولات کشاورزی چندان مدیریت پذیر نیستند در حالی که ترکیه زیرکانه تر می تواند مصنوعات را مدیریت و تولید کند.  

در این مورد من هم معتقدم می توانست بهتر از این باشد. دولت بر اساس قانون باید پیش از انعقاد این قرارداد، تشکل های ذینفع را مورد مشورت قرار می داد که این امر واقع نشد. اما در این طرف قضیه هم باید توجه کرد که اگر ما به صورت مداوم از حضور خارجی ها واهمه داشته باشیم هرگز جرات حضور در بازارهای بین الملی را پیدا نخواهیم کرد. اگر برای جلو رفتن بنا را بر مهیا شدن همه ملزومات بگذاریم چنین چیزی هرگز میسر نخواهد شد.  باید به طور کلی بپذیریم که حصار حمایتی ایجاد شده برای  صنایع، کاهش یابد.

تعرفه ترجیحی یک امر متقابل است. همان طور که ما نباید بازار خود را به راحتی در اختیار رقبای خارجی بگذاریم آنها نیز به راحتی بازار خود را در اختیار ما قرار نمی دهند.

اکنون بحث صادرات کالا به کشور روسیه مطرح است در حالی که ورود کالا به روسیه 25 درصد تعرفه ورودی دارد. چگونه می توان با این تعرفه وراد بازار روسیه شد در حالی که روسیه با اکراینی ها، قزاق ها و خیلی جاهای دیگر تعرفه را صفر کرده اند. باید تلاش کنیم که این تعرفه را کاهش دهیم اما آنها این کار را به رایگان انجام نمی دهند

پرسش بنده نه در خصوص ماهیت تعرفه ترجیحی و کاستن حمایت دولت از صنایع، بلکه درباره این است که تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه عادلانه نیست.

نمی خواهم بگویم که تعرفه ترجیحی با ترکیه خیلی خوب است اما این جزئیات قضیه است. اگر بخش خصوصی قبل از این فعالتر می شد و خواسته ها خود را پیش می برد شاید به نتایج بهتری در این قرار داد می رسیدیم.

اتاق در این زمینه چه نقشی داشت؟

اتاق نقشی نداشت و مورد مشاوره هم قرار نگرفت. حتی تصمیم آن هم مربوط به دولت آقای روحانی نیست. اما این موارد فرع مسئله است پرسش این است که چرا ما نباید بتوانیم با تولیدات آنها رقابت کنیم؟ در حالی که تولید کننده ترک از انرژی و نیروی کار گرانتر و البته مواد اولیه ارزانتر استفاده می کند. او با توجه به این موارد و پرداخت هزینه حمل و نقل و گمرک، وارد بازار ایران می شود و تولید کننده ما با نیروی کار و انرژی ارزانتر نمی تواند در داخل با او رقابت کند. با این وضعیت تولید کننده ما با چه روشی می خواهد با تولید کننده ترک در بازار روسیه، امارات یا هر بازار دیگر در دنیا رقابت کند.

اگر شما همچنان در دوره بعدی اتاق در اپوزسیون قرار بگیرید چه خواهید کرد؟

مثل دوره های قبل تلاش خواهیم کرد و بیانیه های خود را صادر و مصاحبه های لازم را انجام می دهیم تا بتوانیم اقتصاد را به سمت آزاد سازی ببریم. نمی توان ساکت ماند.

 

بسیاری از مسائلی که اکنون به عنوان شعار تبلیغاتی مطرح می شود بسیار کلی است مانند؛ شفاف سازی، حذف رانت اطلاعاتی و غیره که در برنامه ائتلاف برای فردا هم دیده می شود، آیا شما واقعا برای این موارد برنامه ای دارید؟

اتاق بازرگانی یک دستگاه اجرایی نسیت. ما فقط می توانیم مشورت بدهیم و خواسته ها را مطرح و پیگیری کنیم. تنها می توان تیم مطالعاتی تشکیل داده و خواسته ها را منطقی کرد سپس آنها را برای تصمیم گیری به مسئولان مربوطه ارائه داد. همه شعارهای خوب می دهند اما نگاه اصلی و جهت اقتصادی هنوز مشخص نیست. در یک نگاه کلان معتقدم که ما باید به پیشرفت کل اقتصاد فکر کنیم نه تنها بخش خودمان.

 

رزومه
 
مشخصات فردي :
نام و نام خانوادگی : مهدي پورقاضی 
نام پدر : محمد 
تاریخ تولد : 5 فرروردين 1336
محل تولد : اصفهان 
mehdi@npolymer.com 
 
سوابق تحصیلی :
مهندس مکانیک – دانشگاه تهران
 
فعالیت اجتماعی فعلی :
عضو هیات نمایندگان – اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران 
عضو و نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
عضو کمیسیون انرژي - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران 
عضو کمیسیون اصل - 44 اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزي ایران 
عضو شوراي تخصصی مشورتی امور بازرگانی براي وزیر صنعت ، معدن و تجارت
عضو هیات مدیره – انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران
عضو انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران
 
فعالیت اجتماعی پیشین :
عضو هیات موسس و هیات مدیره – انجمن صنایع همگن پلاستیک (سه دوره عضو هیات مدیره
عضو هیات موسس و هیات مدیره – خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران (دو دوره عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن
عضو هیات نمایندگان – اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزي ایران (سه دوره از سال 82 
بازرس – شرکت تعاونی صنایع پلاستیک (دو دوره
نائب رئیس اول - انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران
 
 
فعالیت شغلی :
مدیرعامل شرکت نیرومندپلیمرپارس – تولید کننده پلاستیکهاي تقویت شده 
رئیس هیات مدیره شرکت فرافن گازتهران – تولید کننده گازهاي صنعتی و آزمایشگاهی

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۸ دى ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 43,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 43,600 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 43,450 ریال -250 0.57% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 44,000 ریال -200 0.45% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 44,000 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,900 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
5110 44,900 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 43,650 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,600 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 43,600 ریال -50 0.11% نمودار و آرشیو
0075 51,500 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
020 51,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lf190 50,500 ریال -200 0.39% نمودار و آرشیو
52518 46,000 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 50,100 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 49,600 ریال -200 0.4% نمودار و آرشیو
2102 50,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 60,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 48,000 ریال -400 0.83% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 47,900 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf 46,600 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Amir - نمودار و آرشیو
EX3 Arak 46,600 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf 47,000 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf 47,000 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf 47,200 ریال نمودار و آرشیو
V30G 47,300 ریال -700 1.46% نمودار و آرشیو
Z30s 47,500 ریال -600 1.25% نمودار و آرشیو
C30s 45,500 ریال -700 1.52% نمودار و آرشیو
V30s 47,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,700 ریال 900 1.89% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,450 ریال 50 0.09% نمودار و آرشیو
1540 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 52,000 ریال 300 0.58% نمودار و آرشیو
781 45,400 ریال -400 0.87% نمودار و آرشیو
785 45,000 ریال -500 1.1% نمودار و آرشیو
821 46,200 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
825 44,500 ریال -2000 4.3% نمودار و آرشیو
5030 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 47,000 ریال -400 0.84% نمودار و آرشیو
552R Jam 48,000 ریال -400 0.83% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf 48,000 ریال -400 0.83% نمودار و آرشیو
552R Arak - نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam - نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 47,300 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 82,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10417 82,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10415 83,500 ریال 500 0.6% نمودار و آرشیو
R40maron 49,000 ریال 200 0.41% نمودار و آرشیو
R60 48,500 ریال -300 0.61% نمودار و آرشیو
548R 47,200 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
RP340 47,000 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 47,000 ریال 1000 2.13% نمودار و آرشیو
440L 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 58,000 ریال -500 0.85% نمودار و آرشیو
ZR230 58,800 ریال 300 0.51% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 80,500 ریال 200 0.25% نمودار و آرشیو
332C 52,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 46,000 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 37,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 37,600 ریال -100 0.27% نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf 38,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 59,000 ریال -200 0.34% نمودار و آرشیو
EPS 400 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 61,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 81,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 68,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
J740 70,700 ریال -100 0.14% نمودار و آرشیو
R200 68,000 ریال -500 0.73% نمودار و آرشیو
2004Tc 50,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP - نمودار و آرشیو