تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۴۷ تعداد نظرات: 0

گزارش جلسه كميسيون صادرات انجمن ملي - بخش پاياني

کار تجارت خارجی «بازی بزرگان» است

inpia.ir: با شرکت های کوچک وارد کار تجارت خارجی شدن ریسک و خطر بالایی دارد. امکان دارد ورود شرکت کوچک به تجارت خارجی به بهای هستی آنها تمام شود.
کار تجارت خارجی «بازی بزرگان» است

به گزارش روابط عمومي انجمن ملي صنايع پلاستيك ايران، در جلسه تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي که سه شنبه 15 اردیبهشت ماه برگزار شد، نکته های مهمی در خصوص صادرات و گزینه های ورود به بازارهای خارجی مطرح شد. در این جلسه تخصصی که با استقبال مدیران شرکت ها و مدیران بازرگانی آنها همراه بود، حاضران به بیان پرسش ها و دغدغه های خود در خصوص چگونگی ورود به بازارهای خارجی پرداختند. بخش دیگری از این جلسه را پیش روی دارید.

 

4 روش برای ورود به بازارهای خارجی

 

در ادامه جلسه مهدی پورقاضی از توفیقی درخواست کرد تا روش های مختلف صادرات و راهکارهای مختلف آن را برای مخاطبان توضیح دهد.


ضرابیها در تکمیل سخنان فوق با اشاره به وجود بنگاه های کوچک در صنعت پلاستیک و این که با توجه به تحلیل موجود، امکان صادرات و صرف نیرو برای این کار توجیه اقتصادی ندارد، از دکتر توفیقی درخواست کرد راهکاریی برای پر شدن این خلاء ارائه دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود راهکارهای انجمن ملی برای این موضوع، پرسش خود را مطرح کرد.


توفیقی در پاسخ به پرسش های فوق، کار تجارت خارجی را «بازی بزرگان» توصیف کرد و گفت: با شرکت های کوچک وارد کار تجارت خارجی شدن ریسک و خطر بالایی دارد. امکان دارد ورود شرکت کوچک به تجارت خارجی به بهای هستی آنها تمام شود.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به مهدی پورقاضی 4 روش مدون را برای ورود به بازارهای خارجی توضیح داد. وی گفت: به اقتضای شرایط بازار هدف، باید مناسبترین استراتژی را برای ورود به آن بازار را انتخاب کرد این مسئله 70 تا 80 درصد سهم را در تعیین استراتژی به بازار ایفا می کند و 20 تا 30 درصد دیگر عوامل مربوط به بیزینس و محصول ما است این که شرایط خاص رقابتی و موارد دیگر.


توفیقی ساده ترین راه از 4 روش مزبور برای ورود به بازارها را صادرات عنوان کرد و گفت: شما در این روش جنس می دهید و مبلغ آن را دریافت می کنید. اگر موردی هم پیش بیاید حداقل در حد یک محموله است که پول آن بر نمی گردد. به اعتبار شرایط بازار هدف، باید موارد در جای خود مطالعه شوند. البته به شرکت های کوچک توصیه نمی شود که به طور مستقیم وارد فعالیت دایرکت اسپورت شوند.



وی در همین ارتباط افزود: اگر شرکت های کوچک خواستند وارد این کار شوند باید شق دوم را برای ورود به بازار انتخاب کنند که به آن ایندایرکت اسپورت یا صادرات غیر مستقیم گفته می شود. به این معنی که شرکت برای خود یک عاملیت به کار می گیرد. در قانون تجارت مصوب 1311، گروهی از شرکت ها تحت عنوان شرکت های بازرگانی عمومی دسته بندی شده اند که کار آنها نه تولید، بلکه بازرگانی است. فعلی که آنها انجام می دهند ایندایرکت اسپورت است. در این روش تولید کننده خود مبادرت به صادرات نخواهد کرد، بلکه این کار توسط عامل داخلی انجام می شود.


توفیقی ادامه داد: خوشه ها نیز ابزارهایی برای تجمیع توان شرکت های کوچک جهت صادرات است. یک شرکت کوچک هنگامی که در قالب یک خوشه تجمیع می شود یک emc  به آن کمک می کند تا بازار خارجی را بشناسد و وارد آن شود. در نتیجه ریسک او را کاهش می دهد.


این استاد دانشگاه اعطای نمایندگی به طرف خارجی را یکی دیگر از راهکارها برای ورود به بازارهای خارجی دانست و توضیح داد: در این روش طرف خارجی با دولت مطبوع خود در زمینه های مختلف همچون تعرفه ها، هموار شدن مسیر و سایر کارهای مربوط، چانه زنی خواهد کرد. این روشی است که کمتر به آن توجه می شود در حالی که شرکت های کره ای برای ورود به بازار هدف به خوبی از آن بهره می برند.


استراتژی جوینت ونچر، دیگر راهکار ارائه شده از سوی توفیفی برای ورود به بازارهای خارجی بود. وی در این باره گفت: در این روش که سرمایه گذاری مشترک است با یک صاحب تکنولوژی یا صاحب سرمایه، به منظور ورود به بازار هدف تصمیم به سرمایه گذاری مشترک گرفته خواهد شد. امکان دارد این سرمایه گذار در محل ما یا در کشور ثالث باشد.


توفیقی انتخاب محل سرمایه گذاری مشترک را بسیار مهم دانست و گفت: در این خصوص عوامل تجاری خیلی ظریفی دخالت می کنند. به طور مثال شرکت ایران خودرو چند سال پیش سنگال را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد و چیزی حدود 200 میلیون دلار سرمایه شرکت در این کشور از بین رفت. اما اگر نیجریه را انتخاب می کرد موفق می شد.


وی در این ارتباط با ذکر مثالی  گفت: اگر بنده به عنوان یک ایرانی با یک شریک قزاق در قزاقستان محصول خاص پلاسستکی تولید کنم، ورود این محصول به بازار روسیه بدون تعرفه است. هنگامی که این ساختارها را بشناسیم، محل استقرار فعالیت مشترک با شریک خارجی مشخص می شود.


لایسنسینگ روش چهارم ورود به بازارهای خارجی بود که توفیقی به توضیح آن پرداخت. وی در این باره گفت: می توان پس از تحریم بسیار خوب از این روش بهره گرفت. باید از اکنون با یک شرکت صاحب نام تجاری مذاکره را به منظور اخذ لایسنس آغاز کرد. تصور می کنم چون مواد اولیه، انرژی و دستمزد در ایران قابل رقابت است ،تنها کافی است که لایسنس یک شرکت صاحب نام تجاری را داشته باشیم.


وی در ادامه راهکارهای ورود به بازارهای خارجی گفت: حالت خاصی از لایسنسینگ را فران چایزینگ می گویند که به آن همکاری فرانشیزی نیز اطلاق می شود؛ در این روش تنها حدود اختیارات آن با لایسنسینگ تفاوت دارد. در کل می توان به موارد بیان شده برای ورود به بازارها خارجی اندیشید.


باید برای برندینگ ایران فعالیت کرد


مهدی پورقاضی موضوع برندینگ کشور را یکی از مواردی  ضرورری برای توسعه صادارت دانست و در این ارتباط گفت: البته این موضوع در اندازه یک صنعت نیست. به طور مثال در جاهای مختلف و با یک فونت مشخص inc درج می شود این مشخص می کند که هند با این عنوان فعالیت می کند. همین گونه تمام شرکت های ترکی روی چنین موضوعی کار می کنند.


این عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک در ادامه با ذکر مثالی گفت: هنگامی که به یک اروپایی گفته می شود این کالاها را از ایران خریداری کن، آنها ایران را به خوبی نمی شناسند و با توصیف های نامناسب که ناشی از عدم شناخت است از کشور ما یاد می کنند. در حقیقت آنها امکانات و توانایی های ما را نمی شناسند. کار بر روی  برندینگ ایران، یک کار ملی است. باید با روش های مختلف ایران را به عنوان یک کشور توانمند بشناسانیم.  


پورقاضی در ادامه گفت: کشورهای دیگر ترجیح می دهند مثلا به جای ایران از ترکیه کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنند که هم مبادلات پولی آن آسان است و هم راحتتر با آنها ارتباط برقرار می کنند. بنابراین تصور می کنم باید یک کار وسیع و بلند مدت روی برندینگ ایران انجام شود.


وی کنترل کیفیت محصولات صادراتی ایران را یک امر ضروری دانست و تصریح کرد: به طور مثال برخی از لوله های ایرانی که به خارج صادر شده آن قدر اثر منفی داشته است که دیگر آنها از ایران نه لوله و نه کالاهای دیگر را خریداری نمی کنند. این موارد مکمل یکدیگر هستند باید بتوانیم هم اسم ایران را جلو ببریم و هم نوعی کنترل ونظارت روی کیفیت کالای صادراتی انجام دهیم. در صورت صدور یک کالای بی کیفیت می گویند جنس ایران نامناسب است و سایر محصولات ایران هم صدمه می بینند.


پورقاضی انجام دو کار؛ یکی فعالیت روی برندینگ ایران و دیگر کنترل روی کیفیت کالاهای صادراتی که به نام ایران صادر می شود، را مهم دانست.


توفیقی در پاسخ به پورقاضی اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله موارد تحریم و مسائل سیاسی، ایمیج نشنال برند ایران خیلی آسیب دیده است. معمولا برندها از پوشش نشنال برند کشور خود نیز قدرت می گیرند. به طور مثال سونی علاوه بر بهره گیری از برند خود از نشنال برند کشور ژاپن نیز سود می برد. همچنین محصولی که شهرت چندانی ندارد و می خواهد در دنیا خود را معرفی کند به این موضوع آگاه است که می تواند از نشنال برند کشور خود استفاده کند. 


وی در همین ارتباط و در خصوص وضعیت نشنال برند در ایران گفت: در سازمان توسعه تجارت مانند خیلی از کارهای دولتی مدتی در خصوص نشنال برند بحث و جلسه برگزار شد، اما در نهایت اتفاقی نیفتاد.


توفیقی در خصوص آسیب شناسی این مسئله گفت: به نظر بنده اگر بخواهیم آن را آسیب شناسی کنیم، نمی توانیم نشنال برند را از برندهای محصولات مختلف دیگر جدا ببینیم؛ این موارد لازم و ملزوم همدیگر بوده و یک مجموعه یک پارچه هستند. همان طور که اشاره شد اگر ایمیج ما در دنیا یک ایمیج مثبتی باشد اما محصول صادراتی ما نامناسب باشد؛ آنها ما را با محصولاتمان می شناسند. هنگامی که از ترکیه و نشنال برند آنجا بحث می شود حاکمیت تلاش می کند تا نشنال برند خود را بهبود بخشد و چیزی حدود 70 درصد از کالاهای ترک به اروپا می رود و آنها به راحتی محصولات ترک را مصرف می کنند؛ چون اولا نشنال برند آنها قوی است و دیگر این که محصول می تواند از برند خود دفاع کند.


وی در خصوص برند صنعت پلاستیک گفت: فکر می کنم که در حوزه صنعت پلاستیک کمتر شرکتی روی موضوع برندینگ انرژی می گذارد.


دلو سوراخ


توفیقی در ادامه موضوع برندینگ گفت: در برندینگ یک مفهومی داریم به آن آکواریس هول یعنی دلو سوراخ گفته می شود. هنگامی که کار مارکتینگ انجام می گیرد به مثابه این است که من می خواهم ظرفم را از آب پر کنم، وقتی که کالای کم کیفیت عرضه می شود یعنی دلو سوراخ است و کالا بیرون می ریزد. این به آن معنی است که برند مزبور خود را در ذهن مشتری پوزیشن نمی کند. بحث مفصلی وجود دارد که پیام یک جنس خراب به چند نفر می رسد.


وی این موارد را مطالعات رفتار شناسی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از موضوع برند، تحت تاثیر مطالعات رفتار رشناسی و مطالعات روانشناسی در حوزه علوم اجتماعی است. در ایران کمتر شرکت هایی از مزیت نسبی نشنال برند سود می برند، چون نشنال برندی به طور جدی وجود ندارد.  البته نباید فراموش کرد که نشنال برند توسط خود شرکت های ایرانی ساخته می شود به طور مثال در فرش و پسته، نشنال برند ایرانی به حمایت از فرش ایرانی می آید. گاهی برخی از ضعف های یک محصول یک برند ایرانی مانند پسته، در ضلع توجهات نشنال برند پسته به صرف ایرانی بودن گم می شود؛ چون به صرف ایرانی بودن به آن اعتماد می شود.

 

صنعت پلاستیک؛ کوچک یا بزرگ؟


سعید ترکمان دیگر عضو هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران، خطاب به دکتر توفیقی با اشاره به سابقه او در حوزه های مختلف مانند سازمان توسعه تجارت، این پرسش را مطرح کرد که با توجه به این که صنعت پلیمر ایران نزدیک 5 میلیارد دلار صادرات دارد و یک پنجم آن مربوط به صنعت پلاستیک با رقم 1/1 یک میلیارد دلار است؛ آیا صنعتی در این ابعاد صنعت کوچک محسوب می شود یا بزرگ؟ پرسش بنده به این دلیل است تا جایگاه خود را بشناسیم. و شما چه نسخه ای را به طور کلی تجویز می کنید که همه واحدها چه بالای 50 نفر و چه زیر این عدد، از آن بهره مناسب ببرند.


توفیقی در پاسخ به پرسش فوق گفت: در دسته بندی اقلام صادارتی ایران، همیشه صنعت پلاستیک جزو 5 تای اول است. تصور می شود سهم و جایگاه انجمن ملی در تعامل با نهادهای حاکمیتی اندک است. خوشبختانه در انتخابات اخیر اتاق، انجمن تلاش هایی انجام داد. به نظر من صنعت به اندازه خود در ساز و کارهای مختلف ملی از اتاق بازرگانی تا نهادهای حاکمیتی دیده نمی شود.


وی اظهار داشت: در کل این صنعت به اندازه سهمش در نظام های مختلف مدنی و حاکمیتی کشور دیده نمی شود.


توفیقی گفت: صنعت پلاستیک در ترکیب اقلام صادراتی و گروه های مختلف صادراتی ایران همیشه  در رتبه یک تا 5 بوده است. سال 92 رتبه دو را داشت.


بهترین روش از 4 موردی که عنوان شد برای صادرات به بازارهای کشورهای همجوار و از جمله  پاکستان کدام مورد است؟ پرسشی بود که از سوی یکی از حاضران مطرح شد؛ توفیقی پاسخ داد: به غیر از ترکیه، برای 4 کشور دیگر صادرات مستقیم توصیه می شود چون آنها کشورهای باثباتی نیستند که در این کشورها از طریق جوینت ونچر و غیره عمل شود؛ هر چند کشور به کشور متفاوت است.


وی ادامه داد: مولفه هایی وجود دارد که باید برای انتخاب استراتژی مناسب جهت ورود به آن بازارها، مطالعه شوند. مطالعه آن مولفه ها به ما کمک می کند مثلا بافت سیاسی، ثبات نرخ ارز، امتیازاتی که به سرمایه گذار خارجی داده می شود و موارد دیگر را ارزیابی کنیم. مثلا در مناطق آزاد در قزاقستان، امیتازات فوق العاده زیادی همچون معافیت های مالیاتی طولانی، دسترسی به بازرهای کشورهای ملقب به اوراسیا، با تعرفه صفر میسر است که باید مورد به مورد مطالعه شوند.


مسئله آموزش منابع انسانی با هدف ارتقای کیفیت و در نهایت ورود به بازارهای خارجی موضوع دیگری بود که یکی از حاضران در جلسه مطرح کرد. این شرکت کننده همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا کمیسیون صادرات جلسه هایی را به صورت مشاوره برای بهره گیری از نظر اساتید  به منظور بررسی مشکلات برگزار می کند یا خیر؟


علی لشگری ضمن اشاره به برخی از جلسه های کارشناسی و مواردی که در انجمن های مرتبط با انجمن ملی برگزار شده است، گفت: تقریبا می توان گفت 4 سمینار جنبی در سبلان پلاستیک و غیره داشته ایم. کارنامه ای که به هیئت مدیره در سال گذشته ارائه شد گویای این موضوع است که چنین کاری انجام شده است.


صحاف امین از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با اشاره به تلاش های انجام شده در انجمن ملی خواستار برگزاری جلسه هایی با مرکز توسعه تجارت و صادرات شد. وی گفت: با توجه به پتانسیل های موجود در صنایع تکمیلی، ما می توانیم با استانداردهای خود به کشورهای همجوار صادرات داشته باشیم؛ با این وجود بیشتر تولید کننده ها به این بازارها دسترسی نداشته و دانش آن را هم ندارند. هر چند آنها تولید دارند اما صادرات ندارند.


صحاف امین افزود: در خصوص صادرات افرادی خود تلاش کرده و کالایی را صادر کرده اند که این البته تلاش و تجربه شخصی خود آنها بوده است. لازم است تا در آینده جلسه ای با توسعه صادرات درباره برندینگ، برگزار شود و ما در نهایت کالاهای بدون ایراد خود را برای صادرات شناسایی کنیم.

 

بازارهای آفریقایی مهم یا غیر مهم؟


وضعیت بازارهای آفریقایی پرسش دیگر یکی از حاضران بود که توفیقی پاسخ داد: بر اساس آیتم های سال گذشته بنده بازار قابل توجهی درآفریقا پیدا نکرده ام. اگر چه ما صادرات برخی تک محموله هایی به کشورهای اروپایی در صنایع پلاستیک مانند کشور بلژیک داریم؛ اما در آفریقا رقم قابل توجهی نداشته ایم. البته نمی توان برای آفریقا یک حکم کلی صادر کرد. پیشنهاد می دهم به 5 کشور شمال آفریقا یک نگاه، آفریقای جنوبی یک نگاه، نیجریه در غرب آفریقا یک نگاه و کنیا هم در شرق آفریقا یک نگاه داشته باشید.


وی آفریقای زیر صحرا یعنی ردیف اول قاره آفریقا تا شمال آفریقای جنوبی را دارای مزیت چندانی جهت صادرات محصولات پلاستیک ندانست.


توفیقی توصیه کرد تا مدیران و صاحبان فعالیت های اقتصادی، کتاب های بزرگان دنیا در این زمینه را مطالعه کنند. وی در این زمینه به مجموعه کتاب هایی که در ایران هم ترجمه شده و مولف آن صاحب شرکت پاناسونیک است، اشاره کرد.


وی در همین خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت:  ژاپنی ها بعد از جنگ دوم جهانی به این شهره بودند که محصول کم کیفیت می فروشند، در سال 1963 شرکت جنرال الکتریک آمریکا از شرکت ماتسوشیتا تعدادی قطعه الکترونیکی خرید. در قرارد منعقده طرف آمریکایی عنوان کرد که ماتسوشیتا مجاز است در محصولات خود برای شرکت جنرال الکتریک، به ازای هر 10 هزار قطعه، سه قطعه خراب وجود داشته باشد.


توفیقی ادامه داد: آقای ماتسوشیتا که صاحب شرکت بود و سپس به پاناسونیک تغییر نام داد، همراه اولین محموله ارسالی خود نامه ای نوشت و اظهار کرد  من این تعداد قطعه را فرستادم در ضمن به ازای هر 10 هزار قطعه، 3 قطعه خراب را جداگانه بسته بندی کردم؛ یعنی من به همه 10 هزار قطعه خود اطمینان دارم و نیازی به دادن امیتاز ندارم. این شخص بخشی از هزینه های جنگ جهانی دوم در ژاپن را تامین کرد.


این تحلیلگر اقتصادی بر ضرورت به روز شدن اطلاعات مدیران در بخش های مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: باید سازمان پیوسته در حال آموزش باشد اگر این اتفاق نیفتد، شرکت حتما در جا خواهد زد.


در بخش دیگری مهدی پورقاضی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پلاستیک در کراچی، از شرکت های ایرانی درخواست کرد که به صورت پاویون در این نمایشگاه شرکت کنند.

 

inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 v inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 v
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94 inpia.ir- تحليل شرايط صادرات محصولات پلاستيكي در سال 94
jQuery Slider

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۹ دى ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 43,200 ریال -600 1.37% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 43,400 ریال -300 0.69% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 43,300 ریال -300 0.69% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 44,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,850 ریال -250 0.57% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,700 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
5110 44,800 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 43,100 ریال -550 1.26% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 43,200 ریال -400 0.92% نمودار و آرشیو
0075 51,100 ریال -400 0.78% نمودار و آرشیو
020 51,500 ریال -200 0.39% نمودار و آرشیو
Lf190 50,200 ریال -300 0.59% نمودار و آرشیو
52518 45,500 ریال -500 1.09% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 49,900 ریال -200 0.4% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 49,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 50,100 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 47,500 ریال -600 1.25% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 47,200 ریال -700 1.46% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 46,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 47,100 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Arak 47,000 ریال 400 0.85% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf 47,700 ریال 700 1.47% نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf 47,100 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf 47,600 ریال 400 0.84% نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s 47,300 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
C30s 45,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
V30s 47,000 ریال -500 1.05% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,400 ریال -300 0.63% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,200 ریال -250 0.44% نمودار و آرشیو
1540 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 51,600 ریال -400 0.77% نمودار و آرشیو
781 45,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
785 45,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
821 46,000 ریال -400 0.86% نمودار و آرشیو
825 44,600 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
5030 56,500 ریال -500 0.88% نمودار و آرشیو
525 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 47,200 ریال -800 1.67% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 47,200 ریال نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 45,600 ریال نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 46,800 ریال -500 1.06% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 85,000 ریال 2500 2.94% نمودار و آرشیو
10417 84,500 ریال 2500 2.96% نمودار و آرشیو
10415 86,000 ریال 2500 2.91% نمودار و آرشیو
R40maron 49,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R60 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 47,000 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
RP340 46,700 ریال -300 0.64% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 45,800 ریال -1200 2.55% نمودار و آرشیو
440L 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 57,500 ریال -500 0.86% نمودار و آرشیو
ZR230 57,500 ریال -1300 2.21% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 83,000 ریال 2500 3.01% نمودار و آرشیو
332C 52,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 45,700 ریال -300 0.65% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,200 ریال 400 1.05% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 37,900 ریال 300 0.79% نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf 38,900 ریال 200 0.51% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 58,000 ریال -1000 1.69% نمودار و آرشیو
EPS 400 59,000 ریال 1000 1.69% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 60,000 ریال -1000 1.64% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 84,000 ریال 3000 3.57% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 68,000 ریال -500 0.73% نمودار و آرشیو
J740 70,500 ریال -200 0.28% نمودار و آرشیو
R200 67,500 ریال -500 0.74% نمودار و آرشیو
2004Tc 49,700 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP 58,000 ریال نمودار و آرشیو