ارسال پاسخ

یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۳:۴۹ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 1142 Telegram

inpia.ir

موافقان و مخالفان قانون دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی مودیان

پس از انتشار خبر تصویب قانون «قانون دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی مودیان»، کاربران گروه تلگرام انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
موافقان و مخالفان قانون دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی مودیان

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران (اینپیا)، براساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی، دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.

 

این موضوع به این معناست که دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات بانکی مودیان قانونی می‌شود. براساس متن ماده 169 مکرر، این دسترسی به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی صورت  می‌گیرد.

 

شب گذشته پرسشی مبنی بر اینکه «با توجه به ابلاغ قانون دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب های بانکی مودیان، چه نتایجی حاصل می شود؟» از سوی روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران در گروه تلگرام این انجمن مطرح شد.

 

ترکمان، رییس هیئت مدیره طب پلاستیک با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت بسیار بالای قانون حمایت از تولید رقابت پذیر و نیز طرح نرخ مایاتی صفر برای نخستین بار، در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: شاید شفافیت مالیاتی لازمه اجرای قانون حمایت از تولید باشد.

 

هاشمی، مدیرعامل پایدار پلاستیک ضمن تایید پاسخ فوق گفت: ما بايد به سمت شفافيت حركت كنيم. البته پیش از عملی ساختن این امر باید با نگاهي به اوضاع اقتصادي كشور در این باره تصمیم گرفت. شاید بتوان گفت که اين موضوع، برای كمك به بازارِ ملك و سرمايه گذاري مطرح شده است.

 

مدیرعامل پایدار پلاستیک افزود: به طور قطع یکی از دلایل اصلی اجرایی ساختن این طرح، فرارهای مالیاتی است؛ اما به هر روی، این طرح خواسته يا ناخواسته می‌تواند باعث خروج پول از حساب اشخاص شدد و به بازار رونق تازه‌ای ببخشد.

 

علیرضا ترک، مدیرعامل پایدارپلیمر اوژن نیز در این زمینه گفت: اجراى طرح نظام جامع مالياتى بدون شک باعث افزايش شفافيت و همچنين افزايش جهشى درامد دولت خواهد شد و امروز ديدم که برخى تيترهاى روزنامه‌ها از اين اقدام به عنوان زلزله مالياتى نام بردند که چندان هم نامربوط نيست.

 

وی افزود: موضوع اصلى که اين بين مغفول مانده، اينست که اهداف اوليه در اجراى ماليات بر ارزش افزوده همزمان با اجرا و توسعه ان حذف ماليات بر عملکرد است. زمزمه افزايش ماليات بر ارزش افزوده تا ده درصد همين الان اغاز شده و به نظر مى‌رسد اين افزايش تا 16 درصد ادامه يابد و تقريبا در اين رابطه به شاخصهاى جهانى و منطقه نزديک مى‌شويم اما از آن طرف دولت هيچ طرحى براى کاهش و حتى حذف ماليات بر عملکرد ندارد که ادامه اين وضعيت نگران کننده به شمار می‌آید و فشار مضاعفى بر توليدکنندگان که جز اولين قشرهايى هستند که دولت مى‌تواند از انها ماليات را وصول کند، است.

 

مدیرعامل پایدارپلیمر اوژن با اشاره به اینکه شخصا مشکلى با اين طرح ندارم افزود: به نظر بنده طعم شيرين اخذ ماليات و افزايش آن با اجراى اين طرح باعث می‌شد که نتوان دولت را دراينده مجاب به حذف ماليات بر عملکرد نمود و ضمن اینکه دولت بايد براى حذف ماليات بر عملکرد در کنار افزايش ماليات بر ارزش افزوده هم فکرى کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با رفتن سرمايه ها و دارايى ها به سمت املاک لازم است ياداورى کنم ک در حال حاضر نیز سيستم دارايى به سيستم ثبت اسناد و مدارک کشور متصل هست و اداره دارايى آمار تمام املاک و مستغلات را دارد.

 

ترک اظهار کرد: افزايش نرخ ارز مبادلاتى باعث افزايش واردات نمى شود, بلکه انتظار اين است که منجر به کاهش شود. اگر دولت در کنار ايجاد شفافيت مالياتى به نرخ ها دست نزد و حتى مشوق هايى هم ارايه کند و در عوض تمرکز خود را بر بهبود محيط کسب و کار و رونق اقتصاد و توليد قراردهد افزايش درامد مالياتى هم محقق خواهد شد.

 

شهرابی نیز در تشریح دیدگاه خود گفت: به نظر من در شرايط ركود تورمى فعلى، افزايش سختگيرى مالياتى موجب ضعف شديد صنعت و توليد مي‌شود، چرا كه بيشترين فشار روى توليدكنندگان است. از طرف ديگر افزايش نرخ ارز مبادلاتى باعث افزايش واردات و كاهش توان رقابتى توليدكنندگان داخلى مي‌شود. ضمن اينكه هم اكنون شاهد بروز بحران در اقتصاد چين هستيم و قطعاً چينى ها براى عبور از بحران، كالاهاى خود را بيش از پيش ارزان خواهند نمود.

 

وی افزود: بعلاوه عدم تخصيص منابع مالى با بهره پايين، موانع ايجاد شده توسط شهردارى ها، اداره برق، تامين اجتماعى و ... همگى عواملى هستند كه به اندازه كافى باعث بروز مشكلات متعدد براى توليد كنندگان مي‌شوند و من فكر ميكنم در شرايط فعلى بهتر بود نه تنها سختگيريهاى مالياتى بيشتر نميشد، بلكه ميبايست با حذف ماليات بر عملكرد و ثابت نگه داشتن (يا شايد كاهش) نرخ ماليات بر ارزش افزوده، توليد را تقويت مي‌کردند چرا که كشورهاى پيشرفته در دنيا همگى صنعتى و توليد كننده هستند نه وارد كننده!

 

یکی دیگر از اعضای گروه تلگرام انجمن به نام انیسی در این باره گفت : اگر طرح های مالیاتی به صورت کامل و جامع اجرا شود، شفافیت و همه گیر شدن مالیات به نفع تولید است.

 

امیرقاضی نیز اظهار کرد: به نظر من اگر واقعا بتوانند قوانین مالیاتی را اجرا کنند شرایط خرید و فروش برای تولید کنندگان مخصوصا تولیدکنندگان کوچک بهتر می‌شود. علاوه بر این تولیدی‌های زیر پله‎ای نیز باید مالیات بدهند. البته معمولا دولت‌ها نمی‌توانند برای نور چشمی‌ها قانون را اجرا نمایند و بالطبع مردم هم راه فرار را سریع یاد می‌گیرند و این یعنی در جهان سوم هیچوقت قانون کامل اجرا نمی‌شود.

 

در ادامه این بحث، ترکمان با اشاره به متن ماده مربوط به قانون حمایت از تولید رقابت پذیر گفت: درآمد ابرازی ناشی از فعالیت‌های ‌تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف‌ وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یادشده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری یا مجوز صادر می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت ده‌سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌باشد.

 

وی با شرح این قانون ادامه داد: منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مؤدیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می‌شود و علاوه بر این مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد(50%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک‌سال اضافه می‌شود. تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تأمین اجتماعی کارکنان محقق می‌شود.

 

مدیرعامل پایدارپلیمر اوژن با تایید سخنان دکتر ترکمان به ماده 31 قانون رفع موانع اشاره کرد و گفت: ماده 31 قانون رفع موانع به همين موضوع اشاره داره و هرچند براى اولين بار از ماليات با نرخ صفر استفاده شده اما اين براى سرمايه گذارى هاى جديد و معافيت 5ساله است. هرچند اين خود مشوق بزرگى است و بنده با اين بخش نظرتون کاملا موافقم ولى نقدى که درحال حاضر به اين قانون وارده ضمانت اجراى اون توسط دارايى هست.

 

وی افزود: می‌دانید که دارایی از زیر بار معافيت مشابه تبصره ماده 138 براى شرکت‌هايى که به شهرک هاى صنعتى منتقل مى شدند، شانه خالى مى‌کرد بنا برآمار ارايه شده تنها 5 شرکت توانسته بودند از اين معافيت استفاده کنند. اما همين ماده 31قانون رفع موانع توليد هم در حال حاضر اقدام مثبتى است. هرچند که قانون رفع موانع توليد را دارايى ننوشته است، اما در اجرای این قانون بخش زيادي از آن به دارايى برمى گردد. در هر حال سعى مى‌کنم به اجرا خوش بين باشمو

 

رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی در ادامه این بحث گفت: مقدمه کاهش پرداخت مالیات عملکرد واحدهای تولیدی با اجرای و استفاده از ظرفیت‌های قانون حمایت از تولید (رقابت پذیر ) است. به عنوان مثال کارخانه تولید مصنوعات پلاستیک با سرمایه شخصی ایجاد شده وجهت توسعه و سرمایه در گردش مبلغ یکصد ملیون تومان صاحب کسب وکار اورده داشته با ظرفیت‌های این قانون می‌تواند هزینه این پول(سالانه بیست وشش درصد) از سود خالص کسر شود و به عنوان هزینه قابل قبول دارایی در نظر گرفته شود. علاوه بر این باید توجه داشت که این قانون شصت ماده دارد که تولید کنندگان می‌توانند بر حسب نوع از ظرفیت‌های قانونی ان بهره مند شوند.

 

مدیرعامل کیمیاران، از دیگر اعضای روه تلگرام انجمن ملی ضمن اظهار مخالفت با این طرح گفت: اجرا چنین قانونی خلاف اصول بانکداری است؛ چرا که  نخستین شرط بانکداری رعایت اصول رازداری و امانتداری است و اجرا این قانون محتوای بانک ها را مختل می‌کند.

 

وی ادامه داد:  در زمان وزارت آفات ایروانی نیز چنین قانونی را ابلاغ کردند که در نتیجه موجودی بانک‌ها

خالی شد و به چک بانکی تبدیل شد. به نظر من  این موضوع باعث می‌شود که معاملات تجاری خارج از سیستم بانکی انجام شود و یا موجودی مشتری بانک‌ها در ملک و امثال آن متمرکز شود.

 

غیاثی در ادامه پاسخش، پیشنهاد کرد:  دولت بهتر است بفکر راه اندازی تولید باشد و از این طریق از تولید کننده مالیات بگیرد.

 

جمالزاده، یکی دیگر از کاربران دلایل مخالفت خود را با تصویب این قانون چنین بیان کرد: این قانون باعث خالی شدن بانک‌ها از پول، خوابیدن صنعت و شیوع استفاده از سیستم بانکداری الکترونیک بانک‌های اماراتی می‌شود.

 

بابایان نیز در ادامه افزود: قانونی شدن دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات بانکی مودیان باعث افزایش بی‌اعتمادی به سيستم بانكی، افزايش سير نزولی بازار سرمايه به ويژه بانک‌ها و افزايش فساد در سازمان ماليات می‌شود؛ در کنار تمام این‌ها، این قانون در سطح كلان می‌تواند منجر به مقابله پولشويی شود، اما اگر تمام دستگاه‌ها هم جهت نباشند اختلالات جدی‌تری را به همراه خواهد داشت.


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۲ آذر ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 53,700 ریال -1100 2.01% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 53,200 ریال 200 0.38% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 53,300 ریال 300 0.56% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 53,100 ریال 100 0.19% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam - نمودار و آرشیو
5110 53,000 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 52,100 ریال 100 0.19% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 51,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 51,000 ریال -200 0.39% نمودار و آرشیو
0075 57,200 ریال 1200 2.1% نمودار و آرشیو
020 57,200 ریال 400 0.7% نمودار و آرشیو
Lf190 56,500 ریال 700 1.24% نمودار و آرشیو
22B02 - نمودار و آرشیو
52518 47,100 ریال 200 0.42% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 46,200 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
2420h 56,900 ریال نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 56,000 ریال نمودار و آرشیو
2102 56,600 ریال 100 0.18% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 60,000 ریال نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 56,000 ریال نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 53,200 ریال نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 51,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD 49,100 ریال نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
PE80 Jam - نمودار و آرشیو
PE80 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 Amir 61,500 ریال نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir 61,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX3 ilam - نمودار و آرشیو
CRP100 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
CRP100 Jam 61,400 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 61,000 ریال -200 0.33% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
EX3 ilam Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 ilam - نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand Kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
PE 80 ilam Kaf - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 55,450 ریال 550 0.99% نمودار و آرشیو
C30s 56,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 55,450 ریال نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 48,100 ریال -200 0.41% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 69,400 ریال 400 0.58% نمودار و آرشیو
1540 64,400 ریال -1500 2.28% نمودار و آرشیو
1551 64,500 ریال -500 0.77% نمودار و آرشیو
781 55,300 ریال -1100 1.95% نمودار و آرشیو
785 - نمودار و آرشیو
821 56,500 ریال نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 59,500 ریال 1100 1.85% نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 55,600 ریال نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 55,450 ریال 550 0.99% نمودار و آرشیو
552R Maroun 55,450 ریال 550 0.99% نمودار و آرشیو
510L Jam 56,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 56,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 98,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 77,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 57,600 ریال 600 1.04% نمودار و آرشیو
RP340 74,000 ریال نمودار و آرشیو
440G 54,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L 57,300 ریال 300 0.52% نمودار و آرشیو
MR230 58,200 ریال 300 0.52% نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 - نمودار و آرشیو
332C 62,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 43,800 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 44,200 ریال 200 0.45% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 44,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 42,800 ریال 50 0.12% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 43,200 ریال 200 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 43,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Off3 Arvand - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Off3 Arvand kaf 23,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
PVC E68 Off3 Arvand 22,500 ریال نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
PVC E68 Off3 Arvand kaf 21,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 94,200 ریال -400 0.42% نمودار و آرشیو
ABS150 100,300 ریال 300 0.3% نمودار و آرشیو
Lale 1922 59,000 ریال نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 60,200 ریال 200 0.33% نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak 63,000 ریال -200 0.32% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖