ارسال پاسخ

جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ۲۱:۱۲ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 1220 Telegram

inpia.ir

تبیین قانون رفع قوانین تولید رقابت‌پذیر از نگاه مجلس + فایل پاورپوینت

بررسی قانون رفع قوانین تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور توسط دولت و نمایندگان مجلس، یکی از مهمترین اقداماتی بوده که طی دو سال اخیر انجام شده است.
تبیین قانون رفع قوانین تولید رقابت‌پذیر از نگاه مجلس + فایل پاورپوینت

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، بیست ‌و یکمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه باقری از مرکز پژوهش های مجلس، به ایراد سخنانی در خصوص قانون رفع قوانین تولید رقابت‌پذیر پرداخت.

وی ضمن تشکر از اتاق بازرگانی وزرات صنعت و معادن و کشاورزی و اعضای آن گفت: بررسی قانون رفع قوانین تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور توسط دولت و نمایندگان مجلس، یکی از مهمترین اقداماتی بوده که طی دو سال اخیر انجام شده است. بحث‎های زیادی راجع به این قانون هم بین کارشناسان و هم بین فعالان اقتصادی صورت گرفته است. از همین جهت معاونت امور مجلس تصمیم گرفت که راجع به این موضوع اطلاع‌رسانی کند و پیشنهاداتی هم مطرح شد برای این که چگونه در ادامه مسیر، این اتاق بتواند نقش موثرتری ایفا کند.


هدف از این قانون چه بود؟

باقری ادامه داد: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه شود، این است که این قانون در چه شرایطی مطرح شد و به دنبال چه هدفی بود؛ تا قانون نیز متناسب با همین امر سنجیده شود.

وی با بیان این که مشکل ابتدا از سال 1377 آغاز شد، افزود: کشور در یک دوره با یک شوک منفی رشد مواجه شد و بعد از افزایش قیمت نفت، توانست آن را جبران کند و موجب شد شاهد یک رشد فصلی باشیم؛ اما بلافاصله با تشدید تحریم‌ها ما شاهد رشد منفی اقتصادی در هشت فصل متوالی در کشور بودیم. این رشد منفی اقتصادی موجب شد که تولید از روند بلندمدت خود فاصله بگیرد و نسبت به قبل کاهش پیدا کند.

باقری اظهار داشت: اگر بخواهیم انعکاس این اتفاق را به طور روشن تری در درآمد ملی ببینیم، خواهید دید که درآمد ملی نسبت به سطح روند به شدت کاهش پیدا کرد. نتیجه این کاهش را می توان در کاهش درآمد سرانه 20 درصدی مردم در پایان سال 92 مشاهده کرد.
 
باقری ضمن اشاره به این موضوع که در این شرایط به جز بخش کشاورزی، ما در همه بخش‌ها ما دچار رشد منفی شدیم، افزود: بنابراین در حقیقت عمق بحران و عمق رکود، رکودی بود که از دیدگاه اقتصادی به نسبت شدید ارزیابی می‌شد و در این شرایط بود که دولت برای اولین بار قوه مجریه را تحویل گرفت. تحلیل دولت از دلایل این رکود برای اینکه بتواند لایحه را تنظیم کند، خیلی مشهور است. دولت فرض کرد که یک فشاری به نام تحریم وارد شده که پیامدهایی نیز به دنبال داشته است؛ به خصوص کاهش ارزش افزوده بخش نفت که به حدود 40 درصد هم می‌رسید.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این عوامل موجب شد که یک تلاطم ارزی در کشور به وجود بیاید، واردات محدود شود و ما با تنگنای نسبی در بانک‌ها و کاهش تقاضا به دلیل کاهش توان مالی دولت از طریق بودجه مواجه بشویم. این عوامل در کنار عواملی که زمینه‌ساز این بحران عمیق بودند مانند وابستگی تولید به واردات، وابستگی تامین مالی بنگاه‌ها به بانک‌ها، وابستگی بودجه دولت به نفت و وابستگی تولید به انرژی، منجر به تنگنای مالی بانک‌ها، کاهش پس‌اندازها و سرمایه‌گذری و کاهش مصرف و تقاضای کلی شدند.

تحلیل دولت از این قانون

برای حل این مسائل باقری به تحلیل دولت اشاره کرد و گفت: از طریق ساز و کار اقتصادی که وجود دارد، دولت این تحلیل را داشت که ما راجع به همه این موضوعات نمی‌توانیم در کوتاه مدت کاری انجام دهیم. این نکته بسیار مهم است. بنابراین تحلیل دولت به این معنا بود که قرار نیست در لایحه‌ای که قرار است به سرعت برای حل بحران تنظیم شود، همه مسائل تولید و کشور حل شود؛ بلکه به نظر دولت گرچه ثبات اقتصادی کلان مورد نیاز بود و باید شرایط کسب و کار باید بهبود پیدا می کرد اما اینها عواملی نبودند که بتوان در کوتاه مدت و به سرعت راجع به آن اقدامی انجام داد.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: فرض دولت این است که بتواند یکی تنگنای بخش مالی را تا حدودی رفع کند و دیگر آنکه بخشی را به عنوان بخش تاثیرگذار و پیش‌ راه اقتصادی انتخاب کند. به همین دلیل در لایحه‌ای که تنظیم شد، فرض بر این بود که راجع به همین دو موضوع صحبت شود.

باقری تاکید کرد من بر این موضوع اصرار دارم چون بخشی از اقداماتی که پس از این صورت گرفت با رویکرد مورد اشاره متفاوت بود و اتفاقی هم که در این لحظه رخ داده یعنی مواجهه ما با یک قانون بیش از 60 ماده ای، به این موضوع باز می‌گردد که اگر ما این رویکرد را بپذیریم، یعنی رویکرد رفع بخشی از تنگناهای مالی بنگاه‌ها و رویکرد مقابله با کمبود موثر تقاضا را از طریق راهکارهایی که داریم، پذیرفته‌ایم.

وی در همین ارتباط ادامه داد: مثل افزایش سرمایه بانک‌ها، تقسیم کار جدید بین بانک‌ها و بورس برای تامین مالی، تعادل و تسویه بخشی از بدهی‌های دولت، برخی از مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و تحریک تقاضا از طریق تشویق صادرات غیر نفتی و ارائه برخی مشوق‌ها برای تحریک تقاضاهای داخلی.

باقری گفت: قرار بود دولت لایحه مربوط به سال 93 و 94 را تنطیم و تقدیم مجلس کند؛ اما آن چیزی که در مجلس شاهد آن بودیم، این بود که نگاه مجلس این است که فرصتی برای رفع موانع اصلی تولید در کشور وجود دارد. بنابراین مجموع پیشنهاداتی که در مجلس ارائه شد، علاوه بر لایحه، شش مورد را نیز شامل می‌شد.

باقری در خصوص این شش مورد افزود: یک مورد از این شش مورد این بود که در اتاق بازرگانی تنظیم و منجر به یک بسته حمایتی از تولید شد که به شکل طرح در مجلس ارائه شد. این مسائل موجب بروز یک سری تعارض و طولانی شدن فرآیند بررسی شد.

توپ در زمین بخش خصوصی است

وی ادامه داد: از این روی این فرصت در سال 93 عمدتا از دست رفت و در شش ماه اول سال 94 نیز ما فرصت‌ها را از دست دادیم و هدف اولیه دولت به منظور انجام یک اقدام کوتاه مدت برای سال‌های 93 و 94، درگیر این فرآیند شد.

وی در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر بخواهیم سراغ فرصت‌هایی که این لایحه برای بخش خصوصی ایجاد کرد، برویم به یک توضیح مقدماتی نیاز وجود دارد. درخواست اتاق این است که همه دست‌اندرکاران به ویژه کمیسیون‌ها و اتاق‌های شهرستان‌ها این قانون را ملاحظه کنند. با وجود موارد ذکر شده، نکات مثبت بسیاری در این قانون وجود دارد.

باقری گفت: معاونت امور مجلس به تفکیک کمیسیون‌ها مواد این قانون را استخراج کرده است و در اولین فرصت تحویل تمام کمیسیون‌ها می‌شود و در صورت ضرورت به تمام مجامع و تشکل‌ها نیز ارائه می‌شود. که از این پس اتفاقا نقش بسیار موثری هم در مرحله تنظیم آیین‌نامه‌ها و هم پیگیری مطالبات خواهد داشت. بنابراین الان برای انجام کارهایی که دولت مجوز انجام آن را داده، توپ در زمین بخش خصوصی است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم به چند محور از این موارد مهم اشاره کنیم، اولین موضوعی که شاید گریبانگیر باشد و در لایحه هم به شدت بر آن تاکید بود، بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های دولتی و دولت به بخش خصوصی است. چند راهکار مهم در مورد این موضوع پیش‌بینی شده است؛ اولا در جایی که بخش خصوصی هم در یک سازوکارهایی مانند مالیاتی یا گمرکی، به دولت بدهکار است؛ این بدهی‌ها با بدهی‌های دولت تاخت زده شود.

باقری ادامه داد: همچنین در ماده سه، فرض بر این شد که اگر بخش خصوصی فقط طلبکار باشد، دولت معادل آن را اوراق مشارکت و اوراق تسویه خزانه پرداخت کند. این مورد می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. مورد دیگری که بخش خصوصی به آن گرفتار است، این است که در قبال بخشی از خدماتی که از دولت می‌گیرند یا حقوق گمرکی که باید بپردازند یا بیمه و مالیاتی که باید بپردازند، مجلس این اجازه را به دولت داد که در یک مرحله همه پول خود را از بخش خصوصی، به دلیل همان کمبود نقدینگی طلب نکند.


مجوز تقسیط مطالبات بخش خصوصی

وی در این ارتباط توضیح داد: بنابراین دستگاه‌های اجرایی می‌توانند و این اجازه را دارند که مجموع منابعی را که نیاز است و باید از بخش خصوصی بابت حقوق قانونی خود دریافت کنند، تقسیط کنند. همچنین نکته بسیار مهمی که بعضا به صورت پراکنده به آن اشاره شده بود، اما اکنون در قانون ذکر شده، این است که دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند که هرگونه تغییر در ترکیبات قراردادی، توافقات، واگذاری و غیره را با اعلام رضایت بخش خصوصی انجام دهند.

در ادامه این نشست، باقری افزود: این قانون ماده 12 مشهوری دارد که در آن به وزارت نفت اجازه داده شده است تا سقف بسیار بالایی، مثلا در حدود 100 میلیارد دلار، از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، قراردادهایی با بخش خصوصی برای مصرف بهینه انرژی در حوزه های مختلف به ویژه حمل و نقل، منعقد کند.

وی از موضوع فوق به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این موضوع بازاری به ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تجربه‌ای دارند یا می‌توانند تجربه‌ای کسب کنند، ایجاد خواهد کرد.

باقری از نکات مثبت دیگر این قانون به این نکته اشاره کرد که در ارتباط با نظام بانکی در چند ماده این قانون ذکر شده که بانک خصوصی علاوه بر اینکه باید از بنگاه‌داری دور شود، باید بتواند منابع را به جای تزریق به شرکت‌های تحت اختیار خود، به بخش خصوصی بدهد.


مخالفت مجلس مجلس با برداشت از صندوق توسعه ملی

وی گفت: نکته دیگر بحث افزایش سرمایه بانک‌ها بود که مجلس با برداشت از صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانک‌ها، موافقت نکرد، اما هم از محل صندوق مطالبات ارزی و هم از محل واگذاری اموال مازاد، اجازه داده شد که سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند. با وجود این که با این قانون مشکل بانک‌ها کامل حل نخواهد شد.

باقری در ادامه گفت: همان‌ گونه که عنوان شد، رویکرد دولت، رویکرد حل همه مشکلات کشور نبود؛ بلکه فرض بر این بود که برای سال‌های 93 و 94 چه می‌شود کرد و منطق هم می‌گوید که از سال 95 به بعد ما برنامه ششم را خواهیم داشت. بنابراین اگر قرار است اقدامی انجام شود، می‌توان در برنامه ششم برای آن تمهیداتی در نظر گرفت.
 
وی افزود: نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره شود، بحث حساب ویژه تولید است. فرض بر این بود که بخشی از گرفتاری بانک‌ها بر می‌گردد به همین بحث منابع موجود در سرمایه لازم برای پرداخت هزینه عوامل تولید. مجلس به دولت اجازه داد به درخواست بنگاه یک حساب ویژه تولید در یک بانک عامل افتتاح شود و بانک‌ها از طریق یک خط ارتباطی ویژه که بانک مرکزی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌دهد، بتوانند صرفا برای پرداخت هزینه عوامل تولید از این خط اعتباری ویژه استفاده کنند.

باقری اظهار امیدواری کرد که این طرح که به پیشنهاد مجلس ارئه شده در لایحه گنجانده و عملیاتی شود تا از این طریق بخشی از مشکلات حل شود.

وی در خصوص بحث تعیین تکلیف بدهکاران حساب ذخیره ارزی که آیین نامه آن ابلاغ شد، گفت: این موردی بود که دولت توانست آن را حل کند. امیدواریم این آیین‌نامه هم تصویب شود و بتواند مشکلات فعلی را حل کند. بحث مالیات‌ها و مشوق‌های مالیتانی تحت ماده 167 قانون مالیات‌ها هم در این طرح تعیین تکلیف شد.

باقری افزود: این اتفاق می‌تواند سرمایه‌گذاری را به ویژه در مناطق محروم تشویق کند.

باقری در پایان به این موضوع اشاره کرد که مانند همه قوانین دیگر مجموعه‌ای از تمایلات خیرخواهانه، صنفی، دستگاهی و حتی شخصی در این قانون نیز موثر بودند. همان طور که نقاط مثبتی دارد، می توان انتقاداتی نیز به آن داشت.


دانلود فایل پاورپوینت ارائه مطلب




نمونه یکی از اسلایدهای فایل پاورپوینت ضمیمه این خبر

 


دانلود فایل پاورپوینت ارائه مطلب


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲ مهر ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 46,500 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 46,300 ریال 800 1.73% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 47,200 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 46,900 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
5110 46,800 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 45,400 ریال -200 0.44% نمودار و آرشیو
0075 51,800 ریال 500 0.97% نمودار و آرشیو
020 51,700 ریال 200 0.39% نمودار و آرشیو
Lf190 51,300 ریال 300 0.58% نمودار و آرشیو
52518 45,000 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 - نمودار و آرشیو
2420h - نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 50,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 50,500 ریال 200 0.4% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 47,500 ریال 400 0.84% نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 46,500 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir - نمودار و آرشیو
EX3 Arak - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 48,200 ریال 200 0.41% نمودار و آرشیو
C30s 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz - نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 64,000 ریال 500 0.78% نمودار و آرشیو
1540 59,300 ریال 1000 1.69% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 - نمودار و آرشیو
785 - نمودار و آرشیو
821 - نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 47,800 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
552R Maroun 47,800 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
510L Jam - نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 95,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 53,300 ریال 500 0.94% نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L 53,000 ریال 200 0.38% نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 91,000 ریال 900 0.99% نمودار و آرشیو
332C 60,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 61,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 40,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 40,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 40,500 ریال 300 0.74% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 39,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 39,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 39,500 ریال 300 0.76% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 90,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 - نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖

دستگاه تزریق هایجینگ نو 138 تن298g سروو موتور 09126120034