پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۵:۴۹ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 500 Telegram

صنعت پلاستیک در هفته‌ای که گذشت 56

احتمال کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال/ انتقاد شعری مقدم از نحوه خصوصی سازی ها

مخالفت شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، برگزاری کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند، وضعیت بازار مواد اولیه پتروشیمی و... را در این گزارش بخوانید.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، یکی از رخدادهای مهم هفته گذشته برای صنایع پلیمر و پلاستیک، برگزاری اولین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند بود. در این کنفرانس عباس شعری مقدم مدیرعامل سابق شرکت ملی پتروشیمی ایران از نحوه بد خصوصی سازی پتروشیمی ها انتقاد کرد.

مخالفت شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا از دیگر اخبار مرد توجه صنعتگران بود. همچنین در روزهای پایانی سال، بحث ها بر سر تعیین میزان دستمزد کارگران در سال آینده بالا گرفته است.

اما تولیدکنندگان پلاستیک و پلیمر با حساسیت ویژه ای قیمت های مواد اولیه را با توجه به کاهش قیمت های جهانی نفت و نرخ ارز رصد می کنند، بسیاری همچنان چشم انتظار کاهش بیشتر و یا نوعی ایجاد ثبت در این بازار هستند.

پنجاه و ششمین بسته خبری که توسط روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران تهیه شده است، نگاهی دارد به خبرهای هفته گذشته صنعت پلاستیک.

شنبه 24 بهمن/ پیش بینی افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی با نزدیکی به روزهای پایانی سال شرایط بهتری را سپری خواهد کرد اما عقب‌نشینی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار فراز و فرود قیمت دلار در بازار آزاد شرایط پیچیده‌ای را فراهم ساخته تا بازار وارد یک فاز ابهام جدید شود. به نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو ثبات به این بازار بازگشته و با افزایش مجدد حجم معاملات رو‌به‌رو باشیم.

خودروسازان ایرانی در 13 سال گذشته بیش از 209 هزار میلیارد تومان خودرو فروختند.

در حالی که روز سه‌شنبه هفته جاری (۲۷ بهمن‌ ماه) نخستین جلسه شورای‌ عالی کار برای تعیین حداقل مزد سال ۹۵ برگزار می‌شود، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها از تشدید اختلافات نمایندگان کارگری و کارفرمایی حاضر در این شورا حکایت می‌کند.

در حالی یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور، عقب‌ماندگی تکنولوژیک ناشی از اعمال تحریم‌ها عنوان می‌شود که مدیرعامل ایران خودرو از سهم 24 درصدی سرمایه‌گذاری با پژو به‌منظور توسعه صنعت قطعه در قرارداد اخیر خبر داد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در یاداشتی نوشت: اقتصاد ایران امروز در لبه‌ای باریک ميان خوش‌بینی و تردید حرکت می‌کند. از سویي اجرای برجام نشانه‌ای قوی برای بهبود آینده اقتصاد کشور است و از طرف دیگر آمارهایی در مورد رشد منفی شاخص صنعتی و کاهش قدرت خرید مردم منتشر شده که نشان از استمرار رکود در فصل سوم سال دارد.

پوستر برنامه های اولین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند رونمایی شد.

بیشترین مورد شکایات دریافتی به شورای حل اختلاف اتحادیه پلاستیک، درباره قالب های کپی شده است. قالب های کپی شده؛ بیشترین میزان شکایات به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران(اینپیا)، محمد بختیاری رئیس شورای حل اختلاف اتحادیه پلاستیک در گفت و گو با اینپیا.

اصفهان با سرمایه‌گذاری در صنعت تولید محصولات لاستیک و پلاستیک و ساخت انواع مواد و محصولات شیمیایی توانسته حدود ۱۳۳۲ واحد به منظور تولید انواع محصولات پلاستیکی و شیمیایی احداث و زمینه اشتغال بیش از ۳۱ هزار نفر را در این واحدها فراهم کند.

تولید محصولات پتروشیمی در ٩ ماه نخست سال ٩٤، ٣٥ میلیون تن بوده که از این مقدار ١٤,٣ میلیون تن صادر شده است.

هنگامی که واحدهای توانمند از خارج کپی برداری می کنند، واحدهای کوچک نیز با انجام تغییرات کوچک، اقدام به کپی می کنند. این اظهارات برزویه ظهیری، مدیرعامل شرکت پایون پلیمر در گفتگو با اینپیا بود.

نرخ بیکاری زیر ۳۰ ساله‌ها در پاییز امسال به ۲۲.۷ درصد بالغ شده که بیش از ۲ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور است.

پاسخ دهندگان مسابقه نظرسنجی شماره 4 کانال تلگرام انجمن ملی پلاستیک، به ارائه نقطه نظرهای خود درباره دلایل عدم توجه برخی تولیدکننده ها به حقوق پدید آورنده محصولات پلاستیکی پرداختند.

یکشنبه 25 بهمن/ احتمال کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال

در هفته ای که گذشت بازارهای آسیایی تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و تقویت آن در محدوده بالای 30 دلاری (نفت برنت) و افزایش قیمت نفت اوپک تا محدوده 29 دلاری هفته ای با ثبات را سپری کردند.

پلیمر جدید تولید شده توسط محققان، با دمای بدن، در برابر چشمان شما تغییر شکل می‌دهد. این پلیمر می تواند هزار برابر وزن خود را بلند کند؛ و صنایع مراقبت های سلامتی و پوشاک را تغییر خواهد داد.

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام این‌که دیر یا زود باید منتظر اقدامی اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده از سوی بانک‌ها بود، گفت که احتمال دارد کاهش نرخ سود سپرده تا قبل از اتمام سال اتفاق افتد، چرا که مسیر و جهت‌گیری در همین راستاست.

محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، در طی انجام یک طرح تحقیقاتی موفق شدند با افزودن نانوصفحات گرافن اصلاح‌شده به نوعی رزین پلیمری، یک نانوکامپوزیت آزمایشگاهی مقاوم به حرارت تولید کنند. این نانوکامپوزیت علاوه بر مقاومت حرارتی، از پایداری ساختاری بالایی نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردار است و می‌تواند در صنایع هوافضا مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر صنعت تصمیم دارد تا تامین‌های زنجیره‌ای، بورس‌های مخصوص خود را داشته باشند.

پیدایش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رویدادی در سال 1873 باز می‌گردد که نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی مبتکرین در وین برگزار شد. تاریخچه کپی رایت را اینجا بخوانید.

پتروشیمی شازند قیمت محصولات پلی اتیلن سبک خطی، سنگین تزریقی 5620 و پلی پروپیلن نساجی Z30S خود را برای عرضه روز دوشنبه 26 بهمن 1394 کاهش داد.

دوشنبه 26 بهمن/ کاهش تعداد طبقات تعرفه‌ای از ۱۰ به ۸ طبقه در سال ۹۵

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی آبادان روز یکشنبه بدون حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به تیتر «تأکید رئیس‌جمهور بر کاهش دستوری نرخ سود بانکی» که دیروز در روزنامه همشهری به عنوان تیتر اول منتشر شد، جوابیه‌ای را ارسال کرد.

بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی تخصصی ساختمان قفقاز، مِی 2016 در شهر تفلیس گرجستان برگزار می شود.

اولین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند ایران صبح 26 بهمن ماه در سالن پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و با حضور مهمانان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

در سال ۹۵، تعداد طبقات تعرفه‌ای از ۱۰ به ۸ طبقه کاهش می یابد، این در حالی است که سال گذشته تعداد طبقات تعرفه‌ای سال ۹۴ از ۱۴ به ۱۰ کاهش یافته بود.

عباس شعری مقدم مدیر عامل سابق شرکت ملی پتروشیمی ایران گفت: مشکلات پتروشیمی نتیجه خصوصی سازی بدی است که تولید کننده، مصرف کننده و صادر کننده را درگیر کرده است.

بانک‌ها برای کاهش سود بانکی به توافق رسیدند. بر این اساس سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد کاهش می‌یابد. نرخ های جدید سود بانکی از اول اسفند ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

صادرات ایران بدون احتساب میعانات گازی کاهش 0.01 درصدی را نسبت به 10 ماهه سال گذشته تجربه کرده است. این آمار نشان می دهد که در صورت عدم محاسبه میعانات گازی، کاهش قابل توجهی در ارزش صادرات رخ نداده است.

سه شنبه 27 بهمن/ مخالفت شورای رقابت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

شرکت پلی پروپیلن جم با صدور اطلاعیه ای خبر از کاهش قیمت محصولات خود در معاملات امروز، سه شنبه 27 بهمن 1394 داد.

نشریه تکنولوژی پلاستیک (Plastics Technology) شماره فوریه ۲۰۱۶ به صورت پی دی اف قابل دریافت می‌باشد.

به همت پژوهشگران دانشگاه اصفهان، تولید آزمایشگاهی فیلم‌های بسته‌بندی تجزیه پذیر با استفاده از نانومواد صورت گرفت. فیلم‌های نانوکامپوزیتی تولید شده در صورت تولید انبوه قابل کاربرد جهت بسته‌بندی محصولات مختلف است.

رئیس شورای رقابت گفت: این شورا در جلسه خود، برای شفافیت، رقابتی شدن بازار و جلوگیری از انحصار با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا موافقت نکرد.

در جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی مطرح شد؛ نباید واگرایی در نتایح وجود داشته باشد، یکسان بودن خروجی بررسی ها در طرح تحول آموزش در صنعت پلاستیک امری ضروری است.

در جلسه کمیسیون بازرگانی انجمن ملی مطرح شد؛ مشکل دامنه دار کدهای معاف از مالیات در مناطق ویژه اقتصادی. به دلیل گستردگی آلودگی در مناطق آزاد و ویژه باید اقدامات به صورت آهسته و دنباله دار پیگیری شود.

بیانیه پایانی نخستین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند توسط دکتر علی محمد میرزاده قرائت شد. تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنفرانس و معرفی مقالات برتر از دیگر برنامه های اختتامیه کنفرانس بود.

موسسه اقتصادی بامداد در گزارشی نسبت به روند رو به رشد نقدینگی هشدار داد.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متعاقب کاهش نرخ سود سپرده‌ها و در نتیجه کاهش هزینه تجهیز منابع در بانک‌ها، نرخ سود تسهیلات نیز متناسب با آن کاهش می‌یابد.

چهارشنبه 28 بهمن/ چند ارگان تاثیرگذار در سوء استفاده از کارت بازرگانی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز، از چند ارگان تاثیرگذار در سوء استفاده از کارت بازرگانی خبر داد.

بازار پلیمرها با کاهش حجم معاملات در بورس کالا رو‌به‌رو شده و البته این شرایط با افت قیمت‌ها نیز همراه شده است. ترس بازار از کاهش بیشتر قیمت‌ها، کاهش قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار پتروشیمی‌ها و تغییر تمایل خریداران از بورس به بازار، مواردی است که در روزهای اخیر بر این بازار تاثیر گذاشته است.

وزارت کار در آستانه تعیین مزد سال ۹۵ کارگران، با تحلیل وضعیت دستمزد ۲۲ کشور و اعلام اینکه فشار هزینه‌ها باعث شده تا بیکاران با حقوق اندک کار کنند، پیشنهادهایی را به شورای عالی کار ارائه کرد.

بانوی مبتکر کمپین سربطری های پلاستیکی از برگزاری دومین جشن رونمایی از ویلچرهای خریداری شده در این کمپین خبر داد.

دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی پلیمری در حد آزمایشگاهی شده است. این نخستین سلول خورشیدی پلیمری در دانشگاه آزاد به شمار می‌رود.

مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم در خصوص معاملات مواد اولیه بورس کالا در بازار هفته چهارم بهمن ماه 1394 گفت: حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته از 89 هزار تن به 83 هزار و 600 تن رسیده که بیانگر 5400 تن کاهش است که البته خطر چندانی برای بازار محسوب نمی شود.

وجود نگاه تجاری در برگزاری این کنفرانس ضروری بود و نمی توان از یک کنفرانس صنفی، انتظار رویکرد صرف علمی داشته باشید. این بخشی از اظهارات شرکت کنندگان در نخستین کنفرانس مستربچ بود که به خبرنگار اینپیا گفته شد.

رئیس انجمن صنایع پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران از رکود ساخت و ساز خبر داد و گفت: دو سوم واحدهای تولیدی این بخش تعطیل شده است.

بورس کالای ایران طی اطلاعیه ای به کارگزاری ها اعلام کرد: از روز شنبه مورخ 1 اسفند 1394، امکان خرید از مازاد عرضه برای تمامی محصولات پتروشیمی همانند روال گذشته و برای مشتریان ثبت شده در سامانه بهین یاب، بر اساس گروه های کالایی غیر مرتبط نیز میسر است.

پنجشنبه 29 بهمن/ افزایش 35 درصدی محصولات پترووشیمی ایلام

چهارمین همایش ملی مهندسی نساجی، پلیمر، پوشاک و طراحی پارچه و لباس در دانشگاه آزاد یزد برگزار می‌شود.

فرهاد دانشی در جمع کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام گفت: 135 هزار تن محصول طی سال جاری در این شرکت تولید شده است که نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش را نشان می دهد.

قیمت مواداولیه؛ ۲۶ مهر ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی