تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۹:۰۰ تعداد نظرات: 0

بررسی چرایی دیوار بین صنعت و دانشگاه نشان داد

ترسیم نقشه تولید صنعتی، نیازمند تعامل

فاصله بین صنعت و دانشگاه چالشی است که نیاز به کارشناسی دارد. هریک از این دو نهاد به‌طور جداگانه مسیر خود را طی می‌کنند بدون اینکه حاصل پژوهش‌های دانشگاه به صنعت تزریق یا اینکه نیازهای صنعت به دانشگاه منتقل شود.
ترسیم نقشه تولید صنعتی، نیازمند تعامل

نخستین گام برای برداشتن دیوار

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت گفت: البته نمی‌توان گفت این دو امر به‌طور کامل از یکدیگر جدا هستند زیرا فارغ‌التحصیلان دانشگاه وارد صنعت می‌شوند و فعالیت دارند اما اگر دانشگاه و صنعت با یکدیگر عجین‌تر شوند و دانشجوی مرتبط این حوزه یک ترم کامل در کارخانه‌ها حضور و کار عملی داشته باشد و حتی نمره نهایی توسط مدیر کارخانه لحاظ شود به‌طور قطع تاثیر زیادی در صنعت خواهد داشت.

سعید صبوری درباره راهکار برداشتن دیوار بین علم و صنعت اظهار کرد: صنعتگر باید نیاز خود را به دانشگاهیان اعلام کرده و از او پاسخ بخواهد. دانشگاه نیز باید برخی از کلاس‌های درس خود را در کارخانه‌ها دایر کند. در این شرایط نخستین گام باید توسط دانشگاه برداشته شود تا زمانی که فارغ‌التحصیلی از محیط دانشگاه وارد محیط کار می‌شود، آمادگی کافی برای کار داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر دانشجویی ده‌ها کتاب بخواند اما هیچ کار عملی انجام نداده باشد کار به شکل درستی طی نشده است، افزود: در این بستر استادان دانشگاهی می‌توانند با مدیران صنعتی و کارخانه‌ها جلسات مشورتی داشته باشند و کار مشارکتی انجام و واحدهایی تنظیم شود تا دانشجویان با آموزش آنها موثرتر واقع شوند که این روند اکنون در علوم پزشکی در حال اجراست.

صبوری ادامه داد: دانشگاه باید خود را به صنعت نزدیک کند زیرا صنعت به نیروی انسانی نیاز دارد و درحال‌حاضر افراد باتجربه به شکل آزمون و خطا کار را می‌آموزند. بنابراین باید از ۴سال دوره کارشناسی حداقل یک سال به صورت عملی در کارخانه‌ها و پای دستگاه‌ها بگذرد.

این فعال صنعتی همچنین اشاره کرد: باید تورهای خارجی در دانشگاه‌ها پیش‌بینی و دانشجویان برای بازدید به کشورهای بنام در این صنعت اعزام شوند که در حال حاضر جای این روند خالی است.

نیاز صنعت به اپراتور تا پژوهشگر

در همین حال عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت گفت: فاصله بین دانشگاه و صنعت در کشور مسئله‌ای عمیق است و این در حالی است که هم‌اکنون در صنعت قطعه‌سازی چند اشکال اساسی وجود دارد که لازم است ابتدا پرسیده شود آیا به ارتباط صنعت با دانشگاه نیاز است؟ چرایی این امر نیز به تمرکز روی پلتفرم‌های خارجی در این چند سال اخیر برمی‌گردد و قطعه‌ساز برای ساخت نیازی به طراحی آن نداشته است.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه در مراحل رشد یک صنعت لازم است ابتدا به‌طور معکوس حرکت شود، افزود: اما متاسفانه ما در همین مرحله باقی مانده‌ایم. بنابراین قطعه‌ساز ما با وجود اینکه نیاز به طراحی دارد اما توان انجام آن را ندارد و از آنجا که برای ساخت یک قطعه جدید عجله و شتاب وجود دارد، ناگزیر است این قطعه را از طریق واردات تامین کند که این شرایط در زمینه طرح‌ها نیز اتفاق می‌افتد در حالی که ساخت یک قطعه و طراحی آن نیاز به زمان دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات پیش رو به مسئله موتور ملی (EF۷) پرداخت و گفت: موتور ملی حدود ۷سال است که مطرح شده اما مسئله تجاری‌سازی آن هنوز حل نشده است در حالی که به لحاظ طراحی، موتور خوبی به‌شمار می‌رود که دلیل این امر آن است که طراح موتور، یک آلمانی است و آنها با یک سلسله قطعات خود، موتور را ساخته‌اند و برای ساخت به‌دست قطعه‌ساز ایرانی دادند، اما قطعه‌ساز ایرانی توان ساخت را نداشت و در همان تولید اولیه با مشکل مواجه شد.

کاکایی درباره دلایل طراحی نشدن موتور ملی در داخل نیز اظهار کرد: مراحل رشد در این زمینه به درستی طی نشد. چراکه وقتی موتور یا قطعه‌ای ساخته می‌شود ابتدا نمونه‌سازی شده و در مرحله بعد به تولید انبوه می‌رسد زیرا استخراج نقشه‌های صنعتی، تولید انبوه یک دانش است که متاسفانه در اختیار قطعه‌سازان ایرانی نیست.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این‌باره افزود: در هیچ جای دنیا از دانشگاه برای حل مشکلات روزمره استفاده نمی‌شود و به‌طور معمول از شرکت‌های مشاور که از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند، کمک گرفته می‌شود زیرا کار دانشگاه پژوهش است بنابراین برای ارائه کار به زمان نیاز دارد و اینگونه است که صنعت همیشه اعلام می‌کند دانشگاه‌ها توان لازم برای کمک به صنعت را ندارند که این روش نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: تبدیل نقشه طراحی اولیه به نقشه تولید صنعتی به توانایی نیاز دارد که صنعتگر ایرانی در اختیار ندارد و هیچ‌گاه نیز از دانشگاه یا شرکت‌های دانش‌بنیان منتج از دانشگاه‌ها کمک نخواست تا رشدی در این زمینه اتفاق بیفتد.

کاکایی همچنین به نکته سومی در صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر در بحث قطعه‌سازی مربوط به فرآیند تولید است، یکی از آمارهای واردات که توجهی به آن نمی‌شود، واردات تجهیزات تولید صنعتی است اما از آنجا که در لحظه آخر به این بخش و راه‌اندازی خط تولید این تجهیزات فکر می‌کنیم، بنابراین برای راه‌اندازی خط تولید مجبور به واردات آن می‌شویم که هیچ‌گاه در کشور نیاز نشده روی طراحی یا بهبود خط تولید فکر کنیم.

وی افزود: البته موارد موفقی در این زمینه وجود داشته اما هیچ‌گاه به‌طور گسترده نبوده و از آنجا که در کشور به مفهوم کامل ماشین‌سازی وجود ندارد تا از توان و کمک دانشگاهی استفاده کنیم، بیشتر خط تولید از خارج وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در چنین شرایطی دانشگاه‌ها باید به تربیت اپراتور بپردازند زیرا به پژوهشگر نیازی نیست و فرار مغزها که از آن زیاد صحبت می‌شود، جدا از اینکه علل زیادی دارد به این عامل برمی‌گردد که دانشگاه پژوهشگر تربیت می‌کند که در شرایط حاضر به کار صنعت نمی‌آید. در نتیجه این نیروها برای کار ناگزیر به مهاجرت برای استفاده از دانش خود می‌شوند. نیاز صنعت به اپراتور و تربیت پژوهشگر توسط دانشگاه‌های معتبر کشور خلأیی را به وجود آورده که عامل فاصله این دو از یکدیگر شده است.

کاکایی با تاکید بر اینکه مشکل ارتباط این دو بخش به ساختار صنعت برمی‌گردد، اظهار کرد: وقتی مجموعه‌ای از خارج وارد می‌شود طبیعی است قطعه‌ها و طراحی آن نیز از همان کشور وارد شود. البته حرکت‌های خوبی نظیر تولید موتور ملی انجام‌شده اما ناقص باقی مانده است.

روزنامه گسترش صمت

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 42,600 ریال -500 1.16% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 44,200 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 44,200 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 49,000 ریال 1200 2.45% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 49,000 ریال 1800 3.67% نمودار و آرشیو
5110 50,200 ریال 1700 3.39% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 43,700 ریال 300 0.69% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,700 ریال 500 1.14% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 43,600 ریال 600 1.38% نمودار و آرشیو
0075 52,800 ریال 1600 3.03% نمودار و آرشیو
020 50,400 ریال -100 0.2% نمودار و آرشیو
Lf190 51,200 ریال 600 1.17% نمودار و آرشیو
52518 42,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 42,700 ریال -300 0.7% نمودار و آرشیو
2420h 50,800 ریال -400 0.78% نمودار و آرشیو
2420d 54,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 48,800 ریال 600 1.23% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 54,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 48,900 ریال 200 0.41% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 47,800 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 54,000 ریال 2000 3.7% نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 53,500 ریال 500 0.93% نمودار و آرشیو
EX3 Arak 53,000 ریال 800 1.51% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 47,000 ریال 800 1.7% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun 53,400 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G 45,700 ریال -2400 4.99% نمودار و آرشیو
Z30s Mar 48,000 ریال -300 0.62% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
C30s 49,100 ریال -300 0.61% نمودار و آرشیو
V30s 64,000 ریال 500 0.78% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 46,300 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 60,800 ریال 300 0.49% نمودار و آرشیو
1540 60,300 ریال -300 0.5% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 43,300 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
785 43,000 ریال 500 1.16% نمودار و آرشیو
821 44,700 ریال 200 0.45% نمودار و آرشیو
825 43,000 ریال 500 1.16% نمودار و آرشیو
5030 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 49,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 45,700 ریال -300 0.65% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 45,700 ریال -500 1.08% نمودار و آرشیو
552R Maroun 45,800 ریال نمودار و آرشیو
510L Jam 48,300 ریال -700 1.43% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 51,500 ریال -500 0.96% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 94,000 ریال -500 0.53% نمودار و آرشیو
10417 93,000 ریال -1000 1.06% نمودار و آرشیو
10415 94,000 ریال -1000 1.05% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 53,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 50,600 ریال 100 0.2% نمودار و آرشیو
RP340 49,600 ریال -100 0.2% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 47,000 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
440L 49,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 52,700 ریال 200 0.38% نمودار و آرشیو
ZR230 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 91,000 ریال -1500 1.62% نمودار و آرشیو
332C 65,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 48,000 ریال 700 1.46% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,600 ریال -300 0.77% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 38,500 ریال -200 0.52% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 40,350 ریال 50 0.12% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 65,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 65,000 ریال -1500 2.26% نمودار و آرشیو
EPS 400 64,000 ریال -500 0.78% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 60,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 91,500 ریال -1000 1.08% نمودار و آرشیو
Lale 1922 49,200 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 63,000 ریال -200 0.32% نمودار و آرشیو
J740 61,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R200 62,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2004Tc 49,500 ریال 300 0.61% نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak 50,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir 44,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖