ارسال پاسخ

یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۹:۰۰ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 871 Telegram

بررسی چرایی دیوار بین صنعت و دانشگاه نشان داد

ترسیم نقشه تولید صنعتی، نیازمند تعامل

فاصله بین صنعت و دانشگاه چالشی است که نیاز به کارشناسی دارد. هریک از این دو نهاد به‌طور جداگانه مسیر خود را طی می‌کنند بدون اینکه حاصل پژوهش‌های دانشگاه به صنعت تزریق یا اینکه نیازهای صنعت به دانشگاه منتقل شود.
ترسیم نقشه تولید صنعتی، نیازمند تعامل

نخستین گام برای برداشتن دیوار

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت گفت: البته نمی‌توان گفت این دو امر به‌طور کامل از یکدیگر جدا هستند زیرا فارغ‌التحصیلان دانشگاه وارد صنعت می‌شوند و فعالیت دارند اما اگر دانشگاه و صنعت با یکدیگر عجین‌تر شوند و دانشجوی مرتبط این حوزه یک ترم کامل در کارخانه‌ها حضور و کار عملی داشته باشد و حتی نمره نهایی توسط مدیر کارخانه لحاظ شود به‌طور قطع تاثیر زیادی در صنعت خواهد داشت.

سعید صبوری درباره راهکار برداشتن دیوار بین علم و صنعت اظهار کرد: صنعتگر باید نیاز خود را به دانشگاهیان اعلام کرده و از او پاسخ بخواهد. دانشگاه نیز باید برخی از کلاس‌های درس خود را در کارخانه‌ها دایر کند. در این شرایط نخستین گام باید توسط دانشگاه برداشته شود تا زمانی که فارغ‌التحصیلی از محیط دانشگاه وارد محیط کار می‌شود، آمادگی کافی برای کار داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر دانشجویی ده‌ها کتاب بخواند اما هیچ کار عملی انجام نداده باشد کار به شکل درستی طی نشده است، افزود: در این بستر استادان دانشگاهی می‌توانند با مدیران صنعتی و کارخانه‌ها جلسات مشورتی داشته باشند و کار مشارکتی انجام و واحدهایی تنظیم شود تا دانشجویان با آموزش آنها موثرتر واقع شوند که این روند اکنون در علوم پزشکی در حال اجراست.

صبوری ادامه داد: دانشگاه باید خود را به صنعت نزدیک کند زیرا صنعت به نیروی انسانی نیاز دارد و درحال‌حاضر افراد باتجربه به شکل آزمون و خطا کار را می‌آموزند. بنابراین باید از ۴سال دوره کارشناسی حداقل یک سال به صورت عملی در کارخانه‌ها و پای دستگاه‌ها بگذرد.

این فعال صنعتی همچنین اشاره کرد: باید تورهای خارجی در دانشگاه‌ها پیش‌بینی و دانشجویان برای بازدید به کشورهای بنام در این صنعت اعزام شوند که در حال حاضر جای این روند خالی است.

نیاز صنعت به اپراتور تا پژوهشگر

در همین حال عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت گفت: فاصله بین دانشگاه و صنعت در کشور مسئله‌ای عمیق است و این در حالی است که هم‌اکنون در صنعت قطعه‌سازی چند اشکال اساسی وجود دارد که لازم است ابتدا پرسیده شود آیا به ارتباط صنعت با دانشگاه نیاز است؟ چرایی این امر نیز به تمرکز روی پلتفرم‌های خارجی در این چند سال اخیر برمی‌گردد و قطعه‌ساز برای ساخت نیازی به طراحی آن نداشته است.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه در مراحل رشد یک صنعت لازم است ابتدا به‌طور معکوس حرکت شود، افزود: اما متاسفانه ما در همین مرحله باقی مانده‌ایم. بنابراین قطعه‌ساز ما با وجود اینکه نیاز به طراحی دارد اما توان انجام آن را ندارد و از آنجا که برای ساخت یک قطعه جدید عجله و شتاب وجود دارد، ناگزیر است این قطعه را از طریق واردات تامین کند که این شرایط در زمینه طرح‌ها نیز اتفاق می‌افتد در حالی که ساخت یک قطعه و طراحی آن نیاز به زمان دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات پیش رو به مسئله موتور ملی (EF۷) پرداخت و گفت: موتور ملی حدود ۷سال است که مطرح شده اما مسئله تجاری‌سازی آن هنوز حل نشده است در حالی که به لحاظ طراحی، موتور خوبی به‌شمار می‌رود که دلیل این امر آن است که طراح موتور، یک آلمانی است و آنها با یک سلسله قطعات خود، موتور را ساخته‌اند و برای ساخت به‌دست قطعه‌ساز ایرانی دادند، اما قطعه‌ساز ایرانی توان ساخت را نداشت و در همان تولید اولیه با مشکل مواجه شد.

کاکایی درباره دلایل طراحی نشدن موتور ملی در داخل نیز اظهار کرد: مراحل رشد در این زمینه به درستی طی نشد. چراکه وقتی موتور یا قطعه‌ای ساخته می‌شود ابتدا نمونه‌سازی شده و در مرحله بعد به تولید انبوه می‌رسد زیرا استخراج نقشه‌های صنعتی، تولید انبوه یک دانش است که متاسفانه در اختیار قطعه‌سازان ایرانی نیست.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این‌باره افزود: در هیچ جای دنیا از دانشگاه برای حل مشکلات روزمره استفاده نمی‌شود و به‌طور معمول از شرکت‌های مشاور که از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده‌اند، کمک گرفته می‌شود زیرا کار دانشگاه پژوهش است بنابراین برای ارائه کار به زمان نیاز دارد و اینگونه است که صنعت همیشه اعلام می‌کند دانشگاه‌ها توان لازم برای کمک به صنعت را ندارند که این روش نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: تبدیل نقشه طراحی اولیه به نقشه تولید صنعتی به توانایی نیاز دارد که صنعتگر ایرانی در اختیار ندارد و هیچ‌گاه نیز از دانشگاه یا شرکت‌های دانش‌بنیان منتج از دانشگاه‌ها کمک نخواست تا رشدی در این زمینه اتفاق بیفتد.

کاکایی همچنین به نکته سومی در صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر در بحث قطعه‌سازی مربوط به فرآیند تولید است، یکی از آمارهای واردات که توجهی به آن نمی‌شود، واردات تجهیزات تولید صنعتی است اما از آنجا که در لحظه آخر به این بخش و راه‌اندازی خط تولید این تجهیزات فکر می‌کنیم، بنابراین برای راه‌اندازی خط تولید مجبور به واردات آن می‌شویم که هیچ‌گاه در کشور نیاز نشده روی طراحی یا بهبود خط تولید فکر کنیم.

وی افزود: البته موارد موفقی در این زمینه وجود داشته اما هیچ‌گاه به‌طور گسترده نبوده و از آنجا که در کشور به مفهوم کامل ماشین‌سازی وجود ندارد تا از توان و کمک دانشگاهی استفاده کنیم، بیشتر خط تولید از خارج وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در چنین شرایطی دانشگاه‌ها باید به تربیت اپراتور بپردازند زیرا به پژوهشگر نیازی نیست و فرار مغزها که از آن زیاد صحبت می‌شود، جدا از اینکه علل زیادی دارد به این عامل برمی‌گردد که دانشگاه پژوهشگر تربیت می‌کند که در شرایط حاضر به کار صنعت نمی‌آید. در نتیجه این نیروها برای کار ناگزیر به مهاجرت برای استفاده از دانش خود می‌شوند. نیاز صنعت به اپراتور و تربیت پژوهشگر توسط دانشگاه‌های معتبر کشور خلأیی را به وجود آورده که عامل فاصله این دو از یکدیگر شده است.

کاکایی با تاکید بر اینکه مشکل ارتباط این دو بخش به ساختار صنعت برمی‌گردد، اظهار کرد: وقتی مجموعه‌ای از خارج وارد می‌شود طبیعی است قطعه‌ها و طراحی آن نیز از همان کشور وارد شود. البته حرکت‌های خوبی نظیر تولید موتور ملی انجام‌شده اما ناقص باقی مانده است.

روزنامه گسترش صمت


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۷ دى ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 54,700 ریال -100 0.18% نمودار و آرشیو
EX5 Jam - نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 55,400 ریال -300 0.54% نمودار و آرشیو
EX5 Marun - نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 56,200 ریال -100 0.18% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 55,500 ریال -100 0.18% نمودار و آرشیو
5110 56,400 ریال -100 0.18% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 55,400 ریال 400 0.72% نمودار و آرشیو
0075 56,000 ریال -100 0.18% نمودار و آرشیو
020 56,100 ریال -300 0.53% نمودار و آرشیو
Lf190 56,000 ریال -200 0.36% نمودار و آرشیو
22B02 51,700 ریال -300 0.58% نمودار و آرشیو
52518 50,500 ریال 300 0.59% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 50,500 ریال 300 0.59% نمودار و آرشیو
2420h 54,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 54,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 54,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 53,900 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
PE80 Jam - نمودار و آرشیو
PE80 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 Amir - نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir 69,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir Kaf 68,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
EX3 ilam - نمودار و آرشیو
CRP100 Jam Kaf 67,500 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 68,400 ریال نمودار و آرشیو
EX3 ilam Kaf - نمودار و آرشیو
CRP100 Jam 68,400 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 68,400 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun kaf 67,500 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand Kaf 67,500 ریال نمودار و آرشیو
PE80 ilam - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
PE 80 ilam Kaf - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 57,300 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
C30s 58,200 ریال 200 0.34% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 53,200 ریال -200 0.37% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 73,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1540 68,200 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 57,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
785 - نمودار و آرشیو
821 58,500 ریال 1200 2.05% نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 57,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam 57,300 ریال نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak - نمودار و آرشیو
552R Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 58,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 - نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 60,300 ریال -200 0.33% نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
440G 70,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L 60,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 64,000 ریال 500 0.78% نمودار و آرشیو
ZR230 64,000 ریال 500 0.78% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 - نمودار و آرشیو
332C 70,000 ریال 500 0.71% نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 43,200 ریال 200 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 43,800 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 43,600 ریال 200 0.46% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 42,200 ریال 200 0.47% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 42,800 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 42,600 ریال 200 0.47% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Off3 Arv - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Off3 Arva - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
PVC E68 Off3 Arv - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
PVC E68 Off3 Arv kaf - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak 59,100 ریال نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 - نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak 61,000 ریال -200 0.33% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 62,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖