تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

حذف تدریجی کیسه‌های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان

نشست بررسی موضوع ˝حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان در مدارس˝ با حضور مسئولان آموزش و پرورش و محیط زیست شهر تهران در خبرگزاری پانا برگزار شد و طی آن قرار شد در اقدامی مشترک و برنامه ریزی شده حذف تدریجی کیسه های پلاستیکی در مدارس در دستور کار قرار گیرد.
حذف تدریجی کیسه‌های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان

به گزارش اینپیا به نقل از پانا، پلاستیک‌ های غیر قابل بازیافت به یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی کشورهای جهان تبدیل شده و طبق گفته کارشناسان این حوزه، آسیب هایی که پلاستیک ها به محیط زیست وارد می کنند به حدی است که ضرر آن تا چند صد سال بر روی زمین باقی می ماند.
 
این در حالی است که در کشور ما سالانه مقادیر زیادی لوازم و کیسه های پلاستیکی تولید شده و به بازار عرضه می شود به طوری که ایران را به یکی از عمده ترین تولیدکنندگان مواد پلاستیکی در جهان تبدیل کرده است. امروز، در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از کیسه های پلاستیکی جای خود را به روش های دیگری داده که علت آن فرهنگسازی مردم در جهت شناخت مضرات این کیسه ها و مخاطرات آن برای طبیعت است. بنابراین ما نیز می توانیم به دنبال راهی برای آموزش صحیح در جهت استفاده درست از مواد پلاستیکی باشیم که قطعا لازمه این مسأله اقدامات بین بخشی دستگاه های متولی آموزش و فرهنگ است.
 
خبرگزاری پانا که طیف وسیعی از جامعه که همان جمعیت دانش آموزان است را به عنوان مخاطب در اختیار دارد در نشستی مشترک با حضور "محمدحسین- بازگیر اداره محیط زیست شهر تهران" و "فریبرز حمیدی- معاون آموزش و پرورش شهر تهران" موضوع حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان و همچنین راهکارهای فرهنگسازی از حفاظت محیط زیست را مورد بررسی قرار داده که مشروح این نشست در ادامه آمده است:
 
 از آنجا که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز کشور، موضوع محیط زیست است و نقش آموزش و فرهنگسازی در حفظ محیط زیست بسیار اثرگذار است، چگونه می‌توان از ظرفیت آموزش وپرورش برای حفظ محیط زیست استفاده کرد آیا به عنوان مثال می توان  طرحی را به نام حذف کسیه های پلاستیک در مدارس کشور اجرا کرد تا بدین وسیله کمک کوچکی به محیط زیست شود؟
 
بازگیر: در خصوص مسایل محیط زیست واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته ایم اصل موضوع حفظ محیط زیست را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانیم. در حال حاضر در بخش های مختلف محیط زیست از جمله آب، هوا و خاک دارای مشکلات بزرگی هستیم که با بررسی آن ها متوجه عمق مشکلات می شویم. به عنوان نمونه در حوزه آب، کشوری هستیم که میانگین بارش باران ما یک سوم میانگین در دنیاست اما در مقابل میزان مصرف آب در ایران سه برابر جهان است.
 
البته گفته می شود اگر تا 20 درصد از هر میزان منابع آب که از رودخانه ها، دریاچه و تالاب ها به اضافه منابع آب های زیر زمینی برداشت شود، وضعیت ایمن است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی شود. اما اگر این میزان به 40 درصد برسد وضعیت بحرانی می شود اما متأسفانه این میزان هم اکنون در کشور ما 85 درصد است که هیچ توجیهی پشت آن نیست و همه منابع در حال نابودی هستند.
 
 
 


 
زمانی در کبودرآهنگ اصفهان کشاورزان زمین را با بیل می کندند و به آب می رسیدند اما امروز در این منطقه باید حفاری های بالای 200 متر انجام شود تا اینکه آیا به آب دسترسی پیدا شود یا خیر. متأسفانه در خصوص هوا، خاک، تنوع زیستی و خرانه ژنتیکی کشور نیز وضعیت به همین شکل بوده و هشدارها در این زمینه جدی است. البته در اصل 50 قانون اساسی صراحتا به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن تأکید شده است. از طرفی کشورهای پیشرفته دنیا که مسیرهای مختلفی را در بخش های مختلف از جمله سیاست طی کرده اند، معتقد هستند که هیچ اقدامی جواب نمی دهد جز با آموزش و تغییر باور و رفتار که در پی آموزش رخ می دهد.
 
یکی از ضعف هایی که در بخش مدیریتی در کشور شاهد هستیم این است که به موضوعات، تعصبی و بخشی نگاه می شود در صورتی که همه این مسایل در حوزه محیط زیست و آموزش به یکدیگر وابسته است. در خصوص آموزش دستگاه های متولی آموزش و فرهنگساز در کشور کاملا مشخص هستند، این دستگاه ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا نهادی همچون صدا و سیما و آموزش و پرروش که هر یک از دستگاه ها تکالیفی را عهده دارهستند اما متاسفانه این انتظار از نهاد کوچکی همچون سازمان محیط زیست می رود که همه کار فرهنگسازی را انجام دهد، در حالی که فرهنگسازی کاری کاملا تخصصی با نیازها و تخصص های لازم است.
 
حمیدی:
برنامه های محیط زیست بسیار اهمیت دارد و اقدامات در این بخش، بین بخشی است و حفاظت از آن نیز نباید محدود به اداره و ارگان شود. چرا که هر زمان کاری را به سیستم اداری سپرده ایم مسئولیت های بعدی نیز بر عهده آن دستگاه قرار داده شده است و در نهایت هنوز نتوانسته ایم حس مسئولیت پذیری و ارتباطی که هر انسانی با محیط زیست خود باید داشته باشد را ایجاد کنیم و وظایف فردی در این میان کمرنگ می شود.
 
بنابراین از آنجا که آموزش و پرورش پتانسیل زیادی در حوزه تعلیم و آموزش جامعه هدف دارد، ما باید بستر سازی کرده و نقش فرهنگسازی را از نظر آموزش و پرورش انجام دهیم. از طرفی این ظرفیت سازی نباید محدود به آموزش و پرورش شود بلکه باید از همه ظرفیت های بالقوه موجود در جامعه استفاده کرد و در این بین نباید دنبال مقصر بود بلکه همه دست به دست بدهند و در راستای ارتقای فرهنگ نقش ایفا کنند.
 
دانش آموزان امروز، بزرگسالان فردا هستند. بنابراین باید به دنبال این باشیم که آموزش ها در بخش فرهنگسازی در دراز مدت اتفاق بیافتد. بنده برای فرهنگسازی و اقدام در این زمینه معتقدم که در ابتدا باید نگرش جامعه را تغییر دهیم و لازمه این مساله هم این است که تمامی افرادی که نقش بسترسازی و فرهنگسازی در بحث آموزش دارند به ویژه صدا و سیما باید پای کار باشند.
 
با توجه به مطالبی که گفته شد این سوال مطرح می شود که دستگاه های آموزش و پرورش و محیط زیست برای بسترسازی و فرهنگسازی در زمینه حفظ محیط زیست و حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرفبه عنوان کاری کوچک برای حفظ محیط زیست چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟
 
حمیدی: برای فرهنگسازی در زمینه عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی و همچنین حفظ محیط زیست نباید به دنبال درج مطالب و خواسته ها در کتب درسی باشیم، چرا که این مسأله کلیشه ای و قالبی است اما محیط زیست کاری کلیشه ای نیست و در ابتدا به میل و رغبت هر فرد در حفظ محیط زیست نیاز دارد که متاسفانه در این زمینه آنگونه که باید اقدام نکرده ایم.
 
در ابتدا باید مسئولیت پذیری را به دانش آموزان یاد داد. اگر حفظ محیط زیست و همچنین حذف کیسه های پلاستیکی را سیستمی و اداری مدیریت کنیم، موفق نمی شویم در عین حال که معتقد هستم باید با برنامه ریزی های مدون تغییر نگرش در افراد را ایجاد کرد که این مسأله در طول زمان و شرایط مختلف با برنامه ریزی محقق می شود.
 
در واقع می توان گفت که چند شرط برای همکاری آموزش و پرورش با نهاد محیط زیست در زمینه حذف تدریجی کیسه های پلاستیکی از مدارس وجود دارد تا در نهایت بتوانیم بسترسازی ها را در این زمینه انجام دهیم. در ابتدا باید بدانیم که محیط زیست منحصر به اداره محیط زیست نیست و همه ظرفیت های بالقوه موجود در جامعه باید در زمینه فرهنگسازی کمک کنند. در مرحله دوم باید قبول کنیم که اقدامات محیط زیست از نظر ما کلیشه ای نیستند.
 
در حال حاضر در شهر تهران تعداد 1 میلیون و 100 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند و 65 هزار معلم داریم که همه این افراد دارای خانواده هستند و ما با جمعیت وسیعی از جامعه دانش آموزی روبرو هستیم که می توان برنامه های آموزشی و فرهنگی در زمینه حفظ محیط زیست را از این مدارس آغاز کرد و معتقد هستیم توسعه با برنامه همراه است. از طرفی نیاز داریم که برنامه های مدونی در اختیار داشته باشیم تا به محیط زیستی که متعلق به همه مردم است احساس مسئولیت داشته باشیم.
 
بازگیر: یکی از برنامه های مهمی که برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است موضوع آموزش و همکاری با نهاد آموزش و پرورش در حفظ محیط زیست است. بخشی از حفظ محیط زیست اعمال قانون و برخورد است اما بخش مهم آن مساله آموزش است که باید به آن به طور ویژه پرداخت.
 
بنده هم معتقدم که  آموزش های محیط زیستی باید به گونه ای باشد که منجر به تغییر باور شود، تغییری که نتیجه آن تغییر رفتار دانش آموزان باشد. هر چند که برای حفظ محیط زیست خلأ قانونی نداریم اما آموزش سهم مهمی در این میان دارد که آموزش هم باید در همه سطوح دنبال شود اما بهترین و اثرگذارترین آن در حوزه آموزش و پرورش و در سنین کودکی و نوجوانی افراد است.
 
 همانطور که گفته شد ما برای حفظ محیط زیست خلأ قانونی نداریم و در این زمینه به فرهنگسازی نیاز داریم، اما این فرهنگسازی باید عملیاتی شود، چگونه می توان برنامه ها را عملیاتی کرد تا در نهایت به حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف مدارس منجر شود؟
 
حمیدی: همانطور که پیشتر هم گفتم نیاز به برنامه ریزی جامع در مدارس داریم. اگر معتقد هستیم که محیط زیست متلعق به همه مردم است لذا همه ما باید مسئولیت پذیر باشیم اما ترویج حس مسئولیت پذیری بر عهده آموزش و پرورش است که با برنامه ریزی تدریجی به دست می آید. یکی از کارهایی که ما در سال جاری در مدارس شهر تهران آغاز کرده ایم اجرای برنامه ای تحت عنوان "ارزش های زندگی" است که آموزش ها در زمینه شادی، نشاط، صداقت، الگوی مصرف و مسئولیت پذیری به دانش آموزان ارائه می شود و این آموزش ها از دوره پیش دبستان به دانش آموزان ارائه می شود.
 
در عین حال ما باید حساسیت دانش آموزان را برای مصرف کیسه های پلاستیکی و مخاطراتی که دارد کم کم ایجاد کنیم و برای اینکه الگوی مصرف در کار آموزشی ترویج داده شود نیاز به تلاش هستیم تا طبیعت به تدریج به ذات اصلی خود بازگردد.


 
متاسفانه در کشور ما قوانین خوبی در زمینه حفظ محیط زیست وجود دارد اما این قوانین ضمانت اجرا ندارد. به طور نمونه کسانی که از پلاستیک غیرقابل بازیافت استفاده می کنند، جریمه نمی شوند و مغازه هایی که از این کیسه ها بیشتر استفاده می کنند، مالیات بیشتری نمی دهند، این موارد مورد توجه قرار نگرفته است.
 
بازگیر: البته قانونی تحت عنوان مدیریت پسماند داریم که در این قانون چند ماده درباره جرایم و مجازات برای افرادی که رعایت نمی کنند وجود دارد اما متأسفانه اجرا کردن این قوانین موضوع مهمی است که ما را با مشکل مواجه کرده است.
 
 پیشنهادات خود را برای اجرای طرح حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان در مدارس ارائه دهید.
بازگیر: حذف پلاستیک از چرخه مصرف یک بخش از حفظ محیط زیست به شمار می رود. اما ممکن است برخی بتوانند از پلاستیک استفاده کنند اما در عین حال روش بهتری برای حفظ محیط زیست داشته باشند. البته پیشنهاد ابتدایی بنده در این زمینه این است که به دانش آموزان در وهله اول اختیار عمل بدهیم و آن ها را در استفاده از کیسه های پلاستیکی محدود نکنیم اما اقدام بهترین که همراه با آموزش می تواند اثرگذار باشد این است که بیاییم هر دانش آموز یک محیط بان را توسعه دهیم و بستری را فراهم کنیم که دانش آموز بتواند گزارش عملکرد داشته باشد و در این مسیر آزادانه به حفظ محیط زیست برسد.
 
حمیدی: اگر آموزش و پرورش را متولی صنعت یادگیری می دانیم و اگر قرار است پویشی درباره حذف کیسه های پلاستیکی داشته باشیم، باید تبدیل به رفتار شود و آموزش هایی که از سوی آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می شود در اختیار همه دستگاه ها و سازمان ها قرار گیرد. در عین حال کمپین باید با یک موضوعی که قابلیت اجرایی داشته باشد، پیش برود و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که سه طیف دانش آموز، معلم و والدین را کنار یکدیگر به موضوع وارد کنیم تا آموزش ها کاربردی شود.
 
همچنین در کنار راهکارهایی که برای آموزش صحیح به دانش آموزان ارائه می شود بتوانیم نقش رسانه ها را نیز پررنگ تر کنیم. در این زمینه می توان از امکانات فضای مجازی بهره مند شد. هر جا که مردم به صورت خودجوش به موضوعی فرهنگی وارد شده اند موفق بوده اند و بهتر است ما هم از این فضا در نظام تعلیم و تربیت برای حفظ محیط زیست بهره مند شویم.
 
هر یک از شما برای ایجاد کمپین و یا پویشی جهت حذف کیسه های پلاستیکی چه اقدامی خواهید کرد؟
بازگیر: بنده از سوی اداره محیط زیست شهر تهران اعلام آمادگی می کنم تا از تمامی بضاعت محیط زیست برای نهادینه شدن حذف کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف دانش آموزان استفاده شود. ضمن اینکه از ظرفیت کارشناسان حوزه محیط زیست نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهیم داد.
 
حمیدی: ما هم از سوی اداره آموزش و پرورش شهر تهران این آمادگی را داریم که از طریق برنامه های مختلفی که در سطح مدارس انجام می شود، موضوع حذف تدریجی کیسه های پلاستیکی را در دستور کار قرار دهیم. در واقع این آمادگی را داریم که از مهرماه در برنامه هایی همچون برگزاری نمایش، سرود، مسابقات دانش آموزی، بوفه های مدارس، انشاء دانش آموزی به همراه معلمان از این ظرفیت استفاده کنیم کما اینکه امسال در بسیاری از مدارس تهران لیوان یکبار مصرف حذف شده است. ضمن اینکه برنامه ها در دوره اول ابتدایی و پیش دبستانی اجرا می شود و در نهایت بتوانیم در یکی از روزهای هفته محیط زیست با همکاری اولیا و مربیان کار جشنواره ای انجام دهیم.برای محیط زیست همه ما باید پا به رکاب باشیم و در کنار آن بتوانیم از کارشناسان محیط زیست استفاده کنیم و برنامه های دراز مدتی شکل بگیرد.


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۴ تير ۱۳۹۶جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 40,000 ریال 900 2.25% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 41,500 ریال 150 0.36% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 40,100 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 44,000 ریال 1000 2.27% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,300 ریال 500 1.15% نمودار و آرشیو
5110 42,900 ریال 500 1.17% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 42,600 ریال 1000 2.35% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 40,150 ریال 50 0.12% نمودار و آرشیو
0075 52,700 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
020 43,850 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
Lf190 43,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
52518 39,000 ریال 200 0.51% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 - نمودار و آرشیو
2420h 43,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 43,300 ریال نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 41,000 ریال نمودار و آرشیو
22402 MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 44,100 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
22402 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
Lld209 Arak - نمودار و آرشیو
22B02 off MAHABAD - نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir - نمودار و آرشیو
EX3 Arak - نمودار و آرشیو
EX3 Jam - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf 46,000 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf 45,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf 45,400 ریال -300 0.66% نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 48,000 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
C30s 46,800 ریال 1000 2.14% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz - نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 54,500 ریال 200 0.37% نمودار و آرشیو
1540 49,500 ریال 100 0.2% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 41,000 ریال -100 0.24% نمودار و آرشیو
785 39,500 ریال -100 0.25% نمودار و آرشیو
821 42,200 ریال -100 0.24% نمودار و آرشیو
825 - نمودار و آرشیو
5030 - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 48,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Maroun 48,000 ریال -500 1.03% نمودار و آرشیو
510L Jam 45,500 ریال -300 0.66% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 46,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 - نمودار و آرشیو
10417 - نمودار و آرشیو
10415 - نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R - نمودار و آرشیو
RP340 - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J - نمودار و آرشیو
440L - نمودار و آرشیو
MR230 - نمودار و آرشیو
ZR230 - نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 75,600 ریال -100 0.13% نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 36,000 ریال -150 0.41% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 36,000 ریال -150 0.41% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 36,100 ریال -200 0.55% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 35,000 ریال -150 0.43% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 35,000 ریال -150 0.43% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 35,100 ریال -200 0.57% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 - نمودار و آرشیو
EPS 300 - نمودار و آرشیو
EPS 400 - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 - نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 - نمودار و آرشیو
J740 - نمودار و آرشیو
R200 - نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖