تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۰۰ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

تبعات اجرای بخشنامه مالیات علی‌الحساب 4 درصد واردات/ نقض صریح ماده ٣ قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار

براساس بخشنامه‌ گمرک جمهوری اسلامی ایران که به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده است، اظهار کالاهایی که از تاریخ 2 شهریورماه سال جاری انجام می‌شود، مشمول مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا خواهد شد که عدد در نظر گرفته شده 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه است.
تبعات اجرای بخشنامه مالیات علی‌الحساب 4 درصد واردات/ نقض صریح ماده ٣ قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار

هر چند این بخشنامه برای تمامی واردکنندگان الزامی تلقی می‌شود، اما شرایط استثنایی نیز در این میان در نظر گرفته شده که این بخش‌ها را از پرداخت 4 درصد معاف می‌کند. اولین معاف‌شدگان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که ماشین‌آلات تولیدی دارند يا جواز تاسیس را دریافت کرده‌اند. دسته دوم کسانی هستند که کارت بازرگانی طلایی یا «رتبه الف» را دریافت کرده‌اند و مستثنای سوم واردکنندگان خوش‌حسابی هستند که از سوی سازمان مالیاتی با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی معرفی شدند.

 

چهارم وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌های دولتی، شهرداری و کلیه دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه عمومی هستند. پنجمین دسته نیز کالاهای وارد شده از طریق پست و همراه مسافر است که جنبه تجاری نداشته باشند و دسته ششم كالاهاي موضوع ماده ١١٩ قانون امور گمركي مصوب سال ٩٠ است كه شامل كالاهاي روسا و همراهان كشورهاي خارجي، ادوات و آلات حفاري و باستان شناسي و تجهيزات نظامي و اين قبيل كالاها است.

 

در هر صورت این ٦ دسته از پرداخت 4 درصد مالیات معاف هستند. در انتهای بخشنامه نيز آمده است در صورتی که گمرک تشخیص دهد، کارت بازرگانی به رغم صراحتی که در تبصره ٤ بند ٣ ماده ١٠ آيين‌نامه اجرايي قانون مقررات واردات و صادرات وجود دارد به غیر دارنده واگذار شده است، آنگاه علاوه بر مالیات علی‌الحساب، مفاصا حساب مالیاتی مالك کارت بازرگاني نيز باید دريافت شود. در تاریخ 6 شهریورماه سال جاری گمرک جمهوری اسلامی شیوه‌نامه اجرایی مالیات علی‌الحساب 4 درصد واردات را منتشر کرد که براساس آن، این اقدامات از طریق پنجره واحد انجام می‌شود و موضوع به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارسال می‌شود و براساس تاییدیه آنها در سیستم مبنی بر اینکه مالیات علی‌الحساب دریافت شده است، گمرک ادامه فرآیند را انجام می‌دهد.

بخشنامه اجرایی فوق در شرایطی ابلاغ شده است که چند موضوع مهم در این خصوص مطرح است. اول اینکه اتاق بازرگانی ایران به‌صورت رسمی، موضع خود در زمینه دریافت مالیات علی‌الحساب 4 درصد واردات را طی نامه‌ای که در تاریخ 8 شهریورماه جاری برای وزیر اقتصاد ارسال کرد، مشخص کرده است كه بر اساس قانون دهه 1380 اين ماليات به ميزان دو درصد و تاكنون غيراجرايي بوده است و بر اين اساس اتاق بازرگانی با این موضوع موافقت ندارد.

 

به اعتقاد بخش خصوصی، اقتصاد کشور در رکود شدیدی به سر می‌برد و این بخشنامه تاثیر منفی بر محیط کسب وکار کشور خواهد داشت. مواردی از جمله افزایش نهایی قیمت تمام‌شده، بروز آثار تورمی در اقتصاد کشور و تشدید کمبود نقدینگی و سرمايه در گردش بنگاه‌ها، تنزل رتبه جهانی شاخص تجارت فرامرزی، تشديد قاچاق ناشي از گران‌تر شدن فرآيند واردات قانوني و ايجاد زمينه فساد ناشي از قابليت تفسير بخشنامه از جمله آثاری است که این موضوع به دنبال خواهد داشت.

در این میان اما مهم‌ترين موضوعی که شاید تدوین‌کنندگان این بخشنامه در نظر نگرفته‌اند، آثار سوء این موضوع بر مبحث قاچاق کالا در کشور است، چرا كه با توجه به ٩ درصد ماليات بر ارزش افزوده و ٤ درصد ماليات جديد، رانت سود بي‌دردسر قاچاق به‌خصوص در بخش كالاهاي مصرفي قريب به ٢٠ تا ٢٥ درصد خواهد بود كه در این زمینه شاهد افزایش بیشتر قاچاق اين کالاها خواهیم بود که در شرایط کنونی نیز یکی از معضلات و چالش‌های بسیار حساس کشور است.

 

از سوی دیگر، گران‌تر شدن فرآیند واردات نه تنها موجب افزایش قاچاق کالا به کشور خواهد شد، بلكه به دلیل قابلیت تفسیری که این بخشنامه دارد، زمینه‌های فساد اداری و افزايش زمان در فرآيند واردات را ایجاد می‌کند كه مستقيما هزينه آن را باید مصرف‌كننده پرداخت کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در تدوین این بخشنامه توجه جدی نسبت به تبعاتی که ممکن است ایجاد کند، صورت نگرفته است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران قرار بود در این خصوص با یکدیگر جلساتی داشته باشند تا براساس یک فکر مشترک تصمیمات اتخاذ شود، اما متاسفانه این جلسه برپا نشده و گمرک راسا این نامه را ابلاغ کرده است که این موضوع نیز نقض صریح ماده ٣ قانون بهبود مستمر محيط کسب‌وکار است.

ماده 274 مالیات‌های مستقیم به‌صورت شفاف مشخص کرده است برای برخورد با اشخاصی که فرار مالیاتی دارند چه اقداماتی باید صورت بگیرد و فرآیند صدور کارت بازرگانی یک اصلاحیه دارد که گمرک جمهوری اسلامی، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی در همکاری با یکدیگر انجام دادند و به تصویب کمیسیون ماده یک نیز رسیده است. در صورتی که این قانون اجرا شود طبیعتا انحرافات مالی که ظاهرا نگراني اصلي و دليل صدور اين بخشنامه بوده و در راستاي جلوگيري از فرارهای مالیاتی است، برطرف می‌شود.

همان گونه كه در متن بخشنامه نيز درج شده است، بر اساس تبصره 4 بند 3 ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری كارت بازرگاني خود به غیر را ندارند و ما در این بخشنامه می‌گوییم اگر واگذار کردند مفاصا حساب دارنده کارت نیز باید دریافت شود. بنابراین در اینجا نيز مجددا به‌رغم صراحت قانون، قابليت تفسیر نیز به قانون اضافه می‌شود. حال آنکه قانون به‌صورت صریح تاکید کرده که چنین چیزی اجازه اجرا شدن ندارد.

بحث دیگری که واردکنندگان نسبت به آن انتقاد دارند این است که این نوع طرح‌ها حداقل برای چهارمین بار است که اجرایی مي شود و تاكنون شکست خورده است. بنابراین تکرار تجربه‌های شکست‌خورده نه تنها امری اشتباه است، بلکه نشانه عدم کارشناسی و بی توجهی به فعالیت بخش خصوصی در فضای کسب وکار کشور است. اين بخشنامه با مستثني كردن موسسات و سازمان‌هاي دولتي، باعث فقدان فضاي رقابتي سالم بين شركت‌هاي دولتي و خصوصي مي‌شوند كه متاسفانه اين اقدام گامي در راستای خشکاندن ریشه اقتصاد خصوصی غیروابسته است.

تمام استثناهای درنظرگرفته شده برای بخش‌های غیرخصوصی است و بخش خصوصی همیشه متهم به غیرشفاف کارکردن است اما به بحث بودجه و مالیات سالانه كشور که می‌رسيم، سنگین‌ترین مالیات‌ها و درآمدهای ردیف بودجه برای ايجاد درآمد، از اين گروه در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا ذکر این نکته حائز اهمیت است که بر اساس بخشنامه شماره ٦١١٥٠ مورخ ٢٥/ ٦/ ٨٧ اين ماليات دو درصد تعيين شده بود و اما هيچ‌گاه اجرا نشده بود كه با توجه به ماده ٣ قانون بهبود مستمر فضای كسب و كار در ٢٧/ ١٢/ ١٣٩٠ و الزام اخذ نظر تشكل‌هاي اقتصادي در تصميمات دستگاه‌هاي اجرايي اكنون لازم است با حضور همه ذي‌نفعان تصميم‌گيري صورت بگیرد و حتي رجعت به تصميم داخلي اجرا نشده نيز با توجه به قانون بعدي منتشره میسر نیست.

 

از سوی دیگر، بخشنامه صادره در سال ٨٧ تنها دو ماه پس از صدور ابطال شد و مبناي ابطال آن جاري شدن ماليات بر ارزش افزوده از مهرماه همان سال بوده است كه اكنون نيز اين ماليات براي تمامي كالاها جاري شده است و بنابراین استناد مجدد به ماده ١٦٣ قانون ماليات‌ها وارد نبوده و پوشش كاهش درآمدهاي مالياتي از محل واردات از محل اين گونه بخشنامه‌ها تاثير منفي در سطح كلان اقتصاد و به شكل نامطلوب خواهد داشت. در پایان باید گفت، اين‌گونه اقدامات سبب تشديد ركود فعلي و تعطيلي بيشتر بنگاه‌هاي تجاري خصوصي غير وابسته خواهد شد.

 

فرهاد احتشام‌زاد
رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ايران

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۹ دى ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 43,200 ریال -600 1.37% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 43,400 ریال -300 0.69% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 43,300 ریال -300 0.69% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 44,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,850 ریال -250 0.57% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,700 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
5110 44,800 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 43,100 ریال -550 1.26% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 43,200 ریال -400 0.92% نمودار و آرشیو
0075 51,100 ریال -400 0.78% نمودار و آرشیو
020 51,500 ریال -200 0.39% نمودار و آرشیو
Lf190 50,200 ریال -300 0.59% نمودار و آرشیو
52518 45,500 ریال -500 1.09% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 49,900 ریال -200 0.4% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 49,600 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 50,100 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 47,500 ریال -600 1.25% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 47,200 ریال -700 1.46% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 46,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 47,100 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Arak 47,000 ریال 400 0.85% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf 47,700 ریال 700 1.47% نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf 47,100 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf 47,600 ریال 400 0.84% نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s 47,300 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
C30s 45,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
V30s 47,000 ریال -500 1.05% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,400 ریال -300 0.63% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,200 ریال -250 0.44% نمودار و آرشیو
1540 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 51,600 ریال -400 0.77% نمودار و آرشیو
781 45,400 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
785 45,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
821 46,000 ریال -400 0.86% نمودار و آرشیو
825 44,600 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
5030 56,500 ریال -500 0.88% نمودار و آرشیو
525 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 47,200 ریال -800 1.67% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 47,200 ریال نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 45,600 ریال نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 46,800 ریال -500 1.06% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 85,000 ریال 2500 2.94% نمودار و آرشیو
10417 84,500 ریال 2500 2.96% نمودار و آرشیو
10415 86,000 ریال 2500 2.91% نمودار و آرشیو
R40maron 49,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R60 48,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 47,000 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
RP340 46,700 ریال -300 0.64% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 45,800 ریال -1200 2.55% نمودار و آرشیو
440L 47,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 57,500 ریال -500 0.86% نمودار و آرشیو
ZR230 57,500 ریال -1300 2.21% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 83,000 ریال 2500 3.01% نمودار و آرشیو
332C 52,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 45,700 ریال -300 0.65% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,200 ریال 400 1.05% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 37,900 ریال 300 0.79% نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf 38,900 ریال 200 0.51% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 58,000 ریال -1000 1.69% نمودار و آرشیو
EPS 400 59,000 ریال 1000 1.69% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 60,000 ریال -1000 1.64% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 84,000 ریال 3000 3.57% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 68,000 ریال -500 0.73% نمودار و آرشیو
J740 70,500 ریال -200 0.28% نمودار و آرشیو
R200 67,500 ریال -500 0.74% نمودار و آرشیو
2004Tc 49,700 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP 58,000 ریال نمودار و آرشیو