تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ۰۸:۰۷ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

چند اشتباه فاحش در تاریخ بازاریابی

در دنیای مارکتینگ هرکسی اشتباه می‌کند، به خصوص بازاریاب‌ها!! این یعنی به عنوان یک کسب‌وکار اگر بخواهیم در مسیر موفقیت قدم بگذاریم باید از هر اشتباهی درس بگیریم و با کمی فرار از این اشتباهات، زندگی را با “یادگیری” جلو ببریم.
چند اشتباه فاحش در تاریخ بازاریابی

درمسیر این یادگیری‌ها، بهترین درس‌ها همان‌ اشتباهات در بازاریابی کمپانی‌ها، در مقیاس بزرگتر هستند که هزینه‌های میلیونی شرکتشان را در یک چشم به هم زدن از دست می‌دهند. باید گفت؛ آن‌ها به عنوان بزرگترین بازاریابان خطاکار، به قعر تاریخ می‌روند و از آن پس پیشرفت و حرکت برایشان سخت خواهد شد و تنها نتیجه مثبتی که از خود به جا می‌گذارند یک مثال آموزنده برای کسب‌کارهای کوچک و بزرگ به جا‌ مانده است که؛

چه کار‌هایی نباید انجام داد!

شاید همیشه عادت داریم برای طراحی یک مسیر درست در کتاب‌ها و مقالات، روش‌ها و راهکارهایِ نمونه‌های موفق را جستجو کنیم و با شبیه‌سازی روش‌های موجود، “باید‌هایی” را برای موفقیت یک کسب‌وکار طراحی کنیم، اما در این مطلب می‌خواهیم در عکس قضیه بالا به بررسی مسیرهای شکست و پیدا کردن “نباید‌ها” بپردازیم و در این راستا به اشتباهات بزرگ چند برند مشهور نگاهی بیندازیم و یک سری خط قرمز را درک کنیم تا بدانیم که عبور از این خط قرمزها، تخریب کننده هستند، حتی اگر شما نام تجاری مشهوری باشید.

 

  • کمپین تبلیغاتی همراه با رعب و وحشت

در سال ۲۰۰۷ شبکه کارتون(Cartoon Network) که یک شبکه بازی‌های آنلاین و کارتون‌های رایگان است که چندی پیش یک کمپین تبلیغاتی به شیوه (Guerrilla marketing) یا بازاریابی چریکی را در سراسر شهر راه‌اندازی کرد. این شیوه تبلیغات یک مفهوم استراتژی تبلیغات برای کسب‌و‌کار‌ها است که در راستای ترویج محصولات و یا خدمات، راه‌های غیر‌متعارفی را با بودجه کم پیشنهاد می‌دهد و ماهیتی بسیار خلاق دارد. نکته اصلی در این شیوه بازاریابی این است که فعالیت‌ها به طور انحصاری در خیابان‌ها و یا دیگر مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید، پارک و یا سواحل با حداکثر دسترسی مردم برای جذب مخاطبان انجام می شود.

 

guerrilla marketing

 

نمونه‌ای از یک تبلیغات خلاق(Guerrilla marketing)

 

Guerrilla marketing2

 

نمونه دیگری از تبلیغات (Guerrilla marketing)، استفاده کردن از انتهای سبد خرید برای تبلیغات کمپین‌های خیر خواهانه

 

Guerrilla marketing

 

تبلیغات(Guerrilla marketing) برای برند کیت کت

 

کمپانی (Cartoon Network) در راستای تبلیغات(Guerrilla marketing) یک نشانه ال ای دی را در سراسر شهرهای مختلف برای ترویج یکی از کارتون‌های این کمپانی نصب کرد. ولی یکی از شهروندان بوستون با فکر اینکه این نشانه یک بمب دیجیتالی است به پلیس زنگ زد و این خلاقیت را به یک ترس از تروریست تبدیل کرد و در نتیجه بسیاری از خطوط حمل و نقل عمومی ، جاده ها و پل ها با گزارش این خبر بسته شدند. بدین‌ترتیب این اتفاق باعث شد که مشکلات زیادی برای مدیران این پروژه بوجود بیاید و تیم پشتیبان میلیونها دلار خسارت پرداخت کند.

 

guerrilla marketing3

نیروی امنیت در حال خنثی کردن تبلیغات شبه بمب

 

  • شکست ناشی از عدم آگاهی از آمار و ارقام

دسامبر سال ۲۰۱۱،  New York Times(نیویورک تایمز) ایمیلی به بخش از مشترکان خود که اشتراکشان را کنسل کرده بودند، فرستاد. محتوای این ایمیل شامل یک پیشنهاد ویژه تحت عنوان اشتراک با تخفیف بود. به طوری که این افراد با دیدن این پیشنهاد اشتراک خود را از سر می‌گرفتند. به نظر اجرای این کمپین از استراتژی خوبی برخوردار بود اما مشکل از آن‌جا بوجود آمد که شخصی که ایمیل را می‌فرستاد به‌جای ۳۰۰ نفر به ۸ میلیون نفر ایمیل را  فرستاد و فاجعه‌ای که نباید رخ داد.

مشترکان بلافاصله بعد از دریافت این ایمیل فکر کردند، با یک اسپم(ایمیل نا خواسته تبلیغاتی) مواجه هستند که توسط هکرها فرستاده شده‌است و این ایمیل را خیلی سریع حذف کردند و از طرفی این حرکت منجر به نارضایتی بعضی از مشترکان قدیمی نیز شد که چرا چنین امتیازی شامل حال آن‌ها نشده است؟

البته شرکت بلافاصله به همه یک ایمیل عذرخواهی ارسال و درآن بیان کرد که این موضوع یک اشتباه انسانی بوده‌است. اما آب از دست رفته به جوی باز نخواهد گشت! و تاثیرات منفی خود را مبنی بر عدم نظم برای یک کمپانی را در ذهن مخاطب گذاشت. در نتیجه قبل از ارسال ایمیل در بازاریابی ایمیل خود لیست دریافت‌کنندگان را چک کنید تا از بروز چنین اشتباهاتی جلوگیری شود.

  • آثار مخرب دست کم گرفتن احساسات مخاطبان

اکتبر سال ۲۰۱۰ کمپانی گپ((GAP یکی از معروف‌ترین برند‌های پوشاک در بروزرسانی لوگوی خود از یک طرح مدرن رونمایی کرد اما بعد از چند روز با واکنش باورنکردنی حاکی از نارضایتی عموم مردم مواجه شد که چرا؛

لوگوی قدیمی جایگزین لوگوی جدید شده‌است؟

گپ در حفظ فرم سابقِ لوگوی قدیمی بسیار تلاش کرد و دوباره تعریف نویی از نام تجاری خود بسازند اما متاسفانه بازار هدف به درستی شناخته نشده‌بود زیرا مخاطبان هدف این برند کسانی بودند که به اصول پایبندند وعلاقه‌ای به دنبال کردن  مد روز ندارند. بدین‌ترتیب مشتریان قدیمی در مقابل این تغییر وانکش خوبی نشان ندادند و احساس کردند که این لوگو ارتباط خودش را با ماهیت محصولات برند از دست داده‌است. همچنین گپ در جذب قشر جوان و کسانی پیرو مد نیز موفق نبود. به همین دلیل در هر دو جبهه با شکست مواجه شد.

 

Gap redesign

 

در آنالیز این نمونه موردی باید گفت؛ این بد نیست که یک کمگپانی دست به طراحی مجدد لوگوی خود بزند اما این طراحی مجدد باید در راستای رفتارشناسی خریداران و مشتریان باشد. پس هرگز احساسات مخاطبان خود را دست کم نگیرید زیرا مخاطبان برخلاف بازاریابان که به کمیت در فروش اهمیت می‌دهند به کیفیت توجه دارند.

 

  • ضربه جبران‌ناپذیر عدم تطابق عرضه و تقاضا

تیموتی(Timothy’s Coffee) به عنوان یکی از ارائه‌دهنده‌های بسته‌های قهوه در دنیا تصمیم گرفت خود را از طریق بن‌های خرید رایگان، در بازار به خصوص در فضای شبکه های مجازی مطرح کند. اما غافل از اینکه این کار به ضررش تمام شد، زیرا از پس سفارشات بیش از اندازه مشتریان بر نیامد و مجبور به ارائه بیانیه عذرخواهی شد.

درست است که همه چی درابتدای این روش بازاریابی خوب به نظر می‌رسد اما باید این نکته را درنظر داشته‌باشیم که افزایش طرفداران و مشتریان با افزایش تقاضا همراه است و اگر آمادگی لازم موجود نباشد به شما و برندتان ضربه جبران ناپذیری وارد می‌شود.

 

  • ورود ناآگاهانه به فرهنگ و زبان‌های بومی

پپسی (Pepsi) برای کمپین گسترش شعب خود درچین، شعاری را تحت عنوان “پپسی شما را به زندگی برمی‌گرداند” طراحی و اجرا کرد. اما بزرگتر مسئله فراموش شده ترجمه این شعار در زبان چینی بود: “پپسی اجداد شما رو از قبر به عقب برمی‌گرداند”

 

pepsi-graveyard-chinese

 

به نظر با یک اشتباه به نظر خنده‌دار مواجه هستیم اما این موضوع در سطح بین‌الملل قابل چشم‌پوشی نیست به خصوص زمانی که می‌خواهید نام تجاری خود را به یک نشان بین المللی تبدیل کنید. گفتنی است؛ فرار از این دست اشتباهات نیازمند تحقیقات جدی در رابطه با فرهنگ و زبان  منطقه‌ای است که شما قصد گسترش در آن را دارید.

 

  • عامل تخریب‌کننده عاملی به نام بی‌حوصلگی در بازاریابی

در سال ۲۰۱۱، ارزش بازار شرکت نتفیلیکس توانسته بود ارزش بازار به میزان ۱۶ میلیارد دلار را از طریق اجاره DVD و سفارش آنلاین کسب کند. ولی چندی بعد در راستای رشد و گسترش خود تصمیم گرفت یک بازاریابی جدید، جایگزین سفارش از طریق ایمیل به جریان بیاندازد. اما متاسفانه تقسیم شرکت به دو بخش سفارش DVD از طریق ایمیل و بازاریابی دیجیتال، کار را بسیار پیچیده کرد و همچنین اگر کسی می خواست از هر دو سرویس استفاده کند مجبور به پرداخت هزینه ۶۰% بیشتر می‌شد و بدتر اینکه مشتریان قدیمی از ساختار قیمت‌های جدید نسبت به نرخ قدیمی باخبر نبودند و این موضوع منجر به سردرگمی و عدم رضایت مردم شد. از طرفی عدم پاسخگویی و بی‌حوصلگی در پاسخگویی به مشتریان فاجعه جدا شدن ۸۰۰ هزار نفر اشترک در طی چهار ماه به بار آورد.

 

دیدن این شکست یک نکته را خاطرنشان می‌کند و آن‌هم در تغییرات اعمال شده درکسب‌وکارتان حتما از قبل مشتریان قبلی خود را در جریان بگذارید تا علاوه بر ایجاد حس احترام متقابل در آن‌ها به میزان وفاداریشان لطمه‌ای وارد نکنید.

 

همیشه توجه داشته باشید که ممکن است، به خاطر یک کمپین بازاریابی خود شکست بخورید و تنها مورد مهم در چنین شرایطی، این است که از آن درس بگیرید و اشتباهات رخ‌داده در بازاریابی را دوباره تکرار نکنید.

 

منبع: بالای خط

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۴ بهمن ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 43,000 ریال 300 0.7% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 42,900 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 42,600 ریال -250 0.58% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 43,300 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,600 ریال 150 0.34% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,500 ریال 50 0.11% نمودار و آرشیو
5110 44,600 ریال 300 0.67% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 42,800 ریال -50 0.12% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,200 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 42,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
0075 50,500 ریال -200 0.39% نمودار و آرشیو
020 50,400 ریال 200 0.4% نمودار و آرشیو
Lf190 49,150 ریال -250 0.51% نمودار و آرشیو
52518 43,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 47,600 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
2420h 48,500 ریال -100 0.21% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K 48,150 ریال نمودار و آرشیو
2102 48,600 ریال -700 1.42% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 46,000 ریال -14000 23.33% نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 46,800 ریال -50 0.11% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 46,600 ریال -300 0.64% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 47,500 ریال 700 1.47% نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf 47,500 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Amir 48,000 ریال 600 1.25% نمودار و آرشیو
EX3 Arak - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 47,000 ریال 300 0.64% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun 47,800 ریال نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s 47,600 ریال 900 1.89% نمودار و آرشیو
C30s 44,700 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
V30s 47,000 ریال 200 0.43% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,400 ریال -400 0.84% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,300 ریال 300 0.53% نمودار و آرشیو
1540 53,500 ریال 500 0.93% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 51,900 ریال 300 0.58% نمودار و آرشیو
781 44,500 ریال -200 0.45% نمودار و آرشیو
785 43,900 ریال -1200 2.66% نمودار و آرشیو
821 45,000 ریال -800 1.75% نمودار و آرشیو
825 43,300 ریال -1300 2.91% نمودار و آرشیو
5030 56,000 ریال -500 0.88% نمودار و آرشیو
525 47,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 47,000 ریال 200 0.43% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 47,000 ریال 200 0.43% نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 45,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 47,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 85,000 ریال 2000 2.35% نمودار و آرشیو
10417 86,000 ریال 4000 4.65% نمودار و آرشیو
10415 86,000 ریال 2000 2.33% نمودار و آرشیو
R40maron 53,000 ریال 4500 8.49% نمودار و آرشیو
R60 48,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 46,600 ریال 600 1.29% نمودار و آرشیو
RP340 45,900 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 46,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
440L 46,600 ریال 600 1.29% نمودار و آرشیو
MR230 53,000 ریال -6000 10.17% نمودار و آرشیو
ZR230 53,000 ریال -6000 10.17% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 86,000 ریال 500 0.58% نمودار و آرشیو
332C 52,500 ریال -1000 1.87% نمودار و آرشیو
332L 56,500 ریال 10500 18.58% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,500 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 38,600 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf 39,300 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 400 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 56,000 ریال -4000 6.67% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 90,000 ریال 1200 1.33% نمودار و آرشیو
Lale 1922 49,500 ریال نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 48,500 ریال -19500 28.68% نمودار و آرشیو
J740 70,000 ریال -1500 2.1% نمودار و آرشیو
R200 67,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2004Tc - نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP 56,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو