تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۳۷ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

نسخه‌ای برای نجات صنایع مزیت‌دار

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در شماره 211 تجارت‌فردا با اشاره به تجربه چین به عنوان یک الگوی بسیار خوب برای طراحی نقشه راه توسعه صنایع مکمل و پایین دستی کشور در حوزه‌های پتروشیمی، پالایش و فلزات پایه 8 پیشنهاد را مطرح کرده است
نسخه‌ای برای نجات صنایع مزیت‌دار

به گزارش اینپیا، پدرام سلطانی؛ نایب رییس اتاق بازرگانی ایران: صنایع بزرگ کشور که با بهره گیری از مزیت منابع زیر زمینی نفت، گاز و معادن شکل گرفته اند از منظر سودآوری و رقابت پذیری در سطح جهانی، در رده های نخست صنعت کشور قرار دارند، اما روی دیگر این سکه صنایع مکمل و پایین دستی این صنایع بزرگ هستند که مستمرا و به صورت فزاینده در چالش تامین مواد اولیه خود هستند.

 

صنایع بزرگ مزبور از زمانی که از سوی دولت واگذار شدند عمدتا به بخش عمومی غیر دولتی، رویکرد پیشینه کردن فروش و سود را بسیار جدی تر دنبال می کنند از منظر مدیریت بنگاهی اتخاذ جدی این رویکرد مورد ایراد نیست و بلکه درست تلقی می شود، اما مشکل اینجاست که این صنایع تا زمانی که دولتی بودند وظیفه تامین مواد اولیه صنایع مکمل و پایین دست خود را به عنوان یک مساله حاکمیتی، در رویکرد های خود داشتند وظیفه ای که با واگذاری این صنایع مرتبا کمرنگ و کمرنگ تر شد ریشه این مشکل در اینجاست که وجود معافیت ها و مشوق های مالیاتی برای صادرات، انگیزه صنایع بزرگ را در صادرات محصولاتشان بسیار پر رنگ تر از فروش آنها به صنایع داخلی کرده است.

 

نتیجه این شده است که فروش محصولات صنایع بزرگ به صنایع کوچک و متوسط غالبا با قیمت های بیش از قیمت های صادراتی انجام می شود که این تفاوت قیمت گاه حتی به 40 درصد هم رسیده است، طی سال های گذشته تلاش شد با راه اندازی فروش محصولات صنایع بزرگ در بورس کالا این مشکل حل شود، اما از آنجا که رغبت صنایع بزرگ کماکان به صادرات است و از سوی دیگر نوعی شبه انحصار در تولید و مدیریت این صنایع در کشور وجود دارد، صادرات بورس به این واسطه کارایی لازم را برای تعدیل قیمت به دست نداده است از سوی دیگر تلاش هایی از سوی سازمان های متولی قیمت گذاری و تنظیم بازار برای تعدیل قیمت مواد اولیه محصول صنایع بزرگ و تکلیف به تامین نیاز داخل انجام شد اما این دستورات و توصیه ها هم از پایداری و منطق مورد قبول صنایع بزرگ برخوردار نبوده و نیستند و آنها هم در حل این مشکل ناکام مانده اند.


در نتیجه مزیت های مطلق کشور یعنی منابع نفت و گاز و معادن و انرژی ارزان، صرفا به صنایع بزرگ مبتنی بر آنها منتقل شده اند و به صنایع مکمل و پایین دستی تسری پیدا نکرده اند.

 

به بیان دیگر مزیت های اقتصاد کشور در صنایع بزرگ حبس و تماما استفاده شده اند و ساز و کار پایدار و منطقی نیز از سوی دولت و سازمان های ذی ربط برای حل این مشکل تا کنون طراحی نشده و سبب شده است که صنایع بزرگ در تضاد منافع آشکاری با تامین نیاز داخل کشور قرار بگیرند.

 

تجربه چین
برای ارائه راه حل پایدار و ساز و کار مبتنی بر سیاست های تجربه شده لازم داشتم تا به بررسی و تحقیق پیرامون سیاست های کشور چین بپردازم.

 

اقتصاد چین طی 30 سال گذشته رشد چشمگیر و بی نظیری داشته است، بی تردید مطالعه دلایل و عوامل این رشد و بررسی سیاست هایی که چین را در این 30 سال اینگونه متحول کرده است می تواند درس های زیادی را برای کشور ما و اصلاح و اتخاذ سیاست های مناسب تر در مسیر بهبود شرایط و وضعیت کنونی اقتصاد ما به همراه داشته باشد.

 

یکی از این سیاست ها که به نوعی می تواند پاسخی به مشکل پیشتر گفته شده در اقتصاد ما باشد نحوه مدیریت تولید و صادرات مواد اولیه در چین است.

 

از سال 1986 چین تلاش خود را برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت شروع کرد. در همین راستا این کشور در سال 1994 اصلاحات قابل توجه مالیاتی در نظام مالیاتی خود به وجود آورد که طی آن مالیات استاندارد تجاری و صنعتی را با مالیات بر ارزش افزوده در نرخ عمومی 17 درصد اعمال می شود اما نرخ کاهش یافته 13 درصد برای کالاهای اساسی خانوار همانند غذا، سوخت برق، کتاب، روزنامه و مجله و محصولات کشاورزی اعمال می شود.

 

توجه به این نکته لازم است که به موجب مقررات سازمان جهانی تجارت (موافقتنامه یارانه ها و خدمات جبرانی) اعطای مشوق های صادراتی، از جمله معافیت صادرات از مالیات بر درآمد مجاز نیست.

 

بنابراین چین هم به طور کلی و همگانی معافیت مالیات بر درآمد برای صادرات کالاها و خدمات خود ندارد. اما در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان ارتباط مستقیم با میزان فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از یکسو و ملاحضات محیط زیستی از سوی دیگر دارد نرخ صفر(استرداد کامل) برای صادرات کالاها و خدمات نهایی همانند محصولات نرم افزاری و کالاهای نهایی با ارزش افزوده بالا اعمال می شود.

 

اما مالیات بر ارزش افزوده سایر کالاها ضرورتا باز پرداخت نمی شود هر محصولی یک نرخ استرداد دارد که ممکن است برابر نرخ مالیات بر ارزش افزوده یا کمتر باشد، این نرخ های بازپرداخت متناسب با میزان فرآوری و ایجاد ارزش افزوده نیاز صنایع مکمل این کشور، نیاز صنایع کوچک و متوسط و درجه الایندگی آن محصول متغیر هستند، در سال 2014 نرخ های باز پرداخت 17 ، 16 ، 12 ، 15 ، 9.5 و صفر درصد بوده است در نتیجه این سیاست نرخ های باز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کمتر از استرداد کامل هزینه ای روی فروش صادراتی اعمال می کند و این موضوع سبب می شود مزیت صادرات برای تولیدکننده به طور نسبی نسبت به فروش داخل کاهش یابد. بدین طریق در چین بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عنوان ابزاری برای تحریک صادرات یا کاهش آن به کار گرفته می شود که می تواند در راستای اهداف توسعه صنعتی آن کشور طراحی و به کار برده شود.

 

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده صادرات
با افزایش نقش صادرات در اقتصاد چین، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به طور پیوسته تعدیل شده است تا برای حل مشکلات مختلف به کار برده شود. در برنامه های پنج ساله دهم و یازدهم( 2001 تا 2005 و 2006 تا 2010) به طور واضح بیان شده است که هدف دولت چین انتقال ساختار صادراتی چین به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر و محصولات تکنولوژی بالاتر است.

 

مسائل انرژی و زیست محیطی نیز در برنامه 5 ساله دهم در نظر گرفته شده بود و از سال 2004 دولت چین بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای بعضی محصولات انرژی بر و ایجاد کننده قابل توجه آلایندگی و مواد اولیه را کاهش داده یا کلا متوقف کرده است.

 

بررسی نرخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم بازپرداخت طی دوره 2002 تا 2012 نشان می دهد این سهم از سال 2002 به طور پیوسته تا سال 2009 کاهش یافته و در این سال واکنش به بحران اقتصادی جهانی افزایش یافته و تا سال 2012 در مقدار افزایش یافته باقی مانده است.

 

در سال 2008 صادرکنندگان واجد شرایط تقریبا 53 درصد از هزینه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کردند در حالی که در سال 2003 این نسبت حدود 84 درصد بوده است و این نسبت به 63 درصد در سال 2009 افزایش یافته و در همان حول و حوش باقی مانده است، با بررسی تغییرات در سیاست های صادراتی چین در طول 10 سال بعد از پیوستن چین به سازمان جهانی تجارت مشاهده می شود که نرخ میانگین مالیات روی صادرات به طور قابل توجهی افزایش داشته است.


این افزایش به طور عمده مربوط به کاهش در نزخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان بود که در مقررات سازمان جهانی تجارت منعی برای آن دیده نشده است هم مشاهدات تجربی و هم بیانات سیاستگذاران نشان دهنده سیاست صنعتی در راستای حمایت از صنایع پایین دستی بوده است.

 

در واقع افزایش مالیات بر صادرات در چین در صنایع متمرکز بوده که در آن صنایع کاهش تعرفه واردات ناشی از پیوستن به سازمان جهانی تجارت کمترین مقدار را داشته و در حقیقت بخش قابل توجهی از این رابطه از سوی کاهش تعرفه قابل توجه برای کالاهای فرآوری شده که با افزایش نسبی بیشتر در مالیات روی صادرات مواد خام همراه شده است توضیح داده می شود.

 

به بیان دیگر واردات مواد خام اولیه که از ابتداء نرخ تعرفه پایینی روی انها وجود داشته است در اثر پیوستن به سازمان جهانی تجارت تغییرات تعرفه ای کمی را تجربه کرده اند و کاهش تعرفه ها بیشتر در بخش کالاهای فرآوری شده بوده و این موضوع با افزایش نسبی بیشتر مالیات روی صادرات مواد خام همراه شده است.

 

همچنین بررسی های بیشتر نشان می دهد بخش قابل توجهی از افزایش مالیات بر صادرات ناشی از کاهش نرخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. از سوی دیگر بررسی میانگین مالیات بر صادرات محصولات غیر کشاورزی نشان می دهد در حالی که تعرفه بر واردات روند کاهشی داشته اما مالیات بر صادرات به طور میانگین هفت درصد بین سال های 2002 تا 2012 رشد داشته است.

 

در این بخش نرخ مالیات از سال 2008 رو به کاهش گذاشت و به مقدار تقریبی 10 درصد رسیده است در مجموع داد ها گویای این حقیقت است که سیاست های تجاری چین در رابطه با ترجیحات سیاست صنعتی چین جهت دهی شده استف افزایش مالیات بر صادرات در چین به طور معنی داری برای مواد اولیه بیشتر از کالاهای فرآوری شده بوده است.

 

پیشتر ذکر شد که سیاست تجاری چین بعد از پیوستن به سازمان جهانی تجارت نشان دهنده هدف این کشور برای تحریک صنایعی که کالای با ارزش افزوده بالاتر تولید می کنند بوده و این هدف از طریق محدودیت های اعمال شده روی صادرات مواد اولیه پیگیری شده است.

 

در ادامه باید اشاره کرد بررسی روند میانگین مالیات روی صادرات تولید کنندگان مواد اولیه صنایع با و بدون عوارض صادراتی نشان می دهد مالیات بر صادرات مواد خام (نرخ موثر مالیات بر ارزش افزوده و عوارض صادراتی) روند رو به رشدب داشته و از مقدار اولیه از حدود سه درصد به حدود 20درصد رسیده است.

 

دو نکته مهم در این روند وجود دارد اول، بیشتر افزایش مالیات بر صادرات ناشی از کاهش نرخ استرداد مالیات بر ارزش افزوده بوده و دوم، مالیات بر صادرات صنایع پایین دستی تغییر قابل توجهی را تجربه نکرده است، علاوه بر این مقایسه بین زنجیره های ارزش نشان می دهد افزایش مالیات بر صادرات برای سه زنجیره مواد معدنی، فلزات و محصولات شیمیایی قابل توجه بوده است به خصوص مالیات روی صادرات فلزات حدود 24 واحد درصد افزایش نشان می دهد که حدود 14 درصد آن ناشی از کاهش نرخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

 

در مورد مواد معدنی، مالیات بر صادرات به طور میانگین حدود 15 درصد افزایش داشته که حدود 12 درصد آن ناشی از مالیات بر ارزش افزوده بوده است، در مورد محصولات شیمیایی مالیات بر صادرات در حدود 12 درصد افزایش داشته که بخش قابل توجهی از آن در حدود 11 درصد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

 

یک مطالعه موردی
ابزار اولیه ای که با آن دولت چین صادرات فویل آلمینیوم را حمایت کرده و گسترش داده از طریق کاهش نرخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده است برای سالهای بسیار چین نرخ بازپرداخت 15 درصد روی صادرات آلمینیوم را در نظر گرفته بود، سیاستی که سبب تحریک و صادرات محصولات صنایع پایین دستی آلمینیوم کرد که از طریق حذف تدریجی بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات 15 درصد روی صادرات مواد اولیه و شمش آلمینیوم پیگیری می شد.

 

در همان زمان چین نرخ باز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده روی صادرات فویل آلمینیوم را در سطح 13 درصد حفظ کرد. در سال 2007 بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات شمش، میله و سیم حذف شده و با مالیات 15 درصد روی صادرات جایگزین شد.

 

علاوه بر این فویل آلمینیوم همانند قبل از نرخ بازپرداخت 13 درصد برخوردار بود. در سال 2007 صادرات مواد اولیه و محصولات آلمینیوم در حدود 50 درصد کاهش یافت، با وجود این تولید و واردات مواد اولیه آلمینیوم کاهش پیدا نکرد. کاهش نیافتن تولید و واردات آلمینیوم اوله همراه با کاهش صادرات آن سبب افزایش انباره نهاده ارزان برای تولیدکننده های چینی فویل شد. نرخ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده 13 درصد برای صادرات فویل سبب تحریک صادرات فویل شد، از طرف دیگر 15 درصد مالیات روی آلمینیوم اولیه به طور موثری از طریق کاهش صادرات نهاده اولیه تولید فویل موجب کاهش هزینه نهاده تولید برای تولید فویل شد.

 

بین سالهای 2000 تا 2006 تولید فویل آلمینیوم در چین از 242 هزار تن به 760 هزار تن افزایش یافت، یعنی به طور میانگین سالی 31 درصد رشد داشته است در همان زمان صادرات فویل از 24 هزار تن به 186 هزار تن افزایش یافت، چین حالا بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده فویل آلمینیوم است.

 

نتیجه گیری
تجربه چین الگوی بسیار خوبی برای طراحی نقشه راه توسعه صنایع مکمل و پایین دستی کشور در حوزه های پتروشیمی، پالایش و فلزات پایه و همچنین صنایع کوچک و متوسط معدنی می تواند باشد.

 

از ابتدای برنامه اول تا پایان برنامه پنجم کشور یعنی به مدت 22 سال سیاست های توسعه اقتصادی به گونه ای بوده که رشد صنایع بزرگ مبتنی بر منابع زیر زمینی و مزیت های انرژی کشور با آهنگی سریع تر و توجیه اقتصادی بیشتری به وجود آمده است. در 10 سال اخیر با واگذاری بدون استراتژی مشخص صنایع بزرگ به بخش عمومی غیر دولتی اهرم های تحریک سرمایه گذاری و رقابت پذیری در صنایع مکمل و پایین دستی، کاملا از دست دولت خارج شده است.

 

از سوی دیگر جهش های بی سابقه نرخ ارز در سال های 1390 تا 1392 در حالی که نرخ خوراک با حقوق دولتی این صنایع برای مدتی کماکان به نرخ های قبلی دریافت می شد باعث شد این صنایع به شدت به صادرات بپردازند و در عین حالی که این صنایع سودهای دو و سه رقمی در سال داشتند.

 

صنایع پایین دستی آنها مرتبا در چالش و ستیز برای تامین مواد اولیه خود بودند، شیب قیمتی مواد اولیه به سوی صادرات باعث شده رقبای صنایع کوچک و متوسط پایین دست صنایع پتروشیمی و فلزی در کشورهایی مانند چین و ترکیه مواد اولیه را با سهولت بیشتر و قیمت مناسب تری از کشور ما خرید کنند و محصولات خود را به بازار ایران روانه کنند و حتی تولید کننده ایرانی را در بازار داخلی خودش تحت فشار قرار دهند.

 

با توجه به تجربه چین و با در نظر گرفتن اینکه ایران هم حدود 10 سال بیشتر تا زمان الحاق به سازمان جهانی تجارت فرصت ندارد لازم است ما هم نقشه راهی برای مقاوم سازی صنایع در عین حال رشد و توسعه صنایع پایین دستی و پیشینه سازی ایجاد ارزش افزوده روی مواد اولیه حاصل از منابع زیر زمینی خود داشته باشیم، البته باید توجه داشت که در صورت لزوم یا تعدیل نرخ های خوراک با حقوق دولتی، کماکان جذابیت های سرمایه گذاری جدید و توسعه سرمایه گذاری های قبلی را نیز باید برای صنایع بزرگ حفظ کرد لازم است به این نکات هم اشاره کنم که توسعه صنایع مکمل و صادراتی کردن آنها می تواند زمینه را برای جهش دیگری در تولید، رشد اقتصادی و صادرات کشور به وجود اورد، زیرا این صنایع هم ارزش افزوده بیشتری لیجاد می کنند و هم اشتغال بسیار بیشتری از صنایع بزرگ به وجود می آورند.

 

بنابراین مجموع پیشنهادها و موارد زیر اگر توامان تبدیل به نقشه راه و سیاست های توسعه صنعتی کشور شود هم موجب ادامه رشد صنایع بزرگ خواهد شد و هم تضاد منافع صنایع بزرگ را با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع صنایع کوچک و متوسط از بین خواهد برد.

 

نقشه راه توسعه صنایع مکمل و پایین دستی کشور در حوزه‌های پتروشیمی، پالایش و فلزات پایه 8 پیشنهاد را مطرح کرده است:

1-با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی شیب قیمت مواد اولیه تولید صنایع بزرگ را به سمت تأمین و تقویت صنایع مکمل داخلی برگردانیم. در این راستا لازم است که معافیت‌های مالیات بر درامد صادرات مواد اولیه پتروشیمی، پالایشی و فلزات پایه و صنایع انرژی بر حذف شود.

 

2-همچنین با تعریف یک ساز و کار سنجش آستانه رقابت‌پذیری، استرداد مالیات ارزش افزوده نیز در صادرات مواد اولیه کلاٌ یا جزئاٌ متوقف شود.

 

3-در آن بخشهایی که لازم است، نرخ خوراک یا سایر حقوق دولتی صنایع بزرگ برای جبران اثر هزینه ای دو بند فوق بازنگری و تعدیل شود به نحوی‌که سودآوری متعارف این صنایع برقرار باشد.

 

4-برای ایجاد صنایع بزرگ جدید یا توسعه تولید صنایع بزرگ موجود، تخفیف‌های خوراک (مشخصاٌ در بخشهای پتروشیمی و پالایشی) در نظر گرفته شود به نحوی‌که ایران جذاب‌ترین قطب سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و پالایشی باقی بماند.

 

5-کلیه مشوق‌های صادراتی برای صنایع بزرگ (از جمله جوایز صادراتی، انتخاب به عنوان صادرکننده نمونه و مانند اینها) حذف شود و منابع آن به تشویق صنایع مکمل آنها (صنایع کوچک و متوسط) منتقل شود.

 

6-به عوض مشوق‌های صادراتی برای صنایع بزرگ، مشوق‌ها و الزاماتی در راستای نوآوری، تحقیق و توسعه و سازگاری با محیط زیست مقرر کنند تا موجب شود صنایع بزرگ به بومی سازی فناوری‌ها و بهره وری بیشتر سوق یابند و مخاطرات محیط زیستی آنها هم به حداقل برسد.

 

7-برای رقابتی نگه داشتن بازار مواد اولیه و جلوگیری از تنبلی حاصل از اتکا به منابع ارزان، حقوق ورودی مواد اولیه تولید داخل (محصولات صنایع بزرگ) به سطح صفر کاهش یابد.

 

8-با توجه به اینکه مجموعه اقدامات فوق بازار داخلی مواد اولیه و همچینین محصولات صنایع مکمل آنها را رقابتی خواهد کرد، کلیه مداخلات دستوری دولت در قیمت گذاری تولیدات این صنایع متوقف شود.

 

منتشر شده در شماره 211 مجله تجارت فردا

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 42,600 ریال -500 1.16% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 44,200 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar - نمودار و آرشیو
EX5 Marun 44,200 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 49,000 ریال 1200 2.45% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 49,000 ریال 1800 3.67% نمودار و آرشیو
5110 50,200 ریال 1700 3.39% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 43,700 ریال 300 0.69% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,700 ریال 500 1.14% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 43,600 ریال 600 1.38% نمودار و آرشیو
0075 52,800 ریال 1600 3.03% نمودار و آرشیو
020 50,400 ریال -100 0.2% نمودار و آرشیو
Lf190 51,200 ریال 600 1.17% نمودار و آرشیو
52518 42,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 42,700 ریال -300 0.7% نمودار و آرشیو
2420h 50,800 ریال -400 0.78% نمودار و آرشیو
2420d 54,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 48,800 ریال 600 1.23% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 54,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 48,900 ریال 200 0.41% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 47,800 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz - نمودار و آرشیو
EX3 Jam 54,000 ریال 2000 3.7% نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 53,500 ریال 500 0.93% نمودار و آرشیو
EX3 Arak 53,000 ریال 800 1.51% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 47,000 ریال 800 1.7% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun 53,400 ریال -100 0.19% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G 45,700 ریال -2400 4.99% نمودار و آرشیو
Z30s Mar 48,000 ریال -300 0.62% نمودار و آرشیو
Z30s Ar - نمودار و آرشیو
C30s 49,100 ریال -300 0.61% نمودار و آرشیو
V30s 64,000 ریال 500 0.78% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 46,300 ریال 100 0.22% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 60,800 ریال 300 0.49% نمودار و آرشیو
1540 60,300 ریال -300 0.5% نمودار و آرشیو
1551 - نمودار و آرشیو
781 43,300 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
785 43,000 ریال 500 1.16% نمودار و آرشیو
821 44,700 ریال 200 0.45% نمودار و آرشیو
825 43,000 ریال 500 1.16% نمودار و آرشیو
5030 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 49,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 45,700 ریال -300 0.65% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 45,700 ریال -500 1.08% نمودار و آرشیو
552R Maroun 45,800 ریال نمودار و آرشیو
510L Jam 48,300 ریال -700 1.43% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 51,500 ریال -500 0.96% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 94,000 ریال -500 0.53% نمودار و آرشیو
10417 93,000 ریال -1000 1.06% نمودار و آرشیو
10415 94,000 ریال -1000 1.05% نمودار و آرشیو
R40maron - نمودار و آرشیو
R60 53,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 50,600 ریال 100 0.2% نمودار و آرشیو
RP340 49,600 ریال -100 0.2% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 47,000 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
440L 49,700 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 52,700 ریال 200 0.38% نمودار و آرشیو
ZR230 53,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 91,000 ریال -1500 1.62% نمودار و آرشیو
332C 65,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
332L 48,000 ریال 700 1.46% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 38,600 ریال -300 0.77% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 38,500 ریال -200 0.52% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 40,350 ریال 50 0.12% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S60 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 65,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 65,000 ریال -1500 2.26% نمودار و آرشیو
EPS 400 64,000 ریال -500 0.78% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 60,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 91,500 ریال -1000 1.08% نمودار و آرشیو
Lale 1922 49,200 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 63,000 ریال -200 0.32% نمودار و آرشیو
J740 61,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R200 62,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2004Tc 49,500 ریال 300 0.61% نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak 50,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir 44,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil - نمودار و آرشیو
22501 kg off - نمودار و آرشیو
22402 off - نمودار و آرشیو
Z30S Mar Kaf - نمودار و آرشیو
ZR230 Kaf - نمودار و آرشیو

➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن: 09332716775
➖➖