تبلیغات در سایت اینپیا

0933  -  271  -  6775

پلی شاپ؛ مرجع آگهی های صنعت پلاستیک کشور

ارسال پاسخ

سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ۰۰:۰۵ تعداد نظرات: 0

inpia.ir

پول شویی؛ مخرب اقتصاد کشور

پول شویی آثار زیان باری بر اقتصاد، جامعه سیاست دارد. آلوده شدن و بی ثباتی اقتصاد، تخریب بازارهای مالی، تضعیف بخش خصوصی و برنامه های خصوصی سازی، کاهش کنترل دولت بر سیاست های اقتصادی و ... بخشی از این آثار است.
پول شویی؛ مخرب اقتصاد کشور

پول شویی فعالیتی غیرقانونی است که طی انجام آن، عواید و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون، مشروعیت می یابد این کار دارای شیوه های متفاوت و متنوعی است که این شیوها به عواملی نشیر نوع خلاف انجام شده، نوع نظام اقتصادی و قوانین و مقررات کشوری که در آنجا خلاف صورت گرفته است بستگی دارد. از معمول ترین روش های پول شویی اقدام به تأسیس شرکت های مختلف برای نقل و انتقال پول های کثیف و همچنین اقدام به هزینه کردن این گونه پول ها در فعالیت های اقتصادی ممتنوع مانند کارهای عمرانی، سرمایه گذاری در انواع مختلف بازارهای مالی(بانک، بورس و ...)، سرمایه گذاری در بازار طلا و الماس است. پول کثیف و غیرقانونی زمانی که در فعالیت های غیرقانونی و ارد و سرمایه گذاری می شود، در طول گردش و دست به دست شدن با پول های تمیز آمیخته می شود، تا جایی که شناسایی آن ناممکن می شود. متأسفانه، تاکنون روش قابل قبولی برای اندازه گیری حجم پول شویی ارائه نشده است.

پول شویی آثار زیان باری بر اقتصاد، جامعه  سیاست دارد. آلوده شدن و بی ثباتی اقتصاد، تخریب بازارهای مالی، تضعیف بخش خصوصی و برنامه های خصوصی سازی، کاهش کنترل دولت بر سیاست های اقتصادی، فرار سرمایه به صورت غیرقانونی از کشور، فاسد شدن ساختار حکومت، بی اعتمادی مردم، بی اعتباری دولت ها و نهادهای اقتصادی کشور، توزیع نابرابر درآمد و مسائلی از این دست، بخشی از این آثار است.

پیشینه اقدامات بین المللی درباره پول شویی، رشد پرشتاب عزم جهانی، انبوه پیمان نامه ها و قوانین بین المللی و گرایش چشمگیر کشورها به اتخاذ تدابیر جهانی اندیشیده شده در این باره، به خوبی بیانگر اهمیت ویژه و جدی تهدیدهای ناشی از پول‌شویی است. در سال های میانی دهه 1980، راهکارهایی جهانی برای مقابله با این معضل تدوین شد. در اواخر همین دهه عزم جهانی برای تدوین پیمان نامه ها  معاهدات بین المللی در این زمینه شکل گرفت. در سال 1989، گروه‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه اروپا، شورای اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی، قوانین و معیارهایی برای مبارزه با پول‌شویی در کشورهای عضور تدوین کردند. منطقه کارائیب، آسیا، اروپا و آفریقا نیز نیروی ویژه مبارزه با پولشویی ایجاد کردند. با این حال، در سطح بین المللی و جهانی یک توافق نظر عمومی درباره کلیات اصلی مقابله با پول شویی وجود دارد که شناخت این اصول در تدوین قوانین منبع پولشویی راهگشا خواهند بود.

پیمان نامه وین به عنوان اولین سند بین المللی که در آن تعریفی دقیق از پول شویی ارائه شده و راه هایی برای محروم کردن اشخاص دست اندرکار قاچاق مواد مخدر از عواید فعالیت های مجرمانه آن ها و در نتیجه کاهش انگیزه آنان برای ادامه این فعالیت ها، تشکیل نیروی ویژه اقدام مالی توسط هفت شکور در نشست پاریس به منظور تدیون دستور العملی هماهنگ و بین المللی برای مبارزه با پول شویی، پیمان نامه شورای اروپا که در سال 1990 برای تحقیق و بازرسی، ضبط و مصادره عواید حاصل از جرم تهیه شده است. برخی از کشورهای فراگیر بین المللی است.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که با تصویب قانون مبارزه با پول شویی و آیین نامه اجرایی آن، در صدد مقابله با این پدیده مذموم برآمده است. در این راستا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع نظارت بر بانک ها، مؤسسات اعتباری و دیگر نهادهای فعال در بازار پولی کشور، موظف است علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای پیشگیری از پول شویی در بازار پولی کشور و مقابله با آن، بر حسن اجرای قوانین و مقررات ذی ربط در این بازار نظارت کند. در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه اجرایی «قانون مبارزه با پول شویی» را پس از تصویب در مراجع ذی ربط ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه، مؤسسات اعتباری، بیمه ها و شرکت بورس موظف اند هنگام ارائه تمامی خدمات و انجام عملیات پولی و مالی به شناسایی اولیه مراجعان اقدام کرده و اطلاعات آنان در سیستم های اطلاعاتی خود ثبت کنند. همچنین به موجب این آیین نامه، خرید و فروش ارز، تنها در شبکه بانکی و صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی با رعایت قوانین و مقررات مجاز است. افزون بر این، دستگاه‌های مشمول مکلف شده‌‌اند مداکر مربوط به سوابق معاملات و عملیات مالی را حداقل به مدت پنج سال بعد از انجام عملیات نگهداری کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شبکه بانکی کشور را موظف به ایجاد ساختار مناسب برای اجرای قانون مبارزه با پول شویی و آیین نامه اجرایی آن کرد است. بر اساس این بخش نامه، بانک‌ها و مؤسسات مالی واعتباری موظف شده‌اند موارد مشکوک را گزارش کنند.

چنانکه پیش تر گفته شد، پول‌شویی سبب بی‌ثباتی در بازار مالی می‌شود. عملیات پول‌شویی منابع زیادی از پول وارد بازار مالی می کند که قابل کنترل نیست. با عدم ثبات در بازار مالی، اعتماد صاحبان منابع مالی از این بازار از بین می رود و در نتیجه سرمایه گذاری مالی و جذب منابع مالی در بازار مالی تضعیف می شود. پول شویان با تشدید فعالیت‌های غیرقانونی در بازار مالی، آن را در انحصار خود در می‌آورند و جریان بازار مالی، آن را در انحصار خود در می‌آورند در می‌آورند و جریان بازار به سود خود تغییر می‌دهند. در نتیجه کنترل دولت بر سیاستگذاری‎های اقتصادی کاهش می‌یابد. پول شویان با فرار از قانون و نپرداختن مالیات سبب کاهش درآمد دولت می شوند؛ به این معنا که حجم عظیمی از درآمد کشور در شرایطی در گردش است که دولت قادر به دریافت مالیات از این سرمایه‌ها، دارایی‌ها و درآمدها نیست.

از دیگر آثار سنگین پول‌شویی، تخریب بخش خصوصی است. پول‌شویی باعث می شود افرادی با ثروت‌های بادآورده ناشی از جرایم بزرگ، به سادگی کنترل قسمتی از بخش خصوصی راه در دست بگیرند و عمدتا با ضعف در عملکرد و تلاش در راه باندبازی و اعمال جرایم و خلاف‌های سنگین مالی، به پیگیری اقتصاد مظلوم بخش خصوصی، ضربه‌ای جبران ناشدنی وارد سازند. چنین مجرمانی در واقع دست صاحبان صنایع و نهادهای بخش خصوصی را که در پی کار و در دست گرفتن این بخش از اقتصاد هستند، از دخالت کوتاه کنند و گاهی با بیرون کشیدن یک‌باره سرمایه‌شان، ضربه دومی به پیکره این بخش وارد سازند.

توزیع درآمد نیز یکی از مباحث مهم اقتصاد است؛ جامعه که فاصله طبقاتی فراوان آن باعث می شود که اقتصاد بتواند عملکرد و بهینه سازی صحیحی از منابع را ارائه دهد. در سیاست گذاری‌های اقتصادی بی‌شک محکوم به شکست خواهد شد.

جامعه ای که تفاوت بین درآمد اقشار آسیب‌پذیر و اقشار مرفه آن بسیار زیاد باشد. مسلما هرگز نخواهد توانست در راه توسعه یافتگی، رفاه اجتماعی و رضایت مردم گام بردارد. متأسفانه مباحث مربوط به جرایم مالی و آسیب زدن‌های اقتصادی به پیکره جامعه، همراه با بی‌مهری حقوق‌دانان و متخصصان قانون قرار گرفته است. ثروت‌های ناشی از جرم کثیف پول‌شویی گاه آنقدر این فاصله فقیر و غنی را در جامعه زیاد می‌کند که هدف اصلی اقتصاد در این بین گم می‌شود. تأثیر مستقیم پول‌شویی بر توزیع درآمد باعث می‌شود که قشری روز به روز غنی‌تر و قشری روز به روز مفلس‌تر شوند. حقو می تواند با ابزار قوی قانون‌گذاری در راه پر کردن این فاصله، نقشی مهم بازی کند. در پیوند حقوق و اقتصاد می توان حداقل تصویری واضح از چنین تبعیض‌هایی ارائه داد و چهره چنین مجرمانی را برای اصلاح ساختار نامطلوب اقتصاد جامعه روشن کرد.

مهم ترین نقش در مبارزه با جرایم پول‌شویی، بر عهده سیستم قضایی یک کشور است. به ویژه دادستانی کل که مسئول تعقیب و پیگیری امور است. از این رو، کشوری می تواند با این پدیده با موفقیت برخورد کند که ساختارها و آموزش‌های لازم در این زمینه با به خوبی ارائه دهد.

برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی برای قضات و دیگر افرادی که در زمینه مبارزه با پول‌شویی فعالیت می کنند. در افزایش توانانی و معلومات قضات دست‌اندرکار بسیار مؤثر است. تشکیل گروه های مطالعاتی برای انجام امور تحقیقاتی و به روزرسانی اطلاعات عملی و حقوقی که برای قضات و سایر کارشناسان درگیر در پروسه مبارزه با جرایم پولی در دسترس باشد، کمک شایانی به برخورد و جلوگیری از این پدیده خواهد کرد.

به منظور مبارزه با این پدیده راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که عملی کردن آن‌ها به طور قطع، از فراگیر شدن این پدیده ممانعت به عمل می‌آورد، از جمله این راهکارها می‌ توان به این موارد اشاره کرد: هدایت و سازمان‌دهی مؤثر و کارآمد نهادهای دخیل در مبارزه، بررسی و ارزیابی ساختارهای بانکی و مالی به ویژه صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات اعتباری، اجرای اصل 44 قانون اساسی به منظور فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و ایجاد فضای سالم رقابتی در اقتصاد، اصلاح ساختار مالیاتی کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی پول‌شویان، عضویت در معاهدات پولی و مالی بین‌المللی و استفاده از امکانات آنان، تشکیل مرکز حفظ و ارزیابی اطلاعات و مبادله با دیگر کشورها، آموزش و تجهیز پلیس و تعامل با پلیس بین‌الملل در مبارزه با این پدید، برگزاری سمینارها و نشست های مشترک بین استان های منطقه و سایر کشورها و گسترش معاضدت‌های قضایی بین‌المللی.

امید است با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده، مصونیت لازم برای اشخاصی که به فعالیت سالم اقتصادی اشتغال دارند فراهم شود و نظام بانکی کشور در فعالیت‌های بین‌المللی خود از خطرات این پدیده شوم که سبب آثار مخرب و زیان باری برای اقتصاد کشور عزیزمان است، مصون بماند.

سید محسن صفایی
مدیرعامل گروه صنعتی همارشتن
 

نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

قیمت مواداولیه؛ ۳ بهمن ۱۳۹۵جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 42,700 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 42,900 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 42,850 ریال -150 0.35% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 43,300 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 43,450 ریال -150 0.34% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 43,450 ریال 50 0.12% نمودار و آرشیو
5110 44,300 ریال -100 0.23% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 42,850 ریال -200 0.46% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 43,400 ریال 100 0.23% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 42,700 ریال -300 0.7% نمودار و آرشیو
0075 50,700 ریال 400 0.79% نمودار و آرشیو
020 50,200 ریال -200 0.4% نمودار و آرشیو
Lf190 49,400 ریال -400 0.8% نمودار و آرشیو
52518 43,500 ریال -1400 3.12% نمودار و آرشیو
52518 Off - نمودار و آرشیو
Hi500 47,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 48,600 ریال -400 0.82% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 49,300 ریال -300 0.6% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 50,500 ریال نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 60,000 ریال نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 46,850 ریال -150 0.32% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 46,900 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
LLD Lorestan - نمودار و آرشیو
Lld 22402 - نمودار و آرشیو
LLD Tabriz 46,000 ریال نمودار و آرشیو
EX3 Jam 46,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX3 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Amir 47,400 ریال 400 0.84% نمودار و آرشیو
EX3 Arak 47,200 ریال 400 0.85% نمودار و آرشیو
EX3 Bandar - نمودار و آرشیو
EX3 Amir kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Arak kaf - نمودار و آرشیو
EX3 Bandar kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 46,700 ریال 100 0.21% نمودار و آرشیو
PE100 Maroun - نمودار و آرشیو
PE100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s 46,700 ریال -300 0.64% نمودار و آرشیو
C30s 44,800 ریال -100 0.22% نمودار و آرشیو
V30s 46,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 47,800 ریال -200 0.42% نمودار و آرشیو
3840 Off1 - نمودار و آرشیو
7240 56,000 ریال 200 0.36% نمودار و آرشیو
1540 53,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
1551 TakhteJamshid 51,600 ریال 400 0.78% نمودار و آرشیو
781 44,700 ریال -300 0.67% نمودار و آرشیو
785 45,100 ریال 1100 2.44% نمودار و آرشیو
821 45,800 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
825 44,600 ریال 200 0.45% نمودار و آرشیو
5030 56,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
525 47,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
552R Jam 46,800 ریال -400 0.85% نمودار و آرشیو
552R Arak Kaf - نمودار و آرشیو
552R Arak 46,800 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
552 Maroun - نمودار و آرشیو
510L Jam 45,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam kaf - نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 47,500 ریال 200 0.42% نمودار و آرشیو
10733 - نمودار و آرشیو
10720 83,000 ریال نمودار و آرشیو
10417 82,000 ریال نمودار و آرشیو
10415 84,000 ریال نمودار و آرشیو
R40maron 48,500 ریال 500 1.03% نمودار و آرشیو
R60 48,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
548R 46,000 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
RP340 45,800 ریال -200 0.43% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440J 46,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
440L 46,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
MR230 59,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ZR230 59,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
N40 - نمودار و آرشیو
N50 85,500 ریال 2000 2.34% نمودار و آرشیو
332C 53,500 ریال 1000 1.87% نمودار و آرشیو
332L 46,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
5218 - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 39,300 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 38,600 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam 39,300 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S70 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
PVC S70 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir - نمودار و آرشیو
PVC S57 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
PVC S57 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam - نمودار و آرشیو
PVC S60 BandarEmam kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
5110 Off1 - نمودار و آرشیو
5110 Off2 - نمودار و آرشیو
6020 - نمودار و آرشیو
620 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off1 - نمودار و آرشیو
Bl3 Jam Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Marun Off2 - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar Off1 - نمودار و آرشیو
EPS 200 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 300 58,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EPS 400 57,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
5620 60,000 ریال نمودار و آرشیو
Absn50 - نمودار و آرشیو
ABS150 88,800 ریال 4800 5.41% نمودار و آرشیو
Lale 1922 - نمودار و آرشیو
1922 Arya - نمودار و آرشیو
MR1600 68,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
J740 71,500 ریال 200 0.28% نمودار و آرشیو
R200 67,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2004Tc 49,600 ریال نمودار و آرشیو
3202 - نمودار و آرشیو
3713 - نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
EX3 Off1 - نمودار و آرشیو
220Kj - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
EX5 Amir 43,500 ریال نمودار و آرشیو
209 Tabriz - نمودار و آرشیو
1102l Rejal - نمودار و آرشیو
60507 - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
روغن DOP 56,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو