ارسال پاسخ

اتصالات وحید

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 314 Telegram

inpia.ir

مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی (CSR) چیست؟

امروزه هر موسسه اقتصادی در صورتی موفق است که تقاضای اجتماعی از آن حمایت کند. پیشرفت یک موسسه اغلب به خاطر محبوبیت محصول آن است. همچنان که دنیا به سوی رشد و توسعه پیش می رود نیازهای گذشته رنگ می بازند و ..
مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی (CSR) چیست؟

زبان مسئولیت اجتماعی سازمان ها گویای آن است که CSR به طور عمده مفهومی است که در سازمان های بزرگ که به طور معمول به سهامدارن تعلق دارند و مدیرانی استخدام شده آن ها را اداره می کنند به کار می رود. از این رو، یکی از برجسته ترین مسائل در خور اندیشیدن درباره ی CSR در محیط سازمان های بزرگ، به سان سازمان هایی که مالکیت و نظارت بر آن ها جدا از هم است این است که مدیران باید آن ها را به سودی چه کسی اداره کنند. آیا تنها باید منافعان مالکان را در نظر بگیرند یا اینکه منافعه جامعه کلان را نیز مورد توجه قرار دهند که گروه هایی گوناگون، از جمله مشتریان، کارکنان یا جوامع محلی نمایندگی آن را به عهده دارند.

روی هم رفته در سازمان های بزرگ CSR به طور معمول رهیافتی کمابیش رسمی و ساختارمند از کار در می آید. خط مشی های CSR به طور صورت آیین نامه های رفتار کارکنان یا عرضه کنندگان (نیازمندی ها) در می آیند؛ به طور معمول کمیته ها و مدیرانی مسئولیت انجام دادن CSR را بر عهده می گیرند و بسیاری از سازمان های بزرگ درگیر در انجام CSR نتایج کارشان را به صورت گزارش های سالانه به گونه ای متعهدانه مستند می کنند. در چنین گزارش هایی، سازمان ها احساس مسئولیتشان را درباره ی میزان درستی تامین منافعه و انتظارات جامعه شان نشان می دهند.

امروزه هر موسسه اقتصادی در صورتی موفق است که تقاضای اجتماعی از آن حمایت کند. پیشرفت یک موسسه اغلب به خاطر محبوبیت محصول آن است. همچنان که دنیا به سوی رشد و توسعه پیش می رود نیازهای گذشته رنگ می بازند و نیازهای جدید، تقاضاهای نو و اهداف تازه جایگزین آنها می شوند.

بنابراین از یک جنبه محصول تلاش یک موسسه اقتصادی را (چه کسب و کار یک نفره باشد یا شرکتی بزرگ) می توان متعلق به اشخاص یا شخصی دانست که فکر تاسیس آن به ذهن شان خطور کرده و علاقمند به ادامه فعالیت آن بوده اند. اما، از طرف دیگر فعالیت یک شرکت برای کمک به حفظ زندگی اجتماعی پایدار و پیشرفت و تعالی فرهنگ است، بنابراین یک بنگاه اقتصادی یا کسب و کار، از هر نوعی که باشد، بدون شک یک موجودیت و دارایی همگانی است.

مسئولیت اجتماعی بنگاه تمامی جنبه های حاکمیت شرکتی را پوشش می دهد و در مورد این است که چگونه شرکت ها تجارتشان را به روش اخلاقی انجام می دهند و اثر جنبه های اقتصادی، محیطی و اجتماعی حقوق بشر را در نظر می گیرند.


مسئولیت پذیری اجتماعی، در ابعاد اجتماعی موجب بهبود کیفیت زندگی اجتماعی افراد می شود. همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی تلاش شرکت برای حداکثرسازی سود را افزایش خواهد داد. در این حالت به طور هم زمان توجه به منافع سهام داران و مصالح جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد.

کیت دیویس در سال ۱۹۶۰ اظهار کرد که مسئولیت اجتماعی به تصمیم ها و کنش های کسب و کار به دلایلی که دست کم بخشی از آنها فراتر از منافع اقتصادی و فنی شرکت است مربوط میشود.اندکی پس از آن الز و والتون در سال ۱۹۶۱ چنین استدلال کردند که مسائلی را که با گستردن سایه ی سازمان های خصوصی بر صحنه ی اجتماعی رخ می دهد،و اصولی اخلاقی که باید بر روابط میان شرکت و جامعه فرمان راند CSR نام دارد.

در سال ۱۹۷۱ کمیته ی توسعه ی اقتصادی ،رهیافت مبتنی بر رسم سه دایره ی هم مرکز را برای نشان دادن CSR به کار برد. دایره ی درونی کارکردهای اقتصادی پایه ای را در بر داشت-که شامل رشد،محصول ها و شغل ها بود. دایره ی میانی گویای آن بود که کارکردهای اقتصادی باید با آگاهی همراه با حساسیت از ارزش ها و اولویت های دگرگون شونده ی اجتماعی انجام شود و دایره ی برونی مسئولیت هایی نو ظهور و هنوز بی شکل را توصیف میکرد که کسب و کار باید بپذیرد تا به گونه ای فعالانه تر در بهسازی محیط اجتماعی دخیل باشد. در سال های اخیر،واژه ی عملکرد اجتماعی سازمان ها (سی اس پی) به سان مفهومی فراگیر و جهانی ظهور یافته است که مسئولیت اجتماعی کسب و کارها،پاسخگو بودن آنها و طیف وسیع فعالیت های سودمند آنها را به لحاظ اجتماعی در بر میگیرد.تمرکز در عملکرد اجتماعی بر توجه به کنش های سازمان ها و دستاورد های آن ها در سپهر اجتماعی استوار است.

سازمان ها به عنوان پدیده های قدرتمندی که مبتنی بر نیازهای اجتماعی بنا نهاده می شوند، با تصمیمات و اقدامات خود می توانند تأثیرات مثبت و منفی بسیاری بر خوراک، پوشاک، مسکن، کار، نحوه زندگی، حکومت، آموزش، بهداشت و تفریحات جامعه بگذارند. لذا آن ها در قبال تصمیمات و اقدامات اثرگذار خود باید مسئولیت پذیر بوده و ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند.

از همین رو سازمان های پیشرو در فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای خود، تولید محصولات و ارائه خدمات به روزاجتماعی را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار داده اند.

زمانی تصور بر این بود که موسسات صرفاً در برابر سهام داران و کارکنان مسئول اند؛ اما با افزایش جمعیت، محدودیت منابع و اهمیت روزافزون رقابت های بین المللی، رویکردهای جدیدی در زمینه مدیریت شکل گرفت که مسئولیت پذیری اجتماعی را می توان جزو نتایج اینروتحولات برشمرد.

بنا بر تعریف مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی، سازمان ها نیز همچون اشخاص حقیقی عضوی از اجتماع به شمار می روند و در قبال محیط پیرامون خود مسئولیت دارند، لذا علاوه بر درک اهمیت بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی خود، باید التزام به ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی افراد جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.

رسالت یک موسسه اقتصادی یا شرکت علاوه بر عرضه کالا و خدمات، توسعه فرآورده های بهتر با توجه به نیاز جامعه است. آنچه را که برای مردم منفعت دارد باید تولید کند، به تقاضای اجتماعی پاسخ مثبت دهد. حجم تولید را در سطحی نگاه دارد که سطح منطقی قیمت ها حفظ شوند. در واقع ازگسترش تولید کالاهایی که به زندگی انسان ها ارتقا می بخشد و به غنای فرهنگ جامعه کمک می کند، درک درستی داشته باشد.

آماده بودن برای تولید کالا به وفور، در دسترس عموم گذاشتن کالا و آسان تر کردن زندگی مردم و نابودی فقر از این طریق، باید رسالت یک شرکت باشد. هیچ چیز زشت تر و وحشتناک تر از فقر نیست. فقر به تنهایی رنج آور است اما نباید فراموش کنیم که فقر اصول اخلاقی و فضیلت فردی را نیز متزلزل می کند و گاه عاملی برای ارتکاب جنایت می شود.

برای فقر زدایی باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم. یکی از کارهای اساسی تولید فراوان کالاهای مورد نیاز مردم و اطمینان از کیفیت و توزیع عادلانه آنها است. بنابراین، تولید و عرضه انبوه کالا و پایین نگه داشتن سطح قیمت ها اصلی ترین وظیفه تولید کندگان کالاهاست. امروزه بسیاری شرکت ها ، به عنوان مزایای شغلی، استادیوم، استخر، کلینیک بهداشتی، و مراکز تفریحی برای سلامت و استراحت کارمندانشان ایجاد می کنند. این گونه اقدامات قابل تحسین و ارزشمند است و به سلامت روانی، اجتماعی و جسمی افراد جامعه کمک می کند.

این که ساختمان باید در جای مناسبی قرار گیرد و با نمای شهر و طبیعت پیرامون خود تناسب داشته باشد و بطور کلی مناظر اطراف را خراب نکند، نکته ای است که مدیران یک بنگاه اقتصادی باید به آن توجه کنند. استقرار در جایگاه خوب با ظاهر مناسب و متناسب با محیط پیرامون، به طور یقین قسمتی از مسئولیت اجتماعی یک شرکت است.

وقتی یک شرکت، ساختمان و تاسیساتی بنا می کند باید به هماهنگی و تناسب بناها با محیط اطراف خود توجه کند.

مسئولیت اجتماعی یک مسئله پیچیده است و برای برخورد با چنین مسئله ای، مدیران لازم است که به آن مثل سایر مسائل سازمان نگاه مدیریتی داشته باشند. آنها باید به مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مسئله اساسی سازمان که احتیاج به برنامه ریزی، تصمیم گیری، هماهنگی و ارزشیابی دقیق هست نگاه کنند.

سازمان ها به منظور نیل به توان پاسخگویی اجتماعی در مقابل ذی نفعان و سایر افراد جامعه، باید به دغدغه های جامعه در خصوص محیط زیست، امور اجتماعی و بشردوستانه، اهمیت داده و متناسب با فرهنگ سازمانی خود، به تدوین سیاست های مسئولیت پذیری اجتماعی مبادرت ورزند.

مهمترین قسمت مسئولیت اجتماعی شرکت ها این است که اهداف خود را بر اساس تفکر هم زیستی سازنده با جامعه و پیشرفت دو جانبه بنا کنند.

در روند توسعه اقتصادی و اعتلای صنعت ضرورت ایجاب می کند که بالا بردن کیفیت زندگی مردم و دخالت و سهیم بودن در رفاه عمومی در اولویت قرار گیرد.

 

منبع


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۲۵ مهر ۱۳۹۷
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 114,000 ریال -10000 8.06% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 112,000 ریال -6000 5.08% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 110,000 ریال -7000 5.98% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 109,000 ریال -8000 6.84% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 120,000 ریال -6000 4.76% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 118,000 ریال -6000 4.84% نمودار و آرشیو
5110 118,000 ریال -12000 9.23% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 108,000 ریال -7000 6.09% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun - نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 106,000 ریال -5000 4.5% نمودار و آرشیو
0075 120,000 ریال -3000 2.44% نمودار و آرشیو
020 113,000 ریال -9000 7.38% نمودار و آرشیو
Lf190 112,000 ریال -5500 4.68% نمودار و آرشیو
22B02 109,000 ریال نمودار و آرشیو
52518 130,000 ریال -25000 16.13% نمودار و آرشیو
Hi500 127,000 ریال -4000 3.05% نمودار و آرشیو
2420h 112,000 ریال -6000 5.08% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 110,000 ریال -8000 6.78% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2100 Off1 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 119,000 ریال 1000 0.84% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 118,000 ریال -4000 3.28% نمودار و آرشیو
PE80 Jam - نمودار و آرشیو
PE80 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 Amir 115,000 ریال -6500 5.35% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir 115,000 ریال -7000 5.74% نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 Amir kaf - نمودار و آرشیو
Z30G 128,000 ریال -2000 1.54% نمودار و آرشیو
CRP100 Jam Kaf - نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun - نمودار و آرشیو
CRP100 Jam - نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 122,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun kaf - نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand Kaf - نمودار و آرشیو
PE80 ilam - نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar 129,000 ریال -1000 0.77% نمودار و آرشیو
C30s 136,000 ریال -5000 3.55% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 127,000 ریال -2000 1.55% نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz - نمودار و آرشیو
7240 126,000 ریال -1500 1.18% نمودار و آرشیو
1540 114,000 ریال -1000 0.87% نمودار و آرشیو
1551 110,000 ریال -1000 0.9% نمودار و آرشیو
781 pet 220,000 ریال -5000 2.22% نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet 225,000 ریال نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R shazand - نمودار و آرشیو
552R Maroun 126,000 ریال -1500 1.18% نمودار و آرشیو
510L Jam 142,000 ریال -8000 5.33% نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam 145,000 ریال -3000 2.03% نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 136,000 ریال -2000 1.45% نمودار و آرشیو
RP340 200,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 130,500 ریال -1500 1.14% نمودار و آرشیو
MR230 183,000 ریال 3000 1.64% نمودار و آرشیو
ZR230 180,000 ریال -5000 2.7% نمودار و آرشیو
332C 174,000 ریال -1000 0.57% نمودار و آرشیو
332L 128,000 ریال 2000 1.56% نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 119,500 ریال -1500 1.24% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 118,500 ریال -1500 1.25% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 118,500 ریال -1500 1.25% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 114,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 114,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
Absn50 153,000 ریال -2000 1.29% نمودار و آرشیو
ABS150 142,000 ریال -4000 2.74% نمودار و آرشیو
ABS 10415 210,000 ریال -5000 2.33% نمودار و آرشیو
Lale 1922 111,000 ریال 1000 0.9% نمودار و آرشیو
1922 Arya 111,000 ریال 1000 0.9% نمودار و آرشیو
BL4 jam - نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 139,000 ریال نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 161,000 ریال -1000 0.62% نمودار و آرشیو
ZR 340 174,500 ریال -5500 3.06% نمودار و آرشیو
3840 Arak 98,500 ریال 2500 2.54% نمودار و آرشیو
S 5000 91,000 ریال -500 0.55% نمودار و آرشیو

پربازدیدترین


➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖