ارسال پاسخ

اتصالات وحید

دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴ تعداد نظرات: 0 تعداد بازدید: 309 Telegram

inpia.ir

کارآفرینی درون‌سازمانی، از افسانه تا واقعیت

کارآفرینی درون‌سازمانی چگونه به نوآوری‌های موفق منجر می‌شود؟ آیا نیروهای بسیار مستعد، می‌توانند با خلاقیت خود سرنوشت یک شرکت را تغییر دهند؟
کارآفرینی درون‌سازمانی، از افسانه تا واقعیت

به این مثال‌ها توجه کنید: کاغذ یادداشت‌های چسب‌دار، دکمه‌ی لایک فیس‌بوک، پلی‌استیشن سونی. همه‌ی این محصولات، دستاوردهای افسانه‌ای «کارآفرینی درون‌سازمانی» هستند، یعنی خلاقیت و نوآوری کارآفرینانه، درون یک سازمان بزرگ. این اصطلاح در دهه‌ی ۸۰ میلادی باب شد و سازمان‌ها آن را به‌عنوان تعریف یک ‌راه‌حل جامع برای پرورش نوآوری مورد استفاده قراردادند.

 

درواقع کارآفرینی درون‌سازمانی راهی برای تشویق کارمندان بود تا خلاقیت و هیجان کارآفرینی را، با منابع بیشتر و ریسک کمتر تجربه کنند.

 

انتظار می‌رود که کارآفرینان درون سازمان، کارمندان سرکشی باشند که قوانین را زیر پا می‌گذارند و در جهت خلاف جریان همیشگی شرکت حرکت می‌کنند. درحالی‌که این دیدگاه (افراد تک‌رو و مستقل با ایده‌های ناب) بی‌نهایت جذاب و وسوسه کننده است، اما در دنیای واقعی کسب‌وکار، رویکرد غیر مؤثر و ناکارآمدی برای رشد خلاقیت به شمار می‌رود. چرا؟

 

اندرو کوربت استاد کارآفرینی دانشگاه بابسون، پس از ۲۰ سال تحقیق در زمینه‌ی نوآوری در شرکت‌های بزرگ، به این نتیجه رسید که کارآفرینی درون‌سازمانی موفق، بیشتر یک داستان است تا واقعیت.

 

تجربه‌ی کارآفرینی درون‌سازمانی، معمولاً شبیه به ماجرای اپنسر سیلور مبدع کاغذ یادداشت‌های چسب‌دار در شرکت 3M نیست، بلکه بیشتر مانند استیون ساسون، مهندس کداک است که دوربین دیجیتال پرتابل را اختراع کرد. همان‌طور که امروز می‌دانیم، دوربین دیجیتال پرتابل به‌جای اینکه کداک را به سمت آینده‌ای عالی سوق دهد، به یک فرصت سوخته تبدیل شد.

 

تجربه ساسون در کداک نشان می‌دهد که یک فرد هرچقدر مستعد و توانا باشد، بازهم هرگز به‌تنهایی و به‌صورت مستقل نمی‌تواند یک نوآوری ساختارشکن را به یک برگ برنده تبدیل کند. نوآوری مستلزم یک تلاش همه‌جانبه است و باید توسط همه‌ی بخش‌های سیستم و ساختار پشتیبانی شود. به‌علاوه موفقیت نوآوری، به فرهنگ‌سازمانی نیز بستگی دارد. فرهنگی که مشوق ایده‌های متحول کننده است. شرکت‌ها باید نوآوری‌ها را به رسمیت بشناسند و معرفی کنند، نه اینکه منتظر باشند کارآفرینان درون‌سازمانی تمام جریان کاری را خودشان اجرا کنند.

 

برای شروع، نوآوری باید به‌عنوان یک تابع دائمی از یک شرکت موفق دیده شود و درست مانند سایر توابع کسب‌وکار نظیر حسابداری، عملیات، فروش و مدیریت مالی، به رسمیت شناخته شود. امروزه ما نمی‌توانیم هیچ شرکتی را بدون دپارتمان یا بخش بازاریابی تصور کنیم. اما ۵۰ سال پیش، بازاریابی به‌عنوان یک حرفه و یکی از توابع کسب‌وکار، وجود نداشت. همین روال برای نوآوری امروزی نیز مصداق دارد. اگر شرکت‌ها می‌خواهند دائماً نوآوری داشته باشند، به متخصصان حرفه‌ای نوآوری نیاز دارند که پروسه‌های کشف، توسعه، دوره‌ی رشد اولیه، شتاب و مقیاس‌پذیری را پیش ببرند.

 

اما نمی‌توان بخش نوآوری را از سایر بخش‌های کسب‌وکار جدا کرد. تجربه نشان می‌دهد زمانی که انکوباتورهای شرکت و لابراتوارهای نوآوری در بخش جداگانه‌ای از سازمان واقع می‌شوند، به موفقیت‌های محدودی دست پیدا می‌کنند، چراکه ارتباط خود را با یک سیستم بزرگ‌تر از دست می‌دهند. نوآوری‌های متحول کننده و موفق، مستلزم یک رویکرد جامع در سراسر سازمان هستند.

 

اندرو کوربت و تیم او، طی دو دهه بیش از ۶۰۰ مصاحبه با شرکت‌های لیست فورچن ۱۰۰ مانند جنرال الکتریک، دوپون، کورنینگ و پپسی داشتند و این شرکت‌ها را با دقت موردمطالعه قراردادند. نتایج تحقیقات نشان می‌داد که سازمان‌ها به‌منظور توسعه، شتاب دادن و مقیاس دهی نوآوری‌های موفق، به یک سیستم مدیریت نوآوری گسترده نیاز دارند که شامل ۸ عنصر اصلی است:

 

- رهبری و فرهنگ متعهد به نوآوری


- منابع وسیع و سامان‌مند


- پروسه‌ی مدیریتی شفاف


- اختیارات و محدوده‌ی موردنیاز برای نوآوری


- ساختار سازمانی که بخش‌های مختلف را به یکدیگر متصل و مرتبط نگه می‌دارد


- فرایندها و ابزارها


- متریک‌ها و پاداش‌های موردنیاز برای یک سیکل نوآوری، که بیش از پروسه‌ی تولید محصول طول می‌کشد


- نیروهای ماهر و متخصصی که با نیروهای R&D سنتی و همچنین مسئولین توسعه‌ی محصول متفاوت هستند


محققان متوجه شدند که این عناصر، به شیوه‌های متفاوتی در شرکت‌های مختلف شکل می‌گیرد. بااین‌حال آنچه در همه‌ی این شرکت‌ها مشترک بود، ساختاری بود که نوآوری را نهادینه می‌کرد و موجبات پیشرفت متخصصین نوآوری را فراهم می‌ساخت. آن‌ها انتظار نداشتند که یک نیروی متخصص، تنها یک‌بار، یک نوآوری را به‌عنوان وظیفه‌ی شغلی خود ارائه دهد و ماجرا به پایان برسد.

 

شرکت‌ها باید برای نوآوری، فرصت حرفه‌ای فراهم کنند، نه اینکه آن را به‌عنوان یک وظیفه‌ی موقت ببینند. تحقیقات نیز از این ایده پشتیبانی می‌کند که کارمندان، مهم‌ترین سرمایه‌ی نوآوری شرکت‌ها هستند. مفهوم کارآفرینی درون‌سازمانی، نقش کارمندان را نادیده نمی‌گیرد، ولی انتظار دارد یک فرد نابغه، در طول یک روز کاری شگفت‌انگیز خلق کند. واقعیت این است که ما باید نوآوری را به‌عنوان یک ظرفیت ببینیم که به حمایت گسترده‌ی سازمانی نیاز دارد. متخصصان نوآوری درست مانند حسابداران و مدیران منابع انسانی، باید شغل‌ها، نقش‌ها، مسئولیت‌ها، انگیزه‌های عملکرد و مسیرهای حرفه‌ای تعریف‌شده‌ای داشته باشند و همچنین از فرصت‌های آموزشی و توسعه‌ی هدفمندی برخوردار شوند.

 

اگر صرفاً چند نیروی متخصص و مستعد را استخدام کنید و بدون اینکه تغییری در ساختار شرکت به وجود آورید، منتظر خلق بهترین نوآوری‌ها باشید، راه به‌جایی نمی‌برید. شرکت‌ها به‌منظور حرفه‌ای کردن و نهادینه‌سازی نوآوری، به یک برنامه استراتژیک نیاز دارند. این تنها راه پروش نوآوری‌های فوق‌العاده و متحول کننده‌ای است که سلامت آینده‌ی کسب‌وکار را رقم می‌زنند.

 

/پویش پورمحمد / زومیت


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۲۷ آذر ۱۳۹۷
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 105,500 ریال -1500 1.4% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 108,000 ریال -1000 0.92% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 107,000 ریال -1500 1.38% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 107,000 ریال -1500 1.38% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 113,000 ریال -1000 0.88% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 112,000 ریال -1000 0.88% نمودار و آرشیو
5110 106,000 ریال -1800 1.67% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 105,000 ریال -500 0.47% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 105,000 ریال -500 0.47% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 104,000 ریال -1000 0.95% نمودار و آرشیو
0075 104,000 ریال -1000 0.95% نمودار و آرشیو
020 103,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Lf190 102,500 ریال 88500 86.34% نمودار و آرشیو
22B02 109,000 ریال نمودار و آرشیو
52518 107,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
Hi500 105,000 ریال -6000 5.41% نمودار و آرشیو
2420h 105,000 ریال -1000 0.94% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 102,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 115,000 ریال -1000 0.86% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 114,000 ریال -1000 0.87% نمودار و آرشیو
PE80 Amir 112,000 ریال 2000 1.79% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir 112,000 ریال 2000 1.79% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 112,000 ریال 2000 1.79% نمودار و آرشیو
CRP100 jam 112,000 ریال نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand 120,000 ریال 500 0.42% نمودار و آرشیو
Z30G 127,500 ریال 1000 0.78% نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar - نمودار و آرشیو
C30s 126,000 ریال 11500 9.13% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 128,000 ریال 1000 0.78% نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 100,000 ریال 500 0.5% نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 116,500 ریال -8000 6.43% نمودار و آرشیو
1540 116,500 ریال -1000 0.85% نمودار و آرشیو
1551 114,500 ریال -2500 2.14% نمودار و آرشیو
781 pet 155,000 ریال -2000 1.27% نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet 157,500 ریال -4500 2.78% نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R shazand - نمودار و آرشیو
552R Maroun 127,500 ریال نمودار و آرشیو
510L Jam 125,000 ریال نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 126,000 ریال نمودار و آرشیو
RP340 230,000 ریال نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 126,000 ریال نمودار و آرشیو
MR230 133,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR230 133,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR 340 150,000 ریال نمودار و آرشیو
332C 124,500 ریال نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 84,000 ریال نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 85,600 ریال -100 0.12% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar - نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf - نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 83,900 ریال -100 0.12% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 164,000 ریال 2000 1.22% نمودار و آرشیو
ABS150 145,000 ریال 3000 2.07% نمودار و آرشیو
ABS 10415 192,000 ریال 2000 1.04% نمودار و آرشیو
ABS 10720 195,000 ریال 3000 1.54% نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 100,500 ریال نمودار و آرشیو
1922 Arya 100,500 ریال نمودار و آرشیو
BL4 jam 108,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
R40 Arak 132,500 ریال -500 0.38% نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 115,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
S 5000 98,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو


➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖