ارسال پاسخ

اتصالات وحید

سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ تعداد نظرات: 0 Telegram

inpia.ir

چرا رهبران امروزی باید قدرت روایت‌ها را درک کنند

شرکت‌های امروزی تنها در بازارهای قدیمی کالا و سرمایه با یکدیگر رقابت نمی‌کنند، بلکه برای شرح اهداف خود و جلب نظر مصرف‌کنندگان، باید در بازار رقابتی دیگری نیز پیروز شوند.
چرا رهبران امروزی باید قدرت روایت‌ها را درک کنند

سال ۲۰۱۷، زمانی که سخنرانی جک ما، بنیان‌گذار و رهبر شرکت علی‌بابا در مجمع جهانی اقتصاد شروع شد، تمام راهروها پر از رهبران و خبرنگاران کسب‌وکار بود. درواقع همه منتظر بودند تا ببینند او نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کند و در مورد ترامپ که به‌تازگی او را ملاقات کرده بود، چه می‌گوید. جک ما گفت:

 

روند فعلی جهانی‌سازی خوب است، اما می‌تواند بهبود یابد. طی ۳۰ سال گذشته، جهانی‌سازی تحت کنترل ۶۰ هزار شرکت بوده، اما در ۳۰ سال آینده می‌تواند شش میلیون کسب‌وکار را پوشش دهد.

 

جک ما به‌جای پاسخ دادن به سؤال اصلی، گفتگو را تغییر داد. به عقیده‌ی او مشکل اصلی اختلاف آمریکا و چین نبود، بلکه تفاوت چشم‌انداز دو کشور در خصوص جهانی‌شدن بود. چند ماه بعد او با هدف پیشبرد برخی از سیاست‌های تجارت الکترونیک که برای کسب‌وکارهای کوچک مفید بودند، مشارکت بی‌سابقه‌ای را با سازمان تجارت جهانی آغاز کرد. ممکن است هنوز نتوانیم در مورد روایت جک ما اظهارنظر قطعی کنیم؛ اما پاسخ او نشان می‌دهد که دیگر کافی نیست در بازارهای قدیمی سرمایه و کارگر و کالا و خدمات پیروز رقابت‌ها باشیم. حالا شرکت‌ها، دولت‌ها و دیگر بازیگران کسب‌وکار مجبورند بازارهای جدیدی ایجاد کنند که از ویژگی‌ها و قواعد عملیاتی متفاوتی برخوردارند و در این بازارها به رقابت و حتی همکاری بپردازند. بازارهایی برای روایت‌ها.

 

شاید رونق ارز رمزها، مقاله‌های سفید و آیکوها، مثال روشنی برای این قضیه باشد. دارایی‌ها و ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت کوین، اتریوم و ریپل، به‌عنوان نوآوری‌های تکنولوژیکی مدرن شناخته می‌شوند. اما روایت‌های مسری و فراگیر این دارایی‌ها، بیش از هر چیز دیگری ذهن مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است. انرژی عظیم موردنیاز برای استخراج بیت کوین، نشان می‌دهد که چگونه واقعیت‌های امروزی، از تأثیر روایت‌ها بر دنیای فیزیکی شکل می‌گیرند (و برعکس).

 

اقتصاددانان رفتاری، که دنیل کانمن و ریچارد تیلر نخستین پیشگامان آن‌ها بودند، اولین گروهی بودند که پی بردند روایات، چه تأثیر و اهمیتی در تصمیم‌گیری‌های افراد دارند. آن‌ها استدلال می‌کردند که «مغز آهسته»ی تحلیلی ما غالبا به «مغز سریع» حسی و بصری تبدیل می‌شود. هنگامی‌که می‌خواهیم تصمیم‌گیری کنیم، به علت فقدان اطلاعات یا پیچیدگی‌های بیش‌ازحد، محاسبات منطقی را کنار می‌گذاریم و به میانبرهای ذهنی روی می‌آوریم.

 

اما روایت‌ها، صرفاً میانبرهایی ذهنی از دنیای واقعی نیستند و بیش از آنچه فکر می‌کنیم، در شکل دادن دنیای واقعی مؤثرند. روایات شرکت‌ها، تقاضای کالاها را افزایش می‌دهد، نیروی کار مستعد را جذب می‌کند و در حوزه‌ی بانکداری و بیوتکنولوژی، به صدور مجوزهای لازم منجر می‌شود. در دنیای اقتصاد، روایت‌ها الهام‌بخش ما در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید هستند. گاهی نیز ما به‌واسطه‌ی آن‌ها، هزینه‌های تولیدی خود را کاهش می‌دهیم و محافظه‌کارانه اقدام می‌کنیم و برخی از ریسک‌ها را نمی‌پذیریم. بااین‌حال ما هنوز واقف نیستیم که شرکت‌ها چگونه برای آنکه روایت و ماجرای سرگذشتشان بهتر شنیده شود، باهم رقابت می‌کنند. این رقابتی است که برنده‌ی بازارهای قدیمی واقعی و حتی عرصه‌های مدنی و سیاسی را مشخص می‌کند.

 

به نظر می‌رسد که ما با یک پاردایم جدید استراتژی روبرو هستیم. امروز برنده شدن در بازارهای قدیمی سرمایه و کالا و خدمات، به‌طور فزاینده‌ای به این امر وابسته است که تا چه حد در بازار جدید روایت‌ها موفق عمل کنیم. بازارهای جدید، بر اساس محدودیت منابع جدید، یعنی منابع ذهنی، شناختی و هیجانی که رفتارهای ما را شکل می‌دهند، ساخته می‌شوند. بازیگران در بازار روایت‌ها، باهم رقابت می‌کنند تا نیازهای روان‌شناختی و عاطفی مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و دولت‌ها را تأمین کنند. نیازهایی که از دل بازارهای قدیمی حاصل‌شده‌اند.

 

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی نظیر آمازون و علی‌بابا، نه‌تنها برای کسب سهم بیشتری از بازار خرده‌فروشی و فین تک با یکدیگر رقابت می‌کنند، بلکه در قانع کردن ذهنیت عمومی جامعه، در خصوص اینکه تکنولوژی چگونه به بشریت خدمت می‌کند نیز باهم رقابت دارند. به‌عنوان‌مثال، روایت شرکت آمازون این‌گونه ترجمه می‌شود که یک زنجیره‌ی تأمین فوق‌العاده کارا که به کمک داده‌های بهینه‌سازی شده عمل می‌کند، با هزینه‌های پایین‌تر، ارزش بیشتری برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، روایت علی‌بابا، سرگذشت پلتفرمی است به شرکت‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند دسترسی بیشتری به بازار داشته باشند. امری که به افزایش عرضه و کاهش نرخ بیکاری منجر می‌شود. در کشورهایی مثل هند و سنگاپور که این دو شرکت رقیب اصلی یکدیگر محسوب می‌شوند، موفقیت آن‌ها در جذب مصرف‌کنندگان، تأمین‌کنندگان و رگولاتورها، به همان اندازه که به پیروزی در بازارهای واقعی الکترونیکی بستگی دارد، به پیروزی در بازار روایت‌ها نیز وابسته است.

 

روایت‌های تأثیرگذار با دو ویژگی تعریف می‌شوند: آن‌ها در درجه‌ی اول، بسیار ماهرانه و مشروح، از انگیزه‌ها و دلایل صحبت می‌کنند: اهدافی بزرگ و ارزشمند که به بازیگران کمک می‌کند از منفعت خواهی شخصی دست‌بردارند و به دنبال رفع نیازهای همگانی باشند و هویت مشترکی را شکل دهند. به‌عنوان‌مثال اولین خط مقاله‌ی سفید ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، شرح می‌دهد که چگونه یک پول کاملاً توزیع‌شده‌ی الکترونیکی، به مردم کمک می‌کند بدون مراجعه کردن به مؤسسات مالی، پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی خود را به‌طور مستقیم با طرف مقابل انجام دهند.

 

ثانیا، روایات مؤثر، یک رابطه علت و معلولی را به‌عنوان مبنای فعالیت‌های خود مطرح می‌کنند. تولیدکنندگان اتومبیل‌های الکتریکی چینی و شرکت تسلا، در بازار خرده‌فروشی رقیب یکدیگر هستند، اما در تبلیغ این ایده که وسایل نقلیه مسافربری برقی، بهترین راهکار برای کاهش نشر کربن هستند، با یکدیگر مشارکت می‌کنند.

 

روایت‌ها با دنیای واقعی در تعامل‌اند. دنیایی که بازیگران آن در تصمیم‌گیری‌های خود، باورهای اصولی (چراها) و باورهای مثبت (چگونگی) را باهم ترکیب می‌کنند. خروجی این تصمیمات به‌طور بالقوه خط سیر روایت‌ها را تغییر می‌دهد. بنابراین «روایت‌ها» به‌طورقطع با «داستان‌ها» متفاوت‌اند. داستان‌ها جامع و مستقل از عوامل بیرونی هستند درحالی‌که روایت‌ها از پایانی باز برخوردارند. داستان‌ها، حساب‌های ذهنی تصمیمات «دیگران» هستند، درحالی‌که روایت‌ها درباره‌ی خود ما هستند. همان‌طور که جان هگل می‌نویسد:

 

نرخ صحت و دقت روایت‌ها، به گزینه‌هایی که شما انتخاب می‌کنید و اقداماتی که انجام می‌دهید بستگی دارد. شما هستید که خروجی آن‌ها را تعیین می‌کنید.

 

بااین‌حال این دو ویژگی ذکرشده، برای مقیاس‌پذیری روایت‌ها کافی نیستند. مقیاس‌پذیری روایت‌ها به استراتژی نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال روایت «پردازش ابری»، نخستین بار با مسائل حریم خصوصی و امنیت به چالش کشیده شد. اصطلاح پردازش ابری در سال ۱۹۹۶ توسط نت سنتریک ابداع شد، شرکتی که مثل همتای خود سان میکروسیستمز، در دنیای کسب‌وکار شکست خورد. اما بعدها زمانی که اریک اشمیت مدیرعامل گوگل این اصطلاح را در یک کنفرانس تخصصی مطرح کرد، ایده‌ی آن دوباره اوج گرفت. خیلی زود مایکروسافت، IBM، آمازون، علی‌بابا و شرکت‌های دیگر به روایت پردازش ابری پیوستند و به دنبال آن یک اکوسیستم جدید صنعتی با مفاهیمی گسترده ظهور کرد که سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی را تحت تأثیر خود قرار داد. روایت پردازش ابری نشان می‌دهد که روایت‌ها زمانی به رشد و مقیاس‌پذیری می‌رسند که رهبران در شکل‌دهی آن‌ها عالی عمل می‌کنند.

 

گرچه بازار روایت‌ها، تحت اصول متفاوتی نسبت بازارهای سنتی عمل می‌کند، اما هردو با چالش‌های مشابهی روبرو هستند (مثل عدم دسترسی به تعادل بهینه و تحریف‌های سیاسی). به‌علاوه همان‌طور که در رسوایی کمبریج آنالیتیکا شاهد بودیم، زیرساخت‌های ضعیف و تغییرات سریع تکنولوژیکی این چالش‌ها را تشدید می‌کند. هر چه روایت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند، وسوسه‌ی استفاده از اطلاعات ناهمگام، شبکه‌ی متمرکز و ابزارها و فنّاوری‌هایی که احساسات و تمایلات مردم را منحرف می‌کنند، بیشتر می‌شود.

 

امروزه، درزمانی که روایت‌های پوسیده‌ی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در حال محو شدن هستند، رقابت بر سر روایت‌های جدید از همیشه شدیدتر شده است. شرکت‌ها برای اینکه بتوانند اعتماد مردم را در حوزه‌ی فنّاوری‌های جدیدی نظیر هوش مصنوعی، کلان داده، اتومبیل‌های خودران و بیوتکنولوژی جلب کنند، به روایت‌های بسیار مؤثر نیازی دارند. به همین دلیل هم بالاترین سطح استراتژی را در شکل‌دهی روایات و بازارهای آن مشاهده می‌کنیم.

 

در یک جامعه‌ی اطلاعاتی، منابع ذهنی از محدودیت بیشتری برخوردارند و ازاین‌رو ارزشمندتر از منابع مادی محسوب می‌شوند. به همین علت ساخت روایاتی معنی‌دار که شیوه‌ی فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن ما را دوباره شکل دهد، مهم‌ترین چالش استراتژیک رهبری است. مسئولیت «مدیر ارشد روایت»، به عهده‌ی مدیرعاملان، کارآفرینان و سیاستمداران است. روایت‌ها در اولویت همه‌ی برنامه‌ها هستند و سایر اجزای استراتژی، از آن‌ها پیروی می‌کنند.

 

/پویش پورمحمد /زومیت


نظرات

دیدگاه های ارسالي، پس از تایید در وب سایت منتشر مي شود.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمي شود.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمي شود.

 

 

 

💢 #قیمت_مواد_اولیه_پلیمری در بازار آزاد
🗓 ۲۴ آذر ۱۳۹۷
جدول روز/هفتگی
عنوانقیمتاختلافدرصد اختلاف
0035 105,500 ریال 700 0.66% نمودار و آرشیو
EX5 Jam 108,500 ریال 2000 1.84% نمودار و آرشیو
EX5 Bakhtar 109,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
EX5 Marun 108,000 ریال -1000 0.92% نمودار و آرشیو
F7000 Mehr 112,000 ریال 500 0.45% نمودار و آرشیو
F7000 Ilam 112,000 ریال 500 0.45% نمودار و آرشیو
5110 107,500 ریال -1500 1.38% نمودار و آرشیو
Bl3 Jam 105,000 ریال -1000 0.94% نمودار و آرشیو
Bl3 Marun 105,500 ریال -500 0.47% نمودار و آرشیو
Bl3 Bakhtar 105,000 ریال -1000 0.94% نمودار و آرشیو
0075 105,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
020 104,400 ریال 900 0.86% نمودار و آرشیو
Lf190 103,000 ریال 2000 1.94% نمودار و آرشیو
22B02 109,000 ریال -1000 0.91% نمودار و آرشیو
52518 109,500 ریال -5500 4.78% نمودار و آرشیو
Hi500 114,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
2420h 104,000 ریال 1700 1.63% نمودار و آرشیو
2420d - نمودار و آرشیو
2420K - نمودار و آرشیو
2102 100,500 ریال -500 0.5% نمودار و آرشیو
2102 Off1 - نمودار و آرشیو
2100 - نمودار و آرشیو
2200 - نمودار و آرشیو
Lld209 Amir 114,500 ریال 500 0.44% نمودار و آرشیو
Lld209 Arak 113,500 ریال 3500 3.08% نمودار و آرشیو
PE80 Amir 110,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PE80 Arak - نمودار و آرشیو
CRP100 Amir Kabir 110,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
CRP100 Maroun 110,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
CRP100 jam - نمودار و آرشیو
CRP 100 Shazand - نمودار و آرشیو
Z30G 125,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
V30G - نمودار و آرشیو
Z30s Mar - نمودار و آرشیو
C30s 123,000 ریال 500 0.41% نمودار و آرشیو
Z30s Ar 125,500 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
V30s - نمودار و آرشیو
3840 Tabriz 100,000 ریال نمودار و آرشیو
3840 Arak - نمودار و آرشیو
7240 127,000 ریال 500 0.39% نمودار و آرشیو
1540 118,500 ریال 700 0.59% نمودار و آرشیو
1551 115,000 ریال -1500 1.29% نمودار و آرشیو
781 pet 162,500 ریال -3500 2.11% نمودار و آرشیو
785 pet - نمودار و آرشیو
821 pet 169,500 ریال 1500 0.88% نمودار و آرشیو
825 pet - نمودار و آرشیو
525 - نمودار و آرشیو
552R Jam - نمودار و آرشیو
552R shazand - نمودار و آرشیو
552R Maroun 125,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
510L Jam 122,500 ریال نمودار و آرشیو
510L Navid - نمودار و آرشیو
550J Jam - نمودار و آرشیو
R60 - نمودار و آرشیو
548R 127,000 ریال نمودار و آرشیو
RP340 215,000 ریال نمودار و آرشیو
RP340 Arak - نمودار و آرشیو
440G - نمودار و آرشیو
440L 128,000 ریال نمودار و آرشیو
MR230 135,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR230 136,000 ریال نمودار و آرشیو
ZR 340 152,000 ریال نمودار و آرشیو
332C - نمودار و آرشیو
332L - نمودار و آرشیو
510L Arak - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir 84,000 ریال 1500 1.79% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand 84,500 ریال 700 0.83% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar 85,000 ریال 500 0.59% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan - نمودار و آرشیو
PVC S65 Ghadir kaf 82,000 ریال 1500 1.83% نمودار و آرشیو
PVC S65 Arvand kaf 82,500 ریال 200 0.24% نمودار و آرشیو
PVC S65 Bandar kaf 83,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
PVC S65 Abadan kaf - نمودار و آرشیو
Absn50 164,000 ریال 1000 0.61% نمودار و آرشیو
ABS150 145,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
ABS 10415 192,000 ریال نمودار و آرشیو
ABS 10720 195,000 ریال نمودار و آرشیو
ABS 10733 - نمودار و آرشیو
Lale 1922 100,000 ریال نمودار و آرشیو
1922 Arya 100,000 ریال نمودار و آرشیو
BL4 jam 110,000 ریال 3200 2.91% نمودار و آرشیو
R40 Arak - نمودار و آرشیو
060 - نمودار و آرشیو
EX5 Amir - نمودار و آرشیو
6040 - نمودار و آرشیو
60511 - نمودار و آرشیو
DOP Oil 120,000 ریال 0 0% نمودار و آرشیو
S 5000 97,000 ریال -1000 1.02% نمودار و آرشیو


➕ تبلیغات متنی در سایت inpia.ir
دریافت تعرفه و سفارش متن:
7 - 88927986

➖➖