آمار صادرات مصنوعات پلیمری ایران تا مشارکت در تهیه سند راهبردی صنعت پلاستیک

به گزارش اینپیا، چهل و دومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران صبح روز دوشنبه 17 آبان ماه در دفتر انجمن، برگزار شد.

 

ترکیب حاضران و صورت جلسه

نشست کمیسیون امروز به لحاظ ترکیب اعضای آن تا حدودی متفاوت از جلسه های گذشته بود؛ حضور هوشنگ پارسا صادرکننده نمونه ملی در سال جاری و در چند دوره گذشته، سیدحسن میرحیدری، روح اله وحید کیانی رئیس تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، خانم کیانی از وزارت صنعت، بهناز کاموسی از سازمان توسعه تجارت و… بخشی از حاضران نشست کمیسیون امروز بودند.

 

همچنین دستور جلسه کمیسیون صادرات بر برخی موارد کلیدی متمرکز بود که مورد بررسی حاضران در جلسه قرار گرفت. دستور جلسه عبارت بود از؛ اخبار مرتبط با صنعت پلاستیک، ارائه راهکار و ایجاد هماهنگی های لازم جهت سهولت خرید مواد اولیه از پتروشیمی به صورت تجمیع خرید، بررسی آمار 6 ماهه صادرات صنعت پلاستیک، تدوین بسته سیاست حمایتی صنعت پلاستیک برای صادرات، برگزاری همایش در زمینه تامین و تدارک صنعت پلاستیک و نمایشگاه افغان پلاست.

 

در بخش اخبار پیش از دستور مواردی مانند؛ بهبود صادرات محصول ساخته شده نسبت به گذشته به ویژه در عراق، مروری بر بازارهای صادارتی از جمله کردستان عراق، مقایسه مشوق های صادراتی ترکیه با ایران و… عنوان شد.

 

کاهش امکان رقابت قیمتی محصولات پلاستیکی ایران با کشورهای دیگر

جلالی پور در بخشی از این نشست توضیحاتی درباره سیاست های بازاریابی و ارائه مشوق صادراتی کشورهایی مانند ترکیه ارائه داد.

 

وی در ادامه به موضوع تحولات بانکی اشاره کرد و گفت: با این اوضاع انتظار چرخش مالی ریالی و ارزی نزد بانک ها مهیاتر شده است و امیدواریم این مسئله به بهبود وضعیت تولید کمک می کند.

 

هوشنگ پارسا نیز با بیان این که صادرات روز به روز دشوارتر می شود، تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت ها، امکان رقابت ما در بازارهای هدف صادارتی هر روز کاهش می یابد.

 

این صادرکننده ملی در ادامه، بیشترین تاثیر دشواری صادارت را مرتبط با سیاست های بورس و پتروشیمی دانست و گفت: در برخی موارد ما حتی حدود 20 تا 30 درصد مواد را گرانتر از کشورهای دیگر در داخل خریداری می کنیم؛ با این اوصاف وضعیت صادرات را خطرناک می بینم و  احتمال از دست دادن بازارهای خارجی وجود دارد.

 

وی در همین زمینه ادامه داد: حتی گاهی پتروشیمی ها مواد را ارزانتر به مشتری خارجی می فروشند.

 

پارسا با انتقاد از تعطیلی گمرک در ایام محرم به مدت 20 روز، گفت: این در حالی است که بیشترین صادرات ما به عراق است و در این ایام تقاضا نیز در برخی موارد افزایش می یابد.

 

پدیده کارتل اقتصادی پتروشیمی ها با قدرت چانه زنی بالا

کیانی رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار شرکت ملی پتروشیمی از آغاز به کار کارگروه پی وی سی با هدف تامین مواد اولیه پایدار خبر داد.

 

وی با تشریح دو رویکرد مورد توجه در تامین مواد اولیه، گفت: یکی شبکه توزیع برای بنگاه های خرد و دومین مورد قراردادهای بلند مدت است که برای صادر کنندگان جذاب است. این کار با پت آغاز شده است. در کنار این، شبکه توزیع را برای بنگاه های خرد در قالب تعاونی ها پیگیری می کنیم. همچنین تلاش می کنیم معافیت مالیاتی را برای صنایع پایین دستی نیز تسری بدهیم.

 

سعید ترکمان رئیس کمیسیون صادرات در ادامه این نشست، پرسش این که آیا می توان یک سامانه صادراتی را تعریف و برای آن کمیته ای تعیین کرد؛ طرح کرد که کیانی در پاسخ، این سامانه را نیازمند یک تجمع صادراتی دانست و گفت: امیدوارم این تشکل اتفاق بیفتد که در پی آن قدرت مذاکره ایجاد شود؛ چرا که در بحث با پتروشیمی ها باید توان چانه زنی و یک توازن منطقی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *