ایده‌هایی برای راه اندازی کسب‌ و‌ کار آنلاین

عصر حاضر دوران شکوفایی استارتاپ‌ها است. رشد روز‌افزون رسانه‌های آنلاین محدودیت‌های ما را کاهش داده‌ است. در واقع ما در زمانی زندگی می‌کنیم که فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی برای رشد تجاری در مقیاسی که تا به حال تجربه نشده، در اختیارمان قرار گرفته است. به لطف ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند، حجم تجارت آنلاین رشد بسیار […]

عصر حاضر دوران شکوفایی استارتاپ‌ها است. رشد روز‌افزون رسانه‌های آنلاین محدودیت‌های ما را کاهش داده‌ است. در واقع ما در زمانی زندگی می‌کنیم که فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی برای رشد تجاری در مقیاسی که تا به حال تجربه نشده، در اختیارمان قرار گرفته است. به لطف ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند، حجم تجارت آنلاین رشد بسیار زیادی تجربه کرده است.

اگر ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد بسیار مهم است که بدانید چه فرصت‌هایی تا به حال خالی مانده‌اند. در جامعه‌ای که هر کسب‌وکاری به سمت خدمات آنلاین سوق ‌پیدا کرده‌، مسلما رقابت در هر زمینه‌ای بسیار سخت شده است؛ اما هم‌چنان فرصت‌های بسیاری کشف نشده‌اند. شاید با وجود شرکت‌هایی مانند آمازون که همه‌ی منافع تجارت آنلاین را درو می‌کند، بسیاری از افراد امید خود را از دست بدهند؛ اما فرصت رشد در هر زمینه‌ای بسیار گسترده است.

در گزارش اتحادیه‌ خرده‌فروشی ملی آمریکا برآورد شده است که تجارت خرده‌فروشی سهمی در حدود ۳.۷ درصد تا ۴.۲ درصد از نرخ رشد سالیانه داشته باشد. این اتحادیه تخمین زده است که نرخ فروش‌های غیر فروشگاهی، ۳ تا ۴ برابر این مقدار باشد. فروش سنتی هنوز هم بازار قابل توجهی دارد؛ اما انتظار می‌رود نهایت رشدی در حدود ۲.۸ درصد داشته باشد. واضح است که بیشترین وزنه‌ی این نرخ رشد، بازار گوشی‌های هوشمند است.

نرخ رشد تجارت
این اطلاعات پتانسیل بالقوه‌ی تجارت آنلاین را نشان می‌دهد. اگر چه اینترنت آن‌طور که باید و شاید همه‌گیر نشده است؛ اما امکاناتی مانند تحویل فوری کالا‌ به وسیله‌ی پهپاد یا فناوری‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی و واقعیت مجازی در نهایت باعث رکود بازار‌های سنتی و رشد و توسعه‌ی همه‌ی کسب‌و‌کار‌ها خواهد شد.

اما سؤال این است که چگونه با افزایش روز به روز هزینه‌ها بتوانیم در فضای مجازی گلیم خود را از آب بیرون بکشیم. در این مطلب راه‌اندازی استارتاپ را چه به عنوان شغل جانبی در نظر داشته باشید چه شغل اصلی، فرصت‌هایی به شما معرفی می‌کنیم که هنوز اشباع نشده‌اند.

چگونه کسب‌و‌کار آنلاین را شروع کنیم

با تعدد بیش از حد مجوزها و محدودیت‌های قانونی و غیر‌ قانونی، راه‌اندازی تجارت آنلاین کمی دست‌وپا‌گیر شده است. اما تدبیر شما در این موانع است که شما را کارآفرین می‌کند. قبل از شروع کار، با یک وکیل یا حساب‌دار مشورت کنید و وقتی که مجاب شدید، با قدرت تمام خود را وقف کار کنید.

 

یکی از مزیت‌های اینترنت این است که شما می‌توانید حتی با سرمایه‌ی اندک تجارت موفقی راه‌ بیندازید و از فضای آنلاین کسب درآمد کنید. هر چه با جزئیات و پیچیدگی‌های بازاریابی آنلاین آشنایی داشته یا در شبکه‌های اجتماعی مهارت داشته باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر است؛ البته برای شروع لازم نیست در امور ذکرشده خبره باشید.

مانند هر شغلی در این دنیا شما همچنان به زمان یا سرمایه زیاد نیاز دارید. اگر هر ۲ را داشته باشید واضح است که بازی را برده‌اید. بسیاری از مردم محدودیت بیشتری در منابع مالی نسبت به زمان دارند. با در نظر گرفتن این که زمان محدودی در اختیار داریم، استفاده‌ی درست از زمان و مدیریت آن برای موفقیت بسیار حیاتی است.

۱- راه‌اندازی چت‌بات

به لطف حضور تمام‌‌وقت ما در اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند فیسبوک و تلگرام، رشد چت‌بات‌ها به‌وضوح قابل مشاهده است. ما به چت کردن با خانواده و دوستان در شبکه‌های اجتماعی بسیار عادت کرده‌ایم. به همین دلیل است که چت‌بات‌های هوشمند مرزهای جدید‌ی برای تجارت تعریف کرده‌اند.

واضح است که با ادغام شدن چت‌بات‌ها در سرویس‌های پشتیبانی مشتریان، علاوه بر اتوماسیون کارهای تکراری دست‌و‌پا‌ گیر، رضایت مشتریان نیز افزایش خواهد یافت. مزایای آن‌ها در سایر جنبه‌های تجارت نیز بر همگان روشن شده است. همه‌ی طیف‌های تجاری به‌صورت گسترده‌ای به استفاده از انواع چت‌بات‌ها علاقه نشان داده‌اند.

 

پلتفرم‌هایی مانند مینی‌چت و چتی‌ پیپل و بسیاری دیگر با رفع دردسر‌های راه‌اندازی چت‌بات انحصاری برای استارتاپ‌ها، رشد قابل ملاحظه‌ای به دست آور‌د‌ه‌اند.

تشبیه چت‌بات به معدن طلا چندان اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد. بسیاری از مردم سعی می‌کنند از این سیستم در تجارت خودشان بهره‌ ببرند تا بسیاری از کارهای فزایند‌ه‌ی فروش و بازاریابی، به‌صورت خودکار انجام شود. اگر چه مانند تب طلای کالیفرنیا سود اصلی نصیب کسانی خواهد شد که بیل و کلنگ می‌فروشند؛ اما چرا چت‌بات اختصاصی تجارت خودتان را راه‌اندازی نمی‌کنید. به یقین این کار زحمت و تلاش فراوانی نیاز دارد اما ارزشش را دارد.

۲- فروش پک محصولات
فروش محصولات پک‌شده ایده‌ی جدیدی نیست و از سال‌ها قبل وجود داشته است. اما رشد روز‌افزون اینترنت باعث شده است که این ایده‌های قدیمی در فضای مجازی مجالی برای عرض اندام داشته باشند. پک محصولات، لوازم و ابزارهای مورد نیاز همگان است که با قیمتی کمتر از خرید تک‌تک آن‌ها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. کلاپ دالر شیو یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت دارد.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط میشاییل دوبین بنیان‌گذاری و بعد‌ها به قیمت میلیاردها دلار فروخته شد. ابتکار عمل آن استفاده از ویدیو‌های بازاریابی ویروسی بود. اگر از جنبه‌های بازاریابی به آن نگاه کنیم به هوشمندی کار دوبین پی خواهیم برد. مانند سایر فروشندگان، محصولات پکی این شرکت نیز آیتم‌های پایه‌ای برای سفارش داشت.

 

وقتی شما سفارش خود را انجام می‌دادید، با تبلیغاتی به سمت خرید جنس های گران‌تر با تخفیف‌های ویژه هدایت می‌شدید؛ در واقع سود بیشتر، شما را وسوسه‌ به خرید بیشتر می‌کرد. شناخت دوبین از بازار و توانایی‌های وی برای خلق تجارت آنلاین با پتانسیل رشد بالا، او را تبدیل به نمادی در این زمینه تبدیل کرد.

برای رشد در این زمینه احتیاجی نیست به مافیا وصل باشید. احتمالا با وب‌سایت‌های داخلی و خارجی که اساسا برای کمک به اتصال خریداران و فروشندگان این محصولات ایجاد شده است، آشنایی دارید. می‌توانید از آن‌ها برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید.

در این صنعت، شرکت‌هایی مانند گریز، بلوآپرون، فب‌فیت فان و لتوت رشد بسیار سریعی داشته‌اند. مؤسسه‌ی بسته‌بندی شور تخمین زده بود که در سال ۲۰۱۶ حدد ۲۱.۳ میلیون سایت فروش محصولات پکی وجود داشت. درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ این رقم ۷۰۰ هزار بود که رشدی ۳۰۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. یکی از مؤسسان این سایت‌ها در سن ۴۰ سالگی، درآمد ماهیانه‌ی ۷۸ هزار دلاری دارد!

۳- شبکه‌ تبلیغاتی

در رقابت شدید بازاریابی امروزه اگر ندانید چگونه ترافیک کاربران را به نفع خودتان مدیریت و بهینه‌سازی کنید، لازم است این کار را به افراد واجد شرایط واگذار کنید. حقیقت این است که تبلیغات پولی پیچیدگی‌های خاصی دارد. درک مسائلی مانند هدف‌گیری مشتریان، تعریف بازار هدف، تب و رکود بازار برای همگان امکان‌پذیر نیست.

اگر شما با ترفند‌های تبلیغات آنلاین آشنایی کامل داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید شبکه‌ی تبلیغاتی خودتان را راه‌اندازی کنید. با در نظر گرفتن رشد تبلیغات آنلاین به‌واسطه‌ی قدم نهادن غول‌های تکنولوژی مانند فیسبوک و گوگل و اینستاگرام و آن‌هایی که بعدا خواهند آمد، ماهی‌گیری در این دریا‌ی گل‌آلود سود سرشاری نصیبتان خواهد کرد.