به گزارش اینپیا، سمینار بازدید از کارخانه نوآوری و و آشنایی با خدمات نمایشگاه دائم «صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری» با حضور تولیدکنندگان، صادرکنندکان، کارشناسان و دانشجویانی از نهادهای مختلف زیر از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز سه شنبه هشتم مرداد ماه، تشکیل شد. ۱- انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران ۲- انجمن رنگ و رزین ۳- تعاونی […]
به گزارش اینپیا، سمینار بازدید از کارخانه نوآوری و و آشنایی با خدمات نمایشگاه دائم «صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری» با حضور تولیدکنندگان، صادرکنندکان، کارشناسان و دانشجویانی از نهادهای مختلف زیر از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز سه شنبه هشتم مرداد ماه، تشکیل شد.
۱- انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران
۲- انجمن رنگ و رزین
۳- تعاونی تولیدکنندگان رنگ
۴- اتاق بازرگانی
۵- خانه صنعت و معدن استان تهران
۶- پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی
۷ – جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف
۸- مرکز رشد فناوری پلیمر دانشگاه صنعتی شریف
سمینار با سخنرانی ۱۵ دقیقه ای افتتاحیه مهندس شهرام یزدی، مشاور صنایع شیمیایی نمایشگاه دائمی صادرات و فرصت های سرمایه گذاری و مشاور صنایع رنگ و رزین آغاز شد.
در ادامه دکتر علیرضا شیرمحمدی، موسس و رئیس هیات مدیره نمایشگاه دائم صادرات سخنرانی به مدت ۷۵ دقیقه در معرفی زمینه ها و چالش های صادرات به ۱۵ کشور همسایه ایران داشتند که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانید.
دکتر شیرمحمدی در مورد پتانسیلهای موجود صادراتی شرکتهای ایران به همسایگان خود، گفت: در روسیه به این دلیل که بسیاری از فروشها از طریق فروشگاه های زنجیره ای صورت میگیرد، فروشگاههایی وجود دارد که بالای ۶ میلیارد دلار در سال واردات از ۱۲۰ کشور دارند. در حالی که هیچ تامین کننده ای از ایران ندارد. این در حالی است که فاصله ما تا اولین بندر روسیه حدود ۱۰۰۰ کلیومتر است اما این فرصت را به کشورهای دور روی نقشه داده ایم و غفلت کرده ایم.
وی تاکید کرد: از این دست مشتری ها در کشورهای همسایه ما زیاد است. فروشگاههای زنجیره ای کشورهای همسایه ما بسیار بالاست و اهداف صادراتی خوبی هستند.
او در ادامه افزود: اولین مزیت همکاری با یک فروشگاه و مشتری معتبر خارجی این است که حتما پول ما به داخل کشور برخواهد گشت. حتی زمانی که ارتباط مستقیم مالی بین ایران و روسیه وجود نداشت، در کشورهای ثالث حساب باز میشد و این شرکت ها مطالبات ما را پرداخت میکردند.
شیرمحمدی ادامه داد: اعزام هیات تجاری، هیات نمایشگاهی، حضور در نمایشگاهها و… جزو اقداماتی بوده که در سالهای گذشته به وفور در ایران اتفاق افتاده اما میبینیم که در عمل نتایج مطلوبی که مدنظر هستند، به دست نیامده است.
موسس و رئیس هیات مدیره نمایشگاه دائم صادرات گفت: در حال حاضر تولید ناخالص ملی ایران، 300 میلیارد دلار از ترکیه کمتر است و این کاستی توسط صادرات غیرنفتی قابل جبران است. ایران در همسایگی خود دارای یک حجم بازار 600 میلیون نفری است که میزان واردات 15 کشور همسایه ایران بالغ بر 1300 میلیارد دلار در سال است.
در ادامه دکتر شیرمحمدی در خصوص مهمترین چالش های صادرات در ایران سخن گفت و عدم انجام مطالعه بازار صحیح و دقیق در کشورهای هدف را بزرگترین دلیل شکست شرکت ها در صادرات دانست.
وی سپس در مورد خدمات نمایشگاه سرمایه گذاری و صادرات گفت: هر شرکتی که با این نمایشگاه قرارداد بسته و محصول خود را در این نمایشگاه ارائه کند، در قدم اول محصول آن شرکت را به تمام هیات های تجاری که از طرف اتاق بازرگانی از این نمایشگاه بازدید کنند، ارائه کرده و به آنها شرکتهای فوق را معرفی مینماییم. همچنین نشریه ای با عنوان Made in Iran در اختیار داریم که محصولات این شرکتها را در این نشریه معرفی میکنیم. در گام بعدی به این شرکتها، بازارهای هدف صادراتی مناسبی معرفی میکنیم. هرکدام از این بازارها را که شرکتها تمایل داشته باشند بررسی و مطالعه دقیق کرده و در اختیارشان قرار میدهیم.
وی در ادامه افزود: در گام سوم مذاکراتی را با کشور هدف پیش میبریم. واحد حقوقی مجهزی تشکیل دادیم که قراردادهای بین المللی را برای این شرکت ها تنظیم میکند. همچنین ساختار حمل و نقلی در نظر گرفتیم که اگر شرکتی این خدمات را احتیاج داشته باشد در بحث ترانسفرینگ نیز با شرکت های فوق همراه خواهیم بود.
پس سخنرانی دکتر شیرمحمدی، حدود یک ساعت میهمانان از نمایشگاه دائمی و کارخانه نوآوری آزادی بازدید کردند و به صورت اجمالی با شرکتهای شتابدهنده در حوزه فناوری های کارخانه آشنا شدند.
در مرحله چهارم میهمانان با کارکردهای متنوع تری از کارخانه نوآوری توسط دکتر حمید ادیب زاده، مدیرعامل نمایشگاه آشنا شدند و گفتوگوی میهمانان با اعضای پنل گفتگو « ادیب زاده ، شیرمحمدی و یزدی» آغاز و سوالات شان مطرح گردید که تا ساعت ۲۱ ادامه داشت .
این مطلب بدون برچسب می باشد.
پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 8 و 9 مهر ماه برگزار می شود.