در جلسه اعضای هیات‌مدیر جامعه صنعت کفش با مدیر دفتر صنایع پوشاک و منسوجات و کفش وزارت صمت مطرح شد

توسعه و ارتقاء توانمندی‌های صنعت کفش، افزایش رقابت‌پذیری

توسعه و ارتقاء توانمندی‌های صنعت کفش، افزایش رقابت‌پذیری، هموارکردن راه تامین مواد اولیه و دست‌اندازهای قوانین و مقررات حاکمیتی همچون بیمه و مالیات از مسایلی بود که در دیدار و نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با مدیر دفتر صنایع پوشاک و منسوجات و کفش وزارت صمت طرح و بررسی شد. به گزارش […]

توسعه و ارتقاء توانمندی‌های صنعت کفش، افزایش رقابت‌پذیری، هموارکردن راه تامین مواد اولیه و دست‌اندازهای قوانین و مقررات حاکمیتی همچون بیمه و مالیات از مسایلی بود که در دیدار و نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با مدیر دفتر صنایع پوشاک و منسوجات و کفش وزارت صمت طرح و بررسی شد.
به گزارش اینپیا، به نقل از  پایگاه خبری صنعت کفش (اسومس)، اعضای هیات‌مدیر جامعه صنعت کفش عصر روز چهارشنبه نهم شهریورماه با محسن گرجی مدیر جدید دفتر صنایع پوشاک، منسوجات و کفش دیدار کردند و درباره مسایل و مشکلات تولید کفش به گفت‌وگو نشستند. او دو هفته پس از انتصاب به این سمت، میزبان هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران شد.

ارتقای توانمندی صنعت کفش با رفع مشکلات ساختاری
محمد عرب، رییس کمیسیون صادرات جامعه صنعت کفش ایران در این نشست با اشاره به توانمندی‌های صنعت کفش، گفت: “کشور ما به‌خاطر توانمندی‌های صنعت کفش، باید قطب منطقه باشد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کشورهای پیرامون ما، برای تامین کفش مورد نیازشان به ایران وابسته باشند.”
او با اشاره به این که برنامه امروز ما در صنعت کفش، برنامه رقابت با دنیاست، گفت: “دولت هرچقدر پلیس و بازرس بگذارد نمی‌تواند جلو قاچاق را بگیرد. باید کفش با کیفیت و رقابتی تولید کنیم که انتخاب مردم ایران کفش ایرانی باشد.”
عرب تصریح کرد” “زمانی می‌توانیم صنعت کفش جهانی داشته باشیم که مسایل و مشکلات ساختاری و پایه‌ای این صنعت را رفع کنیم.”

رفع مشکلات بیمه و دارایی
مصطفی طالقانی رییس هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران نیز در این به مشکلات ارزی صادرات اشاره کرد و گفت: “از آنجا که بیشتر صادرات کفش ایران به کشورهای عراق و افغانستان است تجار این کشورها ریالی خرید می‌کنند اما صنایع و واحدهای تولیدی ناچارند رفع تعهدات ارزی را به دلار انجام دهند که به زیان آن‌ها تمام می‌شود. لازم است وزارت صمت با بانک مرکزی مذاکره کند که بانک‌ها رفع تعهدات را ریالی انجام دهند.”
او هم‌چنین با اشاره به مشکلات بیمه و مالیات، تصریح کرد: “ممیزان مالیاتی اکنون مجازند در مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی، دفترهای مالیاتی را تا ۵ سال پیش بررسی کنند و بهتر است سقف زمان بازگشت مراجعه به دفترهای مالیاتی کاهش یابد.”

تمرکز واردات بر مواد اولیه
محمدرضا داورپناه، عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش نیز با تاکید بر این که واردات باید در کالاهایی که نمونه داخلی ندارند انجام شود، گفت: “کفش، چرم، چرم مصنوعی و مواد اولیه‌ای مانند پلی‌یورتان در داخل تولید می‌شوند و واردات باید بر تامین مواد اولیه پایه که یا تولید نمی‌شود یا تولید داخل پاسخگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست متمرکز شود.”
او با اشاره به انحصار مواد اولیه پایه در دست پتروشیمی‌ها و مهندسی کردن عرضه و قیمت از سوی آن‌ها گفت: “آن‌ها عرضه مواد را مهندسی می‌کنند و قیمت در بورس رقابت می‌خورد و بالا می‌رود و هنگامی که بازرگانی برای تامین نیاز داخل مواد اولیه وارد می‌کند مواد اولیه را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کنند تا واردکننده زیان کند و دیگر به فکر واردات نیفتد.”
داورپناه تصریح کرد: “مواد اولیه امروز بالاتر از قیمت منطقه‌ای و جهانی در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌گیرد و چون تولید پتروشیمی‌ها پاسخگوی نیاز داخل نیست به واردات مواد اولیه و عرضه تلفیقی آن با تولید داخل نیاز داریم.”

دولت یک‌صدم خودرو به صنعت کفش توجه کند
روح‌الله هادوی‌نیا، رییس کمیسیون آموزش نیز در این نشست کفت: “بزرگ‌ترین مشکل این است که مسئولان ما صنعت را نمی‌شناسند و نمی‌دانند آیا صنعت می‌خواهند یا نه؟”
او با تاکید بر این که هر کشوری باید روی مزایای رقابتی خودش کار کند، گفت: “اگر دولت فکر می‌کند به صنعت کفش نیاز دارد، این صنعت باید یک‌صدم بودجه خودرو، ردیف بودجه داشته باشد.”
هادوی‌نیا، تصریح کرد: “وزارت صمت باید چند راهبرد جداگانه در بخش‌های مواد اولیه، ماشین‌آلات، صنایع پشتیبان و عوامل انسانی تولید و توزیع تعریف کند و برای توانمندسازی صنعت کفش
و افزایش رقابت‌پذیری آن به اجرا بگذارد.”

تولیدکننده دیگر انگیزه تولید ندارد
محمدرضا اخوت، رییس کمیسیون تولید جامعه صنعت کفش ایران با تایید و تصریح مشکلاتی که دیگر اعضای هیات‌مدیره بازگو کردند، گفت: “تولیدکننده امروز انگیزه خود برای تولید را از دست داده چرا که مازاد درآمدش از تولید را باید به اداره دارایی، تامین اجتماعی، بانک‌ها، سازمان صنایع و پتروشیمی‌ها پرداخت کند و مزیتی در تولید نمی‌بیند.”
او افزود: “نامه‌های بسیاری در دوره مدیریت قبلی دفتر صنایع پوشاک نوشته شد و مشکلات بارها بازگو شد اما اقدام موثری برای رفع مشکلات صورت نگرفت.”

بانک‌ها برای تولید مانع ایجاد می‌کنند
حسین عرب، رییس کمیسیون بازرگانی جامعه صنعت کفش ایران نیز در این نشست قوانین و مقررات بانکی و رفتار بانک‌ها را یکی از موانع تولید و ارتقاء توانمندی‌ها و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه صادرات صنعت کفش کشور خواند.
او تصریح کرد: “بانک‌ها ۳۵ درصد بابت ضمانت بازگشت ارز صادرات می‌گیرند. صادرکننده کفش به کشورهای آسیای میانه باید درآمد صادراتی خود را چند دست، دست صراف‌ها در چند کشور بچرخاند تا سرانجام بتواند از دبی به‌صورت دلار وارد کشور کند تا به این شکل ارز صادراتی به کشور برگردد و همه اینها مستلزم هزینه است در صورتی که با راهکارهایی می‌توان این مشکل را رفع کرد.”

بازار در دست کفش فیک قاچاق
مهدی عبداللهی بازرس جامعه صنعت کفش در این نشست به ابعاد مختلف قاچاق اشاره کرد و گفت: “امروز به هر کدام از بازارها و مراکز خرید تهران مراجعه کنید فروشگاه پر از کفش فیک برند است که به کشور قاچاق شده است.”
فشار همزمان افزایش هزینه‌ها و تعزیرات بر تولیدکننده
پیمان بهمنی، رییس کمیسیون ارتباطات جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به اتفاقات اقتصادی سال ۱۴۰۱ گفت: “امسال هزینه‌های تولید بی‌حد و اندازه بالا رفت. افزایش ۵۷ درصدی دستمزد، افزایش ۶۰ درصدی مالیات، افزایش چندباره حق بیمه و بالارفتن ۱۲۰ درصدی اجاره فروشگاه‌ها فشاری بر تولیدکننده و صنوف آورده که توانایی ادامه راه را از آن‌ها گرفته است.”
او با بیان این که فشارهای جانبی هم برای تولیدکننده و توزیع‌کننده مشکل‌ساز شده است، گفت: “تولیدکننده و توزیع‌کننده برای پوشش هزینه‌ها ناچار به افزایش قیمت تمام‌شده کالا است که آن وقت با تعزیرات حکومتی باید دست‌به‌گریبان شود.”

40میلیون دلار قاچاق کفش
محمود زند کریمی دبیر جامعه صنعت کفش آماری از تولید و واردات کفش در این نشست ارایه داد و با بیان این که سالانه ۲۶۵ میلیون زوج انواع پایپوش در کشور تولید می‌شود، گفت: “سالانه یک‌صد میلیون دلار کفش از ایران صادر می‌شود و بر اساس آمار رسمی، ۱.۳ میلیون دلار کفش خارجی به کشور وارد می‌شود.”
او با مقایسه آمار واردات رسمی با واردات غیررسمی گفت: “اختلاف آمار واردات رسمی و آینه‌ای نشانگر آن است که ۴۰ میلیون دلار کفش قاچاق به ایران وارد می‌شود.”

تعیین و پیگیری راهبردی سه مساله اصلی
محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک، نساجی و کفش وزارت صمت نیز در این نشست مسایل را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: “برخی از مسایل طرح‌شده حوزه ماموریت این دفتر است. دسته دوم موضوعاتی است که ماموریت دفتر نیست اما در حوزه فعالیت دفتر است و دسته سوم موضوعاتی است که دفتر هیچ ماموریت و امکان ورودی به آن‌ها ندارد.”
او با تاکید بر این که موضوعات دسته اول و دوم را می‌توان پیگیری کرد، گفت: “جامعه صنعت کفش ایران، سه مساله اصلی را که رفع آن‌ها به ارتقای توانمندی صنعت کفش کمک می‌کند مشخص و تعیین کند تا در یک برنامه یک‌ساله آن‌ها را پیگیری و رفع کنیم و سپس به سراغ دیگر مسایل برویم.”
پس از پایان جلسه اعضای هیات‌مدیره صنعت کفش ایران در یک نشست کوتاه تصمیم گرفتند سه مساله اصلی را مشخص کنند و در نامه‌ای به دفتر صنایع پوشاک، منسوجات و کفش وزارت صمت اعلام کنند.