خام فروشی محض نتیجه کارنامه تجارت بهار 1395

هر چند تراز تجاری ایران مثبت است اما بر اساس وزن کالا، 27 میلیون و 780 هزار تن صادرات ایران و 7 میلیون و 263 هزار تن، واردات ایران بوده است. یعنی به رغم اینکه میزان واردات ایران 7 میلیون و 263 هزار تن است اما صادرات ایران با نزدیک به 4 برابر وزن نسبت واردات، (27 میلیون و 780 هزار تن)، تنها یک میلیارد دلار بیشتر بوده است.

 

به عبارت دیگر طبق آمار گمرک در سه ماهه اول سال 95 میانگین قیمت وارداتی به ازای هر تن بالغ بر 1200 دلار بوده در صورتی که میانگین کالای صادراتی ایران در کل طی سه ماهه زیر 240 دلار بوده است.

 

در همین رابطه و همچنین بررسی میزان صادرات محصولات پلاستیکی ایران، با تمرکز بر کشور عراق، گفتگویی با دکتر سعید ترکمان، رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران داشته ایم که این گفتگو پیش روی شماست.

 

اینپیا: آقای دکتر ترکمان، وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی در بهار 1395 را چطور تحلیل می کنید؟

ترکمان: نزدیک 7 میلیون تن کالای پتروشیمی در سبد صادراتی غیر نفتی ما دیده می شود که ارزش آن برابر 3.5 میلیارد دلار است، به تعبیری نشان می دهد که میانگین قیمتی کالای پتروشیمی صادره، هر تن 500 دلار بوده در صورتی که با توجه به اینکه آخرین وضعیت بهین یاب نشان می دهد که 10 هزار واحد ثبت شده در حوزه صنایع پلاستیک وجود دارد.

 

خیلی از واحدهای صنفی و واحدهایی که بنا به دلایلی تمایل نداشتند در سایت بهین یاب آمار خود را اعلام کنند، جزو این تعداد نیستند و حوزه پلاستیک ها امروز در صنعت کشور مختص صنعت پلاستیک نیست. از صنایع High-tech الکترونیک به عنوان روکش در آن حضور دارد تا صنایع مختلف که در بسته بندی نقش اساسی دارد. حوزه صنایع مرتبط با  پلاستیک خیلی بیشتر از  عدد ثبت شده در بهین یاب در صنایع است.

برای مثال، امروز شاهدیم که صنایع تبدیلی زعفران کشور برای سهولت کار مجبور شده اند در واحدهای مدرن شان از دستگاه های صنعت پلاستیک استفاده کنند که این ها خارج از ظرفیت 10 هزار واحد صنعتی پروانه دار هستند.

 

این نشان می دهد نرخ میانگین محصولات پلاستیکی 1500 تا 3500 دلار به ازای هر تن است که اگر با توجه به شعار حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی  و جلوگیری از خام فروشی به آن نگاه کنیم، منطقی این است که شرایط پایداری را برای صنعت پلاستیک فراهم کنیم که ظرفیت های خالی صنعت پلاستیک فعال شود و مابه التفاوت کالای فروخته شده 500 دلار تا میانگین 1500 تا 3500 دلار، مولد تولید، اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در کشور شود.

 

طبق آمار گمرک در سه ماهه اول سال 95 میانگین قیمت وارداتی به ازای هر تن بالغ بر 1200 دلار بوده در صورتی که میانگین کالای صادراتی ایران در کل طی سه ماهه زیر 240 دلار بوده است.

 

امروز فعالان صنعتی، اگر با دقت نظر به این اعداد توجه کنند، مطالباتی که باید از اقتصاد، تجارت خارجی و صنعت کشور داشته باشند دقیقا مشخص می شود یعنی ارزش افزوده ای معادل 4 برابر بین کالای صادراتی و کالای وارداتی وجود دارد که به سادگی با برنامه ریزی تشکل های صنعتی و مدیران صنعتی و نزدیک شدن این دو تفکر به هم، کافیست تا برای دوره اول، درصد کوچکی از این اختلاف را به همین نزدیک کنیم.

 

به عبارت دیگر به جای کالای پتروشیمی که با میانگین قیمت 500 دلار در هر تن صادر می شود، از ظرفیت های صنعت پلاستیک استفاده شود و کالای صادراتی با ارزش صادراتی بیشتر از 500 دلار، حتی 501 دلار تولید و صادر شود.

 

اینپیا: وضعیت صادرات محصولات پلاستیک به بازار عراق در بهار امسال چگونه بوده است؟

ترکمان: 60 درصد صادرات پلاستیک ایران مقصدش عراق است، با توجه به این ماجرا، آماری که هم به عنوان فعال اقتصادی حس می کردیم و الان هم گمرک ایران برای فصل بهار 95 ارائه کرده است، متأسفانه قسمت زیادی از صادرات ما به عراق در مجموع کاهش داشته و با توجه به اینکه پلاستیک هم یکی از بازارهای آن عراق بود، اثر تصاعدی روی صادرات کل محصولات پلاستیک خواهد گذاشت.

 

اینپیا: دلیل کاهش صادرات را چه می دانید؟

ترکمان: دلایل متعددی وجود دارد: سیاست های جدید دولت عراق تا کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد سرانه مردم عراق، که از دست ما به عنوان تولیدکننده خارج است. اما نکته ای که ما از آن غفلت کرده ایم اداره سنتی بازار عراق بوده و به عبارت بهتر، مدیریت بازار نکردیم و بازار را واگذار کردیم به عراقی ـ ایرانی هایی که به ایران رفت و آمد داشتند آن ها بازار را مدیریت می کردند و در این تغییر شرایط، ما چابک عمل نکردیم و سریع با کشورهای دیگر از جمله ترکیه، محصولات ما جایگزین شدیم.

 

اینپیا: چه راهکاری برای بازپس گیری سهم بازار ایران در عراق وجود دارد؟

ترکمان: همان طور که همه بازرهای نیاز به مدیریت دارد و انگیزه های لازم و عقبه مدیریتی نیاز دارد، باید به عنوان تولیدکننده بازاری که دست ما بوده را آسسیب شناسی کنیم توسط کارشناسان و حضورمان را به عنوان دفاتر تجاری، شرکت های مدیریت صادرات و یا واحدها و انبارهای بازرگانی، حضور در نمایشگاه هایی که در دوره های مختلف برگزار می شود حضورمان را پررنگ تر کنیم.

 

در حالی که ما به خاطر محافظه کاری به دلیل شرایط امنیتی برخی از شهرها، در نمایشگاه ها حضور پیدا نمی کردیم، کشورهای رقیب جای خالی ما را پر می کردند و به این ترتیب بازار ما کوچک تر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *