رئیس اتاق ایران: سیاستهای تجاری تا کنون بر اساس برند کُشی بوده نه برندسازی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه سیاستهای تجاری نباید تحت تاثیر سیاستهای ارزی قرار گیرد، گفت: سازمان ها ملوک الطوایفی اداره می شوند و هماهنگی میان آنها وجود ندارد.

به گزارش اینپیا به نقل از اکسپورتنا، غلامحسین شافعی در نشست هم اندیشی روسای اتاق های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان  و آیین بازگشایی مجازی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ گفت: فاطمی امین خویشاوندی با بخش خصوصی دارد و چند سال عضو اتاق ایران و تهران بودند و این فرصتی برای هم اندیشی اتاق ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: سرداران خط اول جبهه جنگ اقتصادی، در طول سال‌های گذشته حتی به خیانت هم متهم شدند که من امیدوارم وزیر صمت، این اعتماد از دست رفته را برای بخش خصوصی برگرداند.

شافعی ادامه داد: در راستای تعهد ارزی،  یکی از مقامات ارشد دولت قبل به درخواست صادرکنندگان نسبت به اصلاح سیاستهای غلط ارزی معتقد بود که صادرکنندگان به فکر جیب خود هستند و دولت به فکر جیب ۸۰ میلیون جمعیت است.

وی گفت: در شرایط فعلی صادرات اولویت اول کشور است که پشتوانه آن، یک تولید قوی است؛ ضمن اینکه سه وزارتخانه صمت اقتصاد و امور خارجه باید موظف باشند که تمام آیین نامه ها و دستور العمل هایی که مانع جدی برای صادرات است، ظرف مدت ۶ ماه در جهت تسریع صادرات اصلاح کنند و با مشورت با بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: واردات کالاهای واسطه و سرمایه ای و موارد اولیه با حداقل اسناد و مجوزها در وزارتخانه های صمت و کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک، سازمان غذت و دارو و سازمان استاندارد تسهیل شود.

به گفته شافعی، سازمان ها ملوک الطوایفی اداره می شوند و هماهنگی میان آنها وجود ندارد.

وی افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار قابل اهمیت است و بزرگ‌ترین مشکل برای قراردادهایشان است. وزارت اقتصاد برای شرکت های معتبر فنی و مهندسی با وثیقه را حذف یا به حداقل برساند و از طریق پذیرش ضمانت های صندوق آنها را یاری کنند.

شافعی تاکید کرد: ممنوعیت صادرات در برنامه های توسعه حذف شده بود و اکنون هم باید ممنوعیت های صادرات را از بین ببریم و بگوییم به غیر از برخی کالاها، صادرات سایر کالاها برای ۴ سال آزاد است. در غیر این صورت برنامه های دولت محقق نخواهد شد.

وی گفت: تاکنون برنامه های ما بر اساس برند کشی بوده نه برندسازی. شرکتی که بازاری پیدا کرده و فردا صبح با ممنوعیت صادرات محصول مواجه می شود چطور می تواند روی صادرات محصولات برنامه ریزی کند.

شافعی خاطر نشان کرد: موافقت نامه های ترجیحی و آزاد باید با هدف مشخص تدوین شود؛ ما در میان کشورهای اطراف از این نظر فقیرترین کشور هستیم؛ به نحوی که یک پیمان ترجیحی با ترکیه بستیم که ای کاش بسته نمی شد بنابراین پیمان ها باید با نظر فعالان آن بخش تدوین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *