شرط موفقیت افزایش کف عرضه به میزان تولید در الگوی جدید مدیریت بازار پتروشیمی چیست؟

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، ماهیت تصمیم در خصوص افزایش کف عرضه مواد اولیه پلیمری در بورس کالا را مثبت دانست اما تاکید کرد: تنها به شرطی این اقدام می‌تواند برای صنایع تکمیلی مفید باشد که مکانیزم اجرایی درستی برای آن در نظر گرفته شود.

مهندس عباسعلی متوسلیان در گفت و گو با اینپیا در خصوص عرضه همه تولیدات پلیمری پتروشیمی ها در بورس کالا توضیح داد: برای اینکه این اقدام آثار مثبتی برای صنایع تکمیلی پتروشیمی داشته باشد باید تدابیر ویژه برای حوزه‌های عرضه، قیمت‌گذاری و تقاضا به درستی در نظر گرفته شده و الگوی آن از قبل مشخص باشد.

وی افزود: در غیر این صورت اگر به دلایلی مثل رکود بازار، میزان سرمایه در گردش و… نتواند به میزان مورد نیاز به جذب تولید کننده بپردازد و نیاز بازار با وجود آزاد سازی عرضه تامین نشود، تشدید رقابت‌ها را در پی خواهد داشت.

متوسلیان ادامه داد: با توجه به اینکه مهمترین فاکتور در اقتصاد کشور ما نرخ دلار و نوسانات بازار ارز بوده و قیمت ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تابع قیمت دلار است، بنابراین اگر این نوع عرضه برای طرف تقاضا جذابیت داشته باشد و تقاضا را به شکلی بی‌مهابا آزاد کند، می‌تواند منجر به رقابت‌های ناصحیح در بورس کالا شود و برای تولید کنندگان واقعی مشکل ایجاد کند چرا که با آزاد شدن میزان تقاضا امکان حضور واسطه‌ها و دلالانی که دغدغه تولید ندارند، در بازار فراهم می‌شود چون بازار مواد اولیه پلیمری از بازارهایی هست که به شکل غیر مستقیم به سمت بازرگانی و دلالی سوق می‌یابد.

وی تاکید کرد: البته فعالیت بازرگانی اشکالی ندارد اما معیارهای افزایش درآمد در این حوزه معیارهای اصولی نیست در حالیکه واسطه‌ها می‌توانستند با رعایت اصول به عنوان کاتالیستی برای تولید کننده عمل کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در پایان گفت: ذات این تصمیم بر مبنای اقتصاد آزاد بوده و مثبت است اما در کشور ما که حضور رقبای خارجی مقدور نیست، این اتفاق می‌تواند موجب ایجاد نوع دیگری از انحصار در تولید شود.

متوسلیان افزود: تنها راهکار در شرایط کنونی آن است که اطلاعاتی که از تولیدکنندگان در سامانه بهین یاب ثبت شده ملاک باشد و میزان موادی که به هر تولید کننده اختصاص می‌یابد بر اساس همان اطلاعات تولیدی ثبت شده باشد، در صورتی که میزان تقاضا و نیاز بیشتر از آن شد، همان مازاد تقاضای تولیدکنندگان وارد بورس کالا شود، به این ترتیب هم عرضه افزایش یافته در اختیار تولید کنندگان واقعی قرار می‌گیرد و هم واسطه‌ها نمی‌توانند در بخش تقاضا دخالت کنند.

وی همچنین با اشاره به قراردادهای پریمیوم خاطر نشان کرد: قراردادهای کشف پریمیوم، یکی دیگر از ابزارهای مؤثری است که در طرح جدید به آن توجه شده است. این قراردادها می تواند از ایجاد نوسانات مقطعی در بازار جلوگیری نماید اما نحوه اجرای آن نیاز به اصلاحاتی دارد تا الگوی جدید مدیریت بازار به اهداف تعریف شده خود دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.