ضرورت توجه صادر کنندگان به نرخ ارز بازارهای هدف

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران (اینپیا)، توفیقی با بیان جمله فوق در جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی که روز گذشته 4 اسفند ماه در اتاق ایران برگزار شد، گفت: به غیر از  6 کشور عرب خلیج فارس، ارزش پول ملی در همه کشورهای همسایه کاهش پیدا کرده است.

بررسی فرصت ها و تهدیدهای نرخ ارز دیگر موضوعی بود که در کمیسیون صادرات انجمن ملی مورد بررسی قرار گرفت. به گفته اعضای کمیسیون، بازار محصولات ایران بیشتر کشورهای همسایه است. در بازارهای همسایه نیز رقیب اصلی ایران ترکیه و حتی در بازار خود ایران نیز رقیب اصلی، کشور ترکیه است. در حالت خوشبینانه ایران 20 تا 25 درصد، به ترکیه صادرات دارد.

کیانی در این باره ضمن اشاره به صادرات پلی استایرن و پ پ از ایران به ترکیه گفت: پایین آمدن قمیت مواد اولیه در ایران به مراتب بیشتر از سایر کشورها، به ویژه رقبا است.

وی اظهار داشت: تولیدکننده ها در هزینه تمام شده، برد کرده اند. در حوزه صادرات نیز شاید کاهش قیمت ارز یک تهدید باشد؛ اما به زعم بنده باید با اندکی تلاش بتوانیم حضور خود را در بازارهای صادراتی تقویت کنیم. اکنون دوره بازگشت به تولید است و باید ظرفیت های خالی را زنده کرد.

کیانی با بیان این که شیب قیمت مواد نزولی است و نزولی خواهد بود، گفت: میانگین قیمت دلار 3.5 درصد در دو هفته پایین آمد و شیب قیمت های جهانی نیز در حال کاهش است. در حال حاضر نیز برای چند محصول در حال برنامه ریزی هستیم. شاید قیمت ها باز تعدیل شود، اما نمی توان در این خصوص با قطعیت نظر داد.

نرخ ارز و بهای تولیدکننده

توفیقی در بخش دیگری از این جلسه، این موضوع را مطرح کرد که اگر در مقطعی از زمان نسبت به گذشته، مزیت صادراتی ما افزایش یافته است یا خیر، باید به شاخص بهای تولیدکننده و نرخ ارز، توجه شود.

وی در همین ارتباط ادامه داد: شاخص بهای تولیدکننده ما در صنعت پلاستیک، نسبت به هر مقطعی و در مقایسه با گذشته پایین تر است؛ 60 درصد مواد اولیه،20 درصد نیروی انسانی، 10 درصد مالی، 10 درصد سایر هزینه ها. باید توجه داشت که عدد 60 درصد مواد اولیه، نسبت به هر مقطعی در 2 سال گذشته پایین تر است.

توفیقی درباره هزینه دستمزد نیز اظهار داشت: این هزینه از ابتدای امسال افزایش نداشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز  15 درصد افزایش یافته است.

به گفته توفیقی شاخص دیگری که در بهای تولیدکننده نقش دارد، بهره بانکی است. وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، این شاخص هم کمتر از هر مقطع دیگری نسبت به مدت گذشته است.

وی بر تحلیل موضوع بر مبنای نرخ دلار در بازار هدف، تاکید کرد. توفیقی در پاسخ به این پرسش که در بازارهای هدف، پول ملی آن ها دارای چه تغییراتی شده است، گفت: امکان دارد عنوان شود که معاملات ما بر مبنای دلار است. اما باید دقت کرد که تقاضای مصرف محلی، تابعی از نرخ محلی آن ها با دلا است.

توفیقی با اشاره به بررسی های انجام شده توسط خود وی گفت: ارزش برابری پول در 6 کشور عرب خلیج فارس، تقریبا به دلار تغییر نکرده است. به غیر از این 6 کشور، ارزش پول ملی در همه کشورهای همسایه کاهش پیدا کرده است.

مشاور انجمن ملی پلاستیک گفت: کالای صادراتی ما نسبت به تولید محلی آن ها، مزیت پیدا کرده است؛ اما در برابر، سایر رقبای صادرکننده نیز با این موضوع روبرو هستند، به دلیل کاهش ارزش پول ملی، در کشورهای ترکمنستان و آذربایجان، اگر یک محصول مثل شیلینگ را در نظر بگیریم، نصف قیمت سال گذشته است. ضمن اینکه به دلیل کاهش ارزش پول ملی چین نسبت به دلار آمریکا، باز مزیت رقابتی به سمت چینی ها برگشته است.

وی گفت: در کشورهایی که درآمد سرانه کوچک دارند، مصرف پایین تر، توان مصرف کاهش و پروژه ها متوقف می شوند. این اتفاق در کشورهای عراق و… می افتد.

توفیقی با ذکر مثال کشور افغانستان، گفت: در مقطع زمان کوتاهی در این کشور، یک افغانی 15 درصد ارزش خود را از دست داده است که دلیل عمده آن نیز  به فساد اقتصادی باز می گردد. این کشور 8 تا 10 میلیارد دلار کالا وارد می کند در حالی که 500 میلیون دلار صادرات دارد. البته عمده این خریدها با استفاده از کمک های بین المللی انجام می شود.

وی در همین ارتباط ادامه داد: با کاهش کمک های بین المللی، مقداری توان مصرف افغانی کوچک تر می شود؛ اما در نهایت صرف کننده افغانی، باید به افغانی مصرف کند.

در 10 ماهه اول سال 94 نسبت به سال 93، ارزش پول ملی بازارهای صادراتی ایران که بیشتر کشورهای همسایه است، کاهش یافته است و بنده بر این باورم که به همان اندازه یوآن رقیق شد، ریال هم رقیق شد. معمولا پول های قوی دنیا، حتی یوآن در یک لحظه 10 درصد تغییر نمی کند، یوآن در طول سال 2015، به اندازه 10 درصد نمی تواند ضعیف شود.

وی در ادامه پیشنهاد داد تا صرفا به نرخ دلار توجه نشود، بلکه نرخ ارز بازارهای هدف هم که در مزیت رقابتی تأثیرگذار است، مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *