ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی در منابع طبیعی شناخته میشود واز نفت ، گاز ، معادن و مواد معدنی بسیاری برخوردار است و میتواند با تکمیل زنجیره ارزش و صادرات این کالاها به یکی از قدرتهای اقتصادی و صادراتی جهان تبدیل شود. انتخاب هلدینگ طب پلاستیک به عنوان واحد صادرکننده نمونه در مراسم […]
ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی در منابع طبیعی شناخته میشود واز نفت ، گاز ، معادن و مواد معدنی بسیاری برخوردار است و میتواند با تکمیل زنجیره ارزش و صادرات این کالاها به یکی از قدرتهای اقتصادی و صادراتی جهان تبدیل شود. انتخاب هلدینگ طب پلاستیک به عنوان واحد صادرکننده نمونه در مراسم روزملی صادرات ما را بر آن داشت که با حامد امین هراتی مدیرعامل این شرکت پیرامون صادرات در حوزه پلیمر گفت و گویی داشته باشیم. گفت و گوی ما را با ایشان بخوانید
جناب آقای هراتی در مورد وضعیت صادرات و میزان صادرات هلدینگ طب پلاستیک توضیحاتی بیان بفرمایید و این شرکت بیشتر به چه کشورهایی صادرات دارد؟
میزان صادرات شرکت طب پلاستیک در سال 1400 معادل 9.300.000 دلار و در سال 1401 تا ابتدای آبان ماه معادل 6.000.000 دلار است . صادرات شرکت طب پلاستیک به دو قسمت مستقیم و غیر مستقیم (صادرات مجدد از طریق شعب در سایر کشورهاتقسیم می شود. صادرات مستقیم به کشورهای کانادا، استرالیا، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان، عراق و افغانستان و صادرات غیر مستقیم به اسپانیا، مصر، تونس، کنیا، کامرون، نیجر، نیجریه سنگال و …
آقای هراتی چه راهکارهایی برای شرکت های دیگر برای صادرات برتر و انتخاب آنها به عنوان صادرکننده نمونه دارید ؟
مارکت ویزیت، تحقیقات بازار جهت پیدا کردن بازارهای جدید، حضور و شرکت درنمایشگاه های بین المللی چه بصورت غرفه دار و چه بصورت بازدید کننده، بررسی نشریات مرتبط در کشور مقصد، تحلیل رقبا در بازار هدف و قیمت گذاری بر اساس شرایط حاکم، ایجاد شرایط مناسب جهت افزایش میزان فروش در بازار های کنونی، همراهی هیات های تجاری، استفاده از طرق مختلف استراتژی های ورود به بازار مانند joint Venture ، اعطای نمایندگی، افتتاح مراکز فروش. ثبت نام در سایت های ترید مانند Alibaba. Com ،ثبت علائم تجاری در کشورهای مقصد و داشتن وب سایت چند زبانه
بهترین مقاصد در حال حاضر برای حوزه صادرات در این صنعت کدام کشورها هستند ؟
در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای شمال، غرب و شرق آفریقا، عراق و افغانستان پتانسیل بالایی به عنوان بازار هدف دارند.
موانع موجود در سر راه صادرات این صنعت کدام است؟ و شما چه راهکارهایی برای رفع این موانع دارید ؟
– هزينه حمل و نقل كه با توجه به كاهش هزينه از سمت چين ، بازار رقابت سخت شده است،-چند نرخي بودن دلار و فاصله قيمت دلار نيمايي با دلار آزاد و اجبار توليد كننده و صادر كننده در ارائه ارزش با دلار نيمايي كه باعث ميشود قيمت كالا ١٥ الي ٢٠ درصد غير رقابتي شود و در شرايطي كه تامين مواد اوليه با قيمت فوب خليج فارس و حتي بالاتر از قيمت جهاني انجام مي شود و از سوي ديگر ارائه و رفع تعهد دلار با ١٥-٢٠ درصد پايين تر از قيمت ازادکننده.
هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست