مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین همایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی مطرح کرد:

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی؛ جهاد اقتصادی و مؤثرترین راه تحقق جهش تولید

صبح روز دوشنبه 21 خرداد ماه سال جاری نخستین همایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی برگزار شد.

در این همایش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را جهاد اقتصادی دانست و تأکید کرد:« عرضه اعتباری محصولات، مؤثرترین راه جهش تولید است.»

مرتضی شاهمیرزایی با اشاره به چالش کمبود نقدینگی در گردش صنایع پایین‌دستی یادآور شد: «حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری در سال ۱۴۰۲ از سوی پتروشیمی‌ها محقق شد و بنا بر اعلام صنایع پایین‌دست، این اقدام در کسب‌وکار صنایع تکمیلی انقلابی ایجاد کرد.»

وی افزود: «پارسال هیچ کمبودی در عرضه محصولات پتروشیمی وجود نداشت، بلکه صنایع تکمیلی در بعضی ماه‌ها توان جذب مقدار محصول عرضه‌شده را نداشتند.»

معاون وزیر نفت با قدردانی از همه تلاشگران صنعت پتروشیمی در اهتمام به عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی گفت: «در دو ماه نخست امسال، ۱۴ هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی در بازار سرمایه عرضه شد.»

شاهمیرزایی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را جهاد اقتصادی دانست و تأکید کرد:« با تأمین پایدار مواد اولیه موردنیاز واحدهای تکمیلی، جهش تولید در کشور به‌معنای واقعی محقق می‌شود و عرضه اعتباری محصولات، مؤثرترین راه جهش تولید است.»

وی ادامه داد:« سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشور باید تکمیل و مولد شوند؛ به همین منظور، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌طور جهادی در مسیر تکمیل طرح‌های پتروشیمی وارد عمل شده است.»

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۳، سال ماندگاری در صنعت پتروشیمی خواهد بود، اعلام کرد:« ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت نصب‌شده این صنعت از ۱۰۲ میلیون تن عبور خواهد کرد.»

شاهمیرزایی با اشاره به اهمیت تأمین پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای ثبت افزایش تولید محصولات پتروشیمی گفت: «همسو با بومی‌سازی کالا و تجهیزات و کاتالیست‌ها، بیش از ۸۰ طرح زیست‌محیطی نیز در این صنعت تعریف شده است.»

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ اعلام شده بود، تأکید کرد:« این مهم بدون شک در سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود و توقع دارم شرکت‌های پتروشیمی در تجاری‌سازی این کاتالیست‌ها مشارکت کنند.»

معاون وزیر نفت در پایان تصریح کرد: «شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق جهش تولید، کالا و تجهیزات موردنیاز را به سازندگان داخلی سفارش دهند.»

 

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی باید الگوی دیگر صنایع شود

دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست‌جمهوری نیز با بیان اینکه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی سال گذشته به ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هم رسید، تأکید کرد: «فروش اعتباری محصولات پتروشیمی باید الگوی دیگر صنایع شود.»

علی کریم پور با بیان اینکه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی، بسیاری از واحدهای پایین‌دست را احیا کرد، گفت:« «شهید جمهور» به‌طور تخصصی احیای واحدهای اقتصادی را پیگیری و دنبال می‌کرد و احیاگر واحدهای اقتصادی بود.»

وی افزود:« بیش از ۹ هزار واحد اقتصادی در دولت سیزدهم در کشور احیا و به ایجاد ۲۱۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم منجر شد.»

دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در دولت سیزدهم احیا شده است، ادامه داد:« هیچ‌ واحدی هم‌اکنون به‌راحتی تعطیل نمی‌شود و راهکارهای مختلفی برای احیای واحدهای اقتصادی در کشور تدوین شده است.»

کریم‌پور با اشاره به ۱۰۵۰ احیاگر متخصص بخش خصوصی در حوزه تأمین مالی که هزار واحد را پارسال احیا کردند، بیان کرد:« ۱۰ تا ۱۲ کتاب در زمینه احیای واحدهای اقتصادی چاپ شده است.»

وی با بیان اینکه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی سال گذشته به ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هم رسید، تأکید کرد:« فروش اعتباری محصولات پتروشیمی باید الگوی دیگر صنایع شود.»

 

افزایش ۶۰درصدی عرضه محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۳

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی با توسعه عرضه اعتباری محصولات نشان داد به سیاست‌های مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی اعتقاد کامل دارد و این صنعت پرچمدار جلوگیری از خام‌فروشی است، گفت:« عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی حدود ۶۰درصد در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.»

عباس غلامی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی تأمین سرمایه در گردش است که به‌طور معمول از تسهیلات بانکی در کشور استفاده می‌شود، گفت: «راهکار عرضه اعتباری کمک شایانی به رفع این چالش کرد، به‌طوری‌ که پارسال حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی به‌صورت اعتباری عرضه شد.»

وی تصریح کرد: «عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی حدود ۶۰درصد در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.»

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به همراهی شرکت‌های پتروشیمی در عرضه اعتباری محصولات افزود:« صنعت پتروشیمی با این اقدام نشان داد به سیاست‌های مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی اعتقاد کامل دارد و این صنعت پرچمدار جلوگیری از خام‌فروشی است.»

غلامی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در هیچ‌ دوره‌ای با چنین روند مطلوبی همراه نبوده است و اتفاق بی‌نظیری در عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی رخ داده است، گفت:« این صنعت می‌تواند الگوی دیگر صنایع در استفاده از راهکار عرضه اعتباری محصولات باشد.»

 

قدردانی معاون وزیر صمت از اقدام‌های مؤثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه صنایع تکمیلی

معاون وزیر صمت نیز از اقدام‌های مطلوب و مؤثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی قدردانی کرد.

علیرضا شاهمیرزایی با اشاره به مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در عرضه اعتباری محصولات اظهار کرد:« این راهکار باید در صنایع مختلف نیز تعمیم یابد.»

قدردانی معاون وزیر صمت از اقدام های مؤثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه صنایع تکمیلی

وی افزود: «مجموع اوراق گامی که در سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان بود درحالی‌که صنعت پتروشیمی در سال 1402 حدود 80 هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات داشته و این رقم قابل توجهی است.»

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش تصریح کرد: «تأمین مالی زنجیره‌ای که در دولت سیزدهم انجام شده، بهترین راهکار برای افزایش تولید است.»

شاهمیرزایی تأکید کرد:« قدرت خرید نیز باید به موازات رشد تولید افزایش یابد.»

در انتهای این همایش نیز از مجتمع های برتر پتروشیمی تقدیر شد.