لیست مواد خام و نیمه‌خام؛ لازم اما ناکافی/ برای اقدامات تنبیهی، همیشه تبصره‌هایی وجود دارد

پس از مدت ها تلاش فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در راستای موضوعی با محوریت رفع معافیت های مالیاتی برای صادرات مواد خام، در جهت توسعه صنایع تکمیلی، این مساله در دولت مصوب شده و قرار است برای بودجه سال 1401 اجرایی شود. اما در این بین زوایایی نیز وجود دارد که نگاه به […]

پس از مدت ها تلاش فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در راستای موضوعی با محوریت رفع معافیت های مالیاتی برای صادرات مواد خام، در جهت توسعه صنایع تکمیلی، این مساله در دولت مصوب شده و قرار است برای بودجه سال 1401 اجرایی شود. اما در این بین زوایایی نیز وجود دارد که نگاه به آنها می تواند ملزومات و مزایای این مصوبه را روشن سازد.

لیست منتشر شده نشان می دهد که برخی از کالاها از قبیل پلی اتیلن ها در این فهرست موجود نیستند و بر این اساس همچنان صادرات این محصولات با معافیت مالیاتی صورت خواهد گرفت.

در این راستا گفت و گویی داشتیم با مهندس علیرضا صحاف امین، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن که در ادامه متن این گفت و گو را می خوانید:

اقدام دولت در راستای حذف معافیت مالیاتی برای صادرات مواد خام را چگونه تحلیل می کنید؟

اجرای طرح مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام را اقدامی لازم ولی ناکافی در جهت خلق ارزش افزوده در صنعت تکمیلی صنعت پلاستیک و ایجاد اشتغال مولد در صنعت است که یک علت آن کامل نبودن آن از دیدگاه سیاستی و نبود دیدگاه زنجیره ارزشی در این قانون و علت دیگر آن مشخص نبودن تعریف دقیق مواد نیمه خام و نبودن بسیاری از موارد و مصداق ها مانند مواد پلی اتیلن است.

آیا این اقدام می تواند به تولید کمک کند؟

این قانون تا اندازه ای کمک کننده برای تقویت تولید است ولی کامل نیست. برای اثر بخش تر بودن این قانون راه حل تنها بستن مالیات برای صادرات مواد خام و نیمه خام نیست، بلکه باید به توسعه تکنولوژی و افزایش ظرفیت تولید در صنایع تکمیلی نیز توجه خاص شود.

پیشنهادی که در این مورد مطرح می شود این است که به جای اجرای سیاست های صرفا تنبیهی که همیشه برای آن راه حل های تبصره ای و یا گمرکی پیدا می شود به نگاه زنجیره ارزشی در صنعت پلاستیک توجه بیشتری شود. به این معنی که در زنجیره های مختلف تولید در بخش صنایع تکمیلی هدف گذاری شود که مثلا ظرف مدت یک سال چقدر صادرات محصولات آن زنجیره و ظرفیت تولید واقعی آن افزایش یابد و در عوض به مقدار درصد افزایش تحقق یافته به صنایع بالادستی معافیت مالیاتی بدهیم.

در اینصورت صنایع بالادستی بطور خودکار تلاش در تقویت و توسعه محصولات مورد نیاز صنایع تکمیلی جهت افزایش صادرات و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید و اشتغال خواهند کرد و در واقع کل زنجیره ارزش در راستای صادرات بیشتر کالا و خدمات هم راستا خواهند شد. از طرفی معافیت ارزش افزوده ای که صنایع بالادستی در صادرات دارند هم در صورت فروش و تولید در داخل با معافیت مالیاتی جبران خواهد شد. در کنار این طرح هم باید با اختصاص تسهیلات مناسب به فکر نوسازی، تقویت و توسعه تکنولوژی ها و ماشن آلات تولید در صنعت پلاستیک بود.

در حال حاضر میزان صادرات در صنایع بالادستی و تکمیلی ما در کشور دارای موازنه مناسبی نیست. بر اساس آمار موجود، میزان صادرات مواد اولیه پلیمری در7 ماهه سال 1400 امسال 3060 میلیون دلار و صادرات صنایع تکمیلی در حدود 657 میلیون دلار است، یعنی حدود 5 برابر که به علت عدم توسعه کافی در صنعت تکمیلی صورت گرفته و بنابراین نیازمند توجه و تمرکز دولت و سیاست گذار بر روی این قسمت است.

به نظر شما لیست دارای کمبود است؟

قطعا لیست فعلی دارای کسری در مصداق ها و تعریف دقیق صنایع نیمه خام است که برای مثال در مورد مواد پلی اتیلن و متانول باید اقدامات لازم در جهت اضافه شدنبه این لیست انجام شود.

چه اقداماتی برای تکمیل این لیست باید انجام داد؟

همانطوری که توضیح داده شد این اقدام باید با سایر پیشنهادهای تکمیلی که باعث تقویت زنجیره های ارزش تولیدی در کشور می شود تقویت گردد که بتواند به خلق ارزش افزوده و افزایش سطح اشتغال در صنعت منجر شود.

لیست مصوب دولت در خصوص مواد خام و نیمه خام نفتی، گازی و پتروشیمی