محمدرضا مونسان: راه حل شرکت‌های کوچک، نوآوری به کمک امکانات موجود است

به گزارش اینپیا، کمتر از یک هفته به همایش ملی «خروج صنعت پلاستیک از بحران؛ با کمک نوآوری» باقی مانده است. در این همایش تلاش می‌شود تا به صنعتگران حوزه پلاستیک، راهکارهایی ارائه شود که در جهت ادامه مسیر تولیدی واحدهایشان در شرایط اقتصادی موجود به کار بگیرند و همچنین بینشی نسبت به مدل‌های نوآورانه کسب و کار شرکت‌های موفق داخلی پیدا کنند.(برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا کلیک کنید.) در همین زمینه، اینپیا با مدیرعامل شرکت پارس‌صدرا گفت‌وگویی ترتیب داد. مهندس محمدرضا مونسان در این خصوص که کدام محور از این همایش جذابیت بیشتری دارد، پاسخ داد: باید توجه داشت که صنعت کشور به طور کلی و صنعت پلاستیک به طور اخص، امروز دچار رکود شده و به دلیل شرایط اقتصادی‌ که در کشور وجود دارد، واحدهای تولیدی در شرایط بسیار دشواری قرار دارند. یکی از اهدافی که از حضور در این همایش می‌توان دنبال کرد این است که استراتژی‌های واحد خود را طوری تنظیم کنیم که از رکود موجود فاصله بگیریم. اگر این همایش بتواند ما را برای برون رفت از این چالش‌ها کمک کند به آنچه می‌خواستیم دست پیدا کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پارس‌ صدرا در خصوص اهمیت نوآوری در شرایط فعلی کشور، توضیح داد: در حقیقت آنچه اهمیت دارد این است که نوآوری به پیشرفت کمک شایانی می‌کند. این که بتوان نوآوری را با امکانات موجود انجام داد مسیر درستی است و می‌تواند برای همه شرکت‌های تولیدی کشور حتی شرکت‌های کوچک، مفید واقع شود. اما چشم انداز اینکه با سرمایه گذاری های کلان، برای حضور در بازار، دست به نوآوری بزنیم، نمی‌بینم.

او در پاسخ به این که به طور کلی در صنعت پلاستیک با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نوآوری تاچه اندازه گره گشا است، پاسخ داد: ببینید! تردیدی در این که صنعت پلاستیک صنعتی رو به رشد هست، وجود ندارد اما با شرایطی که امروز در کشور حاکم است، ما تولیدکننده‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم. به عنوان مثال در بحث صادرات موانع زیادی وجود دارد که امروز امکان صادرات را از بسیاری از واحدها سلب کرده است. در ابتدا باید اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند و روابط بین المللی ترمیم شود. اما نوآوری نیز می‌تواند بازارهای رقابتی جدیدی را برای ما باز نماید. ما نباید خود را محدود به همین چند بازار مثل کشور عراق کنیم چرا که اگر همه توان خود را برای یک نقطه به کار بگیریم، با کمترین نوسانات بین‌الملی‌ای ممکن است به یکباره همه توان صادراتی خود را از دست رفته ببینیم. تنوع محصولی و نوآوری در تولید می‌تواند دست‌مان را برای حضور در بازارهای جدید و کشورهای جدید بازتر کند. هرچند لازمه این امر گشایش در روابط بین المللی هم هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *