رضا خلج، مدیر سیزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست، در مصاحبه ایی با مجلات بسپار به سوالاتی در خصوص برگزاری این دوره پاسخ داد. چرا فضای این دوره نمایشگاه نسبت به دوره گذشته کوچکتر شده است؟ و چه طور بعد از جانمایی اولیه سالن هایی به نمایشگاه اضافه شدند؟ همانطور که می دانید فضای نمایشگاه […]
رضا خلج، مدیر سیزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست، در مصاحبه ایی با مجلات بسپار به سوالاتی در خصوص برگزاری این دوره پاسخ داد.
همانطور که می دانید فضای نمایشگاه متعلق به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی است. در جلسه ای که 6 ماه پیش با دوستان داشتیم، این سازمان اعلام کرد که در تقویم سالانه باید 90 عنوان نمایشگاهی دیده شود. بنابراین همزمان با تاریخ نمایشگاه ایران پلاست دو نمایشگاه دیگر هم برگزار می شود.
اما به دلیل آنکه نمایشگاه ایران پلاست به عنوان معتبرترین نمایشگاه پلاستیک در غرب آسیا و خاورمیانه است، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند که این نمایشگاه در فضایی مناسب برگزار شود، که جای تقدیر و تشکر از این سازمان و مدیریت آن دارد. اما، ازآنجایی که هم ما و هم مشارکت کنندگان حساسیت و توجه خاصی به حضور در سالن های مناسب نمایشگاه داریم، ما بر اساس بانک اطلاعات ثبت شده از دوره های گذشته و همچنین آمار پیش ثبت نام از شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی فضای جدیدی را برای نمایشگاه ایران پلاست 98 درخواست کردیم.
بر اساس فضایی که از سوی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی در اختیار ایران پلاست قرار گرفت، برنامه ریزی حرفه ای و کاربردی در جهت طبقه بندی سالن ها و غرفه ها بر اساس گروههای کالایی انجام شد. مثلا گروه ماشین آلات باید در سالن یا سالنهایی جانمایی شوند که امکان تردد ماشین آلات و تجهیزات سنگین مثل جرثقیل در آن به راحتی انجام شود.
اتفاق جالبی که برای اولین بار در این دوره نمایشگاه افتاد این بود که برخلاف روال مرسوم در همه نمایشگاه های دنیا و حتی نسبت به اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعات ادوار گذشته همین نمایشگاه، تقاضای گروه کالایی محصولات از 15 هراز متر به 22 هزار متر رسید! در واقع در مرحله پیش ثبت نام 18 هزارمتر درخواست ثبت شد که امروز به 22هزار متر رسیده است. ما پیش بینی چنین پدیده ای را نکرده بودیم.
به نظر می رسد، این امر نشانه بلوغ کیفی و توسعه صادرات محصولات ایران به بازارهای عراق و افغانستان است. از سوی دیگر، در گروه ماشین آلات هم با تقاضای بالایی نسبت به فضای موجود روبرو شدیم. بطوریکه در مرحله پیش ثبت نام برای فضایی به مساحت شش هزار متر ثبت نام داشتیم که در بهترین حالت ما می توانستیم 4200 متر به آنها اختصاص دهیم.
اتفاقی که، همزمان با پایان مرحله پیش ثبت نام افتاد، این بود که یکی از آن دو نمایشگاه که قرار بود همزمان با ایران پلاست برگزار شوند،کنسل شد که ما از شرکت سهامی نمایشگاه ها خواهش کردیم این فضای ایجاد شده را در اختیار ایران پلاست قرار دهد. براساس ستاد برگزار کننده نمایشگاه ایران پلاست طی اطلاعیه هایی اعلام کرد که جاماندگان در مرحله ثبت نام می توانند در فضای جدید ایجاد شده در نمایشگاه ثبت نام مجدد داشته باشند.
سیستم ثبت نام ایران پلاست از دوره ششم (سال 1386) اینترنتی است، ولی از دوره دهم سیستم آن بسیار حرفه ای شده است. سیستم ثبت نام آنلاین این قابلیت را دارد که شما در هر گوشه دنیا با یک کامپیوتر و اینترنت وضعیت مشارکت خود در نمایشگاه را رصد کنید. برپایه شفافیت سیستم، هر متقاضی می تواند در نمایشگاه جانمایی نماید. هر شرکت در روز و موعد مقرر و ساعت مشخص بر اساس شناسایی قبلی و بررسی دقیق نقشه ها، می تواند غرفه خود را انتخاب کند. این سیستم کاملا هوشمند است و در واقعیت اراده و خواست هیچ فردی در آن دخیل نیست و شرایط آن کاملا یکسان و عدالت محور است.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد نمایشگاه ایران پلاست نسبت به سایر نمایشگاه این است که تمامی اطلاعات از جمله فضاهای اختصاص یافته، به صورت کاملا روشن و شفاف وجود دارد. به جرات می توان گفت در این نمایشگاه هیچ فضای مشخصی به صورت انحصاری و ویژه برای گروه یا شرکتی وجود ندارد. به عنوان مثال؛ از مجموعه سالن های 15 گانه نمایشگاه، در سالن 38 شرکت های بزرگ پتروشیمیایی، شرکت های خصوصی مواد اولیه و بخشی از حامیان نمایشگاه جانمایی شده اند که البته تعدای کمی از این حامیان در سالن خلیج فارس حضور دارند.
بله تنها سالنی که به بخش خارجی اختصاص داده شده است، سالن 35 است. پاویون های کشور هند، چین و ترکیه در نمایشگاه هستند و شرکت هایی از ایتالیا و کره و تایوان.
یک زمانی در فضای پسابرجام فضای مورد درخواست خارجی ها از حدود هزار متر به بیش از 11 هزار متر هم رسید، الان این روند عکس شده است.
فکر می کنم فضایی که تحت تاثیر تحریم ها امروز ایجاد شده، درنهایت فرصتی برای شرکت های داخلی است . همچنین فرصت بسیار خاص و ویژه برای شرکت های دانش بنیان است که ما برهمین اساس پاویون ویژه ای را در سالن 35 به آنها اختصاص داده ایم و به طور جدی از آنها حمایت خواهیم کرد.
جای دارد که این موضوع مهم گفته شود که برای اولین بار یکی از سیاست های ایران پلاست سیزدهم حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، است که در همین راستا حمایت و همکاری بسیار خوبی برای حضور پر نقش و موثر آنها در نمایشگاه شده است.
در سامانه نمایشگاهی برای هر شرکت یک صفحه اختصاصی در نظر گرفته شده است،که شرکت ها می توانند فهرست محصولات و تصویر محصولات خود را بارگذاری کنند. حتی اخبار شرکت ها از طریق سایت ایران پلاست قابل انتشار است. به نظر می رسد این موارد کمک می کند تا در جستجوها دسترسی مشتریان به آنها تسریع و سهل شود. نمایشگاه مجازی را از سال گذشته داشتیم و عکاسی 360 درجه انجام شد. امسال هم برقرار است و به مدت یکسال پلان های هر شرکت در صفحه اختصاصی آن شرکت وجود خواهد داشت. امکانات و خدماتی بسیار خوبی در سامانه تعریف شده که متاسفانه خیلی از غرفه گذاران از این امکانات استفاده نمی کنند.
امسال صدور کارت های دعوت را هدفمند کرده ایم. شرکت ها می توانند از طریق پنل خود اسامی میهمانان خود را اعلام کنند تا برای آنها کارت دعوت صادر شود.
در بحث نشست های B2B که سال پیش هم تجربه آن را داشتیم، افزودن کلمات کلیدی را الزامی کردیم برای طرف های ایرانی و خارجی. به این ترتیب بر اساس کلیدواژه ها می شود طرف های علاقه مند به موضوعات مشترک را به هم وصل کرد. حتی پیش بینی کرده ایم که اگر مشارکت کننده ای فضای کافی در غرفه اش برای برگزاری جلسات ندارد بر اساس درخواستی که ارایه می کند با اعلام روز و ساعت می تواند از سالن مذاکرات تجاری ما استفاده کند.
بله. درآینده نزدیک اطلاعات و برنامه های این بخش از نمایشگاه اعلام خواهد شد ولی تا به امروز با انجمن ملی ، انجمن مستر بچ و کامپاند، مرکز رشد و فناوری و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برگزاری چند سمینار و کارگاه را با موضوع های آشنایی با ساختار بورس کالا و راهکارهای خرید مواد اولیه،آشنایی با گریدهای مواد اولیه پلیمری و انتخاب سریع گریدهای معادل داخلی و خارجی و … را در حال پیگیری هستیم.
جای دارد این موضوع ذکر شود که به دلیل رویکرد حمایتی ایران پلاست در این دوره از شرکت های دانش بنیان، در تلاش هستیم که با همکاری مرکز رشد و فناوری پلیمر سه کارگاه کاربرد نانو پلیمرها، روش های نوین شکل دهی پلاستیک ها و فرآیندهای پلاستیک برگزار نمائیم.
از اتفاق های خوب این نمایشگاه برگزاری سمیناری با موضوع توسعه صادرات و بررسی بازارهای هدف صادراتی خواهد بود.
ما حمایت از شرکت های دانش بنیان را در کنار حمایت از شرکت ها و سازنده های داخلی را با هم دیده ایم. تلاش کرده ایم که این شرکت ها را در هر دو شاخه به خوبی و موثر در فرآیند های دانش فنی و تجاری سازی در سطح وسیعی از وزارت نفت تا وزارت صمت معرفی نمائیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 8 و 9 مهر ماه برگزار می شود.