مصاحبه با توماس فرانکن، مدیر پروژه پلاستیک و لاستیک نمایشگاه k2022

نمایشگاه k، محل نمایش قدرت نوآورانه صنعت پلاستیک و تعیین مسیر برای نسل بعد

70 سال از اولین افتتاح نمایشگاه K می‌گذرد. در سال‌های اولیه برگزاری این نمایشگاه، انتظارات از پلاستیک به دلایل بسیار متفاوت با امروز، بالا بود. پلاستیک قرار بود زندگی روزمره را زیبا و راحت کند اما هرچه از عمر نمایشگاهk گذشت، انتظارات از پلاستیک هم تغییر کرد تا جایی که در نمایشگاه k2022، یعنی در […]

70 سال از اولین افتتاح نمایشگاه K می‌گذرد. در سال‌های اولیه برگزاری این نمایشگاه، انتظارات از پلاستیک به دلایل بسیار متفاوت با امروز، بالا بود. پلاستیک قرار بود زندگی روزمره را زیبا و راحت کند اما هرچه از عمر نمایشگاهk گذشت، انتظارات از پلاستیک هم تغییر کرد تا جایی که در نمایشگاه k2022، یعنی در واقع 70 سال بعد از نخستین دوره برگزاری این نمایشگاه، تمرکز از پلاستیک برداشته شده و آنچه مهم تلقی می شود، بازیافت پلاستیک است، از همین رو برگزار کنندگان نمایشگاه امسال به دنبال این هستند که بدانند در حین ساخت نمایشگاه 2022 از غرفه داران و شرکای خود در مورد انتظارات و درک فعلی از پلاستیک چه می‌شنوید؟ سایت نمایشگاه k در مصاحبه با «توماس فرانکن»، مدیر پروژه پلاستیک و لاستیک نمایشگاه k2022، به این پرسش پرداخته است. متن این مصاحبه که توسط اینپیا ترجمه شده است را در زیر بخوانید:

توماس فرانکن: در اولین نمایش K در دوسلدورف در سال 1952، صنعت پلاستیک و لاستیک تازه شروع شده بود. بنابراین، در آن زمان، چیزهایی که قرار بود زندگی روزمره را زیباتر و راحت‌تر کنند، مرکز جذب بودند. کالاهایی مثل ظروف پلاستیکی رنگارنگ، بارانی پی وی سی و جوراب‌های نایلونی گازدار. این نمایشگاه در آن زمان برای عموم آزاد بود. در اوایل سال 1963، K به یک نمایشگاه تجاری برای حرفه ای ها تبدیل شد. چرا که  صنعت پلاستیک به سرعت در حال تخصصی شدن بود و علاوه بر پلیمرهای استاندارد، پلاستیک‌های با فناوری پیشرفته هم راه خود را به این نمایشگاه باز و توجه  سایر صنایع مثل الکترونیک، پزشکی، مهندسی خودرو و هوافضا را به خود جلب کرد. از همین رو برای مدت طولانی صنعت پلاستیک بر افزایش دائمی عملکرد ماشین‌ها و افزایش مداوم تولید برای حوزه‌های کاربردی متمرکز بود اما در سال‌های اخیر تصویر پلاستیک‌ها تغییر کرده و عمدتا آنچه از این ماده در باور عمومی شکل گرفته، زباله‌های پلاستیکی است که اقیانوس‌ها و محیط‌زیست را آلوده می‌کند. اما این همه ماجرا نیست، بلکه یک تغییر مهم و بسیار هیجان انگیز در صنعت پلاستیک در حال رخ دادن است که به ویژه در K 2019 آشکار شد و آن این است که صنعت پلاستیک در حال حاضر نه تنها نسبت به مصرف پلاستیک مسئولیت پذیر است ،بلکه در مسائل مهمی مانند حفاظت از آب و هوا هم رهبری می کند اما پلاستیک همچنان یک ماده نوآورانه، ضروری و آینده‌نگر است و از همین رو در نمایشگاه k، فرآیندها و فناوری‌های کارآمد که کمتر درباره آن‌ها صحبت شده و همچنین  صرفه جویی در انرژی مورد تاکید قرار دارد چرا که بدون آن، حفظ منابع و پایداری غیرممکن خواهد بود. بنابراین حفاظت از آب و هوا، اقتصاد مبتنی بر بازچرخانی و دیجیتالی شدن سه موضوع داغ در K 2022 هستند و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه راه‌حل‌هایی برای آن خواهند داشت.

 

از آنجایی که این اولین نمایش K است که شما برگزار می‌کنید، چه آرزوهایی برای آن دارید؟

توماس فرانکن: k2022 اولین K من به عنوان مدیر پروژه است. اما من از سال 2015 به بعد بخشی از تیم K بوده ام، بنابراین K قلمرو جدیدی برای من نیست و من صنعت و غرفه داران را به خوبی می شناسم.K Düsseldorf به دلایل بسیاری، نمایشگاه شماره 1 تجاری بی‌رقیب این بخش در سراسر جهان است. مشارکت بین المللی در هیچ جای دیگری به این اندازه بالا نیست و این تنوع تضمین می‌کند که طیف کامل جهانی از محصولات و راه حل‌ها ارائه شوند. علاوه بر این، K هنوز هم بیشترین تعداد نمایش جهانی و بالاترین درجه نوآوری را دارد. به عنوان رویداد پیشرو برای صنعت جهانی، K به عنوان یک پلتفرم عمل می کند که از نظر موضوعات داغ برای صنعت نیز پیشتاز و آینده نگر است. نمایشگاهی که تبادل فشرده بین تجارت، علم، تحقیقات در آن قرار است و  مرتبط‌ترین انجمن های بین المللی در آن حضور دارند. در واقع k مکانی است که چشم انداز آینده به طور مشترک توسط مرتبط‌ترین بخش‌ها با پلاستیک شکل می گیرد.آرزوی من گسترش و تقویت موقعیت K به عنوان مرتبط ترین محل ملاقات برای کل صنعت پلاستیک در سراسر جهان است، جایی که صنعت بتواند قدرت نوآورانه خود را نشان دهد و مسیر را برای نسل های بعدی تعیین کند.

k یکی از بهترین منابع جهانی برای طراحانو صنعتگران با حجم عظیمی از اطلاعات است، اما چگونه می‌توان به بازدیدکنندگان کمک کرد تا در 17 سالن حرکت کنند و آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند؟

توماس فرانکن: سه حوزه اصلی محصول در سالن‌های نمایشگاه گروه‌بندی شده‌اند و می‌توان آنها را مستقیما در پلان‌های سالن با کدگذاری رنگی شناسایی کرد. ماشین آلات و تجهیزات سالن های 1، 3-4، 8b و همچنین 9-17 را اشغال می کنند. مواد اولیه و کمکی را می توان در سالن های 5، 6، 7، 7a، 8a، 8b یافت.محصولات نیمه تمام، قطعات فنی و محصولات پلاستیکی تقویت شده در سالن 5، 6، 7، 7a، 8a، 8b قرار دارند. علاوه بر این، در سالن 9 تمرکز اصلی بر روی فناوری های بازیافت است.

اگر بخواهید تصور کنید که در 9 سال آینده، صنعت پلاستیک چه چیزی را ممکن است در K ارائه کند. اگر بخواهید به آینده نگاه کنید، چه چیزی را تصور می کنید؟

توماس فرانکن: صنعت پلاستیک در حال حاضر با چالش هایی مواجه است. عموم مردم پلاستیک را دلیل اصلی بسیاری از مسائل زیست محیطی می‌دانند که جهان با آن درگیر است اما مشکل پلاستیک‌ها نیستند بلکه مدیریت پسماند است. پلاستیک ماده‌ای با ارزش است که می‌توان آن را به شیوه‌ای پایدار تولید کرد و مجددا مورد استفاده قرار داد. بنابراین فکر می‌کنم که هنوز هم پتانسیل عظیمی وجود دارد اگر صحبت از اقتصاد مبتنی بر بازچرخانی و بازیافت پلاستیک باشد.چیزی که من تصور می‌کنم این است که طی یک دهه آینده، ماشین‌ها احتمالا توسعه بیشتری خواهند یافت و می‌توانند زباله‌ها و پلاستیک‌های موجود در آن را حتی بهتر دسته‌بندی کنند و در نتیجه آن‌ها را به چرخه‌های بسته‌تر و بیشتر برگردانند. استفاده از مواد بازیافتی نیز در آینده افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، بازیافت‌ها بیشتر در بسته‌بندی مواد شوینده و پاک‌کننده استفاده می‌شوند و هنوز برای مواد غذایی استفاده نمی‌شوند.مطمئنا در چند سال آینده اتفاقات زیادی در این نمایشگاه رخ می دهد و کیفیت بازیافت‌ها به طور مداوم بهتر می شود.موضوع دیگری که در تصور من است، مبحث تحرک یا e-mobility است، در واقع ساخت پلاستیک‌های سبک به سبک تر و اقتصادی تر شدن خودروها کمک می کنند. پتانسیل پلاستیک به عنوان ماده‌ای در پیشرانه‌ها، فضای داخلی و خارجی و همچنین بدنه خودرو بسیار بالاست و پلاستیک می‌تواند سهم قابل توجهی در صرفه جویی در انرژی به عنوان مصالح ساختمانی و کاربردی داشته باشد. به همین دلیل من باور دارم در سال های آینده راه حل هایی در K ارائه خواهد شد که به ما کمک می کند تا فعالانه با چالش های بزرگ زمان خود و آینده مقابله کنیم، چالش‌هایی که شامل رشد جمعیت و تغییرات جمعیتی، جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی، تامین انرژی، پیشرفت پزشکی و تغییرات تکنولوژیکی می‌شود و پلاستیک ها می توانند به پیشرفت مثبت در همه این زمینه ها کمک کنند.

 آیا نکات برجسته جدیدی وجود دارد که بخواهید در سال 2022 در مورد آن تاکید کنید؟

توماس فرانکن: نمایشگاه امسال بیش از هر چیز بر فرآیند اقتصاد بازچرخانی و موضوع طراحی برای بازیافت تاکید دارد. مشاهده این که بسیاری از محصولات پلاستیکی هنوز نمی توانند به طور معنی داری بازیافت شوند، نگران کننده است. مخلوط مواد، انواع مواد پلاستیکی و افزودنی های مورد استفاده از استفاده مجدد به صورت بازچرخانی، جلوگیری می کند و این در حالی است که راه حل این مشکل شناخته شده  اما هنوز توجه کافی به آن نمی شود و آن راه حل هم طراحی برای بازیافت است. K 2022 به این موضوع کمک می کند که یک حرکت بزرگ به جلو داشته باشد.

 در نهایت قسمت مورد علاقه شما از K چیست؟

توماس فرانکن:  Kهنوز در کل من را مجذوب خود می‌کند، نمایشگاهی با سالن های متنوع از تولیدکنندگان مختلف، از ماشین های مسابقه ای و توربین های بادی گرفته تا کفش های کتانی و مسواک. سالن مربوط به ماشین سازها هم کم هیجان انگیز نیستند. ماشین‌هایی که برخی به بزرگی یک خانه، برخی آنقدر کوچک که روی یک میز کوچک قرار می‌گیرند، مرا مجذوب خود می‌کنند، ماشین‌هایی که با سرعت هر چه بیشتر، روز به روز قوی تر شده و به خوبی طراحی می شوند. بنابراین از نظر بصری نیز چشم نواز  هستند به همین دلیل برای من سخت است که بگویم بخش مورد علاقه من چیست. اما لحظه مورد علاقه من قطعا اولین روز نمایشگاه است دروازه ها باز می شوند، بازدیدکنندگان و غرفه داران از سراسر جهان دوباره گرد دور هم جمع می‌شوند تا یکدیگر را به صورت زنده ببینند. من واقعا مشتاقانه منتظر 19 اکتبر هستم.