گریدبندی PVC، جراحی بزرگ داده‌های وزارت صمت

در ابتدای این جلسه موضوعاتی که در جلسه ای با ستاد پیشگیری از قاچاق فرآورده‌ های نفتی مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
در این خصوص گفته شد که تیم توانمندی برای مبارزه با قاچاق فرآورده‌ های نفتی فعال است و انجمن ملی طی جلسه ‌ای موضوعات موجود در بازار مواد اولیه پتروشیمی مانند عرضه خارج از بورس را مطرح کرد و به مشکلاتی که در سامانه بهین یاب وجود دارد اشاره کرد.
از این رو قرار شد که جلسات با این تیم ادامه داشته باشد و موضوعات قاچاق در زمینه مواد اولیه پیگیری شود.

انجمن ملی؛ مصداق یک تشکل توسعه گرا

در ادامه این جلسه مقوله گریدبندی PVC مورد بررسی قرار گرفت و مطرح شد که انجمن ملی با گریدبندی و تلاش برای سامان دهی بازار مصداق یک تشکل توسعه گرا را به سطوح بالادستی مدیریت ارائه داد.
گفته شد که 70 درصد از خریداران تحت گریدبندی قرار گرفته اند و 20 درصد که رشته تولید گسترده ای دارند، قرار است از طریق آمار تولیدشان تعیین سهمیه شوند. 10 درصد از خریداران نیز مصرف کننده مستقیم PVC نبودند و سهمیه آن ها حذف شد. این در حالی است که اگر این واحدها شکایت کنند، تولیدشان مورد بررسی قرار می گیرد.
در این جلسه مطرح شد که نباید به گریدبندی از زاویه ای نگاه کرد که کل مشکلات بازار را حل می کند.
پس از بررسی بیش از 500 شرکت بررسی شده مشخص شد که بیش از 240 عنوان برای رشته فعالیت این شرکت ها وجود دارد. این مساله نشان می دهد که در داده های بالادستی اختلالات قابل توجهی وجود دارد.
مساله مورد بحث دیگر این بود که گریدبندی توانست بسیاری از ایرادات داده های وزارت صمت را برطرف کند و یک جراحی بزرگ در این داده ها صورت گرفت.
در این جلسه مطرح شد که گرید بندی می تواند به صورت موقت مشکلات را حل کند، اما در دراز مدت باید عرضه نقدی را به اندازه تقاضا افزایش داد، البته این هم گفته می شود که پتروشیمی ها توانایی تولید به این میزان را ندارند.

مهم ترین معضل طرح افق زمان بر بودن ثبت فاکتورهاست

همچنین در ادامه این جلسه گزارشی از دوره های برگزار شده توسط انجمن ملی گزارشی ارائه شد.
در خصوص دوره آموزش طرح افق به برگزاری این دوره با حضور مسئولان این پروژه نیز اشاره شد. مهم ترین مساله ای که در دوره آموزشی طرح افق مطرح شد، این بود که ورود فاکتورها زمان بر است و این مساله زمینه پرسش را برای بسیاری از فعالان صنعت ایجاد کرده است. با این حال هنوز ساز و کاری در وزارت صمت برای بهبود این مساله وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.