در پنل همایش ارتقا فروش اعتباری محصولات در شرکتهای پتروشیمی پلیمری، چالشهای اجرای اعتبار اسناد داخلی با حضور مهندس عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شهرام شیرینکام مشاور مدیر عامل بانک تجارت در امور مشتریان شرکتی و تجاری، رضازاده، مدیرمالی پتروشیمی مارون، محمدرضا افتخاری، معاون بازرگانی شرکت تجارت صنعت خلیحفارس، […]
در پنل همایش ارتقا فروش اعتباری محصولات در شرکتهای پتروشیمی پلیمری، چالشهای اجرای اعتبار اسناد داخلی با حضور مهندس عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شهرام شیرینکام مشاور مدیر عامل بانک تجارت در امور مشتریان شرکتی و تجاری، رضازاده، مدیرمالی پتروشیمی مارون، محمدرضا افتخاری، معاون بازرگانی شرکت تجارت صنعت خلیحفارس، محمد ایرانی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و علیرضا عبیزی، ریاست اداره بررسی و نظارت بانک تجارت مورد بررسی قرار گرفت. عباس غلامی، در آغاز پنل با اشاره به اینکه در گام نخست باید نگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صنایع تکمیلی شفاف شود، گفت: ارزش افزوده و ارزآوری نتیجه یک زنجیره ارزش قوی است اما آنچه اکنون مدنظر ماست، تکمیل زنجیره ارزش است در این راستا یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که واحدهای تولیدی راکد به مدار تولید بازگردند و اگر زیر ظرفیت هستند باید کمک کرد تا به ظرفیت تولید برسند. در این مسیر مشکل اصلی تامین نقدینگی در گردش است که تفاهمنامه سه جانبه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، بانک تجارت و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با هدف تامین اعتباری و خرید مدتدار امضا شد و مورد استقبال شرکت ملی پتروشیمی قرار گرفت. غلامی بیان کرد: در سال گذشته استفاده از ال سی در بخش پتروشیمی ١١ درصد بود اما وضعیت در بخش فولاد بسیار بهتر بود. با این وجود بعد از عملیاتی شدن این تفاهم نامه فروش اعتباری به عنوان یک شاخص کلیدی برای سنجش مجتمع های پتروشیمی در نظر گرفته شد و قرار است به صورت ماهانه گزارش مشارکت مجتمعهای پتروشیمی در زمینه فروش اعتباری به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام شود. در بخش دیگری از این پنل، محمد ایرانی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به این موضوع که تولید محصول نهایی به معنای اشتغال و ارزآوری است به سخنرانی پرداخته و گفت: برای داشتن زنجیره ارزش مطلوب باید از صنایع تکمیلی حمایت مالی انجام شود که این موضوع در سالهای گذشته مغفول بوده است. با وجود اینکه فروش اعتباری رخ داده اما کافی نیست، نگاهی به سایر کشورها مشخص می کند که در دنیا تمام شرکتهای بزرگ از اعتبار خود برای قدرت بخشی به صنایع تکمیلی استفاده می کنند اما در ایران این اتفاق رخ نمیدهد. ایرانی افزود: در زمینه فروش اعتباری دو مشکل اصلی داریم، نخست ارتباط با سیستم بانکی و وجود بروکراسی اداری است که ضرورت دارد به نحوی مدیریت شود که ذینفعان به بهترین نحو از خدمات بانک استفاده کنند. شرایط واحدهای تولیدی باید مورد بررسی قرار گیرد تا همه بنگاه ها از شرایط یکسانی در زمینه اعتبارات برخوردار شوند. شرکت ملی پتروشیمی باید تلاش کند واحدهای زیرمجوعه این شرکت از فروش مدتدار استفاده کنند. ادامه فروش اعتباری به هر روشی به اشتغال کمک کرده و نتیجه میشود یک صنعت ارزشآفرینی که تنها راه برای رسیدن به این وضعیت، ایجاد تنفس برای صنایع تکمیلی از طریق فروش اعتباری است. اگر این حمایت ها نباشد، بازارهای صادراتی از دست میرود. موضوع بعدی آنکه واحدهای پتروشیمی باید ملزم به فروش اعتباری بالای ۵٠ درصد شوند. رضازاده، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در ادامه پنل به سخنرانی پرداخته و گفت: استفاده از ابزارهای مالی در کاهش تورم و کمک به صنایع تکمیلی موثر است اما پتروشیمیها هم در زمینه تولید مشکلاتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. در فروش اعتباری، چالش اصلی زمانبر بودن پروسه تامین مالی از سوی بانکهاست که این طولانی شدن فرایند سبب میشود حجم استفاده از ال سی از سوی پتروشیمی ها کاهش یافته و استقبال کم شود. محمدرضا افتخاری، معاون بازرگانی شرکت تجارت صنعت خلیج فارس، در بخش دیگری از پنل به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه آمارها نشان میدهد، از ٨٠٠ هزار تن فروش حدود ١٠ درصد با روش های اعتباری انجام شده است، گفت: استفاده از ابزارهای اعتباری نسبت به سال گذشته، افزایش ٢برابری داشته و اکثر واحدهای پتروشیمی فروش اعتباری را دنبال میکنند اما باید توجه کرد که مجتمع پتروشیمی هم یک بنگاه اقتصادی است که هزینه های خود از جمله هزینه تامین خوراک، دستمزد و تعمیرات را باید تامین کند. و این مجتمع ها نباید نقش حاکمیت را بر عهده گیرند. ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود باید فروش مدتدار داشته باشیم اما از طرف دیگر باید پاسخگوی سهامداران هم باشیم و تمام این موارد چالش هایی را برای استفاده از فروش اعتباری ایجاد میکند. او افزود: پتروشیمی ها تا جای ممکن که نقدینگی اجازه دهد، ابزارهای اعتباری را استفاده میکنند اما شاید بهتر باشد مدل حمایت مالی از پتروشیمی ها تغییر کند. علیرضا عبیری، نیز در بخشی از پنل با اشاره به مفید بودن اوراق گام برای تامین نقدینگی پتروشیمی ها بیان کرد: تخصیص هر مورد ال سی شرایط خاص خود را دارد یا این حال بانک به دنبال این است که بروکراسی را به حداقل برساند اما بازرسی در خصوص ال سی باید رعایت شود. با این حال برای مشتریان خاص بروکراسی را کاهش داده و کارت اعتباری سالیانه صادر میکنیم. او افزود: باید توجه کرد که خرید و فروش فقط مختص مواد اولیه نیست و برای تغییر سرمایه در گردش اوراق گام اختصاص میدهیم که تمام هزینه های تولید از جمله بیمه و مالیات را شامل میشود. در یک جمعبندی کلی از پنل همایش میتوان گفت، باید تا ٧٠ درصد از ال سی استفاده شود، بروکراسی اداری بانک برای تامین مالی اوراق اعتباری طولانی بوده که سبب عدم استقبال پتروشیمی های میشود اما در نهایت سوال اینکه راهکار مناسب برای شرایط التهاب چیست و باید با چه شیوهای پیش رفت، بدون پاسخ ماند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.