رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران:

از بزرگی تا چالش‌های صنعت پلیمر

به گزارش اینپیا، علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران با اشاره به جایگاه صنعت پلیمر به چالش‌های این صنعت پرداخت و عنوان کرد: از جمله چالش‌های صنعت پلیمر ایران می‌توان به توسعه ناکافی بخش پایین‌دست زنجیره ارزش صنعت […]


به گزارش اینپیا، علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران با اشاره به جایگاه صنعت پلیمر به چالش‌های این صنعت پرداخت و عنوان کرد: از جمله چالش‌های صنعت پلیمر ایران می‌توان به توسعه ناکافی بخش پایین‌دست زنجیره ارزش صنعت پالایشی، افزایش نیاز به صنایع هیدروکروبوری در آینده، ظرفیت‌های خالی به دلیل تامین خوراک‌ها واحدها، دسترسی به دانش فنی و محصولات فناورانه و تنوع کمتر در برخی محصولات اشاره کرد.

آقامحمدی در ادامه با اشاره به پیشنهاداتی برای رفع وچالش‌ها در صنعت پلیمر عنوان کرد: برای رفع تنگناهای صنعت پلیمر  می‌توان اقداماتی همچون تهیه بسته‌های دسترسی به دانش فنی و محصولات فناورانه، اصلاح نظام مالکیت با حضور بخش حضوری، تنوع‌بخشی در روش‌های تامین مالی، اصلاح رابطه دولت با شرکت‌های پالایشی می‌توان اشاره کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: روش تامین مالی در کشور ما بسیار عقب مانده است، بنابداین ضروری است که در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم. در زمینه دانش فنی و فناورانه نیز در بخش پالایشی باید خود را به روز کنیم. در زمینه اصلاح نظام مالکیت و واگذاری نیز باید به صورت هوشمند و تخصصی برنامه‌ریزی انجام گیرد. دولت باید برای توسعه دانش و فناوری حمایت‌هایی را انجام دهد و همچنین در روش‌های تامین مالی تنوع لازم را به کار بگیریم.
این عضو مجمع تشخیص نظام در ادامه با اشاره به این موضوع که صنعت پلیمر باید در تعامل با زنجیره تولید خود قرار گیرد، عنوان کرد: حرف نخست من این است که ظرفیت لازم در این صنعت وجود دارد. یک زمانی برای واردات مواد اولیه ارز بسیاری خارج می‌شد، اما هم‌اکنون تأمین مواد اولیه به خوبی در داخل می‌شود، اما کماکان جا برای پیشرفت در این صنعت وجود دارد. باید به این موضوع توجه کرد که چگونه می‌توان این صنعت را به پیش برد. در این راستا می‌توان میز گفتگو ایجاد کرد‌.
آقامحمدی در ادامه با اشاره به این موضوع در برنامه هفتم مقام معظم رهبری تاکید کردند که بین ۷ تا ۱۰ مگا پروژه تعریف کنیم، گفا: پیشنهاد من این است که یکی از این مگاپروژه‌ها  صنعت پلیمر باشد. البته باید واحدهای پایین‌دستی با واحدهای بالادستی یعنی واحدهای پتروشیمی تعامل داشته باشند. زمانی که تا آن زمانی که این تعامل ایجاد نشود، مشکلات این صنعت حل نخواهد شد اگر سیاست‌های دولت متفاوت باشد، باید زنجیره در تعامل با یکدیگر،
مشکلات این صنعت را سامان ببخشد تا در بلندمدت سود آن نصیب همه شود.
وی در پایان تاکید کرد: بزرگی این صنعت رقم خورده است و اگر در مراحل اولیه آن باشد، ولی باید بتوانیم این بزرگی را حفظ کنیم.
آقامحمدی افزود: امیداوریم این همایش نیز منشای خیر و برکت اول برای این صنعت و در وهله بعد برای کل کشور به همراه باشد. امیدواریم جشن بزرگ صنعت پتروشیمی از صفر تا صد را در کشور برگزار کنیم.