اعلام مواضع هیات ایرانی در خصوص موضوع مواد شیمیایی نگران کننده در پیش نشست INC5 در تایلند

هیئت ایرانی حاضر در پیش نشست INC5 در تایلند در مورد مواد شیمیایی نگران کننده اعلام مواضع کرده و تاکید نمودند که موضوع مذکور به عنوان بخشی از دستورات سند فعلی شناخته نمی شود.ضمن آنکه ایران قویاً بر این باور است که مواد شیمیایی تحت یک سیستم مدیریت جامع ملی مبتنی بر ریسک تنظیم می‌شوند.

هیئت ایرانی حاضر در پیش نشست INC5 در تایلند در مورد مواد شیمیایی نگران کننده اعلام مواضع کرده و تاکید نمودند که موضوع مذکور به عنوان بخشی از دستورات سند فعلی شناخته نمی شود.ضمن آنکه ایران قویاً بر این باور است که مواد شیمیایی تحت یک سیستم مدیریت جامع ملی مبتنی بر ریسک تنظیم می‌شوند.

به گزارش اینپیا،متن کامل بیانیه هیئت ایران بدین شرح است:

«-       موضوع ماده شیمیایی نگران کننده در لایحه UNEA 5/14 سازمان ملل ذکر نشده است و بنابراین به عنوان بخشی از دستورات سند فعلی شناخته نمی شود. بنابراین نیازی به توضیح در مورد این موضوع در این سند نیست و بهتر است آن را در توافقنامه چندجانبه محیط زیست (MEA )، مانند GFC، استکهلم مطرح گردد. ایران قویاً بر این باور است که مواد شیمیایی تحت یک سیستم مدیریت جامع ملی مبتنی بر ریسک تنظیم می‌شوند و برخی از چارچوب‌های جهانی جاری و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون‌های GFC، بازل، روتردام و استکهلم که به‌طور گسترده‌ای مواد شیمیایی را پوشش می‌دهند، می‌توانند از توسعه و اجرای آن حمایت کنند.

–       علاوه بر این، ما با استفاده از اصطلاح مواد شیمیایی نگران کننده موافق نیستیم، زیرا هر ماده شیمیایی در صورت استفاده بیش از حد و ناپایدار می تواند “خطرناک” باشد. مواد شیمیایی در شکل خام خود دارای دسته‌ بندی های مختلف از دیدگاه hazard هستند که الزامات قوی متمایز موجود برای تولید، فرآیند، حمل و نقل، ذخیره‌سازی، استفاده و دفع را توضیح می‌دهد. چنین الزاماتی در حال حاضر وجود دارد و در کشورهایی که صنایع شیمیایی در اقتصاد خود دارند به طور خاص به منظور تضمین شرایط کار ایمن و به حداقل رساندن انتشار مواد مضر در محیط زیست اعمال می شود.

–       برای این منظور، در فرآیندهای تولید، از مواد شیمیایی در یک “فرآیند بسته” بدون هیچ گونه تماس مستقیم با انسان و/یا محیط استفاده می شود. آنها ذخیره می شوند، جابه جا می شوند، مخلوط می شوند و فقط در ظروف، مخازن و راکتورهای در بسته مجاز به واکنش هستند.

–       مقررات فنی، حداکثر غلظت مجاز را در مورد مواد شیمیایی در محصولات پلاستیکی تعیین می کند. این حدود مجاز برای بررسی میزان باقیمانده مجاز در  محصولات نهایی که می تواند به سلامت انسان یا محیط زیست آسیب برساند، و به ویژه در مورد محصولات حساس مانند اسباب بازی ها یا بسته بندی مواد غذایی، به منظور اطمینان از مصرف ایمن آنها تعیین شده است.

–       به طور خلاصه، یک سیستم عملیاتی برای تنظیم میزان استفاده از مواد شیمیایی در فرآیندهای تولید و همچنین بقایای آنها در محصولات پلاستیکی نهایی وجود دارد. دلایل کنارگذاشتن سیستم موجود برای چنین مقرراتی و ایجاد سیستم جدیدی که توسط هیئت‌های خاص پیشنهاد می‌شود، همچنان نامشخص است. همیشه بهتر است چیزی را که در حال حاضر وجود دارد بهبود بخشید تا اینکه چیز جدیدی ایجاد کنید که فقط می تواند با ایجاد مکانیسم های موازی روند را پیچیده سازد.»

گفتنی است، هیئت ایران در این نشست 7 نفره است.آقای دکتر رضوانیان از وزارت خارجه ،خانم مهندس میرزاجانی از بخش بین الملل سازمان محیط زیست ،خانم مهندس همتی از NPC ،آقای مهندس علیرضایی از وزارت صمت،آقای دکتر تقوی نژاد از وزارت نفت و همچنین خانم مهندس زینالی و آقای مهندس صحاف امین نمایندگان انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در پیش نشست INC5  در تایلند حضور دارند.لازم به ذکر است هیئت ایرانی یکی از بزرگترین هیئت های این نشست است که نشان دهنده مهم بودن نتایج این نشست برای کشورمان است.