بیانیه پایانی همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری

اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری طی دو روز برگزار شده و با قرائت بیانیه پایانی و مراسم تقدیر از صادرکنندگان پویای صنایع پلیمر به پایان رسید. به گزارش اینپیا، متن بیانیه به شرح زیر است: ما شرکت کنندگان در اولین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری بر این باوریم که توسعه واقعی صادرات نیازمند […]

اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری طی دو روز برگزار شده و با قرائت بیانیه پایانی و مراسم تقدیر از صادرکنندگان پویای صنایع پلیمر به پایان رسید.

به گزارش اینپیا، متن بیانیه به شرح زیر است:

ما شرکت کنندگان در اولین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری بر این باوریم که توسعه واقعی صادرات نیازمند حمایت همه جانبه و نهادهای حاکمیتی است. حمایت ها می تواند از منظر رفع موانع و محدودیت ها و نیز از حیث مشوق‌ها و تسهیل فرایندها به عمل آید.

طی سال‌های اخیر علی‌رغم مشکلات پیش روی کشور ناشی از تحریم ها، پتانسیل های شرکت های صادراتی، تحت تاثیر پیش ‌فرض‌ها و رویه‌های غلط به نحو مطلوب در جهت تحقق اهداف ملی مورد استفاده قرار نگرفت و در بخش های عمده نظیر صنایع پلیمری کشور منجر به کاهش صادرات در مقایسه با سال‌های قبل از تحریم شد.

اکنون در آغاز فعالیت دولت جدید انتظار ما این است که هرگونه تصمیم‌گیری که فعالیت صادر کننده و موفقیت او را تحت تاثیر قرار می دهد، با مشورت نهادهای بخش خصوصی انجام شود و این مهم سر لوحه تصمیمات نهادهای حاکمیتی قرار گیرد.

تامین پایدار و رقابتی نهاده‌های تولید، پیش نیاز موفقیت در بازارهای هدف است. این روزها قطع مکرر برق از مصادیق این موضوع است. تولید از دست رفته و عدم تحقق برنامه‌های تولید یکی از جنبه های متعدد آسیب‌رسان به واحدهای تولیدی به ویژه عدم امکان ایفای به موقع تعهدات است.

قیمت مواد اولیه با توجه به سهم بالای مواد اولیه در بهای تمام شده محصول، نقش تعیین کننده ای در مزیت رقابتی محصول در بازارهای هدف دارد. نحوه عرضه مواد اولیه در سال‌های اخیر هر چند نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی داشته است اما در مقایسه با مواد اولیه در دسترس رقبای ما در بازارهای هدف بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بالاتر است و این موجب می شود که رقابت برای تولیدکننده ایرانی در بازارهای صادراتی به مراتب سخت‌تر نسبت به تولیدکنندگان در سایر کشورها باشد.

تقاضای ما اصلاح سیستم عرضه مواد اولیه به نحوی است که دسترسی تولیدکننده به قیمت منصفانه و خالی از رقابت را تضمین کند.

ایجاد زیرساخت های حقوقی مورد نیاز برای حضور موفق و موثر در بازارهای هدف، انتظار دیگر ما از حاکمیت است رقبای ما در بازارهای صادراتی از مزیت‌های تعرفه‌ای، هزینه های حمل و نقل، نقل و انتقال پول و قراردادهای بلندمدت با طرف های تجاری خود برخوردارند.

این موضوع درخواست جدی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران است که با اولویت بالا زیرساخت‌های حقوقی تجارت با سایر کشورها توسط حاکمیت فراهم آید. نقش اتاق های مشترک در تحقق این مهم بی‌بدیل است.

همچنین صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات نهایی پلیمری و صادرات ۵ میلیارد دلاری زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی و هدف نهایی کسب سهم 10 میلیارد دلاری از صادرات محصولات پلیمری به بازارهای هدف و جذب تمامی مواد اولیه تولیدی در صنایع بالادستی پتروشیمی و تولید محصولات میانی و نهایی به مقصد صادرات، از اهداف همایش است، لذا به منظور نیل به اهداف مشخص شده از سازمان های دست اندرکار همچون بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران، ارکان مختلف وزارت صمت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و همه نهادهای مربوطه ضمن انتظار همکاری تمام قد نسبت به اصلاح ساز و کارهای فعلی و قوانین و مقررات موجود با حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خواهشمندیم اهتمام لازم را به کار گیرند.

از همه عزیزانی که در برگزاری این همایش ما را یاری کردند سپاسگزاریم.