در هشتمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری رقم خورد

تشکل های صنعتی در یک قاب

سومین پنل هشتمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری با موضوع (صنعت مستربچ و کامپاند، بستر توسعه صنایع تکمیلی و پتروشیمی) به تشکل ها اختصاص داشت که در آن دکتر سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، رامین خسرو خاور، رییس هیات مدیره انجمن مهندسین پلیمر و شیمی، عباسعلی متوسلیان، […]

سومین پنل هشتمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری با موضوع (صنعت مستربچ و کامپاند، بستر توسعه صنایع تکمیلی و پتروشیمی) به تشکل ها اختصاص داشت که در آن دکتر سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، رامین خسرو خاور، رییس هیات مدیره انجمن مهندسین پلیمر و شیمی، عباسعلی متوسلیان، رییس هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دکترشاهین کاظمی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی، مهندس حمید مرادی از انجمن صنفی سیم و کابل، مهندس رضا شاکری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پیلمری و مصطفی طالقانی از  پیشکسوتان صنعت کفش حضور داشتند.

 

رامین خسرو خاور در این پنل در رابطه با مشکلات تشکل ها گفت:« ما در حال حاضر به دانش کافی و وافی رسیده ایم اما در عرضه مشکل داریم، این مشکل در تشکلهای ما نیز به نحوی وجود دارد. ما در بسیاری از مسائل به دانش کافی و وافی در خصوص مشکلاتمان رسیده ایم اما در عرضه مشکلاتمان دچار مشکل هستیم. پس یکی از موضوعاتی که باید در تشکلها روی آن کار کنیم عرضه مناسب خواسته هایمان از حاکمیت است. نباید نگران تشکل های زیاد باشیم. تشکل های زیاد یکی از اصول جامعه توسعه یافته است. تشکل ها حتما باید وجود داشته باشند اما باید از وجود تشکل های موازی خودداری کرد.»

رییس هیات مدیره انجمن مهندسین پلیمر و شیمی در ادامه تاکید کرد:« در عصر جدید سواد به معنای دانش نیست بلکه به معنای تاثیر گذاری در محل کسب و کار است. ما در حال گذر از عصر خرد به عصر آلگوریتم هستیم و اینجاست که باید تشکل ها علاوه بر اینکه تجهیز به خرد هستند در حوزه آلگوریتم کار کنند، آلگوریتم هایی که بتواند ارزش افزوده ایجاد نماید. پس یکی از وظایف مهم تشکل ها این است که بتوانند در کنار هم ارزش آفرین شوند و بتوانند یک شبکه یا بنیادی را درست کنند که از طریق آلگوریتم خواسته های تشکل ها را از حکومت مطابه کند.»

 

سعید ترکمان  نیز در این پنل تخصصی گفت:« طی 3 سال گذشته حد اقل از صنایع پلیمری به صورت میانگین 5 شرکت صورت مالی ارائه می دهند که مورد بررسی قرار می گیرد، کاری که ما در انجمن ملی انجام می دهیم این است که از اعضایی که شفاف عمل می کنند خواهش کرده ایم اطلاعات دیگری هم در اختیار ما قرار بدهند. نکات جالبی از این صورت مالی ها به دست می آید. مثلا در این 5 شرکتی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، یک شرکت 4 درصد و شرکت دیگری حدود 11 درصد هزینه دستمزد و حقوق داشته است. این نشان می دهدیا شفافیت برای شرکت ها متفاوت است و یا مدل شفافیت آن ها فرق می کند. چون در یک صنعت باید این هزینه دستمزد و حقوق نزدیک به یکدیگر باشد این در حالی است که این درصد در کشور های دیگر نزدیک به 7 تا 8 درصد است. بنابراین من فکر می کنم یکی از کارهایی که ما باید انجام بدهیم خواندن صورت مالی است.»

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران تاکید کرد:« ما در انجمن ملی از یک سری از شرکت ها پرسیدیم که هزینه سالیانه تبلیغات شما چقدر است؟ و در کمال تعجب متوجه شدیم خیلی از شرکت ها بودجه مدون سالانه ندارند. در حوزه توانمند سازی هم من فکر می کنم همین رویداد هایی که در حال برگزاری است باعث شده تقریبا یخ صنعت باز شود. تا پیش از این ما شاهد بودیم که صنعت پلیمر جدی گرفته نمی شد اما امروز می بینیم حداقل در صنعت پلیمر حوزه های مختلف سالانه بیش از 20 رویداد برگزار می شود که محلی برای گفت و گو و تبادل نظر است. امروز هم که جشنواره امین الضرب برگزار شد یکی از اشخاصی که برنده جایزه این جشنواره بود، خانمهایده شیرزادی بود که از طریق انجمن ملی و رویداد بازیافت به اتاق ایران معرفی شده بود. ما به هر حال ابتدای راه هستیم صنعت پلاستیک در کشور ما جوان است و من صنعتی را نمی شناسم که مانند صنعت پلاستیک بتواند در شرایط سخت اقتصادی میانگن رشد 12 درصد را تجربه کند. بنابراین ما نباید نگران باشیم اما بدون شک باید بیشتر تلاش کنیم.»

لازم به ذکر است دکترشاهین کاظمی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی نیز در این پنل در خصوص لزوم همکاری بیشتر تشکل ها و مطالبه گری سخن گفت.

مهندس رضا شاکری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پیلمری نیز در خصوص افزایش وحدت و همگرایی تشکل ها توضیحاتی ارائه داد.