یادداشت

تمایل انجمن‌های پلیمر و پلاستیک آلمان به برقراری ارتباط با انجمن‌های ایرانی

حسین سرافراز، قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و آلمان   با عبور از زمانی که به دلیل شیوع کرونا حضور در نمایشگاه‌ها کمتر شده بود و با کاهش محدودیت‌ها، امسال حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت نمایشگاه K2022 نسبت به قبل از دوران کرونا تکمیل شد تا این نمایشگاه باز هم به یکی از نمایشگاه‌های […]

حسین سرافراز، قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و آلمان

 

با عبور از زمانی که به دلیل شیوع کرونا حضور در نمایشگاه‌ها کمتر شده بود و با کاهش محدودیت‌ها، امسال حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت نمایشگاه K2022 نسبت به قبل از دوران کرونا تکمیل شد تا این نمایشگاه باز هم به یکی از نمایشگاه‌های بزرگ امسال تبدیل شود و حضور پراستقبال مخاطبان، در میان غرفه‌ها کاملا محسوس بود. از طرف اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز برای حضور درنمایشگاه K2022،  حدود 100 درخواست دریافت شد که حدود 50 درخواست ویزا و نزدیک به 35 نفر به صورت قطعی از طرف اتاق بازرگانی ایران و آلمان در این نمایشگاه حضور داشتند. از آنجایی که صنعت پلاستیک و مواد شیمیایی در ایران در رده صنایع موفق و پرقدرت است، این نمایشگاه همواره با استقبال ایرانیان همراه می‌شود که امسال هم شاهد استقبال صنعتگران ایرانی بودیم.

موضوعی که در چنین رویدادهای بزرگی مانند نمایشگاه K2022 آلمان باید به آن توجه کرد، حضور انجمن‌ها و جایگاه آن‌ها درایجاد روابط  متقابل میان فعالان عرصه صنعت است. یکی از تجربیات مثبت که امسال در حاشیه نمایشگاه آلمان رقم خورد،  برگزاری جلساتی میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان با انجمن‌های بایوپلیمر، پلی‌یورتان و انجمن ملی پلاستیک آلمان که یک انجمن سیاسی بوده و نقش نظارتی دارد، بود. نتیجه این مذاکرات نشان می‌دهد که انجمن‌های فعال در صنعت پلیمر در سایر کشورها از جمله آلمان تمایل به برقراری رابطه متقابل با نهادهای هم‌رده خود در ایران را دارند و از همین رو انجمن ملی صنایع پلیمرایران هم به عنوان یک نهاد مستقل در پیشبرد اهداف صنعت پلیمر و پلاستیک باید اقداماتی را در راستای نیازسنجی‌های داخلی انجام داده و با سازمان‌های معادل خود در کشورهای دیگر بیش از پیش ارتباط برقرار کند که در این راستا اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام می‌کند آماده تسهیل این روابط با سازمان‌های مربوط درکشور آلمان است چرا که انجمن‌ها و سازمان‌های صنعتی در این کشور، اتاق بازرگانی ایران و آلمان را به خوبی می شناسند و به برقراری ارتباط با ایران تمایل دارند.

اگر از اهمیت جایگاه انجمن‌ها و تمایل انجمن‌های پلیمر و پلاستیک آلمان به برقراری ارتباط متقابل با نهادهای هم‌رده خود در ایران مانند انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، به عنوان یکی از دستاوردهای نمایشگاه K2022 آلمان بگذریم، موضوع دیگری که باید به آن پرداخت این است که امسال حضور چینی‌ها و روس‌ها در نمایشگاه K که بزرگترین نمایشگاه پلیمر و پلاستیک در دنیاست، کمتر از سال‌های گذشته بود اما  با این وجود همچنان چین بزرگترین شرکت‌کننده خارجی در این نمایشگاه بوده است. حضور از قاره امریکا به خصوص امریکای شمالی نیز در نمایشگاه قابل توجه بود بنابراین شرکت در این نمایشگاه به منظور اطلاع از تازه‌های صنعت پلاستیک و رویدادهایی که در حال رقم خوردن است، بسیار مهم بوده و این نمایشگاه‌ها بستر بسیار مناسبی برای ملاقات‌های رو در رو است که صنعتگران ایرانی نباید از آن غافل شوند. دیدارهای رو در روی افراد فعال در حوزه پلاستیک آنقدر اهمیت دارد که مدیرعامل کوسترو در روز اول نمایشگاه به آن اشاره کرده و افراد را به عنوان مهم‌ترین بخش نمایشگاه دانست. در نتیجه حفظ این رابطه انسانی میان صنعتگران ایرانی و خارجی از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه به شمار می‌رود.