سخنان مهندس صحاف امین ،نماینده انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در پیش نشست INC5 :

جایگزین‌های محصولات پلاستیکی در مناطق مختلف یکسان نیست

آقای مهندس صحاف امین ،نماینده انجمن ملی صنایع پلیمر ایران طی سخنانی در پیش نشست INC5 در بانکوک تاکید کرد که جایگزین‌های محصولات پلاستیکی و راه‌حل‌های چالش‌های مرتبط با آن در مناطق مختلف یکسان نخواهد بود.

آقای مهندس صحاف امین ،نماینده انجمن ملی صنایع پلیمر ایران طی سخنانی در پیش نشست INC5 در بانکوک تاکید کرد که جایگزین‌های محصولات پلاستیکی و راه‌حل‌های چالش‌های مرتبط با آن در مناطق مختلف یکسان نخواهد بود.

به گزارش «اینپیا» متن کامل سخنرانی وی بدین شرح است :«در پاسخ به کشورهایی که فهرستی از محصولات ممنوعه را درخواست می‌کنند، می‌خواهیم توضیح دهیم که بحث‌های فعلی ما بر شناسایی و تجزیه و تحلیل معیارها و چارچوب‌هایی برای ارزیابی نگرانی در مورد محصولات پلاستیکی متمرکز است. برای تعیین نگرانی در مورد محصولات پلاستیکی خاص، باید زمینه اجتماعی-اقتصادی هر کشور را همراه با شواهد علمی بررسی شده در نظر گرفت. رویکرد مناسب برای محصولات پلاستیکی این است که ابتدا بر افزایش نرخ بازیافت و قابلیت استفاده مجدد تمرکز کنیم. در حال حاضر کمتر از 10 درصد محصولات پلاستیکی بازیافت می شوند و بیش از نیمی از زباله های پلاستیکی دفن می شوند. تنها پس از رسیدن به سطح بالغ‌تر بازیافت، باید سلامت انسان و اثرات زیست‌محیطی جایگزین‌ها را ارزیابی کنیم. بدون تکمیل این مراحل، تهیه تاریخ حذف تدریجی و فهرست برای برخی محصولات پلاستیکی تقریبا غیرممکن خواهد بود یکی از مهم ترین ویژگی های وضعیت اقتصادی اجتماعی یک کشور، اقلیم آن است که بر اساس در دسترس بودن منابع آب و زمین حاصلخیز ارزیابی می شود. در نتیجه، جایگزین‌های محصولات پلاستیکی و راه‌حل‌های چالش‌های مرتبط با آن در مناطق مختلف یکسان نخواهد بود.»

گفتنی است، هیئت ایران در این نشست 7 نفره است.آقای دکتر رضوانیان از وزارت خارجه ،خانم مهندس میرزاجانی از بخش بین الملل سازمان محیط زیست ،خانم مهندس همتی از NPC ،آقای مهندس علیرضایی از وزارت صمت،آقای دکتر تقوی نژاد از وزارت نفت و همچنین خانم مهندس زینالی و آقای مهندس صحاف امین نمایندگان انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در پیش نشست INC5  در بانکوک حضور دارند.

پیش نشست INC5  از امروز آغاز و  تا هفتم شهریورماه  در سالن اسکیپ سازمان ملل متحد در شهر بانکوک  در  جریان است .گروه های کارشناسی حاضر در این پیش نشست برای اصلاح و کمک به پیشبرد سند INC5  گردهم آمده اند.طبق قطعنامه 14/5 سازمان ملل متحد بایستی این مذاکرات تا پایان سال میلادی جاری باید به اتمام برسد.