جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با موضوع همایش اقتصاد برگزار شد

حمید شهبندی، دبیر اجرایی همایش اقتصاد با مرور محورهای همایش سال گذشته به ارائه چند محور پیشنهادی برای همایش سال جاری نیز پرداخت.   از جمله محورهای پیشنهادی این همایش به شرح زیر است:   1. بررسی روند های کلان اقتصاد:   در این قسمت با توجه به اینکه لازم است ضرورت های اقتصاد کلان […]

حمید شهبندی، دبیر اجرایی همایش اقتصاد با مرور محورهای همایش سال گذشته به ارائه چند محور پیشنهادی برای همایش سال جاری نیز پرداخت.

 

از جمله محورهای پیشنهادی این همایش به شرح زیر است:

 

1. بررسی روند های کلان اقتصاد:

 

در این قسمت با توجه به اینکه لازم است ضرورت های اقتصاد کلان ایران در یک سال اخیر را با تاکید بر تغییرات بازارهای مالی مثل نرخ ارزبررسی کنیم. مقوله بودجه دولت و تخصیص منابع دولت به حوزه های مختلف برای صنایع مهم است و بهتر است از سمت دولت که مجری قانون بودجه است مهمان داشته باشیم.

 

همچنین مقوله مالیات ستانی و نرخ های تعرفه می تواند از دیگر زیر بخش های این محور باشد چرا که نظام مالیاتی به فعالیت شرکت های بخش خصوصی فرم می دهد و بررسی و تحلیل ساختار نظام مالیات ستانی برای صنعت پلیمر کمک می کند تا جایگاه صنعت پلیمر را در اقتصاد کلان نشان دهد.

 

مرور وضعیت بازارهای سرمایه ای به ویژه شرایط در یک سال اخیر و توجه به مقوله آینده پژوهی به عنوان دیگر بخش های این محور می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

 

2. کووید 19 و آثار آن بر اقتصاد و صنعت:

 

دومین محور پیشنهادی بررسی پیامدهای شیوع ویروس کرونا بود که در این قسمت می توان به مساله انعطاف پذیری بخش خصوصی در مقابل محدودیت های بودجه ای، نیروی انسانی، مسائل نظام مالیاتی و بانکی و … پرداخت.

 

3. اقتصاد سیاسی

 

4. بازیافت و محیط زیست

 

5. اقتصاد دانش بنیان و نقش سرمایه انسانی در خلق زنجیره ارزش افزوده

 

همچنین در این جلسه به این موضوع نیز اشاره شد که با وجود نگاه اقتصاد کلانی حاکم بر این همایش اما به بررسی جایگاه صنعت پلیمر در اقتصاد و راهکارهای توسعه صادرات نیز پرداخته شده و از این فرصت برای معرفی و اعلام جایگاه تاثیر گذار صنعت پلیمر در اقتصاد کشور استفاده شود.

 

از آنجا که موضوع شفافیت هواره یکی از مهم ترین دغدغه ها و چالش های صنعت و اقتصاد کشور بوده است در این جلسه پیشنهاد شد که به موضوعاتی مثل آثار اقتصادی شفافیت (منظوراز شفافیت انجام وظایف و تعهدات قانونی بنگاههاست و باید در کل زنجیره همه محصولات تسری پیدا کند) بر اعضا، برند شدن و تاثیر آن بر اقتصاد اعضا و تاثیر توانمند سازی منابع انسانی بر اقتصاد بنگاه ها نیز پرداخته شود.

 

همچنین بر این مساله نیز تاکید شد که موضوع ارتباطات سیاسی، اقتصادی و تجاری کشورمان با سایر کشورها برای استفاده از ظرفیت ها و یا دانش و فناوری این کشورها در صنایع محتلف بررسی شود و آثار قرنطینه بین المللی بر کشور ما نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه این بود که همایش برای فعالان اقتصادی نیز کاربردی باشد و صرفا آکادمیک نباشد.

 

همچنین مصوب شد که کمیته تخصصی متشکل از علاقمندان و صاحب نظران حاضر در کمیسیون آموزش برای همایش اقتصاد تشکیل شود.