حذف واسطه‌های غیر ضرور و شناسایی محتکران در سامانه جامع تجارت

مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: این سامانه دو بخش دارد که بخش اول تجارت خارجی بوده و از سال ۹۵ شروع به‌کار کرده است و در حوزه تجارت خارجی پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و طی چند ماه اخیر مقداری پیشرفت داشتیم، ولی متأسفانه در بحث تشریفات گمرکی با گمرک به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. به گزارش […]

مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: این سامانه دو بخش دارد که بخش اول تجارت خارجی بوده و از سال ۹۵ شروع به‌کار کرده است و در حوزه تجارت خارجی پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و طی چند ماه اخیر مقداری پیشرفت داشتیم، ولی متأسفانه در بحث تشریفات گمرکی با گمرک به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

به گزارش اینپیا به نقل از میزان، محمد شیرازیان در خصوص سامانه جامع تجارت و رصد کالایی، گفت: در رصد کالایی به ازای هر کالا یک مدیر پروژه از دفاتر تخصصی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا معاونت بازرگانی داخلی وجود دارند تا الزامات اجرایی را در نظر بگیرند که کالا چگونه وارد سامانه جامع تجارت می‌شود.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال دفتر تخصصی تصمیم گرفته است که سیمان از طریق بورس کالا عرضه شود و ابلاغ کردند که تمامی خریداران عمده و تولیدکنندگان وارد بورس کالا شده و بعد وارد سامانه جامع تجارت شوند تا ثبت معامله کنند.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران بیان کرد: در هر کالایی نیز روال متفاوت است، چون زنجیره تأمین متفاوتی دارد و فعالان زنجیره تأمین مختلف هستند.

وی افزود: به‌طورکلی تصمیمی که گرفته‌شده این است که بحث رصد کالا در زنجیره تأمین وارد سامانه جامع تجارت شود و الزامات برای گروه‌های کالایی مختلف متفاوت است به این صورت که در هر گروه کالایی مدیر پروژه و متولی الزامات را به ذینفعان ابلاغ می‌کند.

شیرازیان در خصوص اینکه به لحاظ فنی سامانه جامع تجارت چند درصد عملیاتی شده است، گفت: سامانه جامع تجارت دو بخش دارد بخش اول تجارت خارجی بوده که از سال ۹۵ شروع به‌کار کرده است و در حوزه تجارت خارجی درصد پیشرفت ۷۰ درصد است که طی چند ماه اخیر مقداری پیشرفت داشتیم، ولی متأسفانه در بحث تشریفات گمرکی با گمرک به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: در بخش تجارت داخلی، که بعد از ترخیص کالا دو ورودی اصلی دارد به‌طوری‌که بخشی از تولید و بخشی از واردات وارد زنجیره تأمین می‌شود.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران تأکید کرد: همچنین زیرساخت رصد کالاها نهایی شده است و ۹۵ درصد پیشرفت دارد بنا به راین زیرساخت در سامانه جامع تجارت فراهم‌شده که برای همه کالاها قابل‌استفاده است، ولی تصمیم و قاعده گذاری در خصوص اینکه چه کالایی با چه ضوابطی وارد این سامانه شود مربوط به دفتر تخصصی و معاونت تخصصی است.

شیرازیان در خصوص حذف دلالان و از بین رفتن احتکار کالا توسط سامانه جامع تجارت، گفت: هدف مدیر پروژه برای اینکه کالا را وارد سامانه جامع تجارت کنند این است که زنجیره تأمین شفاف شود تا بدانیم از هر کالا چه مقدار و کجا موجودی داریم و اینکه موجودی کالا دست چه کسانی است این اتفاق باعث می‌شود که واسطه‌های غیر ضرور حذف شوند، ولی نه اینکه به‌طورکلی واسطه حذف شود، زیرا یک سری از واسطه‌هایی که در زنجیره تأمین هستند عملکرد و ارزش‌افزوده خود را دارند و طبیعتاً به‌کار خود ادامه خواهند داد.

وی اذعان کرد: در بحث احتکار نیز به همین صورت است، زمانی که اطلاعات شفاف شود و فعالان اقتصادی اطلاعاتشان را ثبت کند مشخص می‌شود از چه کالایی چه مقدار در اختیار چه کسانی است و زمانی که کمبود پیش بیاید این کمبود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

شیرازیان در ادامه گفت: یکی از دلایل ممکن است نبود مواد اولیه باشد که نیاز به واردات و تولید بیشتر دارد یا اینکه گاهی واردات و تولید متناسب و یا بیشتر از نیاز است، ولی بازهم کمبود داریم در این صورت یکی از تخلفاتی که می‌تواند اتفاق افتاده باشد بحث احتکار است که با استفاده از اطلاعات این سامانه و سامانه انبارها قابلیت رصد وجود دارد و شخصی که محتکر بوده کالا را خرید کرده و نفروخته است خیلی شفاف و قابل‌شناسایی است.