درخواست انجمن ملی از وزارت صمت به منظور فراهم شدن امکان خرید PVCs60 برای تولیدکنندگان اتصالات 

مشکلات ایجاد شده برای تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی پس از گریدبندی ها باعث شد کمیسیون های فنی و بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با حضور انجمن برای تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی جلسه مشترکی برگزار کرده و راهکاری برای رفع دغدغه های آن ها بیاید.   به […]

مشکلات ایجاد شده برای تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی پس از گریدبندی ها باعث شد کمیسیون های فنی و بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با حضور انجمن برای تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی جلسه مشترکی برگزار کرده و راهکاری برای رفع دغدغه های آن ها بیاید.

 

به گزارش اینپیا، در ابتدای این جلسه مساله اصلی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص گرید بندی مطرح شد.

 

پس از ارائه گزارش عرضه وتقاضای گرید های PVCs57  و PVCs60 ، نماینده انجمن تولید کنندگان لوله واتصالات پی وی سی با تاکید بر اینکه اصل گریدبندی اقدام مناسبی است و توسط انجمن ملی نیز به صورت تخصصی وعلمی انجام شده، به این موضوع اشاره کرد که بی ثباتی در شرایط اقتصادی کشور موجب پدید آمدن مشکلاتی در نحوه اجرای صحیح این گرید بندی توسط وزارت صمت شده است و از سوی دیگر طی یک سال گذشته عملا پتروشیمی ها از این گرید بندی در تولید خود استفاده نکردند.

 

در ادامه این موضوع مطرح شد که گرید بندی انجمن ملی در اجرا توسط وزارت صمت با نواقصی همراه بود چرا که وزارت صمت PVCs57  و PVCs65 را به سبد کالایی تولید کنندگان لوله اختصاص داد، در حالی که PVCs57 مختص تولید اتصالات است و تولیدکنندگان لوله به آن نیاز ندارند.

 

همچنین PVCs60 که در سال دو بار عرضه می شود در اختیار تولید کنندگان اتصالات قرار گرفت که عملا به شرکت هایی که پروانه تولید اتصالات داشتند فقط گرید  s60 تعلق گرفت و در 3 ماه گذشته به دلیل عدم عرضه s60 ، تولید کنندگان این حوزه نتوانستند از سهمیه بهین یاب خود استفاده کنند و خریدی از بورس داشته باشند. به این ترتیب در حال حاضر برخی واحدهای تولیدی عملا نمی توانند به تهبه مواد وتولید بپردازند و سهمیه های آنها در حال از دست رفتن است چرا که پتروشیمی ها حتی کف عرضه را نیز در برخی گریدها رعایت نمی کنند و برخی از آن ها به دلایلی مثل رطوبت هوا و نبود انبار PVCs60 را تنها دو بار در سال تولید می کنند. یکی از راهکارها این بود که انباری تهیه و گریدها را همان 2 بار در سال تولید و دپو کنند و به مرور در سال به عرضه آنها بپردازند.

 

این موضوع مطرح شد که پروانه های بهره برداری صادر شده از سوی وزارت صمت هم دارای مشکلاتی بود و باعث شد کسی که تولید کننده لوله بوده بعد از تفکیک گرید سهمیه دیگر نتواند گرید اتصالات خریداری کند و بالعکس. دراین خصوص وزارت صمت می‌گوید پروانه جدید بگیرند و در یک پروسه یک ساله منتظر سهمیه جدید شوند که طی این مدت سهمیه قبلی هم از بین می رود.

 

در ادامه این جلسه نمایندگان انجمن لوله و اتصالات پی وی سی از دلایلی برای مخالفت با درصد بندی سهمیه گریدهای پی وی سی مطرح کردند از جمله اینکه از آنجایی که لوله یک کالای حجیم است و هزینه تمام شده صادرات آن بالاست، اگر تولید کننده بخواهد یک بازار جدید ایجاد کند نمی تواند بیش از یک درصد مشخصی از تولید خود را به صادرات اختصاص دهد، از سوی دیگر پتروشیمی ها تهاتر منظمی ندارند و تنها راه این است که یک تولید کننده بتواند هر 3 گرید را تهیه کند و بر اساس نیاز خود و توسعه بازار از آنها استفاده کند.

 

از جمله راهکارهای مطرح شده دراین جلسه برای رفع مشکلات تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی این بود که این صنعت به به پتروشیمی ها برنامه تولید خود را ارائه کند تا پتروشیمی ها بر اساس میزان مصرف مورد نیاز این گریدها برنامه ریزی و تولید کنند.

 

همچنین کیفیت پایین گرید PVCs57 تولید پتروشیمی مارون از دیگر مسائلی بود که توسط تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی مطرح شد که تولید کنندگان را ناچار به جایگزینی s60 می کنند و بر ضرورت افزایش کیفیت این گرید تاکید شد.

 

تجمیع 3 گرید PVCs57  و PVCs60 وPVCs65، درخواست انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی

 

درخواستی از طرف انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات مطرح شد مبنی بر اینکه تا زمان رفع این مشکلات از سوی پتروشیمی ها و وزارت صمت و … این 3 گرید PVCs57  و PVCs60 وPVCs65 در یک سبد سبد کالایی از طریق بورس برای تولید کنندگان لوله و اتصالات عرضه شود و هم تولید کنندگان لوله و هم تولید کنندگان اتصالات بتوانند از هر 3 گرید به مقداری که نیاز دارند و بر اساس سهمیه خود خریداری کنند.

 

در نهایت بر اساس مشکلات مطرح شده و با توجه به اینکه که گریدهای مذکور از خرداد یا تیر تا دی ماه عرضه نمی شود و در این دوره زمانی اگر واحدهای تولیدی بخواهند به خرید اقدام کنند یا نقدینگی کافی وجود ندارد ویا سهمیه آنها کفاف خرید در ماههای بعد را نمی دهد، انجمن ملی صنایع پلیمر ایران پیشنهاد داد امکان خرید PVCs60 در کوتاه مدت برای تولیدکنندگان اتصالات فراهم شود تا زمانی که کیفیت PVCs57 برای این مجموعه به سطح مناسب برسد و پس از آن زمان، این محدودیت مجددا اعمال شود.

 

این پیشنهاد از سوی حاضرین جلسه نیز مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد انجمن ملی این درخواست را به وزارت صمت اعلام کند.