شانزدهمین دوره نمایشگاه PLAST WORLD برگزار ‌می‌شود

دروازۀ ورود به بازارهای اوراسیا

شانزدهمین نمایشگاه ‌بین‌المللی صنایع پلاستیک و پلیمر قزاقستان، قرار است 6 تا 8 تیرماه سال جاری برگزار شود. اتاق ایران- قزاقستان نیز پاویونی تحت عنوان پاویون توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلا‌می‌ایران در این نمایشگاه برگزار خواهد نمود. حضور شرکت‌های پلیمری و پلاستیکی در این پاویون ‌می‌تواند راه را برای تجارت در بازار کشور‌های اوراسیا هموار سازد.

امیر عابدی، رییس اتاق ایران-قزاقستان در رابطه با این نمایشگاه ‌می‌گوید:«به طور کلی حضور در نمایشگاه‌های ‌بین‌المللی، یک نقش کلیدی برای توسعه بازارهای خارجی است؛ بنگاه‌ها ‌می‌توانند ظرفیت‌های خود را از این طریق بسنجند و از این راه رقبای خود را شناسایی کنند، علاوه بر آن بازار‌های تجاری خود را نیز پیدا کنند. در واقع حضور در نمایشگاه ‌بین‌المللی یکی از مهمترین راه‌های بازاریابی برای شرکت‌ها به شمار ‌می‌آید.»

وی افزود:«به همین منظور هم ما در اتاق مشترک ایران و قزاقستان برنامه نمایشگاهی‌ را در شهر آلماتی قزاقستان در محل نمایشگاه ‌بین‌المللی در نظر گرفتیم تا تجار بتوانند بازار خود را گسترش دهند. بدین ترتیب شانزدهمین نمایشگاه ‌بین‌المللی صنایع پلاستیک و پلیمر قزاقستان (plast world) از ششم تا هشتم تیر ماه برگزار خواهد شد و فعالان اقتصادی در این صنعت با همکاری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ‌می‌توانند حضور موثرتر و پررنگ تری در این نمایشگاه داشته باشد. حاضران در این نمایشگاه ‌می‌توانند بازار منطقه ای را در حوزه اوراسیا شناسایی نمایند.»

رییس اتاق ایران-قزاقستان تاکید کرد: «در پانزدهمین دوره این نمایشگاه که سال گذشته برگزار شد تقریبا سیزده کشور از جمله ایتالیا، آلمان، چین، ترکیه، فنلاند، اتریش، کشور تایوان، هند، قرقیزستان، و ترکیه و ازبکستان حضور داشتند. در این نمایشگاه که با صد و چهل غرفه برگزار شد شرکت‌های ایرانی هم در حوزه پتروشیمی، صنعت پلیمر و پلاستیک و همچنین شرکت‌های دانش بنیان مشارکت داشتند. علاوه بر آن نزدیک به چهار هزارنفر بازدید کننده در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. در واقع قزاقستان با توجه به حجم تجارت خارجی اش که در سال گذشته حدود صد و سی و پنج میلیارد دلار اعلام شده است، یکی از کشورهای قدرتمند در حوزه اوراسیا و منطقه آسیای مرکزی به شمار ‌می‌آید. این در حالی است که به دلیل روابط خوبی که بین کشور ما و قزاقستان جاری است، سال گذشته لغو روادید 14 روزه برای دو کشور به توافق و امضا رسید.»

عابدی افزود: «خوشبختانه کشور قزاقستان یکی از تامین کننده‌های بازار روسیه بعد از اتفاقات منطقه‌ای و جنگ روسیه و اوکراین است؛ بنابراین  قزاقستان یک سر پل تجاری مناسب برای روسیه و همچنین یک همسایه تجاری برای کشور ما در حوزه دریای خزر است. ما نیز راه‌های دسترسی خوبی هم از حوزه دریایی و هم از حوزه ریلی و جاده ای با این کشور داریم، یعنی هم از مرز سرخس و هم از مرز اینچه‌برون استان گلستان به بازار بندر آکتون و شهر بزرگ قزاقستان که در واقع پایتخت اقتصادی کشور قزاقستان است، دسترسی داریم. بنابراین ‌می‌توان گفت که این نمایشگاه یک نمایشگاه بسیار مهم برای صنایع تکمیلی  بوده و ما امیدواریم که تولیدکنندگان و فعالان این صنعت با هماهنگی انجمن حضور فعالتری در این نمایشگاه داشته باشند.»

او معتقد است: «این نمایشگاه هم در قالب غرفه و هم هیات تجاری برگزار ‌می‌شود، بنابراین این فرصت را ایجاد ‌می‌کند که تجار ایرانی بتوانند در این نمایشگاه حضور پر رنگی داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان تا کنون نزدیک به صد متر غرفه در این نمایشگاه درخواست داشته اند. شرکت‌های پتروشیمی ‌نیز در این نمایشگاه حضور دارند. در حال رایزنی هستیم که بتوانیم برای حاضران در پاویون ایران در این نمایشگاه شرایطی را فراهم کنیم تا از شهرک‌های صنعتی شهر آلماتی و بازار‌های آن دیدار داشته باشند و بازاریابی‌های خود را انجام دهند. حجم تجارت خارجی کشور ما با کشور قزاقستان نزدیک به پانصد میلیون دلار در سال است. البته این عدد از نظر کارشناسان عدد قابل قبولی نیست و نیاز به افزایش دارد. متاسفانه برخی موانع داخلی و بانکی مانع ارتباط تجاری ما با کشور قزاقستان است.»

رییس اتاق ایران-قزاقستان تصریح کرد:«کشور قزاقستان دارای انبار غلات، جدول مندلیف و صنایع فلزی است که همین حالا نیز وارداتی از این کشور به کشور ما صورت ‌می‌گیرد. برای صادرات نیز ما در گروه‌های کالایی صنایع شیمیایی پتروشیمی، صنایع پلیمری، صنایع غذایی و مهم تر از همه در بخش خدمات فنی و مهندسی ‌می‌توانیم موفق عمل کنیم. همنی حالا نیز توانسته ایم در بازار تاثیر گذار باشیم. اما هنوز در حوزه معدن، انرژی و کشاورزی راه برای سرمایه گذاری در کشور قزاقستان باز است. این کشور ‌می‌تواند زمینه‌های تجاری خوبی را برای ما فراهم سازد.»

وی گفت: «بدون شک حضور در نمایشگاه‌ها، رفت و آمدها و بازاریابی‌های میدانی و همکاری با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، اطلاعات تجاری را ‌می‌تواند تخصصی تر دنبال کند و این موضوع سبب ‌می‌شود که بازرگانان و تجار کشورمان دسترسی راحت تری به بازارهای اوراسیا داشته باشند.»

او افزود:«آخرین آمار تجاری که ‌می‌توان در بخش صنعت پلاستیک و پلیمر این کشور عنوان کرد مربوط به سال 2022 است، بر اساس این آمار1/2 میلیارد دلار واردات کشور قزاقستان به صنعت پلاستیک و پلیمر اختصاص دارد. واقعیت این است که در پنج سال گذشته این صنعت در کشور  قزاقستان 14 درصد رشد داشته و خوشبختانه بخش بزرگی از این بازار برای واردات بوده است. در این بازار 2 رقیب حضور پررنگ دارند، کشور‌های چین و روسیه 60 تا 65 درصد بازار را در اختیار خود دارند. با توجه به اتفاقاتی که در منطقه افتاده است ‌می‌توان اینطور عنوان کرد که سهم روسیه روز به روز در حال کاهش است و حتی نیاز‌های خود را نیز از سایر کشور‌ها تامین ‌می‌کند. این آمار نشان ‌می‌دهد که قزاقستان ‌می‌تواند بازار خوبی برای تجار کشور ما باشد و نمایشگاه plast world نیز یکی از عواملی است که ‌می‌تواند راه را برای این تجارت هموار سازد.»

عابدی تاکید کرد:«در نمایشگاه صنعت پلاستیک و پلیمر 2024 قزاقستان گروه‌های صنعتی قالب ساز، بازیافت، ماشین آلات پلاستیک، ماشین آلات و تجهیزات هیدورلیک، مواد اولیه و مواد کمکی حضور دارند. به همین دلیل هم این نمایشگاه ‌می‌تواند یک فرصت مناسب برای این صنعتگران این حوزه و فعالان این صنعت باشد.»