در جلسه هم اندیشی فعالان تشکلی صنایع تکمیلی با مدیرعامل بورس کالا چه گذشت؟

امروز جلسه هم اندیشی فعالان تشکلی صنایع تکمیلی با مدیر عامل بورس کالا برگزار شد. به گزارش «اینپیا» ، در ابتدای این جلسه وضعیت کلی در صنایع تکمیلی پتروشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. عدم تأمین کامل نیاز بازار در برخی گریدها و گروه های کالایی خاص در کنار رکود در بازار داخلی نخستین بحثی بود […]

امروز جلسه هم اندیشی فعالان تشکلی صنایع تکمیلی با مدیر عامل بورس کالا برگزار شد.

به گزارش «اینپیا» ، در ابتدای این جلسه وضعیت کلی در صنایع تکمیلی پتروشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. عدم تأمین کامل نیاز بازار در برخی گریدها و گروه های کالایی خاص در کنار رکود در بازار داخلی نخستین بحثی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

در این نشست وضعیت تولید در صنایع تکمیلی دشوار ارزیابی شد که قطع برق و دشواری های صادرات از جمله ویژگی هایی بود که به آن اشاره شد.

به عنوان یک نمونه مشخص وضعیت بازار «دی اتیل هگزانول » و مشکلات تحویل در عرضه تلفیقی مورد اشاره قرار گرفت.

همچنین در این جلسه به ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی و ریسک عمیق تر شدن رکود در بازارهای جهانی با کاهش بیشتر بهای نفت خام نیز پرداخته شد.

افزایش عرضه گریدهای خارج از استاندارد و تولید و عرضه پودر از جمله موارد دیگری بود که مورد انتقاد قرار گرفت.

یکی از نکات جالبی که در جلسه مطرح شد عبارت از آرامش مقطعی در بازار و انتظار التهاب پس از این فاز است. با توجه به تجربیات پیشین این نگرانی ایجاد شده که شاید آرامش فعلی مقطعی بوده و متعاقب آن آیا باید منتظر بازارسازی باشیم یا خیر؟

همچنین در این جلسه،مطرح شد که در خصوص زمان و شرایط تحویل محموله ها ، انتقاد از برخی شرکت های پتروشیمی بالاست و این بحث هنوز در برخی گروه های کالایی وجود دارد.

 

دکتر ترکمان: نیاز بازار به عرضه های اعتباری را باید جدی گرفت

دکتر سعید ترکمان رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص جهت گیری تولید به سمت صادرات مخصوصاً کشورهای همسایه به مشکلات صادراتی و دشواری های تولید داخلی اشاره کرد و گفت: در برخی گروه های کالایی با رفت و برگشت حجم عرضه ها روبه رو هستیم ، زمانی که بازار به شدت تشنه مواد اولیه بود با وقفه در عرضه مواجه بودیم ولی در شرایطی که بازار تبعات این تصمیمات را پذیرفت و وارد فاز رکود شد ، عدم خرید صنایع تکمیلی به عنوان یک انتقاد مطرح میشود. این روندها را باید در برخی گروه های کالایی پلیمری به دقت رصد کرد.

وی در ادامه به نیاز بازار به عرضه های اعتباری و گسترش آن اشاره کرد و گفت : نیاز بازار به عرضه های اعتباری را باید جدی گرفت حتی اعلام آمادگی برای عرضه اعتباری 6 ماهه را شاهد هستیم ولی نیاز به پیگیری دارد. رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به رکود نسبی در بازار اشاره کرد و با اشاره به ورود بسیاری از عرضه ها به مچینگ گفت: باید ساختاری در حوزه تأمین مالی وجود داشته باشد که بتوان از آن به عنوان حمایت از صنایع تکمیلی پلیمری بهره برد. تلاش های بسیاری در این حوزه انجام شده ولی به مساعدت بیشتر عرضه کننده و نهادهای تصمیم ساز نیاز است.

 

مدیرعامل بورس کالا:در ادبیات معاملات به بلوغ نسبی رسیده ایم

در ادامه این نشست دکتر محمد جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران به تاریخچه عرضه ها در سال های اخیر و شیوه تدوین کف عرضه پرداخت و گفت: در شرایط فعلی در خصوص ادبیات معاملات ، به یک بلوغ نسبی رسیده ایم و توسعه معاملات در بورس کالا به وضوح به موازات توسعه و رشد تولید در صنایع تکمیلی منتهی شده است.

وی افزود:در این مسیر تجربیات بسیاری کسب شده و هنوز در مسیر توسعه و رشد حجم معاملات قرار داریم.

دکتر جهرمی با بیان اینکه گام دوم رگولاتوری ، تجمیع ویژگی هایی است که می تواند به التهاب در بازار منتهی شود که نیاز به پیگیری از سمت شورای عالی بورس است تصریح کرد: به عبارت دقیق تر برخی از ارکان دستورالعمل معاملات در بورس کالا به بازبینی و اصلاح از مسیر تشکل ها و طرح در شورای عالی بورس دارد.

مدیر عامل بورس کالا در همین راستا ادامه داد: بسیاری از انتقادات هم اکنون قابل رفع است ولی به تعامل دو طرفه و پیگیری نیاز دارد. برخی مشکلات نیاز به دستورالعمل یا اصلاح مقررات دارد ولی برخی دیگر در ارکان بازار سرمایه بدون تغییر مقررات قابل حل است.